1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Overheid en drugs.

Discussie in 'Drugs en de wet' gestart door Peroxide, 14 aug 2015.

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories
  1. Peroxide

Peroxide Bewuste gebruiker

Goedemorgen!

Ik werd zojuist wakker en besloot naar de keuken te gaan om een koffie te drinken.
    Ik pakte mijn smartphone van de kast en ik besloot om Facebook te begroeten!
    Scrollend door de updates en foto's van vrienden, kennissen en familie kwam ik weer zo een petitie tegen die ervoor pleit bepaalde stoffen legaal te maken.

Met name MDMA, Amfetamine, Cannabis, Cocaïne, etc..
    De verkoop hiervan gebeurt via overheid gecontroleerde "Chemical shops".
    Hoe dan ook, mensen blijven het een slecht idee vinden.

Maar wat zou de echte reden zijn achter de beslissing om HD NIET te legaliseren?
    Want zeg nou zelf, je gelooft toch zelf niet dat de overheid zich bekommert over jou gezondheid?!

Ik denk dat de overheid betaald wordt door farmaceutische bedrijven, producenten van alcohol, enzovoort.. om het legaliseren van HD tegen te gaan?

Wie gaat nog vermageringspillen kopen als je 100x zo snel afvalt op speed. Al dan wel of niet gezond.

Wie gaat nog alcohol drinken als je 100x beter gaat op een pilletje wat je amper iets kost.

Ik ga er dus gewoon van uit dat de producenten van alcohol en farmaceutische bedrijven twee keer zoveel betalen aan de overheid dan wat de overheid zou verdienen aan de HD markt.

Nouja..

Zo denk ik er natuurlijk over, ik zou graag jullie mening hierover eens lezen!

2. SkittlesAndMe

SkittlesAndMe Badass junkie Emeritus Mod

Dat is heel simpel, de meeste mensen zijn opgevoed met het verhaal dat harddrugs heel slecht zijn en dat je verslaafd raakt en dood gaat en zo. Als je dan verder geen positieve ervaringen met drugs hebt is het logisch dat je er huiverig voor bent. De meeste mensen kennen alleen het aspect verslaving, niet het recreatieve gedeelte.

Politiek is simpelweg hielen likken. Je moet een grote achterban hebben wil je een succesvol politicus zijn. Als je gaat roepen dat je harddrugs wilt legaliseren, kun je een hoop mensen laten schrikken. Dat heeft veel tijd nodig en moet langzaam wennen voor het volk...

Ik verwacht dat het binnen 10 tot 15 jaar wel mogelijk is, maar nu nog niet. Je ziet wel dat het langzaam begint te verschuiven maar het kan niet van de ene op de andere dag.

3. Peroxide

Inderdaad, ik merk zelf dat Nederland hier al veel verder mee staat dan België.
    In België is cannabis gedoogd maar niet legaal, ook mag het hier voor medicinale doeleinden gebruikt worden.
    Hard drugs is in België ten strengste verboden en zelfs gebruikershoeveelheden van één dosis worden hier niet gedoogd.

Nederland hierin tegen heeft cannabis gelegaliseerd.
    Shops die vol staan met spullen om te kweken staan gewoon op de drukste winkelstraten.
    Als je als Belg je eerste keer zo een shop (Headshop of Smartshop) binnen gaat verschiet je toch wel even.

Ik heb natuurlijk nog het geluk dicht aan de grens met Nederland te wonen.
    Op 10 minuten tijd ben ik bij de shop geweest en al terug thuis.

Nu heb ik het geluk dat ik als 17 jarige wel ouder lijk en krijg dan ook gewoon alles mee van de shop. Het ritje terug naar huis is altijd wel even spannend, want er zou maar eens een controle moeten staan!

Ik snap niet dat mensen willen begrijpen dat er een verschil is tussen "Misbruik" en "Gebruik (recreatief)".
    Ik heb zelf ook misbruikt, maar ben toch ondertussen gestopt met drugs.
    Een jointje af en toe, alhoewel veel frequenter dan toen ik nog vaak (wekelijks tot dagelijks) hard drugs gebruikte.

I.P.V documentaires te maken over dingen waar niemand iets aan heeft, zouden ze een andere kant van drugs moeten laten zien. Dat gebruiken met nihil risico's ook mogelijk is. Tot je eigenlijk kan voorkomen dat er rotzooi in je pillen zit, dat je een overdosis pakt.

Maar denk jij niet dat dit te maken heeft met farmaceutische bedrijven die de overheid omkoopt? Want zeg nou zelf, de democratie die wij beleven is in de realiteit alleen maar een grote illusie. Als je een deel wilt zijn van het democratische systeem ben je verplicht heel veel geld te hebben.

4. Joopiejo

Joopiejo Bewuste gebruiker

De overheid bekommert zich natuurlijk niet om jouw gezondheid. De overheid is als het om beleidsvorming gaat een vrij log orgaan en houdt zich effectief eigenlijk vooral bezig met haar uitvoerende taken die in een in de loop der decennia vastgesteld beleid zijn bepaald. De overheid heeft wel beleid aangaande de volksgezondheid, maar geen beleid voor jouw persoonlijke gezondheid als individu.

De beslissing om bepaalde drugs te verbieden is al lang geleden (in een geleidelijk proces proces) gemaakt, de opiumwet (zoals we die in Nederland noemen) is in de loop der jaren gegroeid tot wat het nu is en wijzigt nog steeds iedere zoveel tijd.

De reden dat die bepaalde drugs niet gelegaliseerd worden komt door de redenen die SmartieAndMe aangeeft. De overheid bestaat uit verschillende belanghebbenden met verschillende achterbannen die allemaal hun eigen argumenten hebben. Of je dat nu wel of geen goede reden vindt, het is de realiteit.

Het is een feit dat farmaceutische bedrijven lobbieën bij de overheid, maar dat is vooral om meer drugs te kunnen verkopen en niet persee om bepaalde drugs te kunnen verbieden denk ik. Dus het is wel iets wat speelt, maar ik denk niet dat het een reden is waarom bepaalde drugs niet legaal zijn, maar misschien met een bepaalde omweg ook wel.

(Beetje offtopic)
    Ik denk ook dat als je je wat meer zou verdiepen in politiek, dat het allemaal wat minder geheimzinnig voor je wordt. Als je weet hoe bepaalde zaken in de politiek werken, dan is politiek eigenlijk vrij logisch en begrijpelijk. Niet dat ik nou zo'n expert ben verder, maar goed. Ik denk dat hetzelfde ook opgaat voor zoiets als de beurshandel bijvoorbeeld.

Dat er van alles bekokstooft wordt in de politiek waar wij geen weet van hebben is een feit, maar uiteindelijk is veel van wat ze doen toch openbaar en wat ze achterhouden komt vroeg of laat ook vaak wel uit.

Geld is macht, zo werkt dat, maar als je politeke ambities hebt, kun je als gemiddelde burger ook wel betrekkelijk toegangkelijk de politiek in stappen om zo je zegje te kunnen hebben. Wat dat betreft leven wij in een relatief democratisch deel van de wereld. Maar alles is relatief.

5. Psychedelibee

Psychedelibee Badass junkie Oppersjamaan Emeritus Mod Tripreporter

De voornaamste redenen zijn al wel genoemd hierboven. Hoofdzakelijk is drugs gewoon illegaal omdat er nog steeds een stigma op heerst en de achterban van veel politieke partijen niet op ze zou stemmen wanneer die partij pleit voor het legaliseren van drugs. In de politiek draait het vaak niet om logica of idealen helaas maar om stemmen halen.

Legalisering zou een hoop mogelijke voordelen hebben ivm meer belasting inkomsten, minder kosten ivm wetshandhaving, minder kosten ivm gezondheidszorg door zuivere drugs en betere voorlichting en niet te vergeten de vrijheid om zelf te gebruiken wat je wilt. Maar voordat dit doordringt tot het volk ben je echt jaren verder. Veel mensen leven nog met het idee dat als je iets verbied dat dan minder mensen het zullen gebruiken, wat helaas niet waar is.

Er zal vast wel enige invloed zijn vanuit de lobby van de farmaceutische industrie en de alcohol industrie, maar ik heb het idee dat dit in Europa wel meevalt. In Amerika is dit mogelijk een groter probleem, aangezien de Amerikaanse politiek erom bekend staat sterk door lobby bewegingen beïnvloed te worden.

Helaas is dit niet waar. Wat veel buitenlanders niet weten is dat cannabis in Nederland niet legaal is, de verkoop is echter gedoogd waardoor het wel makkelijk te verkrijgen is. Coffeeshops mogen echter geen cannabis inkopen en ook niet zelf kweken waardoor ze dus volledig illegaal moeten inkopen en het dan semi legaal mogen verkopen. Een extreem krom beleid, wat tot veel criminaliteit leidt in productie van wiet. Nederland zou er goed aan doen om cannabis te legaliseren, maar ook dat zie ik helaas de komende jaren niet gebeuren. Wat dat betreft blijf ik het bijzonder vinden dat er staten in het bekrompen Amerika zijn waar het volledig legaal is en het oh zo liberale Nederland achter blijft.

Voor overige drugs geldt in Nederland dat het gebruik gedecriminaliseerd is, wat zoveel inhoud is dat je puur voor gebruik niet vervolgt kan worden. Ik ken de wetgeving in België niet, maar vermoed dat er een vergelijkbaar decriminalisering beleid is voor het gebruik cannabis?

6. Joopiejo

In Nederland wordt er net zo hard gelobbied als Amerika. Alleen vanwege ons poliktieke stelsel is volgens mij de Nederlandse politiek wat minder makkelijk beïnvloedbaar omdat ze zo gefractioneerd is, maar de mensen zijn net zo beïnvloedbaar als in de VS. Een lobbieist speelt gewoon op het specifieke politieke stelsel in.

7. Psychedelibee

Ik zeg ook niet dat er in Nederland minder hard gelobbied wordt dan in de VS, maar dat de politiek in de VS erom bekend staat dat het sterk beïnvloed wordt hierdoor.

In de VS is dat niet alleen maar doordat het stelsel minder gefragmenteerd is, maar ook door de manier waarop campagnes gefinancierd worden.

8. Joopiejo

Ik zeg ook niet dat jij dat niet zegt, maar we bedoelen hetzelfde, het was ter aanvulling, niet als tegenspraak bedoeld. Ik wilde alleen nog verder verduidelijken dat het aan het politieke systeem ligt en niet aan de lobby of aan de mensen.

9. Fool

Fool Badass junkie

Ik zou een andere oplossing zoeken dan pilletjes, daar niet van, maar ik zou het in ieder geval zeker niet met speed doen. :P

Dit is precies waarom het voor sommige mensen beter zou zijn het niet legaal te maken. :wink:

10. Psychedelibee

Ah ok, ja we bedoelen hetzelfde inderdaad.

11. Psychedelibee

Ik denk eerlijk gezegd dat het wel mee valt hoeveel extra mensen dan in enen drank in zouden ruilen voor andere drugs. De mensen die dat willen doen dat nu ook al. Natuurlijk zullen er vast hypocriete mensen zijn die zich nu helemaal klem zuipen maar tegen drugs zijn die de overige drugs toch zullen gaan proberen als het legaal wordt, hoeveel zullen we pas weten als legalisering zo ver is.

Maar zelfs dan kun je je afvragen of het perse altijd veel slechter is, als je het een in ruilt voor het ander hoeft het dus niet zo te zijn dat het totale drugs gebruik daardoor enorm stijgt. Er zal dan waarschijnlijk vooral een verschuiving plaats vinden. Maar toegegeven de mensen die drank in ruilen voor meer schadelijke drugs zullen daar dan enigszins de dupe van kunnen worden, aan de andere kant zullen er ook mensen zijn die drank inruilen voor minder schadelijke drugs en er zo beter op worden. Tja een beleidswijziging brengt altijd winners en verliezers met zich mee.

12. Jixx

Jixx Bewuste gebruiker

Hoe kom jij erbij dat softdrugs in Nederland gelegaliseerd is? Dat het in coffeeshops verkocht mag worden tot 5 gram maximaal wilt nog niet zeggen dat het legaal is. Als softdrugs in Nederland legaal zouden zijn, dan zou er toch op (bijna) elk doosje medicijnen ook moeten staan: Bovendien pas op met softdrugs?

13. MeejheM

MeejheM Badass junkie

als je meer wilt weten over drugsgebruik, de aanpak van de overheid, en de resultaten zoek je het beleid en daarop volgende onderzoeken in portugal op.

duidelijker kan niet.

14. Peroxide

Nouja, ik vind dat het in portugal in een andere context is geplaatst.
    Meer zo iets van, "Ja joh, alles is legaal, maar pakken we je ga je lekker de afkick in."

Laden...