Paniekaanvallen

Schaaperd

Newbie
Beste mensen,

Sinds de afgelopen 2 weken heb ik last van onverwachtse paniekaanvallen die zeer overeenkomen met vroegere bad trips die ik heb meegemaakt.
Sinds mijn 16 blow ik al bijna dagelijks een jointje, De afgelopen 2 tot 3 jaar is t vrij hard toegenomen tot minstens 4/5 joints per dag.

Maar afgelopen tijd is er iets raars gebeurt, Zonder enige aanleiding kreeg ik steken rondom mijn borst dit kreeg ik vooral naar het blowen en naar verder onderzoek en vergelijking van de symptomen (Steken rond de borst, Zweten, en een tintelend gevoel in de mond en handen) bleek het dat ik hyperventileerde. Met de gedachten erbij dat ik wist waar de klachten vandaan kwamen ben ik gestopt met blowen. Dit hielp op het begin vrij goed tot op een avond ik weer een aantal hijsjes van een joint had genomen en ik een bad trip belande. Dit kwam erg overeen met een bad trip die ik een jaar geleden met truffles had dus ik had me nog wel goed gerust kunnen stellen maar wel met een angstig gevoel.

Sindsdien heb ik geen joint meer aangeraakt maar heb ik wel onverwachtse paniek aanvallen en t gevoel dat ik weer terug in de bad trip val. Ik vond dit vrij raar aangezien ik mezelf wel als een ervaren blower zie en wel duizenden joint heb gerookt. Maar sinds die ene bad trip leef ik wel met de angst dat ik terug kan vallen en de angst dat ik een psychose heb opgelopen.

Ik kan de paniekaanvallen meestal wel controleren met ademhalingsoefeningen die tegen hyperventilatie werken. Nou heb ik zn aanval dagelijks en mijn vraag is of het die hyperventilatie is die mij de paniekaanvallen geeft die zeer overeenkomen met bad trips of ik misschien wel een psychische stoornis heb opgelopen.

Schaaperd

Newbie
En kan je ook in een trip blijven hangen van wiet?
Of kan t zijn dat ik gewoon sterke afkickverschijnselen heb? Aangezien ik geen joint meer heb aangeraakt en eigenlijk ook wel bang ben om een joint te roken.

willemv

Wijs gebruiker
Tripreporter
Cannabis kan tot paniekaanvallen leiden, het kan je emoties versterken. Denk dat het angst/paniekaanvallen zijn. Hierdoor kun je de klachten ervaren die je hebt hebt. Denk niet dat je een psychose hebt maar angstaanvallen. Het ontstaat ergens en wiet en of drugs zorgt er eigenlijk voor dat die problemen heel snel kunnen ontwikkelen en soms ook ongemerkt. Daardoor lijkt het ineens een bom als het inslaat, zelf zou ik met iemand gaan praten. Misschien een psychiater of iemand die daar wat vanaf weet en je ermee kan helpen of mee leren omgaan. Kan verder niet veel adviseren zou graag zeggen het gaat vanzelf wel over en het valt wel mee. Dat is vaak niet zo en problemen worden vaak onderschat tot het een keer uit de hand loopt. Succes ermee!

Schaaperd

Newbie
Bedankt voor je reactie Willem,

Ik merk wel dat de klachten die ik heb veel overeenkomen met ontwenningsverschijnselen, alleen de angstaanvallen komen zeer overeen met bad trips. Nu heb ik de afgelopen dagen wat meer afleiding gezocht wat wel hielp en ik er niet zo met me gedachten bij zat en het soms zelf helemaal vergat. De afgelopen 2 dagen heb ik geen terugval gekregen maar heb soms wel dat ik een schok door me lichaam krijg dat je bv krijgt als je heel erg schrikt en ik het angstige gevoel een beetje terug krijg. Dit valt al heel wat mee met wat ik de afgelopen dagen heb ervaren maar ben er nog steeds bang voor.

Ik zit nog steeds wel een groot deel van de dag met de gedachten dat ik nog wel terug kan vallen maar het gelukkig toch niet gebeurd en ik gelijk wat afleiding zoek maar voel me soms nog wel "wazig"

Drugs Infolijn

Gevalideerde professional
Professional
Een paniekaanval en een psychose zijn echt heel verschillende dingen. Een psychose heb jij niet voor zover ik vanaf hier kan inschatten. Het lijken me gewonen paniekaanvallen. Je kunt kijken of deze vanzelf overgaan, maar je zou ook langs je huisarts kunnen gaan. Deze kan je doorverwijzen naar een psycholoog. Hij zal je waarschijnlijk niet gelijk naar een psychiater verwijzen.

In een bad trip blijven hangen kan niet. Soms kan iemand dagen en zelfs weken na het gebruik opnieuw het gevoel krijgen in een trip te zitten. De persoon ziet zijn omgeving bijvoorbeeld
weer even zoals tijdens zijn trip. Dit worden flashbacks genoemd. Een flashback kan één keer optreden, maar kan soms meerdere keren terugkomen. Flashbacks treden maar bij weinig mensen op, maar gebruikers ervaren ze meestal als vervelend en beangstigend. Een psycholoog kan je hiermee om leren gaan.

Tenslotte vraag je je af of het kan zijn dat je ontwenningsverschijnselen hebt. Het is niet duidelijk hoe lang je al gestopt bent, maar je klachten lijken me geen ontwenningsverschijnselen.

Schaaperd

Newbie
Ik heb nu ongeveer 2 weken geen joint gerookt behalve die ene hijs die mij die badtrip bezorgt heeft. Nu heb ik nog snel 1 korte vraag. Is het verstandig om alcohol te gebruiken aangezien vanavond een motorhead concert is en dat gaat moeilijk zonder alcohol.

Gr.

willemv

Wijs gebruiker
Tripreporter
Als je gewoon weet waarmee je bezig ben en waar je grenzen liggen dan zal af en toe een keer drinken niet veel kwaad kunnen. Zowel kom je er vanzelf achter en kun voor een andere keer anders beslissen.

Drugs Infolijn

Gevalideerde professional
Professional
Alcohol kan ook zorgen voor flashbacks. Je raakt namelijk in een gemoedstoestand die je kan herinneren aan het gevoel dat je had toen je de bad trip had. Aangezien het is nog niet zo lang geleden is dat je een bad trip hebt gehad denk ik dat je beter voorlopig geen alcohol kunt drinken. Of in ieder geval met mate.

Bovenaan