Na drugs intelligenter

Hey hoiii
Ik ben nu is benieuws of anderen het ook wel is meemaken of hebben meegemaakt.

Ik heb al een paar keer na drugs gebruik met paar vrienden wel is gesprekken gehad waarbij ik achteraf wel is over nadenk en denk van (hmmm 🤔 eigenlijk best gek?)
Over het algemeen heb je vrij luchtige gesprekken met mensen maar met een bepaalde vrienden kan je wel is diepe gesprekken hebben en onlangs hadden wij met 3 vrienden wat gebruikt en het gesprek startte naar dieper en dieper waarbij het eerst doodleuk begon bij ondernemen waarbij we goeie tips and tricks gaven aan elkaar en zo doende ging het weer verder naar relatie problemen en tot slot kreeg het een duistere draai waarbij we het over moord en dat soort dingen hadden.
Ik merkte bij mezelf op dat ik daar wel te fanatiek in was en begon te praten en praten waarbij mijn 2 andere vrienden bij stil zaten nadat ik opmerkte dat het al een poosje stil was, keek ik even op.
Zag hoe dat mijn vrienden, met hun mond open, naar mij keken.
Waarop ik dus lachend hoorde:”jou zouden ze allang al moeten opsluiten”.
Ik was dus zodanig in details gegaan dat het gewoon weg klonk alsof ik het al eerder had gedaan.
Niet alleen op zulke onderwerpen onlangs betrapte ik ook een vriend die op de praat stoel ging waarbij ik ook even dacht van “WHUUUUTTT?!” Hij vertelde mij namelijk tot in detail hoe het systeem van de maatschappij van nu werkte (kreeg ik even een brainfart van 💨)

over het algemeen heb je mensen als ze drugs gebruiken dat ze of tot zichzelf toetrekken, op 1 hersencel draaien of opscheppen over zichzelf maar met bepaalde mensen heb ik dus zulke gesprekken waarbij ik mij dan soms afvraag: DOES DRUGS MAKE YOU SMARTER? Or is drugs forbidden by the goverment because they know drugs make some people see the light? Ennnn hebben anderen dit ook mee gemaakt? Zo ja, deel je ervaringen!!! 🤪😇

ps. Excuses voor typfouten het is 01:00 en ik moet om 05:00 op werk zijn. Kan ik sneller slapen en morgen tijdens werk leuk naar jullie ervaringen lezen. 😁

Neo-Shulginist

Badass junkie
Haha, leuke theorie. Je hebt er niet bij gezegd om welke drugs het gaat. Maar het klinkt als een stimulerend middel. Zulke drugs activeren het beloningssysteem in het brein. Dus als je dan een gesprek hebt en je zegt iets, dan is de kans groot dat je denkt "WOW WAT EEN GOED IDEE". Gewoon simpelweg omdat je beloningsprikkels krijgt in je brein. Je kunt daar ook een hyperfocus van krijgen doordat je brein steeds signalen geeft "ja, lekker, ga door". Zo kan het dus dat je heel lang door blijft praten over een onderwerp met lange monologen. Dat komt veel voor bij stimulerende middelen, en het wordt ook wel eens 'peptalk' genoemd :wink:

Concreet over je vraag: word je slimmer van drugs?
Het lijkt mij onwaarschijnlijk. Intelligentie is afhankelijk van een zeer ingewikkeld samenspel tussen allerlei neuronen, en drugs veranderen dat proces waardoor het geheel waarschijnlijk minder optimaal werkt. Uiteraard is de discussie over drugs en intelligentie zeer afhankelijk van welke drug en welke dosis. Maar over het algemeen zullen drugs op lange termijn juist de cognitie schaden. Enerzijds doordat sommige drugs neurotoxisch zijn en dus hersencellen beschadigen. Anderzijds doordat drugs de ontwikkeling van het brein kunnen belemmeren (bij mensen onder de 27 jaar).

Wel kunnen drugs soms de creativiteit bevorderderen. Dat heeft te maken met het Default Mode Network, dat betrokken is bij verschillende soorten bewustzijn. Creatieve ideeën maken is een ander soort bewustzijn dan zeer gefocust taken uitvoeren. Dit is ook waarom je doorgaans de beste ideeën niet op je bureaustoel hebt, maar tijdens het wandelen, onder de douche, of in bed vlak voor het slapen. Ook kunnen er bepaalde cognitieve taken zijn die beter gaan met wat drugs op. Denk aan de hyperfocus die je krijgt van ritalin zodat je urenlang aan je werkstuk kunt schrijven. Maar ritalin verslechtert het geheugen, waardoor je juist minder leert van het schrijven van dat verslag.

Laatst bewerkt:

je moeder

Wijs gebruiker
Het is niet voor niks dat xtc therapie werkt. Dat geld ook voor lsd, dat kan heel goed werken voor je relatie.

Dus ls je opeens wel over problemen kunt praten waar je normaal gesproken op vast loopt dan kun je met zekerheid stellen dat je emotionele intelligentie een stuk hoger is toch?
Ik vind dit de meest positieve eigenschap van drugs en daar gaat het nooit over. Dit zou de belangrijkste reden moeten zijn om drugs te gebruiken vind ik. Want dan draagt het juist iets bij aan de maatschappij.

ILoveRCs

Wijs gebruiker
Nee drugs maken je niet direct slimmer, indirect mogelijk wel omdat je je meer gaat verdiepen in bepaalde onderwerpen. sommige drugs zoals ketamine (in juiste dosis) maakt je in zekere zin wel slimmer door de neuroplasticiteit verhogen

"Neuroplasticiteit is heel kort gezegd het vermogen van het brein om zich te herstellen en regenereren. Met neuroplasticiteit wordt zowel de aanmaak van nieuwe hersencellen (neuronen) als de aanmaak van nieuwe verbindingen tussen deze neuronen bedoeld."

Psychedelica laat je de wereld op een andere manier zien wat super nuttig kan zijn. Sissociatieve midddelen laten je ook dieper nadenken over bepaalde dingen.

Echter zijn er talloze peptides die daar specifiek op gericht zijn en je dus wel degelijk slimmer maken.. Bijvoorbeeld de peptides Semax en Selank (en vooral de verbeterde versies "N-Acetyl Amidaat" daarvan). Of de extreem hersen boostende peptide Dihexa (deze maakt je gigantisch intelligent maar geeft je ook je wel ahd, autisme en mogelijk kanker bij langudrig gebruik, dus dat is ngoal behoorlijke bijwerking).

Daarnaast ook nootropics die er specifiek op gericht zijn. zoals Noopept, de Racetam familie, NSI-189, PRL-8-53, Lion's maine paddestoel en nog veel meer.

Als je intelligenter wil worden puur door subsanties op de lange termijn gebruik dan substanties die zich richten op BDNF (N-Acetyl-Semax Amidaat), NGF (P-21) en het tegengaan van breinveroudering (Epitalon)

Veel wat bedoeld is voor het tegengaan van Alzheimer wordt offlabel gebruikt als hersenbooster. En ja gewoon nieue dingen leren helpt natuurlijk ook..

je moeder

Wijs gebruiker
Als ik speed heb gehad dan heb ik ineens veel meer interesse om iets te lezen waar ik nuchter geen zin aan heb.
Die interesse kun je toch beschouwen als intelligentie?
Aangezien kortzichtigheid juist word beschouwd als “niet intelligent”

Neo-Shulginist

Badass junkie
Als ik speed heb gehad dan heb ik ineens veel meer interesse om iets te lezen waar ik nuchter geen zin aan heb.
Die interesse kun je toch beschouwen als intelligentie?
Aangezien kortzichtigheid juist word beschouwd als “niet intelligent”
Intelligentie is eerder het vermogen om de binnenkomende informatie te verwerken in gedrag dat past in een bepaalde context. Daar heb je dus niet alleen aandacht voor nodig, maar ook geheugen en flexibiliteit. Speed remt juist de werking van het geheugen door het verstoren van de slaap, en de flexibiliteit vermindert doordat speed het beloningssysteem in het brein triggert wat eerder leidt tot repetitief gedrag en hyperfocus.

Tijdloos

DF-koning
Tripreporter
Psychedelica laat je de wereld op een andere manier zien wat super nuttig kan zijn. Sissociatieve midddelen laten je ook dieper nadenken over bepaalde dingen.
Helemaal mee eens , LSD laat mij bijvoorbeeld Trauma's en andere inzichten sneller zien. Ik schrijf dan vaak ideeën op waar ik soms nog jaren later baat bij hebt.
Peace ✌️ ☮️

Tinus Teelbal

Bewuste gebruiker
Tja, je beschrijft nu één van de vele werkingen die drugs op iemand heeft. Ik ben ook scherper, kan beter verbanden zien en door de hyperfocus kom je vaak ook beter tot de kern. MAAR, het maakt je doorgaans ook roekeloos en overmoedig. Je overziet de gevolgen van je acties niet, denkt er te makkelijk over.

Simpel voorbeeld: je moet op tijd stoppen met gebruiken, want je hebt de volgende dag verplichtingen. Begin van de avond voordat je gebruikt weet je zeker dat je op tijd gaat stoppen. Maar als je eenmaal onder invloed bent, lukt dat vaak niet. Of je gebruikt meer dan dat je zou moeten. Allebei domme keuzes...

Dus het maakt je slim en dom tegelijk is mijn simpele, niet wetenschappelijke conclusie. :sweatsmile:

Toevoeging: de dagen erna zijn je hersenen toch een stuk trager van begrip hoor. Die werken dan maar op halve kracht haha,,,

Laatst bewerkt:

PoesjeeNL

Newbie
Hey hoiii
Ik ben nu is benieuws of anderen het ook wel is meemaken of hebben meegemaakt.

Ik heb al een paar keer na drugs gebruik met paar vrienden wel is gesprekken gehad waarbij ik achteraf wel is over nadenk en denk van (hmmm 🤔 eigenlijk best gek?)
Over het algemeen heb je vrij luchtige gesprekken met mensen maar met een bepaalde vrienden kan je wel is diepe gesprekken hebben en onlangs hadden wij met 3 vrienden wat gebruikt en het gesprek startte naar dieper en dieper waarbij het eerst doodleuk begon bij ondernemen waarbij we goeie tips and tricks gaven aan elkaar en zo doende ging het weer verder naar relatie problemen en tot slot kreeg het een duistere draai waarbij we het over moord en dat soort dingen hadden.
Ik merkte bij mezelf op dat ik daar wel te fanatiek in was en begon te praten en praten waarbij mijn 2 andere vrienden bij stil zaten nadat ik opmerkte dat het al een poosje stil was, keek ik even op.
Zag hoe dat mijn vrienden, met hun mond open, naar mij keken.
Waarop ik dus lachend hoorde:”jou zouden ze allang al moeten opsluiten”.
Ik was dus zodanig in details gegaan dat het gewoon weg klonk alsof ik het al eerder had gedaan.
Niet alleen op zulke onderwerpen onlangs betrapte ik ook een vriend die op de praat stoel ging waarbij ik ook even dacht van “WHUUUUTTT?!” Hij vertelde mij namelijk tot in detail hoe het systeem van de maatschappij van nu werkte (kreeg ik even een brainfart van 💨)

over het algemeen heb je mensen als ze drugs gebruiken dat ze of tot zichzelf toetrekken, op 1 hersencel draaien of opscheppen over zichzelf maar met bepaalde mensen heb ik dus zulke gesprekken waarbij ik mij dan soms afvraag: DOES DRUGS MAKE YOU SMARTER? Or is drugs forbidden by the goverment because they know drugs make some people see the light? Ennnn hebben anderen dit ook mee gemaakt? Zo ja, deel je ervaringen!!! 🤪😇

ps. Excuses voor typfouten het is 01:00 en ik moet om 05:00 op werk zijn. Kan ik sneller slapen en morgen tijdens werk leuk naar jullie ervaringen lezen. 😁
Normaal zeggen ze van drugs word je dom hersens cellen maak je kapot, nou als ik zo kijk na toen en nu ik zie echt veeel verschil veel slimmer ben ik l, of het is de levens ervaring die ik meemaak weet het niet maar ben er nie dommer op geworden

Пусто

Bewuste gebruiker
Veel mensen denken dat ze slimmer of beter zijn dan gemiddeld — dat heet het above average effect. Het is een psychologisch trucje van je brein om je ego een boost te geven. Bij drugsgebruik speelt dit ook mee: je voelt je vaak scherper, slimmer of "meer jezelf", terwijl dat niet altijd zo is. Je denkt dus dat je boven anderen staat, terwijl je eigenlijk gewoon in dezelfde middenmoot zit (of eronder). Ego is een sterke drug op zich.

Ik begin als een gek de schrijver zonder talent aan te wakkeren.
Ik schrijf inderdaad veel maar het is helaas meer kwantiteit dan kwaliteit.
De storm in mijn hoofd geeft de neiging mij rechtse sympathieën te promoten wat ik absoluut niet heb als ik bij zinnen ben.

je moeder

Wijs gebruiker
Veel mensen denken dat ze slimmer of beter zijn dan gemiddeld — dat heet het above average effect.
Je bedoelt het effect dat iedereen van zichzelf vind dat ie heel goed en zelfs beter dan een ander auto kan rijden? Bijna niemand vind zichzelf een slechte chauffeur.

Hoe noem je zo’n mechanisme?
Maar in iedergeval als dit mechanisme niet zou bestaan en iedereen realistisch naar zichzelf zou kijken dan zou 90% van de mensheid depressief zijn.

Maar eigenlijk is liegen tegen jezelf dus iets wat vrijwel iedereen doet en het is volkomen natuurlijk.
Liegen of geloven in een valse waarheid staat hierdoor veel sterker dan rationaliteit.

Vglsmij verklaart dit voor 100% waarom de wereld er momenteel zo slecht voor staat.

Bovenaan