paddo's nog bruikbaar ?

He mensen,

ik heb 2,5 week geleden mijn eerste kweeksetje gekocht. het leek allemaal goed te gaan en ze groeien snel. maar nu opende ik de zak een paar dagen geleden en er kwam een vieze lucht uit, een beetje een verrotte lucht. ook zie je wollige pluizen op de paddo's.

kan ik ze laten doorgroeien en nog gebruiken of is het hele setje onbruikbaar geworden?

alvast bedankt !

MIA-1985

Wijs gebruiker
Een verrotte lucht is niet persé schadelijk. Het zijn immers ook schimmels.
Het klimaat in het zakje is uiteraard warm en vochtig, daar krijg je schimmels van.
Heb je alles wel steriel gedaan?? Want dan krijg je dit soort dingen eerder namelijk. Dat is wel heel belangrijk, anders gaan er bacteriën/ziektekiemen in groeien en dat wil je niet.

oke bedankt, heb de paddos geoogst en ze lijken prima.

maar ik zie in instructies en verhalen op internet veel verschillen wat je moet doen met een growkit.

moet je elke dag luchten en met de plantenspuit sproeien of is het toch beter om maar 1 keer te sproeien en de zak nooit meer te openen tot de oogst ???

en iemand goede ervaringen met een warmtemat ? :tongueout:

MIA-1985

Wijs gebruiker
Ik heb ooit zo'n kitje van Azarius gehad en heb exact gedaan wat in de handleiding stond en dat ging allemaal prima. Ze hebben geloof ik ook een filmpje op Youtube staan, maar zou je ff moeten zoeken.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Het is normaal dat er aan de onderkant van je paddo's witte pluis zit. Dat is onderdeel van het mycelium. Het is ook normaal dat paddo's wat muffig ruiken. Dit betekent natuurlijk niet dat er geen ongewenste schimmels kunnen voorkomen in je kweekset. Als er op de normale witte pluis een andere laag witte schimmel groeit die niet echt pluizig is, zou ik het niet vertrouwen. En al helemaal niet als je een plek met blauwe of groene schimmel hebt. Niet verwarren met de blauwige kleur die de paddo stammetjes krijgen als je ze aanraakt. Dat is normaal en duidt op veel psilocybine (waar we het allemaal voor doen :wink: ) in je paddo's. Als je bak trouwens echt enorm stinkt, dan ook weggooien. Dat stinkt echt zo erg dat je echt wel doorhebt dat dat niet normaal is en dan gaat het waarschijnlijk ook gepaard met zichtbare schimmel. Ik heb meerdere keren gehad dat zo'n bak dan kosteloos werd vervangen door een nieuwe, dus als je dat een keertje hebt kun je daar om vragen.

MeejheM

Badass junkie
de meeste schimmels die eigenlijk op dood plantaardig materiaal groeien zijn wit en niet altijd duidelijk te definiëren. de paddenstoel is eigenlijk de vrucht van een veel grotere schimmelcultuur met als doel de sporen te verspreiden.

mensen denken vaak dat paddenstoelen in een bepaald seizoen groeien in het bos, maar de schimmels zijn vaak het hele jaar door ondergronds aanwezig. De paddenstoelen zelf zijn vaak het enige wat zonder vergroting herkenbaar is voor een soort. als er verder geen andere schimmel op de paddenstoelen staat lijken ze me veilig voor consumptie.

wel is de ideale omgeving om paddo's te kweken een zeer goede voedingsbodem voor allerhande schimmels. daarom is het belangrijk te zorgen dat er geen sterkere soort schimmel bij je kweekset kan komen.

ik gok dat je ze nog kan eten. maar als je niet zeker bent zou ik ze zeker niet consumeren, maar dat geld voor elke geoogste paddenstoel.

Bovenaan