1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Na 5 jaar een terugval

Discussie in 'Verslaving' gestart door Fietsslot9, 14 mei 2019.

SGGZ, 110% hulp bij verslaving
  1. Fietsslot9

Fietsslot9 Newbie

Goededag!

Mijn drugs gebruik is begonnen toen ik 15 jaar was, dit heeft geduurd tot mijn 22ste.. Dus ongeveer 7 jaar, dit was dagelijks gebruik van speed en ghb. Soms gebruikte ik ook andere drugs maar dat was eerder sporadisch (1x in de 2 maanden eens een jointje of een pilletje).

Toen ik op mijn 22ste besloten had om met deze zelfdestructieve levenswijze te stoppen ben ik in behandeling gegaan, deze heeft ongeveer 3 jaar geduurd. (2014-2017)

Na de behandeling ben ik terug alleen gaan wonen. Het eerste jaar ging goed, geen drank en of drugs. Na een jaartje heb ik beslist om terug te drinken omdat ik toch nog steeds op zoek naar een roes. Dit was gepland dus ik zie het niet als iets dat niet had mogen gebeuren. (2018-2019)

Ik dronk wel veel, te veel soms. Ik overdreef maar op de een of andere manier had de alcohol mij niet in zijn greep, ik kon gemakkelijk een maandje of 2 niet drinken en mezelf toch goed amuseren. Dit ging goed tot 2 weken terug.

Ik heb een lastige periode achter de rug ( een half jaar ongeveer) waar ik opstond met stress en ging slapen met stress. (opleiding, ruzie met vriendin en moeder, rijbewijs halen, overgewicht, ... )

Dit heeft ervoor gezorgd dat ik op zoek ben gegaan naar iets dat mij even uit deze periode kon halen. Na veel leugentjes tegen mezelf heb ik het toegelaten om het nog eens te proberen. In mijn beleving was MDMA de beste keuze, hier had ik vroeger goede ervaringen mee dus dat voelde het beste aan.

Achteraf veel spijt natuurlijk, het voelt aan als gefaald te zijn terwijl een terugval ook hoort bij een proces van verandering. Maar hoe kan ik hier zaken uit leren? Hoe kan ik het beste naar deze terugval kijken? Welke stappen moet ik nemen om mijn leven terug op te pakken? Ik heb enkel negatieve gedachten en gevoelens, dit zorgt ervoor dat ik niet meer helder kan nadenken en mezelf geen goed beeld kan vormen van wat er juist allemaal is fout gegaan en hoe het nu verder moet in de toekomst. Welke vragen moet ik mezelf stellen?

Hier heb ik hulp bij nodig van andere mensen die me niet veroordelen of te emotioneel reageren. Ik heb wel al terug de 1ste stap richting de hulpverlening al gezet, dit zijn gesprekken van een uurtje. De man doet zijn best maar hij heeft weinig kennis van zaken aangezien hij nooit gebruikt heeft. Dit mis ik wel een beetje, mensen die hetzelfde hebben meegemaakt en waarbij ik een beetje steun kan vinden.

Ik wou dit even neer schrijven omdat ik op dit moment nog niet de moed heb om het te delen met mijn vrienden/familie, ik ben bang voor hun reactie.

Ik besef dat dit posten niet 'de' oplossing is maar ik ben er wel van overtuigd dat alle beetjes helpen in mijn strijd om terug op te staan en mezelf te herpakken voor het weer helemaal verkeerd loopt.

Ik hoop dat er iemand zich kan terug vinden in mijn verhaal en erover wil praten.

Alvast bedankt aan dit forum, jullie maken het mogelijk om mijn verhaal te schrijven en dat apprecieer ik enorm.

Groeten
    fietsslot

Bas vindt dit leuk.
  2. Jmths

Jmths Wijs gebruiker Tripreporter

Iemand was er vroeg bij vandaag.

Het blijft wat jammer natuurlijk maar 5 jaar is geen slechte prestatie. Persoonlijk zou ik meer teleurgesteld wezen wanneer ik terug zou vallen in alcohol gebruik. Ik denk dat ik mij in jouw positie voornamelijk druk zou maken over herval in het gebruik van downers.

Als dit voor jou een helderheidsmoment is en geen traptree stap richting groter gevaar denk ik dat je er nog relatief goed mee weg komt. Maar het klinkt alsof drugs op dit moment (nog) niet je grootste probleem is. Probeer voldoende rust te vatten en een beetje grip op de situatie te krijgen.

Je aandacht richten op opleiding en rijbewijs lijkt mij verstandig, als je vriendin en moeder een beetje om je geven steunen ze je hier in lijkt mij. Als je daarnaast jezelf tot gezonder eten en/of beweging (wandeling/hardlopen, etc) kunt zetten gok ik dat dit eveneens kan bijdragen op alle fronten.

Succes.

Mezelf, Syl en Fietsslot9 vinden dit leuk.
  3. Bas

Bas Wijs gebruiker

Wauw, ik kan me zeker vinden in je verhaal! Bij mij ligt het iets anders, maar de rode draad is hetzelfde. Ik zie ook gelijk al bepaalde oplossingen wat je verder zou kunnen helpen.

Werk je of ga je nog naar school? De reden dat je gebruikt is om al die stress te vergeten en even je hoofd leeg te maken, maar probeer dit bij de bron aan te pakken. Misschien is je opleiding te stressvol, net als werk. Of misschien doe je beiden niet en gebruik je puur uit verveling, gezien je op je zelf woont.

Zoek iemand waar je mee kan praten; je huisarts bijvoorbeeld die je doorverwijst naar iemand die jou dingen kan laten inzien waar jezelf nog niet eens over hebt nagedacht. Of je ouders (zolang je ouders niet dezelfde problemen hebben!), dan kunnen je ouders je helpen. Als je wilt veranderen, kan je sowieso alle bereiken, toon dit aan en ze zullen zeker begrip voor je tonen.
    Als een vergissing. Zie het als een vergissing, vergeet die terugval en zeg tegen jezelf dat die terugval niet heeft bestaan. Anders ga je echt alles aan jezelf verwijten en krijg je nog meer spijt. Plan een nieuwe datum in om verder te gaan.
    Hier ben ik niet zo goed in, maar ik zal een poging wagen:
    ''Wie ben ik en wat wil ik bereiken?''
    ''Wat wil ik met mijn leven?''

Ik voeg later ff een aanvulling op deze post! (:

Syl en Fietsslot9 vinden dit leuk.
  4. Fietsslot9

Fietsslot9 Newbie

Ik ga in de loop van deze week alles even op een rijtje zetten en kijken waar er iets moet veranderen om zo terug op de goede weg te geraken. Ik ga jouw tips zeker meenemen!

Alvast bedankt om te reageren :)

GoldenGrow, Bas en Syl vinden dit leuk.
  5. Fietsslot9

Fietsslot9 Newbie

Bedankt om te reageren. Ik ga nu een weekje rust nemen en kijken waar de echte moeilijkheden/stressfactoren zich bevinden.

Groeten

Jmths vindt dit leuk.
  6. Bas

Bas Wijs gebruiker

Maak inderdaad een planning! Je kan ook iemand vragen om mee te helpen hieraan, ik weet niet of je last heb van uitstelgedrag, anders kan dit je behoorlijk in de weg gaan zitten.

Zet al het positieve van drugs en het negatieve tegen mekaar op, dan weet je gelijk dat drugs je meer omlaag helpt dan omhoog. Maar toch zou ik een soort van hulp zoeken, want alleen dit op de rit krijgen, kan behoorlijk lastig zijn. Je hebt dan ook kans om nog vaker terug te vallen.

7. Fietsslot9

Fietsslot9 Newbie

Ik heb volgende week woensdag een gesprek gepland om met iemand te praten over wat er allemaal gebeurt is en hoe ik het beter zou kunnen doen in de toekomst.

Dit weekend ga ik ook naar mijn moeder samen met mijn vriendin om even wat tijd door te brengen met elkaar. Dat is al een mooie start vind ik.

Ik begrijp en weet goed dat drugs me omlaag halen maar de dagelijkse cravings vertellen me andere dingen. Het is zoals tegen een klein kind heel de dag zeggen ''nee, dat mag niet, nee blijf eraf :tongueout:'' en dat is echt vermoeiend! (En ik wil later vader worden, haha :tongueout:).

Maar goed ik ga momenteel door een moeilijke periode en dat is niet verkeerd, nobody said it was easy ..

Bedankt om me te steunen Bas!

Nog een prettige avond verder

8.  
  9. Probeer niet de teleurstelling van de terugval de overhand te laten nemen en dat het blijft bij een terugval!!! Terugval hoort erbij, laat 'm niet te lang duren. Ga naar een NA of AA meeting in de buurt. En probeer op een rijtje te krijgen wat deze terugval teweeg heeft gebracht. Die 5 jaar wauw die blijven staan denk aan hoe fijn het die vijf jaar was. En dat dit snel vergeten moet worden. Heel veel liefs en kracht toegewenst

Fietsslot9 vindt dit leuk.
  10. Fietsslot9

Fietsslot9 Newbie

Even een weekje erover laten gaan, heb een paar beslissingen genomen..

Ik heb besloten om mijn opleiding te stoppen en terug te gaan werken, dit wel deeltijds anders gaat het me te veel stress bezorgen. De vragen/problemen dat ik hierbij heb zijn:

Welke job past bij mij?
    Waar ga ik terecht komen? Gaan het leuke collega's zijn?
    Ga ik het wel aan kunnen? Ik heb nog nooit een dag nuchter gewerkt, help!
    Ik heb maar een gewoon middelbaar diplomaatje, ben ik wel goed genoeg voor de arbeidsmarkt?

De ruzie's met mijn moeder en vriendin zijn ondertussen opgelost, hier ervaar ik geen last meer bij.

Ik heb mijn terugval nog steeds niet gedeeld met mijn vrienden/familie, ik ben dit ook niet van plan. Ik heb geen zin in het hele gedoe ook al weet ik dat dit een foute keuze is door het voor mezelf te houden.

Dit vind ik soms wel opvallend aan mezelf , keuzes maken terwijl ik goed weet dat het niet goed is .. (hmm, waar ken ik dit van?) Patroon?

Ik vind mezelf nog steeds te dik, heb ook geen zin om dit aan te pakken. Dit stoort me wel (heb onlangs een foto gezien van mezelf en pff )

Ik ben op dit moment nog steeds niet de oude, ik voel dat ik (psychisch) nog aan het bekomen ben van de afgelopen periode. Dit brengt veel craving met zich mee :( Sta echt soms op het punt om mezelf een zak speed te kopen en het op te geven.. Dit is gelukkig nog niet gebeurt!

Ik moet wel toegeven dat het 'wel doen' de overhand heeft tijdens deze periode, ik geraak even niet uit mijn tunnelvisie. (het voelt aan alsof terug gebruiken de enige keuze is en dat het niet terug gebruiken fout is, echt verwarrend :confused:)

Onzekerheid, minderwaardig voelen, boos op mezelf, faalangst & bang voor de toekomst zijn hier de oorzaken van volgens mij.

Het frusteert me ook enorm dat ik het goed kan schrijven wat er niet goed loopt maar het me (op dit moment) niet lukt om er ook iets aan te doen.

Nooit verwacht dat ik hier zo mee zou worstelen, ik begrijp nu nog maar eens dat ze zeggen dat je beter van de drugs af blijft. 'Respect' voor de mensen die er wel goed mee om kunnen gaan, jammer genoeg hoor ik daar niet bij ..

Vele groeten
    Fietsslot

11. GoldenGrow

GoldenGrow Belezen gebruiker

hou je sterk en zet hem op, fietsslot.

12. Jmths

Jmths Wijs gebruiker Tripreporter

Dat hoeft zeker geen slechte keus te wezen maar dat blijft een lastige keuze naar mijn ervaring.
    Dat heb ik nou altijd met studeren.
    ICT duaal werken en daarnaast studeren wordt in Nederland vergoed door de overheid, het begint de eerste maand 40 uur per week met een cursus maar daarna kun je zelf aangeven of je tussen de 24 en 40 uur wilt werken. Enkele HRM/uitzendbureaus bieden dit aan. Wellicht niet perfect voor iedereen maar voor sommigen een aardige optie met mogelijkheden en zekerheid. Maar misschien nog iets te intens om op dit moment in te stappen, doe rustig aan in ieder geval.

Ik heb momenteel met geluk bezigheid voor 3 dagen in de week maar de bezigheidsmarkt kan vrij demotiverend wezen.
    Hulp vragen kan meestal geen kwaad en vaak constructief wezen. Maar als je een minder moment deelt zou ik het voor jezelf doen en niet omdat je jezelf verplicht voelt naar anderen.
    Doet iedereen wel eens met momenten, mensen hebben vaak wat tijd nodig om iets door te laten dringen. Mensen zijn nou niet bepaald altijd volledig rationeel in hun handelen. Je kunt leermomenten beter als een proces over tijd zien.
    Beetje structuur proberen in te bouwen, alle beetjes helpen. De eerste stappen zijn altijd het meest lastig. Op een gegeven moment zat ik bijna 20kg boven mijn gebruikelijke gewicht (80kg). Op dat moment moest ik eerst flink pissig worden op mijzelf en mijn op dat moment waardeloze leven. Het heeft mij op dat moment enorm geholpen om simpelweg een weegschaal te kopen en hardlopen op te pikken. Hardlopen is niet bepaald mijn favoriete sport maar ik kan het alleen doen in mn kloffie op ieder moment, gratis en vanuit huis. Hardlopen is simpelweg praktisch en na de eerste 4 pogingen sterven haalde ik er al snel veel voldoening uit.

Bij de Decathlon kun je voor 15,- (zoiets) een metalen buis kopen voor pull ups. Draai hem in de deurpost van het toilet of iets dergelijks. Naar mijn ervaring ook wel een aanrader. Koop een boek over gezonde voeding, haal je mooiste gympen boven water, etc.
    Ik ben vaak genoeg terug gevallen in minder constructieve gewoontes, ik ben vaak flink op mijn bek gegaan en uitgekotst. Ik ben er nog steeds en het gaat dikke prima met mij. Het eeuwige cliché van hoe je omgaat met tegenslagen, en dat klinkt simpel maar dat is het zeker niet altijd. Als ik een terugval heb weet ik dat het zinloos is om mij daar slecht over te voelen als ik daar toch niet naar ga handelen, zolang er een blijvende positieve lijn aanwezig blijft is er niets aan de hand. Als jij er mee kunt leven om nog wat langer te blijven op de plek waar jij je nu bevindt kun je er eventueel net zo lang blijven totdat je wel de motivatie kunt vinden.
    Wat verlang je precies naar en waarom? Beetje droge vraag misschien maar wel relevant, wellicht ook voor jezelf om bij stil te staan.
    Ik heb mij ook wel eens op dat punt bevonden, tot bepaalde hoogte nog steeds. En en ik ben er zeker van dat dit op gaat voor veel mensen. Woede haal ik nog altijd veel motivatie uit, al weet ik niet hoe constructief dat is. Maar als ik naar bepaalde momenten in mijn leven terug kijk baal ik er van dat ik mij op momenten onzeker en minderwaardig voelde vanwege oppervlakkige gebeurtenissen. Het zijn ook gevoelens die zichzelf versterken en in stand houden, echt waardeloos gewoon.
    Vaak moeten emoties gevoelt worden voordat je ze kunt nuanceren. Op sommige momenten kan ik enkel kankeren over alles dat er mis loopt. Op die momenten weet ik dat ik mijzelf even moet terug trekken en ik mijn gedachten even flink moet laten uitrazen.
    Mensen kunnen echt flinke mongolen wezen hoor, ik zou jezelf niet te snel afschrijven. Als je denkt dat verandering van de een op de andere dag plaats vindt zul je toch echt bedrogen uit komen. Het wordt na verloop van tijd echter wel makkelijker.

Ik zou even een poosje lekker eten, lekker poepen op het toilet, thee drinken, huisje schoon maken, beetje frisse lucht happen soms, een to do lijstje maken, uiterlijk om 0:00 vaste tijd naar bed en lekker burgerlijk doen. Klinkt misschien een beetje betuttelend maar kan heerlijk wezen.

Laden...
Vergelijkbare Topics - terugval
  1. De werker
    Reacties:
    3
    Weergaven:
    703
  2. Maddy
    Reacties:
    15
    Weergaven:
    1.231