Nieuwe analyse methode testcentrum

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Op de site van het DIMS staat het volgende bericht wat mij voor iedereen hier zeer relevant lijkt:
DIMS gebruikt nu ook FTIR

3 februari 2016

Per 1 februari hebben wij een nieuw analyse apparaat in gebruik genomen: een FTIR. Dit apparaat is iets minder nauwkeurig dan de GC-MS die op ons lab wordt gebruikt, maar is wel sneller en kost veel minder geld.

FTIR

Per 1 februari hebben wij een nieuw analyse apparaat in gebruik genomen: een FTIR. Dit apparaat is iets minder nauwkeurig dan de GC-MS die op ons lab wordt gebruikt, maar is wel sneller en kost veel minder geld.

Vorige jaren is het vaak voorgekomen dat er meer drugssamples werden ingeleverd dan dat er in het lab geanalyseerd konden worden. Veel gebruikers kregen daardoor niet te horen wat er in hun drugs zat. Om dit op te vangen hebben wij het afgelopen halfjaar dit nieuwe analyse apparaat onderzocht.

Als eerste kunnen we nu voor amfetamine en cafeïne betrouwbare uitslagen geven. Bij deze uitslagen geldt een betrouwbaarheidsinterval (spreiding). Op dit moment is deze bij amfetamine +/- 15% en voor cafeïne +/- 20%. Bij een normale labanalyse met een GC-MS geldt een afwijking van +/- 5%. Als de FTIR aangeeft dat er 50% amfetamine in een speedsample zit krijg je de uitslag: amfetamine 35-65%.

Een beperking van het apparaat is verder dat het niet altijd aangeeft dat er nog andere stoffen inzitten. Dit is omdat er een minimale hoeveelheid in een sample moet zitten om aangetoond te worden, voor de meeste drugs is dit rond de 10%. Het DIMS-bureau heeft gekeken in hoeverre dit de afgelopen tijd voor extra risico’s had gezorgd. Voor speed was er geen sample waarbij dit zo zou zijn. Wij zullen dit natuurlijk in de toekomst goed in de gaten blijven houden.

De informatie is dus minder dan bij een labuitslag, maar veel meer dan wanneer er helemaal geen analyse op wordt gedaan.

ooscaar

Wijs gebruiker
Wel jammer dit zeg. Een betrouwbaarheidsinterval van
30% (15 aan beide kanten) vind ik wel extreem hoog eerlijk gezegd. Dat is eigenlijk de helft van alle waarden die het percentage aan kan nemen. Ik heb verder geen verstand van de apperatuur maar ik ben benieuwd waarom ze een sample dan niet gewoon drie keer door de machine gooien, maar dat zal wel een tijdsoverweging zijn. Met zo een interval is voor mij echt wel het nut weg voor het testen van bijvoorbeeld speed. Vervuilingen worden zo hoogstwaarschijnlijk niet eens herkend en een betrouwbaar percentage krijg je er ook niet uit. Bij je dealer hoef je eigenlijk ook niet direct aan te kloppen als de uitslag van het testcentrum tegenvalt.

Ik vraag me echt af waarom ze je niet gewoon de optie geven om wat meer te betalen voor een betrouwbare uitslag met dure apperatuur. €15 zou ik best acceptabel vinden, en de optie voor een slechte test van €2,50.

Maar goed, thanks voor het delen!

Bobsacamano

Badass junkie
Ik vind het ook erg jammer dit. Ik snap dat de kosten heel hoog zijn maar 30% marge is wel heel erg veel. Ook dat kleine hoeveelheden stoffen niet herkend worden is niet zo lekker natuurlijk. Stel er zit voor 5% iets in je poeder wat op een veel lager level actief is of zelfs giftig dan valt dat er dus waarschijnlijk doorheen.

Maar goed we kunnen nog testen dat is in ieder geval iets.

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Jammer inderdaad, ze noemen de resultaten betrouwbaar maar daar ben ik het persoonlijk niet echt mee eens.

Volgens mij vervangt dit overigens niet volledig de oude testmethode, maar is het meer een aanvulling. Als dit betekent dat ze de nieuwe methode alleen gebruiken wanneer ze je sample anders niet hadden getest is dat overigens wel erg positief natuurlijk. Helaas is dat niet helemaal duidelijk adhv dit bericht. Zal een volgende keer als ik weer bij de testservice ben eens vragen hoe het nou precies zit.

ooscaar

Wijs gebruiker
Ben benieuwd wat ze zeggen. Alsnog vind ik dat ze beter niet kunnen testen dan op deze manier. Je geeft mensen op deze manier een uitslag en geeft ze mee dat de uitkomst betrouwbaar is. Dat er bij speed in de afgelopen periode blijkbaar geen ernstige vervuilingen zijn geweest betekent niet dat dat zo zal blijven. Het is alleen maar wachten totdat iemand sterft aan zijn of haar geteste drugs waar toch gif of wat dan ook in blijkt te zitten. Als dat bij de media terecht komt, krijg je alleen maar een nog kortzichtiger maatschappelijk debat omtrent drugs. Ze kunnen je ook gewoon zeggen dat je het opnieuw moet laten testen of dat je moet wachten. Ik zie het bewaar ook niet zo om een tientje te vragen voor het testen. Iedereen onder ons snapt dat een labtest duur is. Ik kan mijn speed even veilig en meer betrouwbaar testen door zelf 15 mg naar binnen te gooien, heb ik zo een beetje het idee.

Psychedelibee

Badass junkie
Oppersjamaan
Emeritus Mod
Tripreporter
Ze zouden de bijdrage voor het testen kunnen verhogen naar €20 bijvoorbeeld, maar dan nog kost die test veel meer dan dat. Dus dat zal het budget probleem ook niet gaan oplossen helaas. Ik snap wel dat dit soort en gulden middenweg is, maar er zitten wel risico's aan zoals jij schetst.

Blijft lastig, we mogen nog steeds blij zijn dat testen hier überhaupt kan. Maar de enige echte oplossing zou nog steeds legalisatie van drugs zijn. Hopelijk gaan we dat nog meemaken.

Fool

Badass junkie
ooscaar zei:
Ik heb verder geen verstand van de apperatuur maar ik ben benieuwd waarom ze een sample dan niet gewoon drie keer door de machine gooien, maar dat zal wel een tijdsoverweging zijn.
Omdat ze dan drie keer zo lang bezig zijn om 3 verschillende resultaten met een spreiding van 30% te krijgen, niet ééntje met een 10% spreiding(zoals bij GC-MS, het 'oude' apparaat, het geval was.

Met zo een interval is voor mij echt wel het nut weg voor het testen van bijvoorbeeld speed. Vervuilingen worden zo hoogstwaarschijnlijk niet eens herkend en een betrouwbaar percentage krijg je er ook niet uit. Bij je dealer hoef je eigenlijk ook niet direct aan te kloppen als de uitslag van het testcentrum tegenvalt.
Vervuilingen die significant genoeg aanwezig zijn worden gelukkig nog wel herkent. Als je bijvoorbeeld een gram amfetamine met >10% PMA aanschaft zal dit gewoon opgemerkt worden. :) Helaas niet zo goed als de GC-MS dit kan, maar helaas.

Ik vraag me echt af waarom ze je niet gewoon de optie geven om wat meer te betalen voor een betrouwbare uitslag met dure apperatuur. €15 zou ik best acceptabel vinden, en de optie voor een slechte test van €2,50.
Omdat de kosten een stuk hoger liggen dan 15 euro. :wink:

Ik meende dat ik laatst het bedrag €82,- tegen gekomen was wat een Europese instantie moest betalen voor één GC-MS analyse. En dat is dan al goedkoop omdat er veel afgenomen worden.

Ook is het niet alleen zo dat het kostenplaatje meespeelt, maar wanneer er amfetamine getest wordt met de GC-MS kunnen er geen andere, meer risicovollere, drugs getest worden met dat apparaat.

ooscaar

Wijs gebruiker
Ja daar heb je ook wel gelijk in Fool! En het dan bijvoorbeeld €15 maken heeft enkel tot gevolg dat de armere mensen minder testen en meer risico's nemen, en dat moet natuurlijk niet het gevolg van het beleid zijn.

Ik snap waarom de keuze is gemaakt, het is vooral jammer dat ze niet wat extra subsidie krijgen. De echte oplossing voor het probleem weten we allemaal wel (legaliseren), maar die zal er voorlopig niet komen. Tot dan toe zou je mogen verwachten dat veiligheid bovenop staat.

Fool

Badass junkie
Veiligheid staat bovenop wat? Uiteindelijk heb je een heel setje factoren die allemaal van geld afhangt. Als we veiligheid helemaal alles geven houd je niets meer over. :P

Naar mijn idee is er op dit moment juist meer veiligheid introduceert, ze hebben de resultaten van amfetamine best lang bijgehouden om te kijken of er in dit geval gevaarlijke fouten niet gedetecteerd konden worden, met de markt van de "afgelopen tijd" was dat niet het geval. Ook zeggen ze toe dat ze samples blijven controleren op verandering, maar dat zal waarschijnlijk gewoon minder frequent zijn.

Feit blijft gewoon dat de amfetaminetjes in Nederland behoorlijk veilig zijn en dat het ook behoorlijk veel gebruikt wordt, in een veilige situatie kun je een passender veiligheidsniveau aanwenden: een goedkoper apparaat. Dat heeft als bijkomend voordeel dat dit apparaat beschikbaar is voor de meer risicovollere drugs, waar het naar mijn mening een zwaarder wegende winst oplevert. :)

ooscaar

Wijs gebruiker
Daar heb je gelijk in, maar ik ben benieuwd of dat wordt toegegeven als er iemand sterft aan vervuilde drugs die wel als 'veilig' getest is. Waarschijnlijk niet. :rolleyes:

Als de drugsmarkt vervuild komen we daar nu dus mogelijk (veel) te laat achter. Maar goed, ik snap dat er keuzes moeten worden gemaakt. Tuurlijk gooi je niet oneindig veel geld ertegenaan. Ik vind het alleen vooral scheef dat ze zeggen dat deze uitslagen betrouwbaar zijn.

MeejheM

Badass junkie
dit is zeker de reden dat je sinds een aantal maanden gevraagd word >150mg poeder mee te brengen?

+- 15% kan ik met een marquistest zelfwel inschatten met wat methanol en de stopwatch.

Eigenlijk is het best gaar, dan leef je in een land waar ze behoorlijk liberaal zijn op dit punt, maar ze kunnen de veranderingen in de markt wel goed wetenschappelijk volgen. dat noem ik een beetje verantwoordelijkheid.

Vroeger nog behoorlijk vaak te horen gekregen dat er sporen van nare stofjes inzaten, maar >10%(gewicht?) vind ik nogal wat.

FTIR is toch die gare methode die ze bij die douane tv programma's gebruiken waarbij alles ephedrine blijkt te zijn? ik snap dat iemand een stuk minder tijd nodig heeft voor die test, maar als amphetaminesulfaat, methamphetamine, adhd pep, ehpedrine en pseudo-ephedrine allemaal hetzelfde uitslaan lijkt het me een flinke achteruigang.

natuurlijk zal je betere IR spectroscopen hebben, maar dan ben ik benieuwd naar de mogelijkheden, als je al een GMS hebt staan, met personeel en een goeie FTIR hebt, hoeveel tijd zou het schelen, het enige voordeel wat ik kan bedenken is dat je alles tegelijk meet.

ik ben wel benieuwd naar mensen hun resultaten hierna. ik heb er toevallig 2 waar ik donderdag voor kan bellen.

Fool

Badass junkie
Ongeveer alle tijd, een infrarood spectometrie is met een seconde wel klaar. :P

Lijkt me ook dat ze hiermee prima onderscheid tussen verschillende amfetamines kunnen maken hoor. Met IR kun je zelfs veel nauwkeuriger onderscheid maken tussen isomeren dan dat een MS dat kan. :)

MeejheM

Badass junkie
de enige keren dat ik die dingen gezien heb is bij dat programma van de australische douane, alles bleek efedrine te zijn, ook rc's, meth en pseudo. grappig is ook dat de straatwarde van pseudo-ephedrine elke week veranderde per kilo, zou je een soort koers uit kunnen plotten.

Bovenaan