1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Non-dualiteit video topic

Discussie in 'Spiritualiteit' gestart door Mindless, 7 sep 2015.

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories
  1. Mindless

Mindless DF Staff Medewerker Moderator Tripreporter

Het leek me een leuk idee om een topic te starten waarin je dat leuke/goede filmpje die je gevonden hebt over non-dualiteit kunt posten. Nu zullen er waarschijnlijk niet zo heel veel mensen zijn die hier actief mee bezig zijn, maar misschien wordt je interesse gewekt door die ene goede video en ga je er dan ook mee bezig. :wink: Er zijn namelijk heel veel briljante "leraren" in non-dualiteit en als ik dan zie dat een briljante video een paar honderd of een paar duizend views heeft, dan voel ik me bijna geroepen om het wat meer onder de mensen te brengen. En wellicht komen er op deze manier een aantal mensen achter dat non-dualiteit helemaal niet zo zweverig is als je misschien zou denken.

Maar goed, om af te trappen:

2. Joopiejo

Joopiejo Bewuste gebruiker

Ik krijg het niet voor elkaar om dat filmpje af te kijken, heb je niet een korte samenvatting, zodat we het ergens over kunnen hebben. Mijn eerste indruk is dat die vent lijkt op een of andere sekteleider en dat hij het voor doet komen het allemaal wel te weten, geen beste indruk voor mij dus.

Maar goed, non-dualiteit is een gedachtengoed dat alles (van de werkelijkheid) met elkaar verbonden is toch en dat je als passagier mee gaat met het geheel? Een vrij fatalistische overtuiging toch?

3. Mindless

Ik had misschien beter een korter filmpje als eerste kunnen uitkiezen. En wat betreft de rest: Spirituele leraren zullen erg zeker over komen, omdat het bij non-dualiteit niet gaat om theorieën, geloof en meningen. Het is dus zeker niet iets wat iedereen zal liggen. Als je van jezelf erg op theorieën, filosofie, discussiëren, enzovoort, bent gericht, dan is er een grote kans dat dit je wat zal afstoten. Ben je wel bereid om je mening over deze man even te laten voor wat het is en te luisteren naar wat hij zegt, dan kan het zo zijn dat er iets klikt. Maar zelfs dat klopt niet helemaal, want bij dergelijke filmpjes gaat het er namelijk NIET om, om intellectueel te proberen begrijpen wat er gezegd wordt, maar om de woorden dieper te laten doordringen dan het verstand, om zo de mogelijkheid te creëren een inzicht in je eigen bewustzijn te krijgen. Ik begrijp heel goed dat het in eerste instantie vreemd kan aanvoelen om naar zo iemand te luisteren die wel héél erg zeker van zijn zaak lijkt te zijn. Maar wat je je bij non-dualiteit moet beseffen is dat het nooit om de spreker gaat, maar altijd om bewustzijn. Aan de oppervlakte lijkt deze man misschien nogal betweterig, maar dan mis je het punt. Het gaat niet om deze man, maar om dat wat bewust is van de woorden en 'dat' is altijd jezelf. Ik weet het, dit kan heel vreemd klinken en misschien is het ook echt iets waar je (nog) helemaal niets mee hebt, maar het kan nooit kwaad om het even een kans te geven, toch? :) Ik begrijp trouwens best wel waarom iemand zou denken dat dit een beetje sekte-achtig lijkt. :P

Dat eerste klopt wel aardig. Non-dualiteit betekent in principe dat alles één is. Waarom het dan niet bijvoorbeeld 'eenheid' heet, maar non-dualiteit, is omdat een non-duaal inzicht voorbij het concept van 'eenheid' gaat. Want wat zegt het concept eenheid nog als alles één is? Dus niet 'één', maar 'niet-twee'. Non-dualiteit komt er eigenlijk op neer dat het bewustzijn dat bewust is van "mijn" ervaring, exact hetzelfde bewustzijn is dat bewust is van "jouw" ervaring. Als persoon verschillen we van lichaam en persoonlijkheid/karakter (dualiteit), maar in essentie zijn we één. En het gaat nog een stapje verder: die essentie is de werkelijkheid en alle schijnbare dualiteit is een optische illusie die in stand wordt gehouden door het geloof in de realiteit van de concepten van het verstand.

Fatalistisch zou ik het juist niet noemen. Non-dualiteit stelt juist dat je niet je lichaam en gedachten bent, maar datgene wat daar bewust van is (bewustzijn dus). En bewustzijn zelf is niet gebonden aan een noodlot of iets dergelijks. Het is volgens de non-duale overtuiging inherent vrij, eeuwig en oneindig. Het "normale" denken van dat je je lichaam bent is juist fatalistisch, want het is vrij zeker wat er uiteindelijk met het lichaam gaat gebeuren. :wink:

Hier dan misschien een makkelijker verteerbaar filmpje:

4. leipebaviaan

leipebaviaan Wijs gebruiker

Dit is zeer taaie kost om doorheen te komen, ik zal mijn omwille van dit nieuwe topic binnenkort mij er eens in gaan verdiepen. Ik ken alleen het begrip duaal in het kader van politiek. Ik geef echter de garantie dat ik over niet al te lange tijd met een (zeer waarschijnlijk) ongenuanceerde opinie kom betreffende dit onderwerp.

5. Psychedelibee

Psychedelibee DF Staff Medewerker Moderator Tripreporter

Erg interessante video. Ik probeer me af en toe al niet meer te identificeren met mijn gedachten, maar als ik het erg druk op bijvoorbeeld werk heb schiet het er echter snel bij in. Jammer eigenlijk want dat zijn juist de momenten waarop ik er waarschijnlijk het meest aan zou hebben.

Ik kan me trouwens wel voorstellen dat dit moeilijke of zweverige kost is voor de meesten. Een aantal jaren geleden had ik dit waarschijnlijk ook af gedaan als onzin of zweverig, maar door het gebruik van psychedelica en ervaringen waarbij mijn ego volledig oploste in het universum ben ik er inmiddels van overtuigd dat de ego een illusie is die zichzelf continu in stand probeert te houden.

6. Mindless

Het mag dan taaie kost lijken, maar dat lijkt het alleen maar als je intellectueel probeert te begrijpen wat er gezegd wordt. Het verstand probeert dan de woorden in een soort rationeel kloppend geheel te plaatsen. Verder wel heel begrijpelijk, want we worden letterlijk opgevoed om enkel maar via het intellect dingen te doen. Waar non-dualiteit/spiritualiteit echter op neerkomt, is dat je naar je ervaring kijkt zónder interpretatie van het verstand. Dit is niet moeilijk om te doen, of ingewikkeld of zweverig. Hoe kan het? Het is simpelweg kijken. En juist omdat het zó simpel is, hebben de meeste mensen er in het begin de grootste moeite mee. Niet omdat het uit zichzelf moeilijk is, maar omdat het verstand gewend is om je ervaring te interpreteren en compliceren.

Een tip voor mensen die het ook als moeilijk ondervinden, maar er op zich wel interesse in hebben: Probeer niet wat net gezegd is terug te halen uit je geheugen om het te proberen te snappen. Laat het constant direct los en focus je op wat nú gezegd wordt. Het geeft niet als je iets niet direct snapt of voelt. Uiteindelijk gaat het niet om de woorden zelf, maar om dat waar de woorden uit komen en weer in verdwijnen (bewustzijn, niet de mond van die man, ik zeg het maar even :wink: ).

Heb ik ook. Al zitten er dagen bij op het werk dat het zelfs daar erg goed gaat. Dat komt dus allemaal vanzelf en die uitdaging van andere ego's heb je ook écht nodig om zelf te "groeien" in je bewustzijn. Het is niet altijd even leuk, dat geef ik toe. Sowieso is het eerst gewoon zaak om te leren niet achter je gedachten aan te hollen wanneer je vrij hebt en/of in je eentje bent. Dan is het soms al lastig genoeg. :P Correctie: dan maak ik het mezelf vaak al lastig genoeg. :wink:

Exact hetzelfde hier. Het is echt iets dat iedereen zomaar kan treffen en je wereld op z'n kop kan zetten. Met gelovigen is het trouwens denk ik zelfs iets lastiger, omdat je met spiritualiteit onder ogen moet komen dat je 'God' zelf gecreëerd hebt met je verstand/voorstellingsvermogen. Dit geeft ook maar weer aan dat "echte" spiritualiteit helemaal niets met geloof heeft te maken.

7. Mindless

Filmpje waarin op een sprookjesachtige manier het ontstaan van bewustzijn wordt omschreven:

En een prachtige video van Eckhart Tolle over de dood en bewustzijn:

8. Psychedelibee

Mooie video van Eckhart Tolle. Kan me erg vinden in wat hij zegt over dat een cultuur die bang is voor de dood uiteindelijk oppervlakkig wordt. Hoewel we hier in het westen een enorme materiële rijkdom hebben lijken de meeste mensen maar nooit gelukkig te kunnen worden omdat het nooit genoeg is. Ik heb veel door Azië gereisd en vond het inspirerend om te zien hoe mensen daar tevreden kunnen zijn met alleen de basis levensvoorzieningen. Desalniettemin heb je daar natuurlijk veel schrijnende armoede, maar ik hoop echt dat ze met hun eigen economische ontwikkeling niet steeds meer hun culturele waarden uit het oog gaan verliezen. Materialisme is het niet het antwoord voor geluk in ieder geval.

9. ElvenSpice

ElvenSpice Bewuste gebruiker Tripreporter

Normaal gesproken ben ik niet zo van dit soort filmpjes, maar het filmpje van Eckhart Tolle is erg goed verteld (buiten het licht duitse accent :grin: ). Het mooiste gedeelte vind ik waar er wordt verteld dat het leven niet het tegenovergestelde is van de dood, maar oneindig is. En geboren worden het contrast is van dood zijn.

Zelf ben ik erg van de Terence Mckenna filmpjes. Misschien ook wel leuk om een topic aan te maken over zijn Stoned Ape Theory, erg aannemelijk als je zelf ooit een keer hebt getript.

10. Fool

Fool Badass junkie

Oké, ik ben niet heel erg thuis in deze onderwerpen dus misschien is mijn vraag een beetje raar, maar zit er enig verband tussen dit en het Taoïsme?

11. ElvenSpice

Definitie van wikipedia:
    Het taoïsme, daoïsme of geschreven als tauïsme (uitgesproken als [daauw-is-me]) is een Chinese filosofische en religieuze stroming. Het taoïsme gaat over hoe te handelen in het leven.

Uiteindelijk duid het wel op hoe je moet het leven moet omgaan, maar het komt er op neer dat je niet bang moet zijn voor de dood. Je huidige toestand is nihil vergeleken met de kosmische tijdschaal. Zie het leven als een spel, maar houdt rekening met andere en de algemene normen en waarden. Tenminste dat is wat ik eruit opmaak :grin:

Off-topic: Mijn 100e bericht yay!

12. Mindless

Er is zeker een verband, aangezien de 'Tao' staat voor de levensstroom of het 'leven' zelf: het ongemanifesteerde (bewustzijn) waar manifestatie (het waarneembare) in verschijnt. Zelf ben ik wel sceptisch voor elk '-isme'. Non-dualiteit is namelijk een werkelijke verandering van perspectief, niet een filosofie of religie óver non-dualiteit. Non-dualiteit is geen handleiding voor 'hoe te leven', maar het zien van dat je niet je zelf-gecreëerde identiteit bent, maar het bewustzijn daar "achter", welke niet gebonden en gelimiteerd is aan/door het lichaam (volgens verlichte meesters). En dan vervolgens leven áls 'leven' (de Tao) zelf, in plaats van het ego.

Eckhart is geweldig ja. :) Hij weet het altijd erg simpel maar doeltreffend te verwoorden. Maar die Shunyamurti vind ik echt fenomenaal. Wat kan die man met woorden overweg en zijn woorden dringen ook ontzettend diep binnen als je niet probeert te begrijpen wat hij zegt. Geef het zeker nog eens een kans. :)

Terence is ook super ja. Maar persoonlijk ligt mijn interesse niet meer zo in die hoek van contact maken met entiteiten d.m.v. psychedelica. Maar hij is ook weer zo'n wordsmith. :)

13. ElvenSpice

Wow, ik kijk de eerste video nu pas, maar dit is dus exact wat ik heb mee gemaakt bij mijn meest psychedelische ervaring. Eentje die ik nu nog steeds licht verwerk omdat het concept van 'uit het niks ontstaan' zo paradoxaal in normale termen lijkt, maar in de trip 100% begrijpelijk was. Het idee van deze wereld komt uit de "Void" en zal ook uiteindelijk weer terugkeren. Erg interessant topic! :stoned:

14. SirErick

SirErick Wijs gebruiker

15. Mindless

Het blijft ook apart, dat zo'n man kan praten en dat je de woorden wel verstaat, maar dat alles complete wartaal/nonsens lijkt. Dit zal voor velen zo overkomen (en dat is ook hartstikke normaal in eerste instantie :wink: ) en dit is ook een van de grootste redenen dat dergelijke video's en non-dualiteit in het algemeen niet bepaald populair zijn.

Maar zoals jij al zegt, kan dit allemaal 100% begrijpelijk zijn. Onder andere een psychedelische trip kan je ontvankelijk maken voor die andere manier van kijken en begrijpen. En als je eenmaal die opening naar vrij ongeconditioneerd bewustzijn hebt ervaren voor jezelf, zal er íets openblijven. Je hebt dan een zogenaamde 'satori' meegemaakt, een kijkje in je ware aard. En het mooie is dat iedereen dit kan ervaren, omdat iedereen dat vrije ongeconditioneerde bewustzijn ís. :) We moeten enkel zien wat we niet zijn, zodat die identificaties geen vat meer op ons hebben en letterlijk kunnen oplossen. Als mensen wisten hoe het voelt om ook maar een moment vrij te zijn van identificatie met gedachten, dan zou het hier en bij alles over non-dualiteit stormlopen. Mensen zouden spontaan hun doelen en verlangens opgeven en terugkomen naar die "plek" waar ze nu al zijn, maar waar ze constant van proberen te ontsnappen (het nu).

Eckhart Tolle is trouwens één van de meest toegankelijke non-dualiteit "leraren" die ik ken, dus hier nog een hele mooie (en grappige) van hem:

SirErick, ik had al eens gehoord over die film. Misschien ga ik hem nog eens bekijken, ondanks mijn allergie voor Nederlands acteertalent. :P :wink:

16. ElvenSpice

Wat hier ook mee in direct verband staat is Solipsisme, deze term zal waarschijnlijk makkelijker te begrijpen zijn voor de meeste mensen. Dit duid er ook op dat we in de droom van een enkel bewustzijn leven, maar dat die zich nooit zelf heeft kunnen erkennen omdat er nooit iets anders was om mee te vergelijken. Aan de ene kant lijkt het soms wel zielig dat het opperbewustzijn alleen was, maar elk fragment van zijn bewustzijn is nu verdeeld in elk stukje materie, zodat het leven een oneinige zoektocht is om zichzelf weer te vinden. Dit gaat gepaard met het prachtige van het leven, creatie en wij die het mogen ervaren.

17. ElvenSpice

Trouwens Mindless, een echte aanrader voor jou (en ieder ander natuurlijk) is de film "The fountain", prachtige film over; creatie en het verhaal van de maya's (tree of life en tree of knowledge).

Op nog terug te komen op een enkel opperbewustzijn, dit heb ik ooit een keer in een hyper lucid dream mogen ervaren. Het leek een beetje op de scene van de film "Lucy" waar haar bewustzijn groeide en ze alles in haar omgeving bevatten. De opmaak van de wortels onder de boom waar de stofwisseling plaats vond, intenties van mensen waar ze naar toe willen ect. Moet echt weer beginnen om lucid dreamen op te pakken :/

18. Mindless

Solipsisme is echter wel wat anders dan non-dualiteit. Solipsisme stelt dat ik als mijn persoonlijkheid het enige bewustzijn ben en dat jullie als 'anderen' slechts verschijningen zijn in mijn bewustzijn. Met andere woorden: volgens solipsisme ben ik alleen echt en zijn jullie slechts mijn gedachten. Dit is hoe psychopaten de wereld bekijken. Het ego heeft bewustzijn daar totaal overgenomen.

Non-dualiteit daarentegen is iets heel anders. Non-dualiteit is het herkennen van de essentie van jezelf in de ander. Je ziet dan dat wat de ander in essentie is, exact hetzelfde is als jezelf.

Maar ja het zijn ook maar termen. :)

The Fountain is mooi ja! Ik moet hem maar weer eens kijken, want de laatste keer dat ik 'm zag, hield ik me helemaal niet zoveel bezig met deze dingen. :wink:

19. ElvenSpice

Als het herkennen van jezelf in andere exact het zelfde is als jezelf, dan zou je toch kunnen stellen dat er "Het bewustzijn" is wat tegelijkertijd vanuit ieder perspectief naar zich zelf kijkt. Maar als wij allen echt uit dat bewustzijn bestaan, dus alles-is-een, is de kijk van het solipsisme niet zo raar hoor. Non-dualiteit is inderdaad erkennen dat er geen verschil is tussen mij en jou, alles is opgemaakt uit dezelfde substantie en dat verwijst weer naar het enkele grote bewustzijn. Of is dit verkeert geredeneerd? Solipsisme hoeft niet perse te zijn hoe psychopaten de wereld bekijken.

Hun denken juist dat ze alles kunnen doen wat ze willen, wat een hoger doel in hun belevenis wereld is of wat hun tevreden stelt. Maar je zou ook kunnen erkennen dat je deel uitmaakt van dit bewustzijn en dat een ieder ander een versie van jezelf is, die elkaar dan weer helpen om tot een betere versie van de huidige toestand te komen. Dus niet ego gericht.

Solipsisme is een raar idee, we weten immers nooit hoe het is om echt door iemands anders ogen te kijken zonder nog een enkel besef te hebben van jezelf. Ik denk dat we een midden weg moeten zoeken van een combinatie van solipsisme en non-dualiteit :grin:

20. Mindless

Uiteraard, maar dan alleen áls er dat werkelijke perspectief is. Ik wil niet teveel over definities vallen en waarschijnlijk bedoelen we hetzelfde, maar bewustzijn + identificatie met gedachten (dus bewustzijn waarin het ego actief is) is niet het bewustzijn dat zichzelf kan herkennen in de ander, tenminste... niet op dat moment. Solipsisme is wat er gebeurd in Neo-Advaita. Daarin worden de opvattingen over non-dualiteit door het verstand geprojecteerd op het ego en is er dus een geloof dat er alleen het eigen (gelimiteerde) bewustzijn is. Dat is niet non-dualiteit, maar filosofie.

Psychopaten zitten imo aan het uiterste eind van het spectrum bewustheid - onbewustheid. Het ego (identificatie met gedachten) heeft daar compleet de controle en acties worden compleet onbewust (daarmee bedoel ik onbewust van bewustzijn) uitgevoerd. "Normale" mensen echter zitten niet aan de andere kant van dat spectrum, maar er ergens tussenin. "Normaal" functionerende ego's voeren in een mindere mate dan psychopaten óók onbewuste patronen uit. Bijvoorbeeld het blijven zoeken van geluk in dingen/activiteit/anderen. Keer op keer worden we daarin teleurgesteld, maar we blijven het daar zoeken. Dit is natuurlijk de definitie van waanzin, maar omdat iedereen het doet merkt niemand dit op.

Yep. Best eng eigenlijk. Maar ik geloof niet dat deze mensen inherent slecht zijn. Het is slechts dat er geen bewustzijn van bewustzijn is.

Zolang het maar geen geloof is. Als je niet voelt dat de ander werkelijk jezelf is, dan kun je beter toegeven aan jezelf dat je dat niet voelt en dat gevoel nader onderzoeken door het simpelweg te voelen en laten oplossen. Ik ben hier zelf ook al zo vaak in getrapt. Bij het zoeken van de ware zelf zal het ego listiger en listiger worden en (werkelijke) inzichten voor zichzelf claimen, in het geheugen stoppen en zich ermee identificeren. Zodra je ook maar in iets gaat geloven, weet je dat het ego weer actief is.

Het is een raar idee ja en non-dualiteit eigenlijk ook. Uiteindelijk zijn alle woorden (concepten) niet waar en zul je ze allemaal los moeten laten. :) "Non-dualiteit" als concept is ook maar een stepping stone.

21. Psychedelibee

Ik heb solipsisme even moeten opzoeken, had er nog nooit van gehoord. Wat ik van de wikipedia pagina erover opmaak is solipsisme wel een wezenlijk andere filosofie dan non-dualiteit. Er zijn meerdere gradaties in solipsisme, maar volgens mij komt het er simpel gezegd op neer dat je alleen je eigen geest kunt verifiëren. Waarmee alles buiten jouw eigen geest dus onzeker is en mogelijk niet bestaat. De meest extreme variant van solipsisme gaat zelfs zo ver door te stellen dat alleen jouw eigen geest bestaat en de rest hier representaties van zijn.

Bij non-dualiteit bestaat het ego niet aangezien iedereen een gelijkwaardige representatie van het universum is, waardoor iedereen één is. Bij solipsisme bestaat het ego juist wel aangezien jij als persoon het universum bent en de rest representaties van jou. Hoewel je dus bij beide filosofieën kunt stellen dat iedereen onderdeel uitmaakt van hetzelfde bewustzijn/universum zit het verschil hem in hoe je tot die conclusie komt. Solipsisme komt tot die conclusie door een egocentrische benadering en non-dualiteit komt juist tot die conclusie door een niet egocentrische benadering.

Hoewel ik door psychedelische ervaringen qua gevoel het meest kan vinden in non-dualiteit, vind ik tegelijkertijd dat er intellectueel ook wel wat te zeggen is voor de meest zwakke variant van solipsisme. Je kunt immers alleen je eigen waarneming bevestigen en weet nooit zeker hoe een ander iets waarneemt.

22. Mindless

En precies daarom denk ik dat er een groot verschil zit tussen een tijdelijke ego-oplossing en een permanente. Volgens verlichte meesters kan de absolute waarheid (het geheel) alleen gezien worden als het ego compleet en permanent vernietigd wordt. Alleen dan zou bewustzijn helemaal terug "dalen" naar "zijn" werkelijke plek van totaal overzicht.

Maar dat is natuurlijk iets dat we niet moeten geloven, maar ontdekken voor onszelf. :wink:

En er valt zeker wat te zeggen voor de meer milde varianten van solipsisme, maar dat is bekeken vanuit het verstand. Hetzelfde verstand dat continu bezig is om ons in de illusie te houden. :wink:

23. ElvenSpice

Laten we zeggen dat "Het bewustzijn" de basis is waaruit alles bestaat. Het bewustzijn is alles wat nu wordt ervaren en wat is. Nu is het het ego wat er voor zorgt dat ik mij onderscheidt van alles-is-een toch, dus als het ware een solipsistische kijk. Dit komt doordat ik denk mijn eigen subjectieve ervaring te hebben van de realiteit, ik weet immers niet wat er nu 1000 km verder op gebeurd.

Nu ligt het verschil tussen solipsisme en non-dualiteit tussen de erkenning of de buiten wereld vanuit jou komt, of dat iedereen apart zijn eigen subjectieve belevenis wereld heeft of is het zo dat jij denkt dat iedereen dat heeft, want immers is alles toch een? Hier zit ik een beetje in de knoop want het spreekt naar mijn mening elkaar lichtelijk tegen.

24. Mindless

Niet dat ik Rupert Spira klakkeloos overneem, maar dit lijkt me het verschil goed aan te tonen. Het hoofdverschil tussen beide zou dan zijn dat solipsisme een geloof is van het verstand en non-dualiteit vrijheid ván het verstand.

25. Psychedelibee

Rupert Spira legt het verschil heel helder uit, maar hij gebruikt wel de meest extreme variant van solipsisme. Nou is dat voor het uitleggen op zich prima, maar had wel liever nog enige nuance hierin gezien, want de minder extreme varianten van solipsisme zijn al een stuk minder waanzinnig.

Non-dualiteit legt hij dan wel weer heel goed uit vind ik. Hoewel het allemaal nog redelijk nieuwe begrippen voor mij zijn, herken ik wel duidelijk wat hij zegt en vind het ook totaal niet raar klinken. Hetzelfde geldt trouwens voor shunyamurti, die weet het ook allemaal heel mooi en duidelijk te verwoorden. Alleen zijn sprookjesverhaal over het ontstaan van bewustzijn vond ik wat minder sterk, maargoed ook dat moet af en toe kunnen. Wat mij zo aanspreekt aan deze meesters (ook Tolle trouwens), is dat zij dingen weten te verwoorden die naadloos aansluiten op inzichten die ik tijdens psychedelische ervaringen heb gehad. Hierdoor kan ik mijn eigen ervaringen ook wat meer op een rijtje zetten en lijkt alles in eens op zijn plek te vallen. Waar het tot niet al te lang geleden nog een redelijke wirwar aan niet altijd even samenhangende inzichten leek.

26. Mindless

Dat ben ik met je eens.

Voor mij zijn deze filmpjes altijd even een rustpunt. In het dagelijks leven constant geconfronteerd worden met ego's (inclusief de mijne) put me soms echt uit. Dan is het fijn om even zo'n filmpje op te zetten en te beseffen dat niet iedereen gek is. :wink: En inderdaad ook om inzichten meer op een rijtje te zetten. Na de eerste paar keer zou iemand trouwens nog kunnen denken dat het toeval is dat eigen inzichten wel erg overeenkomen met die van die meesters, maar na tientallen en zelfs honderden met feilloze consistentie wordt 't wel wat moeilijk om dat te blijven geloven. :wink:

Het sprookjesverhaal vond ik voor de afwisseling wel leuk trouwens. Uiteraard is het allemaal wat minder to the point verteld, maar misschien dat dit sommige mensen wat makkelijker "bij de les" houdt.

27. MeejheM

MeejheM Badass junkie

Niet voor mij. ik ben me ervan bewust dat bewust denken al heel wat is, maar ik kan geen tijd vrijmaken om dit soort zaken te overpeinzen.

waarom heet het eigenlijk non-dualiteit, alles is non-dualiteit tot dat mensen het woord verzonnen hebben, er een betekenis aan gehangen hebben en er over na zijn gaan denken. zou singulariteit geen betere naam zijn?

28. ElvenSpice

Ik heb nog eens goed na zitten te denken over dit topic, het is natuurlijk ook erg interessant :grin:
    De meest diepe ervaring die men kan hebben is het zijn, waarbij ik ben buiten beschouwing wordt gelaten. Omgeving en lichaam, tijd smelten samen tot een onscheidbare toestand. Dit kunnen we ook wel de Non-Dualiteit noemen, er is immers geen relatief standpunt of perspectief wat voor een verschil kan zorgen. Net zoals alle pixels op het beeld als een foto worden gezien, en niet ieder pixel afzonderlijk als een object wordt ervaren.

Als we uit deze Non-Dualistische zone gaan (wat misschien ook wel een singulariteit kan worden genoemd, er is immers geen tijd of ruimte aanwezig omdat niemand een perspectief kan aannemen), dan komen we in de overgang naar een Dualistische wereld. Dualisme wordt gecreëerd door het ego (of de subjectieve waarneming van een entiteit). Doordat verschillende entiteiten elkaar erkennen zorgt dit ervoor dat verschil (contrasten) ontstaan en kan er dus worden gerelativeerd aan andere perspectieven. Ik zelf denk dat het universum in bewustzijn (kennis of complexiteit) groeit, dit komt doordat de informatie in het universum toeneemt. Dit spreekt op het moment wel de huidige natuurkunde tegen want er gaat immers nooit energie verloren, dus kan er ook niet meer substantie bij komen die voor meer complexiteit zorgt.
    Dus mijn idee is dat we in de grondtoestand zijn begonnen in de singulariteit, alles-is-een of het grote enkele ongedefinieerde bewustzijn. De oerknal of het proces van creatie is ontstaan door een dualiteit die is ontstaan. Ieder moment komen er meer mogelijkheden bij om zichzelf te vergelijken met een bepaald punt in ruimte tijd, doormiddel van ervaringen of een informatie medium. Complexiteit en relativiteit neemt dus toe naarmate tijd verstrijkt.

Om kort nog even samen te vatten, het dualisme is gecreëerd door het non-dualisme, wat zich steeds meer begon te relativeren aan zich zelf en zich zelf daardoor ook in leven heeft geroepen.
    Als alles groen zou zijn, dan zou de kleur groen niet bestaan en niet waarneembaar zijn. Net zoals als alles-is-een zou zijn, er geen bewustzijn zou zijn, hoe kan het immers weten waar het zich aan moet relativeren.

Het ego is in een bepaalde zin dus een geschenk van creatie. Onze belevenis wereld zorgt ervoor dat we kunnen leiden maar ook plezier kunnen hebben. Lief kunnen hebben en haten, kort gezegd; menselijk te kunnen zijn.
    Je moet het ego dus niet als iets slechts zien wat altijd maar zegt dat je iets moet en dus uiteindelijk niet in het nu leeft, omdat je aan de toekomst of het verleden denkt en niet van het nu geniet. De sleutel is om een balans te vinden in het nu, als zowel het ego (waar komen we vandaag, waar gaan we heen). We zijn allemaal intellectueel, we hebben een overzicht van toen, nu en later; gebruik je intellect en het ego om te plannen hoe je het nu wil beleven op een zo fijn mogelijke manier. De sleutel is balans in het leven, ying-en-yang. :rockband:

29. Mindless

'Zijn' kost geen tijd, maar niemand is verplicht om uit te zoeken wie/wat hij/zij is. :wink:

En ach, het beestje moet een naam hebben...

En interessante post ElvenSpice, maar ik ben het niet helemaal eens met jouw definitie van het ego. Je hebt geen ego nodig om lief te hebben. Het ego kán niet liefhebben. Het ego is enkel en alleen angst en verlangen. Waarom het dan kan dat mensen lief kunnen hebben, schoonheid kunnen ervaren, enzovoort? Omdat we niet het ego zijn. Het ego is imo een noodzakelijk kwaad voor bewustzijn om het verstand te ontstijgen. Door te zien wat je niet bent, zie je wat je bent.

30. ElvenSpice

Maar als het ego angst en het verlangen is naar iets, hoe verschilt dat dan naar het verlangen om lief te hebben of de angst om iemand kwijt te raken. Dit zet ons toch juist in actie om onze relaties gezond in stand te houden met andere mensen?
    Het ego is niet slecht, omdat het verteld wat je moet doen. Wat belangrijk is hoe je naar die acties kijkt.

31. Mindless

Verlangen naar lief te hebben is nog steeds verlangen en angst om iemand kwijt te raken is nog steeds angst. 'Wie' heb je lief? En 'wie' ben je bang om kwijt te raken? Er is niemand om lief te hebben, er is alleen liefde zelf, wat je bent. Er is ook niemand om (werkelijk) kwijt te raken, omdat anderen (en jezelf) een creatie zijn van het verstand. Stop het verstand (gedachten) lang genoeg en de conceptuele wereld met objecten en anderen houdt op te "bestaan". Wanneer er het gevoel van liefde is, ben je simpelweg "dichterbij" je ware aard. Het is het verstand (dat niets van liefde begrijpt) die de interpretatie maakt dat je 'van de ander houdt'. Op zich is daar niets 'slechts' aan, omdat het verstand niet beter weet. Er is ook niets 'slechts' aan het ego. Goed en slecht vallen binnen dualiteit. Wanneer je de wereld vanuit een non-duaal perspectief bekijkt, is er geen goed en slecht. Maar wat handelen naar verlangen en angst wél doet, is je ego intact houden. Als je heel goed naar je werkelijke ervaring kijkt, zie je dat je slechts je zintuigen hebt én gedachten die daar hun mening over geven. Wat gedachten over je perceptie heeft te zeggen is per definitie niet waar. Het is een conceptuele interpretatie van de werkelijkheid. Het is slechts taal. Woorden/concepten waar we compleet van in de ban zijn geraakt in onze maatschappij.

Waarom hebben we sowieso verlangen naar iets? Toch omdat we denken dat het ons geluk zal brengen? En dat doet het ook vaak, maar de conclusie dat dat geluk door het behaalde object of bijvoorbeeld een relatie komt, is een verkeerde. Het is het uitdoven van verlangen dat ons dichterbij ons eigen zelf brengt, waardoor we geluk ervaren. Geluk dat inherent is aan ongeconditioneerd bewustzijn. Geluk zonder enige reden. Maar als er het geloof is dat dat geluk door een bepaalde handeling/object/relatie komt, dan komt na een tijdje verlangen altijd weer op en herhaalt de hele boel zich weer. Het probleem moet dus bij de wortel worden aangepakt, door te onderzoeken "wie" het is die verlangt.

Maar alsjeblieft, neem dit niet van mij aan. Check het zelf in je eigen ervaring. :)

32. ElvenSpice

Interessant filmpje betreffende met wat ik eerder zei, misschien een wetenschappelijke manier om te bekijken hoezo het bewustzijn (complexiteit van het universum) groeit.
    [youtube]/sMb00lz-IfE[/youtube]

33. ZERO-

ZERO- Badass junkie

Oke ik heb het hele topic doorgelezen en een paar filmpjes bekeken (inmiddels ruim een uur verder), maar niet alles. Maar ik kan me hier wel aardig in vinden, erg interessant. Toevallig was ik van de week nog aan het nadenken, nu ik in Londen zit: wie ben ik eigenlijk zonder mijn studie, mijn vrienden, familie en mijn vertrouwde omgeving om me heen? Wat blijft er dan nog van mij over? Niet dramatisch hoor, maar toch. Je hebt altijd elke dag dezelfde soort interacties en om daar eens even helemaal buiten geplaatst te worden is vreemd.
    Ik zal van de week hier nog eens wat meer filmpjes over bekijken. Over de dood overigens: mensen zijn bang voor datgene wat ze niet (kunnen) kennen, en bedenken daarom maar allerlei dingen over wat er na de dood is. Ik vond altijd: als je accepteert dat je het niet weet, wordt het een stuk makkelijker. Maar nu ik dit lees denk ik ook wel: als je accepteert dat je onderdeel bent van iets groters, wordt het ook een stuk makkelijker. :wink:

Zo blijft er weinig romantiek over :wink:

Wat is geluk dan?

Verder: krijg erg zin om LSD te doen nu. Heb dat nog maar 1x gedaan en dat was niet zo veel, maar op gegeven moment voelde ik wel mijn zintuigen in elkaar overlopen en de scheiding tussen mezelf en de omgeving minder worden. Dat was wel een erg bijzondere ervaring.

34. MeejheM

MeejheM Badass junkie

het universum bewustzijn toeschrijven is erg quasi wetenschappelijk. technisch geloof je dan in "ietsisme"(dat bestaat). of is het een multiversum? o nee gedachte...

Vsauce is altijd +1, daarom deze om willekeur op verrassende wijze te ontkrachten:

[youtube]/fCn8zs912OE[/youtube]

ik heb een filmpje gevonden van een fylosofe die voor een tv uitzending meedoet aan een intro non-dualisme. hardstikke grappig, en beter te bekijken als een paar oude mensen die onbegrijpelijk hun gebrek aan gedachten proberen over te brengen, hoe kom je op het idee(of is het een gedachte) ik kan bij de meeste nog geen twee zinnen bevatten.

maar waar ik nog altijd hard over struikel is non dualisme een contradictie in terminus is. hoe kun je welke leer, of het ontbreken daarvan beschrijven door te benoemen wat het niet is, waarmee je wel bevestigd dat dualisme een concept is.

nederlands of engels komt bij mij allebei niet binnen.

bekijk het volgende fragmentje eens(3:07 mocht de timecode niet kloppen):
    [youtube]/fMuK96WgRzo?t=3m7s[/youtube]

je kunt niet alles ontkrachten door het gedachten te noemen.

nou heb ik er genoeg van dus: Cogito ergo sum!

35. ElvenSpice

Dit is ook waar ik de gedachten van kreeg dat dit met solipsisme te maken heeft. Als er niemand is om lief te hebben en het verstand opmaakt dat ik "van iemand anders houdt". Dan lees ik dat alsof ik zou moeten opmaken dat je denkt dat je iemand van iemand anders houdt, maar eigenlijk bestaat die ander niet.

Het probleem met non-dualisme is, is dat het onveranderlijk is. Het is onveranderlijk omdat er geen dualistisch beeld kan worden geschetst. Er is immers geen goed of kwaad, jij of ik, vroeger en nu. In het 2e filmpje dat MeejheM postte, zegt die vrouw ook dat je geen gedachten moet hebben om het non-dualisme te ervaren. Gedachten zijn immers vergelijkingen van hoe je iets zou willen doen of hebt gedaan. Naar mijn mening is het juist het dualisme wat ons menselijk maakt en de realiteit zoals die nu is schept. Haal alle contrasten weg en je komt uit bij een singulariteit, onveranderlijk toestand van bewustzijn. Het is niet direct dat die onveranderlijke toestand plezierig hoeft te zijn, want je kan je plezier toch niet vergelijken met eerdere momenten (non-duaal, anders ben je dualistisch bezig).

Het ware alsof je met non-dualisme meningloos door het leven moet.

36. Mindless

Dat zijn de vragen. Dat is waar dit alles om draait. :) Reizen is overigens een enorm goede manier om even uit je conceptuele wereld te stappen. Let er ook maar eens op dat wanneer je weer thuiskomt alles anders dan anders aanvoelt. Je ziet dat je wel in je huis (bijvoorbeeld) bent, maar het is niet hetzelfde gevoel. Zo snel kun je dus al ontwennen van die door gedachten gecreëerde "werkelijkheid".

Klopt! Als je gesteld bent op romantische liefde, moet je je niet met non-dualiteit bezig houden, want daar blijft helemaal niets van over. :wink: Romantische liefde is namelijk voorwaardelijk, voor een "speciaal" iemand en doordrongen van verlangen voor die ene en angst om die ene kwijt te raken. Niet dat romantische liefde dan iets slechts is. Het is alleen dat het ego niet onvoorwaardelijk kan liefhebben. Het ego voegt altijd verlangen en angst toe aan het gevoel van liefde. Ongeconditioneerd bewustzijn daarentegen kán niet anders dan onvoorwaardelijk álles liefhebben. Het is geen keuze, het is wat het ís.

Geluk is simpelweg de afwezigheid van verlangen en angst. Dus de afwezigheid van het ego. Geluk kan komen in de vorm van vrede, liefde, schoonheid, enzovoort. Maar dat zijn allemaal maar woorden/omschrijvingen. Dat waar deze woorden naar verwijzen echter is altijd de realiteit, jouw realiteit, jouw eigen wezen. Het simpele bewust zijn van bewustzijn.

37. ZERO-

ZERO- Badass junkie

Maar dan klinkt geluk juist als iets heel neutraals. Dat is best gek..? Ik word niet bijzonder vrolijk van bewust zijn van mijn bewustzijn (hoewel het ongetwijfeld zal bijdragen aan mijn levensgeluk in het algemeen)..

Bedankt voor jullie antwoorden in ieder geval! Ik ben twee weken terug weer eens met een meditatie-app begonnen en was hierover aan het nadenken vandaag toen ik naar huis liep vanochtend. Sinds ik dit gelezen heb gaat het af en toe uitzetten van mijn gedachten wel een stuk gemakkelijker.

38. Mindless

Het is niet zo dat meditatie altijd direct resulteert in een gevoel van vrede, geluk, etc. Wanneer iemand bewust wordt van bewustzijn, zijn er vaak in heel korte tijd alweer gedachten die je proberen af te leiden. Het moment dat je gaat geloven dat jij die gedachten denkt, ben je alweer uit je meditatie. Hierdoor komen veel mensen te snel tot de conclusie dat er simpelweg niets is te vinden in het eigen bewustzijn. In het begin zul je waarschijnlijk een paar seconden puur en alleen bewust kunnen zijn van bewustzijn, zonder gedachten te geloven. Door het vaker te "doen" wordt die periode langer en langer en hoe minder geloof in en identificatie met gedachten er is, hoe meer je vrede, geluk, liefde, etc. zult ervaren. Maar er komt nog bij dat wanneer je bewuster wordt, je ook geleidelijk bewuster wordt van alles wat er in je onderbewuste zit. Er zullen dus ook angsten en andere emoties omhoog komen. De truc daarbij is om die sensaties compleet te voelen zonder er een oordeel over te vellen. Die gevoelens/sensaties zullen dan langzaam "losweken" in jouw bewustzijn en uiteindelijk helemaal loskomen en afvloeien. Dit kan gepaard gaan met enorme euforie en opluchting.

In India hebben ze trouwens een hele mooie omschrijving van bovenstaande: Sat-Chit-Ananda. Dit staat voor Bestaan-Bewustzijn-Gelukzaligheid. De eerste twee kun je direct al ervaren door bewust te zijn van bewustzijn/bestaan. Het woord "bewustzijn" zelf staat trouwens ook al voor die twee: bewust en zijn. En door bewust te zijn van bewustzijn zal uiteindelijk de derde "pilaar" duidelijk worden: gelukzaligheid. Dit is een gelukzaligheid zonder reden. Het is er gewoon, wanneer je bewust bent van je eigen wezen.

Het gaat ook makkelijker en makkelijker worden. Aan de andere kant zal het ego tegelijkertijd ook geniepiger en geniepiger worden, maar zolang er geen interesse is in die gedachten hebben ze geen enkele invloed op jou. Jouw "wapen" tegen het ego is simpelweg je bewustzijn. Er is maar één ding waar het ego absoluut niet tegen kan en dat is bewustzijn ervan. Als je bewust bent ván onbewustheid (het ego) sta je er al buiten als het ware. Je hoeft werkelijk niets te doen, maar dat is precies waarom mensen hier zo'n moeite mee hebben.

Veel succes in ieder geval! :)

39. Mindless

Mooi kort filmpje van Alan Watts:

40. ooscaar

ooscaar Wijs gebruiker

Wow op deze ideeën kwam ik ongeveer tijdens mijn laatste 2C-B trip, niet specifiek over dromen maar ik zat over reïncarnatie te denken en je ziel die als het ware een keuze maakt, als idee. Grappig dat dit filmpje dat ook zo naar voren brengt! Ik ga die andere filmpjes binnenkort ook kijken als ik tijd heb!

Laden...