1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Onder invloed van THC stilstaande auto

Discussie in 'De coffeeshop' gestart door chainsmoker1998, 20 nov 2018.

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
  1. Hallo

Ik chill regelmatig met een paar vrienden bij een parkeerplaats circa 600 meter van mijn huis tijdens het chillen roken we eigenlijk regelmatig wel een joint (dit is de enige afstand die ik rij onder invloed). Hier ga ik heen met de auto we willen natuurlijk niet in de kou staan. Recentelijk is er dus politie langs gekomen en vriend van mij zn wiet is ingenomen en mijn auto is onderzochtz de rest heeft het allemaal snel weg kunnen stoppen. Ik was op dit moment wel onder invloed maar er is geen speekseltest uitgevoerd als dit wel gebeurd was was ik dan de lul? Ik had al een verhaal klaar liggen dat ik de auto hier laat staan en hem morgen ophaal als ik met de hond ga lopen het is dus mijn verhaal tegen die van de politie of zie ik dit verkeerd?

Bijvoorbaat dank!

2. Rebell

Rebell Wijs gebruiker

Hoi

Ze kunnen je doorsturen naar RDW als je word gepakt.
    Maar je mag NOOIT zeggen dat je elke dag wiet of hasj rookt.
    Als ze je vragen moet je altijd zeggen dat je 1x in de 2 maanden rookt.
    Anders mogen ze je rijbewijs afpakken!
    Thc is een sterk middel in je bloed en kan zes weken later terug gevonden in je bloed.
    Dus als je word gepakt gaan ze je testen maar zal je moeten volhouden dat je die dag dat je achter het stuur zat niet had gerookt maar de dag ervoor wel een aantal jointjes als je uitslag b.v. 280 is.
    Dan kunnen ze je niks maken en kan je het altijd aanvechten.
    Praat hier over met een advocaat als het zover komt.

3. De Dunne

De Dunne Badass junkie De Leukste Thuis! Donateur

In 600 meter kan een hele hoop gebeuren...

Albedo vindt dit leuk.
  4. Rebell

Rebell Wijs gebruiker

Ik zelf rij veel voorzichtiger als ik stoned ben.
    En dan kunnen mensen wel zeggen je bent stoned dus je reactie vermogen is slomer.
    Maar toch durf ik te zweren dat het veiliger is bij mij om in de auto te zitten als ik stoned ben dan nuchter.

Ik rij rustig en ben voorzichtiger en alles is meer intenser dus kijk beter en doe niet haastig.
    Dit hoeft niet voor iedereen zo te zijn maar bij mij werkt het wel zo.

En in 600m kan er weinig gebeuren!
    Overdrijven is ook een vak op df.

Conjo vindt dit leuk.
  5. De Dunne

Deze discussir is zowel hier als elders vaak genoeg gevoerd. Niemand rijd beter onder invloed wat diegene zelf ook denkt.
    Nogmaals deze discussie voeren heeft geen zin. Je rijd gewoon NIET onder invloed van wat dan ook. Punt.
    Natuurlijk ben en rijd je rustiger na wiet. Je hebt jezelf “verdoofd”.

Laatst bewerkt: 20 nov 2018
  6. Rebell

Rebell Wijs gebruiker

Blijkbaar hebben mensen deze inzicht vaker gekregen en proberen dat bespreekbaar te maken.
    Maar omdat sommige mensen denken dat wat de wet voorschrijft altijd de waarheid is krijg je een antwoord als dit.

Dit gaat niet over onder invloed rijden van wat dan ook. Dat heb ik nooit gezegd.
    Dit gaat over rijden na het blowen.
    Blijkbaar zijn er genoeg mensen die het hier mee eens zijn en dit weten net als ik.
    En omdat jij het er niet mee eens bent betekent dat niet dat een discussie er over voeren geen zin heeft en blijkbaar dus zelfs nodig is!

Conjo vindt dit leuk.
  7. De Dunne

Als je eerst blowt en dan gaat rijden rij je wel degelijk onder invloed.
    Net als dat je eerst alcohol drinkt en dan gaat rijden rij je ook onder invloed. Heeft niks met de wet of mening te maken.
    Jij vind jezelf blijkbaar niet onder invloed als je hebt geblowt terwijl dat wel zo is. Ik weet dat de gemiddelde blower dat niet van zichzelf vind omdat ze niet willen toegeven dat ze wel onder invloed rijden.
    Maar zoals ik zei, je rijd gewoon niet onder invloed. Dan breng je anderen in gevaar.

8. Rebell

Rebell Wijs gebruiker

Dus uit onderzoek blijkt..
    Stoned rijden is niet zo gevaarlijk als de overheid het doet lijken.

Al die onderzoeken bij elkaar werden uiteindelijk gebundeld in één onderzoeksverslag. Daaruit bleek: wiet heeft een negatieve impact op de rijvaardigheid. Maar cannabis viel in de laagste van de vier opgestelde risicocategorieën: 1 tot 3 keer zoveel kans op een ongeval. Daarmee is stoned rijden ongeveer net zo gevaarlijk als één of twee glazen bier drinken, je radio instellen, onderweg iets eten, of langdurig kijken naar reclameborden langs de weg.

https://www.vice.com/nl/article/j5b...zo-gevaarlijk-als-de-overheid-het-doet-lijken

De kans is groot dat mensen niet als medische gebruiker erkend worden als ze vanwege stress dagelijks wiet roken. ‘Recreatieve’ blowers kunnen daarom bij controles keihard de sjaak zijn, terwijl zulke maatregelen Nederland nauwelijks veiliger maken.

9. De Dunne

Dus je zegt het zelf in dit stuk: het beinvloed wel je rijvaardigheid. In mindere mate dan bv alcohol maar het beinvloed dus wel degelijk. Staat letterlijk in jouw citaat.

10. Eik

Eik DF Staff Medewerker Moderator Tripreporter

Volgens mij is het allemaal best duidelijk. Het negatieve effect van cannabis op je rijvaardigheid wordt overschat en is sowieso minder heftig dan dat van alcohol. Dat is echter nog steeds geen reden om stoned achter het stuur te gaan zitten. Ongeacht wat de wet erover zegt is dat gewoon niet verstandig. Stel dat je een ongeluk veroorzaakt...? Dat vergeef je zelf toch niet?

De Dunne vindt dit leuk.
  11. Rebell

Rebell Wijs gebruiker

Ja dus dan moet een navigatiesysteem ook verboden worden want dat leidt ook af of kinderen achter in de auto die ruzie krijgen zijn nog gevaarlijker. Geen reclameborden meer langs de weg. Dus vanaf nu moet het ook verboden zijn om kinderen te vervoeren in de auto dat is levensgevaarlijk!!

Zo wil je je punt maken toch?
    Dit geeft alleen maar aan dat ik gelijk heb want je mag met 2 glazen bier ook gewoon rijden.
    En deze kleine dingen beïnvloeden je rijgedrag nog erger. En als iemand vaak blowed kan het zo zijn dat het helemaal geen invloed heeft omdat je een tolerantie hebt en al die negatieve invloeden geen rol meer spelen.
    Maar al die positieve dingen zoals rustiger rijden nog wel aanwezig zijn.
    Wat jou voorzichtiger maakt en dus een veiligere bestuurder maakt.

12. Eik

Eik DF Staff Medewerker Moderator Tripreporter

Het zou me niets verbazen dat het vervoeren van kinderen een negatievere impact heeft op je rijvaardigheid dan het roken van wat cannabis. Toch lijkt het me niet heel realistisch, haalbaar of wenselijk om het rijden met kinderen in de auto te verbieden. Het lijkt me toch een stuk makkelijker om niet stoned achter het stuur te kruipen dan nooit meer je kinderen mee te mogen nemen in de auto.

Albedo, Rebell en Prison vinden dit leuk.
  13. acht.zes

acht.zes Badass junkie

Is je vriend minderjarig of had hij een dealerhoeveelheid wiet bij? Of is dit voorgevallen in Belgie?
    Want in Nederland mag je toch echt een gebruikershoeveelheid wiet bij je hebben, en wel maximaal 5 gram.

14. Prison

Prison Bewuste gebruiker

Waarom zou je bewust iets doen waarvan je weet dat het:

- bij wet verboden is, kans op boete en/of rijontzegging
    - wetenschappelijk bewezen dat het een negatieve invloed heeft op je rijgedrag en reactievermogen

Pak de fiets, veel minder gevaarlijk voor de rest van de samenleving en jezelf!

De Dunne vindt dit leuk.
  15. Hallo,

Ik keur uiteraard niet goed dat ik onder invloed die 600 meter naar huis rijd maar we zijn niet allemaal de ideaale schoonzoon toch? Het is 1 straat ik woon in een zeer rustig dorpje als ik naar huis rijd kom ik nooit iemand tegen en ik vertrek ook niet meteen geef me een half uurtje en ik voel er niks meer van ( ik weet het ik ben nog steeds onder invloed)

Het is in Nederland gebeurd vriend van mij is 20 jaar hij kwam net van de shop denk dat hij zo’n 0,5 / 0,6 gram is kwijt geraakt.

Toch wil ik even weer on topic komen ben ik strafbaar op de parkeerplaats? Wordt dit het zelfde bestraf als ik tijdens het rijden een joint roken en ze houden me aan ( dit is een voorbeeld het enige wat ik rijd onder invloed zijn deze 600 meter)

שמש vindt dit leuk.
  16. acht.zes

acht.zes Badass junkie

@chainsmoker1998
    Je vriend zou eigenlijk naar de politie moeten gaan om zijn wiet terug te eisen.

17. We hadden al een vermoeden dat we in ons recht stonden maar we waren met 5 man en er stonden 4 auto’s naast elkaar. Die speekseltest wouden we niet hebben dus we werkte maar gewoon mee.

Rebell vindt dit leuk.
  18. acht.zes

acht.zes Badass junkie

Ik heb het even uitgezocht en tot mijn verbazing mogen ze wel degelijk je wiet afpakken:

https://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/met-hoeveel-gram-drugs-word-je-gearresteerd/

https://www.politie.nl/themas/drugs.html

https://informatiecentrumcannabis.nl/wet-en-regelgeving/wet-en-regelgeving-rondom-cannabis/

Het blijkt dat het bezit tot 5 gram wel degelijk strafbaar is maar dan wel zonder vervolging. Dus de politie mag van iedereen zijn/haar wiet afpakken, maar in de praktijk gebeurt dit nauwelijks. Het ligt dus maar net aan oom agent in kwestie.
    Ik woon zelf in een redelijk grote stad, en daar doen ze gelukkig niet moeilijk.

Stom gedoogbeleid.

Fenrir, Albedo en Rebell vinden dit leuk.
  19. Rebell

Rebell Wijs gebruiker

Ik ben wel eens aangehouden en mocht toen eind van de dag weg.
    Kreeg mijn vette mes die behoorlijk groot was terug!
    Mijn hasj en mijn wiet.
    Politie Amsterdam is sws niet kinderachtig.
    Ze gaan niet zomaar wat afpakken vond dat netjes.

Conjo vindt dit leuk.
  20. De Dunne

Afleiding is totaal iets anders dan onder invloed aan het verkeer deelnemen.
    apart zeg! Vind het maar vreemd eigenlijk dat ze het toch mogen afpakken. Zal t zijn omdat wiet dus officieel niet legaal is maar word gedoogd? Ik dacht namelijk ook dat je gewoon 5 gram bij je mocht hebben.

Conjo vindt dit leuk.
  21. שמש

שמש Bewuste gebruiker

Als je het zeker wil weten waarom vraag je het niet aan een advocaat of aan de politie? Zo te lezen weet niemand het hier.

22. Amfitamientje Power

Amfitamientje Power Bewuste gebruiker

Rijden onder invloed van alcohol, wiet, benzos, heroïne of tripmiddelen is niet goed te praten omdat je er traag van wordt en/of niet ziet wat er is en/of ziet wat er niet is.

Rijden onder invloed van pep of sos is juist goed omdat je er niet traag van wordt maar eerder hard gaat rijden.

23. Bas

Bas Wijs gebruiker

600 meter valt reuze mee. Ik zie vrijwel iedereen na een groot festival onder invloed wegrijden die meerdere combinatie's drugs op hebben ..

24. Eens maar het neemt niet weg dat je gewoon een strafbaar feit pleegt. Op het moment dat ik stil sta op de parkeerplaats ben ik niet aan het rijden. Pleeg ik dan nog steeds een strafbaar feit? Ik dacht misschien krijg ik een rij ontzegging van 8-10 uur ofzo ik noem ook maar wat.

Het leek mij geen goed moment om op dat moment meneer de agent te vragen haha. Heb jij enig idee waar ik juridisch advies kan krijgen ?

25. Amfitamientje Power

Amfitamientje Power Bewuste gebruiker

Daarom zijn het ook hardcore festivals (denk ik).

26. Rebell

Rebell Wijs gebruiker

Hey ik was verzeild geraakt in een andere discussie terwijl ik het antwoord wel weet.
    Het komt op het zelfde neer als met die wiet.
    Je kan geluk hebben of niet.
    Met de agent en de rechter.
    Hier is een artikel dat een vrouw is vrijgesproken!

https://www.waldnet.nl/wn/nieuws/52500/Sleutel_niet_in_contact:_geen_dronken_rijden.html

Maar een vriend van mij ging zijn dronken roes uitslapen in de auto en de motor van de auto was warm en die is wel veroordeeld tot een rijontzegging.
    Dus het ligt aan de agent en rechter.
    Er is een soort regel met sleutel in het contact.
    Maar als ze naar de situatie kijken kunnen ze toch anders beslissen.
    Dat de auto op je naam staat en de andere geen rijbewijs hebben.
    Is de motor warm en is iedereen stoned in de auto.
    Dat soort dingen.
    Dus het is geen zekerheid.

27. Tripbeer

Tripbeer Newbie

ja sorry maar wat een afgrijselijk arugument, onder invloed rijden heeft geen toegevoegde waarde in de auto, misschien dat je het leuk vind maar dingen als navnav's wijzen je de route, en kinderen in de auto.. ja.. is gewoon handig om ze te mogen vervoeren weetje..

28. Rebell

Rebell Wijs gebruiker

Dit is alleen maar om er op te wijzen wat het onderzoek heeft uitgewezen dat blowers geen gevaar zijn op de weg.

Ik zelf blow bijna niet meer.
    Dus ben het niet aan het verdedigen voor mijzelf maar om te laten zien dat het zo is.
    Voor de rest zou ik het niemand aanraden om met een andere drugs een voertuig te besturen.
    Maar een blower is geen gevaar op de weg zo simpel is dat.

29. Hoi bedankt voor je reactie!

Conclusie er is een kans dat je gwn flink de lul bent dit ligt voornamelijk aan de dag van meneer de agent. Mijn auto stond wel aan voor de verwarming sleutel zat in het contact.

Rebell vindt dit leuk.
  30. Hallo

Ik heb het nog even iets verder uitgepluist. Ik heb het gevraagd aan een docent die al een lange tijd les geeft ik het vak rechten.

Het komt eigenlijk weer terug op het verhaal van @Rebell
    Het gaat hier om Artikel 160 van de wegen en verkeerswet. Wat de docent dus vertelde als je op de parkeerplaats staat met de motor aan kunnen ze het opvatten dat je wilt of gaat vertrekken wat je dus strafbaar maakt. Zit jij in een auto met de motor uit en die het liefst ook geen warme motor meer heeft ben je wettelijk gezien niet strafbaar.

Ik denk dat als ze merken dat je onder invloed bent je mogelijk een tijdelijke rijontzegging krijgt dat je sowieso komende 24 uur niet mag rijden. Je behoud in iedergeval wel je rijbewijs.

Rebell vindt dit leuk.
  31. Prison

Prison Bewuste gebruiker

Onder invloed is onder invloed, of het nou 1 meter of 200 km is. Je bent gewoon een gevaar voor iedereen die je tegenkomt, je eventuele medepassagiers en je zelf.

De Dunne vindt dit leuk.
  32. Conjo

Conjo Bewuste gebruiker

Als je melding krijgt bij CBR ben je zwaar de LUL kunnen ze eeuwig je rijbewijs in beslag nemen op vermoedens dat je onder invloed bent! Zonder bewijs...

33. Conjo

Conjo Bewuste gebruiker

Zelfs naast auto staan onder invloed en komt verkeerde agentje tegen kunnen ze rijbewijs al invorderen

34. Fenrir

Fenrir DF Staff Medewerker Moderator Tripreporter

Bedankt voor deze nieuwe, nimmer eerder gehoorde inzichten over het CBR :weary::tearsofjoy:

De Dunne vindt dit leuk.
  35. Conjo

Conjo Bewuste gebruiker

Haha jazeker aangezien newbie is kan hem beter waarschuwen voor het CBR

Pompen vindt dit leuk.
  36. Conjo

Conjo Bewuste gebruiker

Als ze melding maken bij het CBR!!! Kan het CBR zelfs vragen naar je medisch dossier :cheerpompom::cheerpompom::cheerpompom:

Pompen vindt dit leuk.
  37. Wat is je bron ? Hoe kom je aan deze informatie ?
    Rommel op een forum posten kunnen we allemaal. Ik ben er ook 99% zeker van dat dit complete onzin is aangezien ik er dus onderzoek naar heb gedaan en uit verschillende bronnen informatie gehaald heb.

Op basis van een forum rank denk je dat ik niet weet wat het CBR is ? lol. De melding naar het CBR wordt pas gemaakt NADAT jij je schuldig hebt bevonden aan een strafbaarfeit in de auto. Als je even mijn Posts leest kan je daar wel uit opmaken of ze die melding gaan doen of niet,

38. Psychedelibee

Psychedelibee Badass junkie Oppersjamaan Emeritus Mod Tripreporter

@acht.zes en @De Dunne, jullie verbazing hierover verbaasd mij dan eigenlijk weer. Wiet is gewoon illegaal in Nederland, staat ook gewoon op opiumlijst 2. Als het legaal was geweest, hadden we hier ook geen gedoogbeleid natuurlijk, er valt immers niks te gedogen bij legaliteit. Hoe komen jullie erbij dat je aan een gedoogbeleid rechten zou kunnen ontlenen zoals het mogen hebben van 5 gram wiet of 5 planten? De definitie van het woord gedogen laat toch duidelijk zien dat het geen recht is, maar slechts iets wat overwegend wordt toegestaan.

Avīci vindt dit leuk.
  39. acht.zes

acht.zes Badass junkie

@Psychedelibee
    Eigenlijk heb je wel gelijk, maar ik meende aan mijn eigen ervaring alsmede die van mijn vrienden te kunnen ontlenen dat de politie geen kleine hoeveelheden wiet in beslag neemt. Oftewel waar ik woon doen ze dat dus niet en het is toch redelijk vaak voorgevallen dat er bij controle een zakje wiet gevonden werd.

Het is toch wel raar dat de politie zo maar om de hoek van een coffeeshop kan gaan staan om iedereen die de shop uit komt zo maar hun wiet af te pakken.

Dat gedoogbeleid is ontzettend gedateerd, zooo vorige eeuw. We zijn onze positie als vooruitstrevend land op het gebied van drugs al lang kwijtgeraakt en zitten nu in de middenmoot op dat gebied. Canada, bijna heel de USA, Noorwegen, Portugal en Uruguay, zo maar wat landen die ons in no time voorbij zijn gestreefd.

40. Psychedelibee

Psychedelibee Badass junkie Oppersjamaan Emeritus Mod Tripreporter

Over het algemeen zullen ze er ook niks mee doen, ze hebben echt wel wat beters te doen over het algemeen.

Dat ons beleid gedateerd is ben ik met je eens. Maar zoals ik je al vaker heb gezegd, landen als Noorwegen en Portugal zijn ons helemaal niet vooruitgestreefd en al helemaal niet op het gebied van cannabis. Drugs is daar gedecriminaliseerd, maar dat is het ook al jaren in Nederland. Ok zij hebben voor bezit van drugs een wat ruimer gedoogbeleid, maar op het gebied van cannabis lopen wij nog steeds enorm voor. Daar hebben ze geen openbare verkoop, maar vind alles nog steeds in het illegale circuit plaats.

Kritiek op ons beleid kan ik alleen maar aanmoedigen, want het slaat helemaal nergens op ons gedoogbeleid. Maar ik wordt eerlijk gezegd een beetje moe van het sentiment dat we in enen zwaar ingehaald zouden zijn door landen als Portugal. Dat is gewoon niet waar en daar doe je het liberale drugs beleid van Nederland gewoon echt tekort mee.

Laden...