1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Omgaan met terugval

Discussie in 'Verslaving' gestart door annadul, 9 apr 2018.

SGGZ, 110% hulp bij verslaving
  1. annadul

annadul Newbie

Hey iedereen,

Ik heb onlangs een terugval gehad na 2 maanden clean te zijn geweest (3mmc).
    Als gevolg hiervan ben ik in een enorme dip geraakt en ik weet niet meer hoe ik hieruit moet komen.
    Hebben jullie hier ervaring mee, en zo ja, hoe zijn jullie omgegaan met terugval?
    Zijn deze depressieve gevoelens normaal? En hoe krijg je jezelf weer op de been?
    Ik merk dat ik het onwijs lastig vind om ook maar ergens de energie voor op te brengen.
    Het ging een tijdje zo goed en ik was echt trots op mezelf, maar nu heb ik het idee dat alles weer helemaal fout gaat.
    Gepraat met de crisisdienst maar ook dat heeft weinig effect gehad op de hopeloze gevoelens die ik heb.
    Ik heb mijn behandelaar verteld over de terugval, maar ik merk dat ik dingen weer mooier aan het maken ben dan ze eigenlijk zijn.
    Ik hoop dat iemand zich hierin herkent.

- annadul

2. Tijdloos

Tijdloos Badass junkie Tripreporter Donateur

Heb geen ervaring met 3mmc maar denk dat dit geld als voor vergelijkbare drugs. Nu voel je je klote maar als je het volhoudt en probeert te gaan sporten (zwemmen fitness rennen of wat je leuk vind) proberen te doen. Zelf geeft me dit positieve gevoelens en weer motivatie om niet bij de pakken neer te zitten.

Jammer dat hulpverleners niets kunnen betekenen voor je. Probeer het zelf vol te houden. Het serotonine niveau is na circa 2 a 3 weken weer normaal gesproken goed.

Sterkte man!

3. Dit ga ik toch even bevestigen. Het kan je zoveel helpen iets te vinden wat je écht leuk vindt, bij voorkeur een sport, maar het kan ook een hobby zijn.

Ik ben mijn piano spelen weer gaan oppakken en... fucking hell, ik heb niet eens meer gedacht aan alcohol of wiet.

Bas en Tijdloos vinden dit leuk.
  4. Bas

Bas Bewuste gebruiker

Je moet jezelf forceren dingen te doen. Je was een tijdje clean, dus stel dat als doel in! Het trotse gevoel van clean zijn. Dat je 2 maanden clean was is voor sommige al een hele uitdaging, jij hebt dit gewoon al bereikt. Dit is serieus al een hele prestatie. Blijf het allemaal positief zien, je hebt de stap gezet richting clean worden en ben dit 2 maanden geweest. Die tijdelijke terugval is natuurlijk vervelend, je wilt gewoon helemaal clean worden. Ik weet niet of andere personen (vrienden, familie etc) weten over je gebruik van drugs en de terugval?

Na 2 maanden hard werken mag je wel beloond worden. Die terugval, omarm het, geniet van je prestatie die je al bereikt hebt en ga weer verder en zet je lat hoger. Die 2 maanden kunnen er nu wel eens 4 worden. Wees ook niet te hard tegen je zelf en blijf dingen doen die je leuk vind (of niet leuk vind) zoals hierboven al verteld wordt. Zolang het maar je gedachte van de drugs afhoud! Iedereen kan stoppen, jij ook, zal ook vast wel goed komen!

Succes man! Hopelijk werkt de twist van mijn advies in mijn 2e alinea niet negatief. :tongueout:

5. Peprick21

Peprick21 Newbie

Zelf heb ook een paar terugvallen gehad. Ik ben er niet trots op dat ik heb gebruikt maar ik probeer wel op dat moment te genieten. Ik praat veel met mijn vrienden en zoek de mensen op waar ik ook naar wil luisteren. Crisisdienst/psychiater/svper helpt voor mij ook niet. Ik praat altijd maar doelloos en plak woordjes achter woordjes. Maar met mijn vrienden maak ik beloftes om een tijd niet te gebruiken en die helpen wel. Als het even tegen zit en weer wil grijpen naar middelen denk ik aan de beloftes die ik gemaakt heb. Ik weet van me zelf dat ik nooit van de drugs af kan blijven dat is ook een te hoge lat. Maar ik wil het in de hand houden zo af en toe. Als je geen energy hebt om iets te gaan doen. Probeer dan ook niet veel. Als de dag niet lukt doe dan rustig aan en kijk hoe het de dag daarna gaat. Ik zit nu ook in de dip en probeer het ook dag na dag. Uiteindelijk komt er wel een dag die wel goed gaat. Blijf ook genieten van de kleine dingentjes die houden mij levend.

Groet en sterkte

Laden...