• Hey, waar zijn de Tripreports van de Maand gebleven?

Ben je de Tripreports van de Maand en andere toptripreports kwijt? Deze hebben we onlangs verzameld in een eigen subforum, getiteld Tripreport Toppers. In dit subforum staan alle toppers in chronologische volgorde verzameld. Lekker makkelijk terugzoeken!

Paniek tijdens xtc

Falmingo2

Newbie
Hallo,

paar dagen geleden heb ik voor het eerst xtc geprobeerd. Ik was een beetje zenuwachtig maar eigenlijk vooral nieuwsgierig. Het eerste uur voelde ik nog niet veel, maar ik voelde dat het begon te komen. Alles ging goed en ik voelde me lekker. Toen voelde een vriendin waarmee ik was zich even niet goed. Ze ging even op een rustig plekje zitten. Ik dacht dat het met mij wel prima ging totdat ik terug de menigte in ging. Ik kreeg een soort lichte paniek. Ik dacht steeds aan mijn vriendin en kon die gedachte niet uitschakelen. Ik ben toen bij die vriendin gaan zitten en merkte dat mijn gevoelens opeens heel negatief werden. Met mijn vriendin ging het weer prima. Ze heeft mij gerustgesteld en deed toen extra positief tegen mij waardoor mijn gevoelens terug naar blij gingen. Toen heb ik de hele avond nergens last meer van gehad en heb ik het na mijn zijn gehad. Nu terugkijkend op de avond is die 5 minuten paniek het meeste wat me is bijgebleven. Over een paar maanden staat er weer een technofeest op de planning. Ik ben nu erg bang voor weer zo’n paniekaanval. Is het verstandig om dan te gebruiken? Eigenlijk weet ik dat alles goedkomt en ik me zorgen maak om niks. Ik heb immers die paniekaanval overleefd en alsnog een leuke avond gehad.

HierEnDaarEenFuifje

Wijs gebruiker
Als het niet goed voelt moet je het niet doen. Dat is iets wat erg belangrijk is om aan te houden.

Door xtc (mdma) worden emoties versterkt. Dit icm andere factoren kan soms wel eens paniek (voor je gevoel) veroorzaken. Ook paniek kan worden versterkt door drugs. Je kan dit in een hoop gevallen voorkomen, maar dat lukt niet gegarandeerd.

Wat je iig deed was goed. Ook goed van je vriendin en jij andersom bij haar. Rustig plekje opzoeken, even relaxen en zitten en vaak gaat het dan vrij snel weer goed. Hoe het een volgende keer kan gaan zijn is niet te zeggen, maar als het niet goed aanvoelt, doe het dan ook niet, hoe moeilijk dat dan misschien is.

Chillax

Bewuste gebruiker
Dit komt heel soms wel voor, met name tijdens come up. Omdat het emoties versterkt kan het extra intens overkomen. Hierbij is het fijn als je vrienden hebt die dat bij je herkennen en je daarin helpen door je af te leiden en even lief tegen je doen, zoals @HierEnDaarEenFuifje aangeeft. Je kunt dit zelf ook aangeven bij je vrienden dat je je even niet zo fijn voelt en zij zullen je dan geheid helpen.

Ik ga zelf ook veel naar festival feesten en ik denk zelfs dat als je alleen bent en tegen een willekeurig persoon zegt dat je niet zo goed gaat dat iedereen bereid is om je even gerust te stellen en te helpen. Daarna ga je vaak al gauw weer goed, het is zoals je zegt echt maar 5 minuten. Negatieve emoties krijgen in ons brein nou eenmaal meer aandacht dan positieve, maar probeer dat bewust niet te doen en vooral terug te denken aan de fijne positieve momenten.

Dutchversa

Belezen gebruiker
Helemaal eens met Chillax. Ik heb ook positieve ervaringen met hulp van anderen. Laatst in Barcelona op dance event niet lekker geworden en super geholpen en betrokkenheid van heel veel mensen. Als de hele wereld zo zou handelen …
Dit komt heel soms wel voor, met name tijdens come up. Omdat het emoties versterkt kan het extra intens overkomen. Hierbij is het fijn als je vrienden hebt die dat bij je herkennen en je daarin helpen door je af te leiden en even lief tegen je doen, zoals @HierEnDaarEenFuifje aangeeft. Je kunt dit zelf ook aangeven bij je vrienden dat je je even niet zo fijn voelt en zij zullen je dan geheid helpen.

Ik ga zelf ook veel naar festival feesten en ik denk zelfs dat als je alleen bent en tegen een willekeurig persoon zegt dat je niet zo goed gaat dat iedereen bereid is om je even gerust te stellen en te helpen. Daarna ga je vaak al gauw weer goed, het is zoals je zegt echt maar 5 minuten. Negatieve emoties krijgen in ons brein nou eenmaal meer aandacht dan positieve, maar probeer dat bewust niet te doen en vooral terug te denken aan de fijne positieve momenten.

Bovenaan