'Jij' bent altijd degene die het ervaart, dus het is jouw leven.'Reincarnation' en 'oblivion' komen volgens mij in principe op hetzelfde neer. Als je wordt wedergeboren, maar al je herinneringen zijn weg, is dat nieuwe leven toch gewoon iemand anders leven? Wat zou het dan jouw leven maken? Niets bindt dat eerste en dat tweede leven.
Misschien hebben we ergens toch een enorme drang naar groeien, evolueren. En in een hemel kan dat niet, want alle ervaring is perfect.Het valt me wel op hoe weinig mensen tot nu toe voor 'heaven' kiezen, je zou zeggen dat dit de meest aantrekkelijke optie lijkt (ook al is het ongeloofwaardig, dat was opzich de vraag niet, toch)? ^^
Misschien hebben we ergens toch een enorme drang naar groeien, evolueren. En in een hemel kan dat niet, want alle ervaring is perfect.
Dat denk ik wel.Ja, dat is wel een interessante. Blijkbaar is het proces van groeien naar een gewenste uitkomst, minstens zo belangrijk voor 'geluk' als de (perfecte) uitkomst zelf?
Oblivion absoluut!
Ik heb 2 keer gedacht dood te gaan tijdens een veel te hoge dosis disso's. Ik was zo gelukkig toen ik langzaam stuk voor stuk werd afgebroken. Ik wist zeker dat ik dood ging en genoot van elk moment.
Totdat alleen een soort bewustzijn overbleef, nadat ik ervaarde hoe de hele kosmos explodeerde/implodeerde en ik in een eeuwig licht 'was'. Er was verder niks, alles was compleet en dat zou voor eeuwig zo zijn. Als ik er iets aan zou moeten koppelen, zou dat toch overeen komen met de optie 'heaven'. En dat voelde niet erg, voor zover je nog kan spreken van voelen, want dat bestond ook niet meer.
Toen ik de volgende dag wakker werd, heb ik weken moeten rouwen omdat ik toch nog leefde...
Als oblivion niet bestaat, ga ik dan toch maar voor heaven. Die andere opties lijken me vreselijk. Ik las als tiener 'de teerling is geworpen' van Jean-Paul Sartre en toen werd ik echt bang dat er een geesteswereld zou bestaan met alle bijbehorende treurnis die hij schetste.
ja, ik was ook content om dood te gaan toen ik nog rc disso's nam.
onder andere daarom ben ik ermee gestopt..
ik dacht.. dat bewaar ik wel voor als er een meteoor op de aarde af komt en we hebben nog een paar dagen/weken te gaan. 😅
kheb juist voor limbo gekozen zodat ik dan in principe mezelf zou blijven zonder de lichamelijke en wereldse beslommeringen.
wie zegt dat een geest zo is als gedacht.. mss gewoon lekker chillen met de andere geesten en overal neuzen..
kijken hoe het iedereen vergaat.. en af entoe iemand de stuipen op het lijf jagen, haha 👻
khoop dat je nu niet liever dood bent iig. ❤
Haha, misschien is geest zijn wel zo lollig als je omschrijft, maar wat als je wilt knuffelen en je hebt geen stoffelijk lichaam bijvoorbeeld? Je hebt zin in een banaan, maar je kan 'm niet eten? Je ziet je geliefden leven, maar je kan niet meer in contact met ze komen? Je bent letterlijk een schim van wat je ooit was en je bent een toeschouwer geworden zonder enige kans te handelen naar je gedachten/gevoelens?
Ik heb levensangst en doodsangst momenteel; ook een soort limbo![]()
En dan weet je na een paar keer hetzelfde leven leiden precies wat je wel en niet moet doen en leid je jouw ideale leven. Dan ga je weer dood en begint datzelfde leven weer. Omdat je precies weet wat de juiste keuzes zijn ga je een beetje op de automatische piloot functioneren. 10 dezelfde levens later: Je herinnert je al je vorige levens en begint tegenzin te voelen om al die dingen die je al kent opnieuw te doen. Inmiddels is alles een automatisme geworden. 10.654 dezelfde levens later: je voelt je absoluut alleen. Voor ieder ander in jouw leven is dit leven de eerste keer, maar jij zit vast in een oneindig herhalende loop en weet absoluut elk detail van álles dat gebeurt. Je weet precies wat de meest efficiënte manier is om dingen te doen en wordt gek van het complete gebrek aan enige spontaniteit. 345.876 dezelfde levens later: waar je ooit dacht dat het belangrijk was om de juiste keuzes in je leven te maken zie je nu dat dat allemaal betekenisloos is als je toch oneindig veel levens de kans hebt om het overnieuw te doen. En oneindig dezelfde levens zúl je leiden, dit is nog maar het begin. Het is de keuze die je gemaakt hebt.recursion: dan kan ik met de kennis en wijsheid die ik dan bevat, terug naar de momenten en de juiste keuzes maken. Andere wegen inslaan en zeker een hoop ellende recht zetten richting anderen en mijzelf.
En dan weet je na een paar keer hetzelfde leven leiden precies wat je wel en niet moet doen en leid je jouw ideale leven. Dan ga je weer dood en begint datzelfde leven weer. Omdat je precies weet wat de juiste keuzes zijn ga je een beetje op de automatische piloot functioneren. 10 dezelfde levens later: Je herinnert je al je vorige levens en begint tegenzin te voelen om al die dingen die je al kent opnieuw te doen. Inmiddels is alles een automatisme geworden. 10.654 dezelfde levens later: je voelt je absoluut alleen. Voor ieder ander in jouw leven is dit leven de eerste keer, maar jij zit vast in een oneindig herhalende loop en weet absoluut elk detail van álles dat gebeurt. Je weet precies wat de meest efficiënte manier is om dingen te doen en wordt gek van het complete gebrek aan enige spontaniteit. 345.876 dezelfde levens later: waar je ooit dacht dat het belangrijk was om de juiste keuzes in je leven te maken zie je nu dat dat allemaal betekenisloos is als je toch oneindig veel levens de kans hebt om het overnieuw te doen. En oneindig dezelfde levens zúl je leiden, dit is nog maar het begin. Het is de keuze die je gemaakt hebt.
Als deze keuzes echt zouden zijn moeten mensen echt tegen zichzelf beschermd worden.![]()
En dan weet je na een paar keer hetzelfde leven leiden precies wat je wel en niet moet doen en leid je jouw ideale leven. Dan ga je weer dood en begint datzelfde leven weer. Omdat je precies weet wat de juiste keuzes zijn ga je een beetje op de automatische piloot functioneren. 10 dezelfde levens later: Je herinnert je al je vorige levens en begint tegenzin te voelen om al die dingen die je al kent opnieuw te doen. Inmiddels is alles een automatisme geworden. 10.654 dezelfde levens later: je voelt je absoluut alleen. Voor ieder ander in jouw leven is dit leven de eerste keer, maar jij zit vast in een oneindig herhalende loop en weet absoluut elk detail van álles dat gebeurt. Je weet precies wat de meest efficiënte manier is om dingen te doen en wordt gek van het complete gebrek aan enige spontaniteit. 345.876 dezelfde levens later: waar je ooit dacht dat het belangrijk was om de juiste keuzes in je leven te maken zie je nu dat dat allemaal betekenisloos is als je toch oneindig veel levens de kans hebt om het overnieuw te doen. En oneindig dezelfde levens zúl je leiden, dit is nog maar het begin. Het is de keuze die je gemaakt hebt.
Als deze keuzes echt zouden zijn moeten mensen echt tegen zichzelf beschermd worden.![]()
Always read the smallprint:Wow. Dit is wel het extreme wat je hier benoemd.
ik had het puur over 1 keer overnieuw doen. Niet oneindig, niet 345,876 levens.😁
Voor de duidelijkheid, oneindig is ook echt oneindig. Alle opties behalve oblivion gaan door tot in de eeuwigheid.
Always read the smallprint:
![]()
Ik ga wel mee danJe stelt de vraag wat ik zou kiezen als ik zou mogen kiezen. Lijkt me niet zo'n moeilijke keuze... Doe mij maar Heaven. "Eternal bliss" klinkt mij niet verkeerd in de oren.![]()
wie zegt dat er een "ervaring" moet zijn na de dood?Oblivion: dit is een onmogelijke ervaring. Niets ervaren kan niet je ervaring zijn, want dan zou je dat ervaren.
Ja precies!Het valt me wel op hoe weinig mensen tot nu toe voor 'heaven' kiezen, je zou zeggen dat dit de meest aantrekkelijke optie lijkt (ook al is het ongeloofwaardig, dat was opzich de vraag niet, toch)? ^^
Wat maakt het van jou dan? We hebben het over een nieuwe persoon. Er zijn geen herinneringen van een voorgaand leven. Wat maakt deze twee personen dezelfde 'jij'? Volgens mij niks.'Jij' bent altijd degene die het ervaart, dus het is jouw leven.
Het valt me wel op hoe weinig mensen tot nu toe voor 'heaven' kiezen, je zou zeggen dat dit de meest aantrekkelijke optie lijkt (ook al is het ongeloofwaardig, dat was opzich de vraag niet, toch)? ^^
Gezellig hoor! Maken we er een mooi feestje vanIk ga wel mee dan![]()
Snuifje Bliss erbij jumjum!Gezellig hoor! Maken we er een mooi feestje van![]()
Speculatie.Recursion: Hel met een hoofdletter... Oneindig hetzelfde leven moeten leven met herinneringen aan de vorige... Je zult compleet krankzinnig worden na de eerste 10 levens, en het zal nooit ophouden.
Maar je wordt weer grootgebracht in hetzelfde gezin met dezelfde mensen, mét herinnering aan de vorige keren. Hoe leuk is dat nog na 10 keer, na 1000 keer, na 1000000 keer...Speculatie.
je hoeft juist niet hetzelfde leven leiden want je hebt precies de kennis die nodig is om veranderingen aan te brengen..
kennis vergaren is een groot goed.. jen je kan over de loop der jaren een hoop wijzer worden.
vanaf het moment dat je uit huis gaat zeg maar een compleet ander leven leiden.. of een paar keer hetzelfde..
een paar levens aan de drugs verspillen etc.
kortom het eeuwige leven zonder oud te worden..
en je kan ook nog eens telkens dezelfde vrienden maken/opzoeken.. of af en toe eens nieuwe.
Oké, stel er is geen ervaring na de dood. Dat kan niet jouw ervaring zijn. Voor jezelf moet er ervaring zijn. Leuke mindfuck dit trouwens.wie zegt dat er een "ervaring" moet zijn na de dood?
Je zei als 'je' wordt wedergeboren... Wat is de 'je'? Als 'je' wordt wedergeboren moet er dus 'iets' zijn wat gelijk is in het 1ste en het 2de leven. Dat iets is de essentie van jezelf, dat wat je niet kwijt kunt raken.Wat maakt het van jou dan? We hebben het over een nieuwe persoon. Er zijn geen herinneringen van een voorgaand leven. Wat maakt deze twee personen dezelfde 'jij'? Volgens mij niks.
Nu moet ervoor mezelf een ervaring zijn na de dood. Na de dood hoef ik geen ervaring en is er niks. Fokking mindfuck want wie is de ik ná de dood? Niks! maar niks is er alleen als er "iets" is. ... gedoe altijd dit.......................................Oké, stel er is geen ervaring na de dood. Dat kan niet jouw ervaring zijn. Voor jezelf moet er ervaring zijn. Leuke mindfuck dit trouwens.![]()