Paddo's zijn gelukt!

Angramar Temenos

Badass junkie
Zoals jullie wel weten ben ik sinds kort bezig om mijn eigen paddo's te verbouwen. Mijn eerste vlucht is zo goed als klaar; De hoeden beginnen zich al licht los te maken. Maar hoe moet ik ze juist oogsten, wonder het substraat te beschadigen? Dat stond niet in de gebruiksaanwijzing, en ook niet op www.growbox.org .

Ik wil niet m'n substraat kapot maken.

JJJ

Bewuste gebruiker
Voorzichtig losmaken zodat de steel helemaal aan de basis loskomt. Beetje draaien, dan schiet hij vanzelf los. Niet afknippen ofzo, want het is belangrijk dat er geen restant van de steel blijft zitten, dit kan gaan rotten en de rest besmetten. Laat de hoeden niet al te ver open gaan, dit maakt de paddenstoelen kwetsbaarder (ook wanneer je ze droogt), en ze gaan sporen loslaten waardoor de kweekset en andere paddenstoelen een donkere kleur krijgen.

ilove_paddo

Experimenterende gebruiker
moeten ze perse in een temperatuur gekweekt worden van 20 tot 24 graden?
gaan ze anders dood of zo?

Sybliminal

Experimenterende gebruiker
ilove_paddo zei:
moeten ze perse in een temperatuur gekweekt worden van 20 tot 24 graden?
gaan ze anders dood of zo?

nee ze zullen niet doodgaan. t groeiproces heeft alleen meer tijd nodig in lagere temperaturen

Frisian User

Belezen gebruiker
wat ik me afvraag..

bij paddo's mag de hoed niet openklappen ivm sporen die dan in de bak terecht komen :|..
waarom niet, het zijn toch in principe 'de zaadjes' van de paddos ?

iig hoe ik er over denk :
ze klappen hoed open, vallen sporen neer, groeien weer nieuwe paddo's

toch lees ik her en der dat er geen sporen in de bak terecht mogen komen ?! hoe zit dit dan ?

Mayan

Bewuste gebruiker
Ja, maar eens uw bakske vol gekoloniseerd is met mycelium, kan er niet veel meer bij he.
Dus die sporen zijn dan overbodig, want ze staan niet in de omstandigheden zoals in de natuur.
Als ze hun sporen laten vallen, hangen de paddo's er vol van, gewoon vol.
Dat is niet de bedoeling. Hoewel het bij sommige al is voorgekomen, kunnen zij opnieuw oogsten halen.
Maar dat gaat zowiezo zonder sporen ook. Dat mycelium blijft toch ff vruchten geven hoor.

Bovenaan