1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Paddo kweekset problemen?

Discussie in 'De kweek- en crea-hoek' gestart door PepperNg, 1 nov 2018.

Tags:
Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories
  1. PepperNg

PepperNg Newbie

Hey!
    Toen ik voor mijn verjaardag een kweekset kreeg, waar ik enorm blij mee was, heb ik me goed ingelezen en veel nuttige topics op dit forum tegen gekomen en door gespit alvorens aan mijn kweek te beginnen.
    De kweekset was al gevuld met mycelium, pre-soaked. Enkel deksel eraf en in de filterzak, that's it.
    Ik kocht latex handschoenen en een mondkapje, om zo steriel mogelijk tewerk te gaan.
    Na 1 tot 2 weken begonnen zich pinheads te vormen, telkens als er zich geen condens meer bevond, nevelde ik voorzichtig water in de zak (niet direct op het mycelium). De pinheads groeide echter nauwelijks, pas toen ik de filterzak geregeld opende voor verse lucht schoten de eerste paar omhoog, maar op 4cm hoogte blijven ze nu al gedurende een week steken. Ook nieuwe pins schieten niet door. De temperatuur is gemiddeld rond de 21 graden en de bak staat in indirect zonlicht.

Vanmorgen opende ik wederom de plastic zak voor verse lucht, maar zag op een aantal plekken blauwige vlekken. Ik las dat het eventueel bruises kunnen zijn, maar aangezien dit m'n eerste kweek is vind ik het lastig te herkennen en ben ik bang voor een contaminatie. Zou een contaminatie 'n reden kunnen zijn dat de paddo's niet meer echt groeien?
    Ik heb een foto bijgevoegd, hopelijk is het duidelijk te zien.
    Als dit daadwerkelijk een contaminatie is, kan ik hier nog iets tegen doen? Ik ben niet bekend met hoe het hoort te ruiken, maar het ruikt 'anders' in de zak dan enkele dagen geleden...
    20181031_121155.jpg 20181031_231946.jpg
    Hopelijk kan iemand me vertellen wat ik het beste kan doen!

2. acht.zes

acht.zes Badass junkie

Dit ziet er niet goed uit, zowel de ondergrond als je paddootjes. De hoedjes zijn veel te donker en ik heb ze nog nooit met witte stipjes gezien, ook de stammen zijn te donker en je ondergrond lijkt geheel beschimmeld te zijn (het witte met hier en daar blauwe plekken)
    Google eens op paddokweekset (afbeeldingen), dan zie je hoe t er uit hoort te zien, gelige hoedjes zonder stippen, wittige stammen en een ondergrond die niet spierwit is zoals bij jou en waar je het substraat nog gewoon kan zien.

Ik zou dit gewoon weggooien.

Alles komt heel nauw, ook soaken, dus doe alles de volgende keer gewoon zelf,

Laatst bewerkt: 1 nov 2018
  3. PepperNg

PepperNg Newbie

Bedankt voor je reactie, maar weer je zeker dat het substraat/mycelium (over het algemeen, exclusief de blauwige vlekken) er zo echt niet uit hoort te zien?
    Het substraat is stro, dus het lijkt me logisch dat er geen donkerdere perliet / vermiculiet te zien is, dit zit er namelijk niet in. Ik lees bovendien dat gelige verkleuring die te zien is gewoon een afweersysteem van het mycelium is. Na 1 week zag de set er zo uit:
    IMG_20181101_085442_825.jpg
    Op de pins na geen haar anders dan hoe ik het binnen kreeg.
    Als je het zeker weet dat dit al compleet mis / beschimmeld is, echter, zal ik denk ik even contact nemen met azarius, dan hebben ze geen zuivere koffie geleverd. Misschien kunnen zij nog wat betekenen.
    Zelf heb ik namelijk absoluut zo steriel mogelijk gewerkt.
    Het is dat ik deze set als (niet goedkoop) cadeau gekregen heb, anders was ik waarschijnlijk gegaan voor een set waarbij ik 't zelf vanaf begin meer in de hand had.

Ik waardeer je mening en antwoord, maar voor ik hem weg gooi, zou ik toch nog wat andere mensen hun oordeel horen. Ik wacht het nog even af...

4. acht.zes

acht.zes Badass junkie

Ik heb geen ervaring met stro, maar bij perliet/vermeceliet hoort het mycelium in ieder geval onder het substraat te zitten en niet er op.

Ik denk dat het begin verkeerd gegaan is. Dat soaken mag niet te kort en niet te lang met precies de juiste hoeveelheid water en het dient in die tijdens het soaken in de koelkast te staan als ik me niet vergis. En aan de wandel gaan met een reeds gesoakte paddogrowkit (je hebt m toch gesoaked gekregen) lijkt me nou ook niet echt bevorderlijk.

5. PaddoKweker

PaddoKweker Newbie

gooi nog even niets weg, vanavond heb ik de tijd om er op terug te komen.
    welk soort paddenstoel is het?

6. PaddoKweker

PaddoKweker Newbie

Als ik het niet beter wist zou ik zeggen je hebt een succesvolle shiitake kwekerij.

naar mijn mening, zoals ik tegen de foto's aankijk:
    hebben de paddenstoelen een tekort aan vocht vanuit de bodem, vandaar dat de groei stagneert. De paddenstoelen drogen niet uit omdat je netjes de luchtvochtigheid op pijl houd.

stuur de foto's door naar Azarius en kijk of ze je op e.o.a. manier te gemoed kunnen komen.

met deze set zou ik:
    alle paddenstoeltjes netjes uitdraaien, ook de mini aborts, en de bak vol laten lopen met water. (ik gebruik het liefst een flesje zuivere bronwater zonder prik) Deksel erop plaatsen en 24 uur in de koelkast wegzetten. Hoekje van de deksel optillen en het overbodige water goed laten weglopen en de bak zonder deksel weer in de growbag zetten. Gewoon de 2e ronde dus.

De geoogste paddenstoelen kun je natuurlijk gewoon nuttigen, de werkzame stof zit er gewoon in.

succes en laat ons even weten
    welk soort paddo het is volgens azarius (verpakking)
    hoe Azarius reageert
    en natuurlijk hoe het verder gaat met deze set.

7. PepperNg

PepperNg Newbie

Bedankt voor je reactie!
    Inmiddels heb ik het ook even gecheckt met engels-talige collega's op mycotopia, die met 'n aantal man sterk unaniem zeggen dat de ondergrond gewoonweg te droog is.
    Het pre-soaked gedeelte is dus niet helemaal zo pre-soaked als de handleiding liet geloven (Waar niets over een eerste soak in stond, maar ook niet dat het niet nodig was..)

Maar inderdaad, ik ga morgen alle aborts (alles) er netjes uit halen en hem voor de 2e ronde soaken.

Edit: De soort is Cambodia

Ik vroeg me wel nog af, aan de zijkanten zitten ook menig paddo's tegen de rand aan gegroeid. Deze kan ik er niet uit krijgen zonder het mycelium uit de bak te halen, ik denk dat ik daar het beste niet aan kan beginnen en deze gewoon kan laten zitten? Of riskeer ik dan dat ze gaan rotten, en moet ik toch met de nodige pre-cautions, door zo steriel en voorzichtig mogelijk te werken, ook deze jonges aan de zijkant eraf halen?

Laatst bewerkt: 2 nov 2018
  8. PaddoKweker

PaddoKweker Newbie

die gaan rotten en zo krijg je (als het tegenzit) groene schimmel.

de truc is:
    een nieuwe vuilniszak pakken (deze is steriel)
    wegwerp steriele handschoentjes aan doen.
    op een tafel de vuilniszak horizontaal openen
    je kweekset er in omkeren
    alle aborts en pins rondom verwijderen
    deksel er weer op doen
    soaken zoals ik al eerder beschreef

succes

9. Tripbeer

Tripbeer Newbie

Het mycelium ziet er wat mij betreft nog gezond uit. Ik weet niet precies waardoor de paddo's niet meer groeien maar mijn mycelium zag er soortgelijk uit, ook met blue bruising, en daar heb ik gister met vrienden heerlijk op zitten trippen.
    Wat mij betreft dus niet weggooien maar misschien wel even opnieuw soaken.

10. PepperNg

PepperNg Newbie

Ik heb afgelopen nacht de kit opnieuw gesoaked.
    Voorafgaand aan de soak voorzichtig alle pins en aborts zo goed mogelijk eraf gehaald. Aangezien ze dicht gegroepeerd zaten heb ik bij een aantal een mesje en pincet gebruikt. Uiteraard beide grondig met alcohol gedesinfecteerd en voorzichtig te werk gegaan.
    Voorzichtig toen het mycelium uit de bak gehaald en alle pins aan de zijkanten eraf gehaald.
    De 3 grotere paddo's bleken helemaal hol in hun steeltje en braken direct verticaal toen ik ze los probeerde te draaien. De binnenkant was geheel blauw, duidelijk bruised. Hoogstwaarschijnlijk (en hopelijk, dan is dit in 't vervolg te voorkomen) door een drastisch te kort aan vocht.
    Inmiddels het mycelium een nieuwe soak gegeven. Het ziet er goed uit, op de nodige bruises opgelopen tijdens het harvesten en een aantal afgebroken pins die sterk blauw gekleurd zijn na.
    De kit staat weer netjes in de zak, hopen dat 't nu wel wil! Ik hou jullie up-to-date!

20181104_140035.jpg

Laden...