1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Opiumwet ketamine

Discussie in 'Drugs en de wet' gestart door genk123, 14 feb 2019.

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories
  1. genk123

genk123 Belezen gebruiker

Ik hoorde en las vandaag in het nieuws dat ketamine steeds populairder wordt in het uitgaansleven. Nu stond er ook het volgende 'Het middel valt niet onder de Opiumwet, maar onder de Geneesmiddelenwet. Voor het produceren, bestellen of verhandelen van ketamine is daarom een vergunning nodig. Maar het gebruik en bezit van gebruikershoeveelheden vallen niet onder de wet'. Er staat een gebruikershoeveelheid is legaal, wat wordt hiermee bedoeld? Maar heeft dit wel consequenties met straffen. Wordt bijvoorbeeld een gram coke zwaarder bestraft dan een gram ketamine omdat coke wel op de opiumlijst staat?

2. strafrechtzaken.nl

strafrechtzaken.nl Strafrechtadvocaat Professional

Het zijn verschillende strafbare feiten, maar de op te leggen straffen zullen de facto weinig verschillen. U mag het niet hebben, ongeacht de hoeveelheid.

3. Neo-Shulginist

Neo-Shulginist Bewuste gebruiker

Dat klopt inderdaad. Ketamine wordt nergens genoemd in de Opiumwet en heeft wel erkende medische eigenschappen als pijnstiller. Daardoor valt bezit van ketamine onder de Geneesmiddelenwet.

De strafmaat binnen de Geneesmiddelenwet is veel lager dan binnen de Opiumwet. Meestal krijgt iemand die zonder vergunning heeft gehandeld in geneesmiddelen een boete van enkele duizenden euro's en/of een taakstraf, afhankelijk van de omstandigheden.

Bovendien krijg je bij Opiumwetovertredingen ook te maken met andere maatregelen. Je hebt de plukze-regeling, die crimineel verdiend geld afpakt. Uit jurisprudentie blijkt dat rechters niet én een boete mogen opleggen én een ontnemingsvordering. Terwijl dat dus wel mag als er een celstraf wordt opgelegd voor een Opiumwetovertreding.

Ook kan een burgemeester niet het pand sluiten waarin ketamine is gevonden, inzake de Wet Damocles. Die wet wordt steeds vaker toegepast door burgemeesters als een bestuurlijke maatregel tegen 'drugspanden'. De bewijslast voor sluiting is heel laag: de burgemeester mag een pand sluiten als er meer dan 5 gram 'hennep' (inclusief bladeren, wortels en stengels) wordt aangetroffen, of meer dan een halve gram 'harddrugs' (zoals benoemd in Lijst I van de Opiumwet). Sinds december mogen burgemeesters zelfs een pand sluiten als er bewijs is van 'voorbereidingshandelingen'. Wat dat precies betekent, staat niet gespecifieerd. Dat maakt de vernieuwing van de Wet Damocles ook heel eng. Burgemeesters kunnen in principe een pand sluiten omdat er plantenpotten en kunstmest worden gevonden, zelfs als er geen ander bewijs is van drugshandel. Het enige wat de burgemeester hoeft te doen is een verdenking opnoemen van drugshandel, zonder verder bewijs.
    Zo'n sluiting kan dus niet op basis van de vondst van ketamine, maar wel op basis van de vondst van een weegschaal en gripzakjes.

4. Neo-Shulginist

Neo-Shulginist Bewuste gebruiker

Nouja, de politie was zeer gefrustreerd dat een 54-jarige man die 200 kilo ketamine invoerde slechts een taakstraf van 240 uur kreeg omdat het geen Opiumwetmiddel was.

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws...cht-bestraft-is-volgens-de-wet-geen-partydrug

Als je 200 kilo coke of MDMA invoert dan denk ik dat je eerder naar een celstraf van een jaar of 3 zit te kijken, afhankelijk van de omstandigheden.

genk123 vindt dit leuk.
  5. Jmths

Jmths Wijs gebruiker Tripreporter

Gebeurt blijkbaar wel vaker dat mensen grote hoeveelheden ketamine uit India importeren. :')

6. Yceman224

Yceman224 Bewuste gebruiker Donateur

200 kilo coke invoeren....En 3 jaartjes de bak in??
    Dan kom je er nog goed mee weg!
    Zou ook weleens 10 jaar kunnen zijn.
    200 kilo is een beste kuip vol met geld.
    Als het je tenminste lukt om deze partij op tijd in de verkoop te hebben gekregen...

7. acht.zes

acht.zes Badass junkie

@Yceman224
    We leven in Nederland, en de straffen voor grootschalige productie en/of handel van hardrugs zijn hier niet zo heel hoog. Dus die 3 jaar is heel reel hier voor een eenmalig transport, ook als dat transport bestaat uit 200 kilo coke. En dan zou je zo maar eens al na 2 jaar weer vrijgelatn worden als je tweederde van je straf hebt uitgezeten.

8. Yceman224

Idd. En als het je gelukt is om van die 200 kilo er 100 te hebben kunnen doorsluizen, dan heb je na 2 jaar een vette beloning....

9. Undercover Buster

Undercover Buster Bewuste gebruiker

Waar staat dat een gebruikershoeveelheid van ketamine in bezig hebben legaal is?
    Ze zullen bedoelen dat het in bezit hebben gedoogd word, net als ze gebruikershoeveelheden coke en speed en xtc en cannabis gedogen.

10. Yceman224

Cannabis hoeveelheid van 4,99 gram wordt bezien als een gebruikershoeveelheid, en wordt in zoverre gedoogd, dat deze hoeveelheid in beslaggenomen kan worden, zónder dat er een verdere vervolging plaats vindt. (Opiumwet lijst II)
    En nu hebben we het over lijst I drugs, xtc ofwel coke.
    Dat ligt toch wel anders.
    Het bezit van harddrugs is domweg verboden.
    Tref je een "verkeerde" wetshandhaver, dan kom je hier zomaar niet mee weg.
    De hoeveelheid van lijst I middelen, die als gebruikers hoeveelheid wordt beoordeeld ken ik niet, maar een vervolging is (proces-verbaal) toch wel heel erg dichtbij, naast allerlei andere vervelende opsporingshanselingen.
    Fouilleren, auto doorzoeken, huis doorzoeking, daar word je niet blij van.
    En, bij een vervolging heb je dus een strafblad, hetgeen een VOG verklaring mocht je deze nodig hebben, zomaar eens jarenlang in de weg zal kunnen staan.
    Ketamine is Idd een geneesmiddel, en zelfs eentje van dien aard, dat als deze in het medische Cirquit gegeven wordt, per infuus, dat dit niet zo gemakkelijk gaat.
    Er is namelijk hartbewaking voor/bij nodig.
    Ik zou de harddrugs kwestie betreffende de term gebruikershoeveelheid icm. Gedogen niet licht opvatten.
    Lijst I is opgesteld als een soort van handleiding, alwaar de stoffen en middelen op vermeld staan, die dermate slecht voor de gezondheid zijn, dat men het bezit, en het voorhanden hebben ervan in principe met een zero tolerance beleid beoordelen zal. (Moet).
    En dit ter bescherming van de burger.

11. Undercover Buster

Ik had me verkeerd verwoord, met gedogen bedoel ik dat ze het (doorgaans) niet straffen.
    Ik heb even een betrouwbare bron opgezocht met de aangegeven hoeveelheden.

https://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/met-hoeveel-gram-drugs-word-je-gearresteerd/

12. Yceman224

Deze informatie is helemaal juist.
    Op zich is kennelijk het harddrugs beleid ietsje aangepast.
    Wellicht een goede zaak.
    Anders komt de ons altijd beschermende justitiële apparaat nog veel verder in de problemen vanwege capaciteiten tekort...

13. De Dunne

De Dunne Badass junkie De Leukste Thuis! Donateur

Volgens mij is cannabis gewoon nog echt verboden. Gedoogd betekend niet dat het legaal is en mag.
    MEESTAL kom je er gemakkelijk af bij een gebruikershoeveelheid maar zeker niet altijd. Je mag er gewoon voor beboet worden en procesverbaal voor opgemaakt worden.
    Als je bv al eens daarmee gepakt bent, of je hebt wat anders op je kerfstok (gehad), of je doet vreselijk bijdehand of iets dan kan je er gewoon voor opgepakt worden en veroordeeld worden. Je zal echt niet hoeven zitten of iets maar volgens mij heb je wel een strafblad als je er voor veroordeeld bent.
    Meestal doen agenten niet moeilijk en gedogen ze het ook wel maar ze hoeven dat niet.

Correct me if im wrong hoor. Maar ik dacht dat @Psychedelibee mij daar een tijd terug op wees. Ik dacht ook erg makkelijk en half legaal over wiet en het gedoogbeleid (ik had ondoordacht 5 gram wiet mee de grens over genomen naar België terwijl dat echt smokkelen is!) . Cannabis is en blijft officieel gewoon verboden.

Als je bv een agent treft die (zoals wij zeggen ) vannacht “niet mocht van zijn vrouw” dan heb je toch pech..

Laatst bewerkt: 22 mrt 2019
  14. Mezelf

Mezelf Bewuste gebruiker

Ja zo zit het helaas wel in elkaar ja.. Wat een achterlijke bende is onze regelgeving ook eigenlijk he... We gaan lekker iets wel en niet verbieden want we durven geen besluit te nemen. Dus gedogen we het maar :confused:. Het mag niet! maar we kijken wel even de andere kant op... Shops mogen het wel verkopen maar niet inkopen of zelf kweken? Wie verzint zulke dingen nou???

Undercover Buster en De Dunne vinden dit leuk.
  15. De Dunne

Idd belachelijk en achterhaald. Maar door het beleid vergeten mensen nog wel eens dat het officieel nog echt verboden is.

16. Undercover Buster

Nederland he. :expressionless: Gedogen is iets toestaan wat verboden is. Make up your mind.
    Wat ze in die link van mij wel vergeten is dat 5 planten niet bestraft zal worden TENZIJ het onder een lamp is. Met lamp ben je altijd de lul.
    En dan heb je nog indien van toepassing te maken met de woningcoöperatie die je conform huurcontract uit huis kan zetten, met of zonder lamp.

Zero tolerance drugsbeleid bij festivals en dan stap je de poort binnen en wat zie je vervolgens? Een pillen test kraam :tearsofjoy:

17. Mezelf

Mezelf Bewuste gebruiker

Bestaan die pillen test kraampjes nog dan? Volgens mij niet hoor.. Ikzelf heb dat heel heel lang niet meer gezin iig.

18. Undercover Buster

Let er nooit op maar je nu je het zegt schiet me te binnen dat Balkenende daar een eind aan gemaakt heeft inderdaad.
    Ze zijn al jaren bezig het terug toe te staan dacht dat dat inmiddels alweer zover was.
    Zal wel niet dan. Jammer, zou wel beter zijn als dat weer terugkomt.

Mezelf vindt dit leuk.
  19. Yceman224

Die vijf planten, die worden dus wél in beslaggenomen. Je bent ze dus gewoon kwijt.
    Alleen heeft dit geen strafrechtelijke vervolging.
    Geen bekeuring, geen rechtszaak.
    Plantjes weg, en basta.
    Geen enkel Europees land kent de term "gedogen". Dit is weer een typisch Nederlandse vinding....

20. De Dunne

Plus een notering/registratie dat er bij jou 5 planten in beslag zijn genomen. Je wordt niet vervolgd maar bij een volgende keer dezelfde overtreding (tot 5 planten) telt het wel mee en zal er hoogst waarschijnlijk wél een procesverbaal opgemaakt worden.
    En ook als je buren bv klagen over wiet lucht of stank, dan is 1 plant al teveel en ben je sjaakie..

21. Undercover Buster

Bij ons hebben ze ze laten staan paar jaar terug. Zal aan de bui van de agent liggen denk of hij of zij er iets aan doet.
    Bij melding overlast ben je zeker altijd de lul dan moeten ze wel.

22. De Dunne

Dat is zeker waar!

23. Albedo

Albedo Bewuste gebruiker

Max 0,5 gram coke zie ik staan in de lijst van wat is toegestaan. Ik heb eventjes gezocht maar kon niet vinden of dit dan om pure coke gaat. Stel je komt net van de dealer en wordt gepakt met 1 gram waar maar 10% pure coke in zit, ben je dan dubbel genaaid?

Laatst bewerkt: 23 mrt 2019
  24. Undercover Buster

Naar percentages kijken ze echt niet. Ze wegen het zakje en confirmeren wat voor product er in zit en daar is de kous mee af wat betreft strafpleiting. Of het nu 10% zuiver is of 85% straf zal hetzelfde zijn.

Edit. Eigenlijk is het : wat ze door de vingers zien ipv toegestaan.

Albedo vindt dit leuk.
  25. Yceman224

Van al deze voorbeelden is volgens mij samenvattend te zeggen:
    Allereerst, justitieel denken, is denken in tunnel visie.
    Zwart wit. Rechtuit. Niet links niet rechts, alleen maar rechtuit.
    Volgens de wet is het aan iedereen verboden om hennep te telen.
    Het is óók verboden, om hard drugs te bezitten.
    Nu de praktijk.
    Met het zgn. "Gedogen " wat een typisch Nederlandse vinding is, kan er dan toch nog eens heel klein beetje ruimte in dit tunnel denken ontstaan, zodat we nu die 5 planten, en dat halve gram coke onbestraft kunnen laten.
    Dat is allemaal heel erg mooi, maar, de wet geldt nog altijd.
    Het is, en blijft verboden om hennep te telen, en hard drugs te bezitten.
    En dan heeft iedere politie man de zgn. "discretionaire bevoegdheid ".
    Dat houdt in, dat iedere politie man enige speelruimte heeft, om uit eigen beweging wel, of niet een proces-verbaal op te maken.
    Dit alles bij elkaar levert op dat de 5 planten en dat halve gram, wel in principe verboden zijn, en heel vaak in beslaggenomen worden, maar dat er verder geen vervolging plaats vindt.
    Maar, het staat iedere politie man dus vrij, om ondanks deze gedoog mogelijkheden, toch daarvan kan afzien, en alsnog een proces-verbaal kan opmaken, en de verdere beoordeling van dit proces-verbaal inzake vervolging en bestraffing over kan laten aan een officier van justitie, en uiteindelijk de rechter.

Laden...
Vergelijkbare Topics - Opiumwet ketamine
  1. Blazing Banana
    Reacties:
    11
    Weergaven:
    9.493
  2. Sweet_Shadow
    Reacties:
    17
    Weergaven:
    859