1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Pep gek effect

Discussie in 'Speed' gestart door ZackSmurda, 11 mrt 2018.

Tags:
Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories
  1. ZackSmurda

ZackSmurda Newbie

Hallo allemaal, ik heb een vraagje ik had laatst een keer voor het eerst pep gebruikt aangezien ik altijd een beetje nieuwschierig er naar was en aangezien ik graag dingen één keer meemaak. De vriendengroep waar ik het mee ging gebruiken zijn al een beetje ervaren en hebben bronnen tot goeie pep. Ik had nuchter ongeveer 2 sleutelpuntjes gehad. De pep zelf brande nauwelijks wat vgm een goed teken is. En hun voor mij al ietjes genomen hadden en merkte dat ze inderdaad zoals het overal beschreven staat actiever werden. Maar ik had dat totaal niet ik voelde hem langzaam binnen komen als een lichtelijke warm gevoel in mijn hoofd en voelde opeens heel erg rustig. Ik werd ook een stuk stiller dan de rest en ik kon wel meerdere gesprekken volgen wat hun niet lukte. Het viel hun ook op dat ik er kalmer van werd en een vriendin zei dat sommige mensen met adhd dat kunnen hebben maar ik weet zeker dat ik geen adhd heb. Weet iemand hoe dat kan of heeft zoiets soortgelijks meegemaakt? Ik vond het een apart gevoel. Inieder geval voor mij niet voor herhaling vatbaar in sociale aangelegenheden. Ik hou het dan liever bij een biertje met wat lichte caffeine pillen als kleine boost.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen. En of jullie dit herkennen of zelf hebben meegemaakt. ( Ik vond de hardcore en rawstyle zelfs te snel gaan en luisterde liever naar rap of iets dergelijks wat ik totaal niet had verwacht )

2. Fool

Fool Badass junkie

Dat is vrij gebruikelijk bij lage doseringen pep. Als je meer neemt wordt je vanzelf drukker.

3. SneeuwSnuiver

SneeuwSnuiver Bewuste gebruiker

Zoiets heb ik ook weleens meegemaakt.
    Was op een hardcore/drum and bass feestje, had ongeveer drie dikke punten genomen.
    Toen ik hem voelde opkomen was er veel energie en had meteen zin om te dansen. Die energie nam echter binnen tien minuuten af en ik voelde me zelfs een beetje slaperig worden!
    Gelukkig trok dat gevoel wel weer weg na een tijdje en ik had weer zin om te dansen:cheerpompom:
    Ik moet meestal wel twee of drie keren bijnemen op een avond om lekker hard te blijven gaan:rock:

Bij lage doseringen pep voel ik het lekkere bijna niet en heb ik niet veel zin om te bewegen, merk dat ik aleen maar veel ga praten dan.

Als je het nog een keer zou willen proberen zou je misschien meteen met vier punten kunnen beginnen en als je het dan na een half uurtje niet hard genoeg voelt nog een of twee puntjes erbij.

Ook goed om je pep te laten testen zodat je weet hoe sterk die is.

4. ZackSmurda

ZackSmurda Newbie

Het gekke was ik heb daar geen tolerantie voor en de rest ging van hetzelfde zakje best hard. Ik had daarna nog wat extra genomen maar had steeds zon warm rustig gevoel. En die vriende gebruikte het wel is vaker en die vonde het prima spul. En die stonden zichtbaar strak. Vgm in die nacht had ik iets van 6 sleutelpuntjes en daarna om naar huis te biken nog een likje. En in mijn hoofd was het erg rustig. Terwijl de setting gwn goed was. Ik was daarvoor al beetje aan twijfelen of ik me zou moete laten testen ADD aangezien ik ook andere mensen ken die ADD hebben en die kenmerken komen me stiekem wel bekend voor. En had ook wel is gelezen dat als pep nie echt brand in de neus. Dat die meestal wel goed is en ik weet sws dat hun meestal goed spul hebben.Aangezien hun al langer gebruiken. Naja ik ga binnenkort toch al naar de huisarts. Dus ik vraag het denk ik even na.

5. MDMAZING

MDMAZING Bewuste gebruiker

Weet je zeker dat je geen ADHD hebt? Ik heb ADHD en heb precies het zelfde als jouw.

6. ZackSmurda

ZackSmurda Newbie

Geen idee eigenlijk. Ik heb me nooit echt laten testen erop. Kunnen alleen mensen met adhd of add dit effect krijgen?

7. Roze olifant

Roze olifant DF Staff Medewerker Moderator Tripreporter

Ik zie hier op het forum heel vaak dat mensen op deze manier reageren op speed en zich dan gaan afvragen of ze geen ADHD of ADD hebben. Je reactie op speed zegt niets over het al dan niet hebben van een diagnose. Het is wel zo dat mensen met een concentratiestoornis vaak een hogere dosis amfetamine nodig hebben om 'druk' te worden, maar dit gaat niet automatisch ook andersom op. Als jij om een energiek effect te krijgen een dosis nodig hebt die hoger dan gemiddeld is betekent dit niet dat je AD(H)D hebt. De kans is groter dat dit gewoon jouw persoonlijke reactie is op amfetamine.

Ik word zelf ook niet echt druk of energiek van uppers, ik zou de effecten meer omschrijven als helder en ontspannend dan als energiek. Als ik speed heb gebruikt lig ik makkelijk urenlang op de bank te chillen. En ik heb geen ADHD, ADD of wat dan ook.

Je moet jezelf alleen laten testen op een psychiatrische stoornis als je duidelijke klachten hebt waar jij of anderen last van ondervinden in het dagelijks leven. Niet omdat sommige kenmerken je bekend voor komen of omdat je op een bepaalde manier op een drug reageert.

Albedo en RCube vinden dit leuk.
  8. Pepschep

Pepschep Newbie

Heb je adhd?

MDMAZING vindt dit leuk.
  9. MDMAZING

MDMAZING Bewuste gebruiker

Maat. I see what you did there.

10. Gabbertje

Gabbertje Wijs gebruiker

Volgens mij is het ook een fabeltje dat mensen met ADHD juist rustig worden van speed. Zoals jij al benoemde word jij er chill van terwijl je geen ADHD hebt. En ik heb helle erge ADHD en ga al helemaal uit me plaat van 1 puntje. Me vrienden worden afentoe ook gek van me hoe druk ik word van speed, ik kan al niet stil zitten laat staan dan hahaha.

SneeuwSnuiver vindt dit leuk.
  11. leipebaviaan

leipebaviaan Wijs gebruiker

Dat het voor jou geldt zegt niets over de populatie in het algemeen. Je baseert je op anekdotisch bewijs. De één wordt nou eenmaal rustig van speed met ADHD, de ander weer niet. Een vriend van me met zieke ADHD wordt er ook heel druk van. Andersom kan iemand zonder ADHD ook rustig worden van speed (waaronder ikzelf), maar dat zegt niet dat ik het heb. Kortom, ieder lichaam reageert anders op die shit:wink:

12. Gabbertje

Gabbertje Wijs gebruiker

Nee ik word juist niet rustig van speed :wink: en als ik naar me vrienden die ook ADHD hebben die ook niet. Daar in tegen heb ik wel weer een autist in me vriendengroep die er wel rustig van word. Zo bewijst het wel weer dat iedereen er anders op reageert.

Wat ik er meer mee bedoel te zeggen, heel veel mensen denken dat adhd'ers standaard rustig worden van speed en dat is niet waar.

SneeuwSnuiver vindt dit leuk.
  13. Jmths

Jmths Wijs gebruiker Tripreporter

Fabeltjes van de farmaceutische industrie om receptjes te rechtvaardigen, vrijwel alleen voor een minderheid met meer extreme hyperactiviteitssymptomen gaat het verhaal een beetje op.

Voor vrijwel iedereen gaat op dat een lage dosering rustgevend werkt omdat stimulanten de concentratie meer eenzijdig focusen en dus chaotische gedachten en malen verminderen. Op hogere doseringen zal de fysiek activerende werking echter weer meer de overhand nemen. In de praktijk komt het meestal eerder neer op de vraag of iemand gebaat is bij een ADHD diagnose dan de vraag of iemand daadwerkelijk heeft, dat is in ieder geval mijn ervaring na 4 ADHD diagnoses. De DSM en andere bronnen zijn ook vrij stellig in dat ADHD geen eenzijdige oorzaak heeft.

14. Pepschep

Pepschep Newbie

Tegewordig word er al heel snel eem stempel ADHD gezet. Als kindere de heledag op de pc zitte en daarom savonds druks zijn heeft hij adhd

Jmths vindt dit leuk.
  15. Psychedelibee

Psychedelibee DF Staff Medewerker Moderator Tripreporter

Leuke typfout voor op een druksforum :wink:

16. Skaf-Giraffe

Skaf-Giraffe Experimenterende gebruiker

Toch moet het wel degerlijk geconstateerd zijn. Op papier.
    Als iemand zegt dat hij ADHD heeft, en dat op papier heeft staan, dan heeft hij ook ADHD. Dat is dan goed onderzocht door een psychiater die doelbewuste vragen stelt, waarna hij daarna met die antwoorden een diagnose maakt.

17. Jmths

Een van de criteria van de DSM 4/5 is dat de symptomen het functioneren zowel op sociaal als op productief vlak (school/werk) belemmerd. Zelfs de officiële criteria die worden gehanteerd stellen het praktisch nut van de diagnose voorop aan de daadwerkelijke aanwezigheid van onderliggende ADHD symptomen.

Van de biologische ondergrond voor ADHD die vaak wordt aangehaald is dus vaak/meestal geen sprake. Het ding is een beetje dat er geen extra geld/middelen worden vrij gemaakt zolang er geen diagnose is. In verband met criteria/eisen van verzekeraars worden diagnoses ook verzonnen waar deze noodzakelijk worden geacht om de nodige hulp te kunnen voorzien bij mensen waar een oorzaak van problematiek niet (meteen) eenzijdig aantoonbaar is.

Laatst bewerkt: 11 jul 2018
  18. Skaf-Giraffe

Wat leidt tot een mogelijk voorgeschreven medicatie?
    Dat betekent dus dat veel mensen vals gediagnoseerd worden en medicatie krijgen dat geen nut heeft en zelfs slecht is voor de gezondheid van diegene?

of is er sinpelweg geen waterdichte manier om zoiets te diagnoseren?

19. De Dunne

De Dunne Badass junkie De Leukste Thuis!

Jep.... Ontiegelijk veel mensen hebben het niet nodig maar krijgen het toch. Zelfs scholen en ouders adviseren soms “lastige” leerlingen dat te slikken.
    Tis lekker makkelijk namelijk. Makkelijker dan oorzaken van problemen zoeken en oplossen.
    The quick fix generatie! Pilletje en tis over...

20. Jmths

Ik heb deze vragenlijst wel meer dan eens voorgelegd kregen. Gaat de psych een lijstje bij af met vragen als: 'is snel afgeleid', > ja. 'heeft moeite stil te zitten op een plek', > ja 'heeft last van malende gedachten', > ja 'heeft moeite lange tijd te concentreren op eenzelfde ding', > ja, etc etc. > Gefeliciteerd u heeft een ADHD diagnose.

Ik heb zelfs persoonlijk meegemaakt dat iemand even wat had gekletst met leerkrachten, een korte observatie had gemaakt in de klas en vervolgens werd mij verteld dat ik ADHD had. Het is zogezegd echt geen raketwetenschap en er is geen hond die controleert of het stellen van diagnoses wel volgens het boekje verloopt.

Er zijn ook genoeg gevallen waarbij Methylfenidaat (Ritalin) wordt voorgeschreven aan leerlingen/studenten zonder diagnose die extra hulp op school kunnen gebruiken.

Wanneer wordt iemand 'vals' gediagnosticeerd? De DSM stelt als criteria belemmering in functioneren, de criteria zijn vaag en kunnen voor iedereen op gaan en de oorzaak zoals eveneens vermeld in de DSM kan daadwerkelijk alles wezen. Ik denk dat geheel Nederland eventueel wel correct gediagnosticeerd zou kunnen worden mocht daar behoefte aan wezen.

Waarom denk je dat een stimulant geen nut heeft? Voor de meeste mensen zal dit geheid de schoolprestaties verbeteren, op de korte termijn in ieder geval. Als iemand goede schoolprestaties haalt en hierdoor goed in zin vel zit kan dit best goed zijn voor de 'gezondheid'. Zolang het niet misbruikt wordt hoeft het niet perse slecht te wezen voor de gezondheid. Een argument dat ik op tv vaak aangehaald heb zien worden is dat meer dan 100.000 kinderen/mensen dagelijks methylfenidaat/Ritalin slikken en dat dit prima lijkt te verlopen dus er is geen reden om er vanuit te gaan dat dit slecht is voor de gezondheid.

Het is niet perse mijn mening hé, ik zie zelf de nuances wel, maar om even de andere kant toe te lichten.

Mijn ervaring is dat enorm veel scholen op grote schaal Methylfenidaat (Ritalin) opdringen aan leerlingen vaak (meestal?) simpelweg omdat hun gedrag als vervelend wordt ervaren en het lijkt ook haast steeds normaler te worden.

Vroeger had je ook opvangklinieken en gevangenissen waar massaal antipsychotica en anti epileptica werd opgedrongen. Ofwel antagonisten die signalen in de hersenen blokkeren met als gevolg dat iemand in een kasplantje verandert. Super makkelijk voor gevangenisbewaarders en verzorgers natuurlijk wat de mensen die deze moeten overzien geven geen kick meer. Dit heeft vele decennia voort gesleept voordat er ethische veranderingen werden doorgevoerd die patiënten en gevangen moeten beschermen tegen zulk soort praktijken.

Dat is ook waarom de wet er tegenwoordig zeer stellig in is dat er nooit iemand medicatie tegen zin wil gegeven mag worden, of dit ook daadwerkelijk wordt nageleefd weet ik echter niet. Het voorschrijven van kasplant medicatie neemt echter wel sterk toe onder het mom: 'het is niet verslavend'.

21. Skaf-Giraffe

Toch,
    het medicijn is gemaakt voor mensen met ADD, en ADHD.
    De werking is obviously anders op mensen die dit disorder niet hebben.
    Ik weet niet hoe het precies werkt op mensen die geen ADD/ADHD hebben, maar het lijkt me niet iets wat "goed" is voor die persoon.

Zelf heb ik ook ADD en stond 2 jaar in een wachtlijst voordat ik de methylfenidaat kon ophalen bij de apotheek.
    Er wordt streng gecontroleerd dat ik niet het medicijn zou misbruiken of verkopen.
    ^
    Waarom zou dat dan zo zijn, als het toch geen kwaad kan.

Waarom geven we iedereen dan geen ritalin of dergelijke?

22. Jmths

Ja, dit hoor je vaak en om eerlijk te zijn vind ik het een vrij lachwekkende uitspraak. Methylfenidaat heeft natuurlijk gewoon het amfetamine basisskelet en werkt volgens hetzelfde werkingsmechanisme. Dat het enkel werkt voor mensen met een diagnose is dikke onzin natuurlijk. In ieder geval voor de meeste mensen met ADD. Voor mensen met sterke hyperactiviteitssymptomen is wel aangetoond dat relatief hoge doseringen een meer overwegend rustgevend effect geven.
    Ik heb eerlijk waar nog nooit eerder gehoord van een wachtlijst om Methylfenidaat op te kunnen halen.
    Tja, het is ten eerste natuurlijk verslavend. Bij misbruik van hogere doseringen kunnen er wel relatief snel complicaties optreden. En het ding met medicatie is dat het nooit een lange termijn antwoord bied vanwege tolerantievorming. Na verloop van tijd komt hetgeen dat omhoog gaat ook weer naar beneden zogezegd. Je lichaam heeft door dat er met het balans gerommeld wordt en past zichzelf aan in tegenovergestelde richting.

Maar goed, ik zou het wel grappig vinden, nationale Ritalin dag ofso. Voor Adolf Hitler en zijn volgelingen werkten stimulanten als een tierelier, totdat ze dat niet meer deden. Kan is vrij aanwezig dat zijn grootheidswaanzin en ongevoeligheid voort kwam uit zijn stimulantmisbruik. Een beetje extreem uitvergroot voorbeeld hoor maar het schetst denk ik wel een aardig beeld.

Het beeld van drugs komt voor mij waarschijnlijk iets genuanceerder dan voor de meeste mensen. Verleidingen zullen altijd bestaan in allerlei vormen en ieder mens zal daar op zijn eigen manier mee moeten leren omgaan.

Ik heb bijvoorbeeld een pracht van een vriendin op wie ik na jaren nog altijd smoorverliefd ben en bewonder. Maar als ik het gevoel heb om te willen ingeven aan mijn verlangen naar een andere jongedame kan ik dat gevoel prima accepteren. Mensen zijn nou eenmaal overwegend instinctief in hun handelen en van instinct is het onmogelijk winnen op wilskracht alleen.

23. Skaf-Giraffe

Dan moet je je even gaan verdiepen in het recieven van dit medicijn.
    In mijn geval was dat een lang traject van gesprekken met een psychiater en observatie van mijn familie en leraren toen die tijd.

Ik ging naar een institutie genaamd Molendrift. Die hebben eerst 5 gesprekken met mij gehad om uit te zoeken waarom ik onder anderen: veel vergat, niet goed op kon staan, vergeten van belangrijke afspraken (ook een gesprek daar one time ;p), niet kunnen plannen en orginaseren en dergerlijke nog relatief onschuldige maar vervelende probleempjes.

Uiteindelijk is er ADD geconstateerd.
    Ik kreeg zelf de keuze of ik ritalin wou testen.
    Echter werd ik dan wel in een wachtlijst gezet omdat de vraag naar ritalin intens gegroeid was in die laatste jaren.
    Ze konden niet zomaar iedereen ritalin voorschrijven.

Na 2 jaar (na mijn fuckin' examens) kon ik eindelijk weer op een gesprek komen voor het eindelijk maar toch opbouwen van een ritalin kuur.

Ik weet niet wie nog meer, buiten psychiaters dit middel mag voorschrijven, maar dit traject was nog best complex en georganiseerd.

Wat je zei over tolerantie. (quote werkt niet. fuck dat)
    Dit gebeurd misschien minder snel dan je denkt.
    Ik begon met een dosering van 10 mg, standaard geloof ik..? En heb dat anderhalf jaar gebruikt met een positief resultaat.
    Daarna pompten ze het lekker gewoon omhoog naar een "merkloos" methylfenidaat, die mij in plaats van 2 x op een dag 10 miligram, 1 x een pil van 30 mg in de ochtend, en 1 x een pil van 10 in de middag.

Tot de dag van vandaag gebruik ik dat nog steeds en merk ik niet echt een minder resultaat. (3,5 jaar)

Ik weet niet hoe het nu zit met het voorschrijven van Ritalin, maar het lijkt me pittig sterk dat als je niet geconstateerd bent met ADD/ADHD, je 'zomaar' eventjes een kuurtje op kan halen. Dat geloof ik gewoon niet.

24. De Dunne

Helaas gebeurt het aan de lopendeband...

25. Skaf-Giraffe

Via waar/wie dan?

26. acht.zes

acht.zes Badass junkie

Zo'n diagnose stelt geen reet voor, ik kreeg een vragenlijst die ik moest invullen. Als je ook maar iets weet over AD(H)D dan weet je precies welke antwoorden je moet geven om de diagnose te krijgen.

Dan gebeurt het ook wel eens dat kinderen die gewoon wat drukker zijn ten onrechte de diagnose krijgen en worden volgepropt met medicatie.

edit;

even voor de duidelijkheid, ik heb gewoon ADD. Maar ik stond wel te kijken hoe gemakkelijk ze die diagnose geven.

De Dunne vindt dit leuk.
  27. De Dunne

Kan ik je niet vertellen, dat weet ik niet precies.
    Maar echt velen krijgen het zo HOP voorgeschreven. Als ze ff moeilijk concentreren, de school denkt dat het nodig is, ouders doorzeuren voor een recept voor hun lastige kind, etc. Wie of wat het voorschrijft weet ik niet. Hier op het forum lees je het ook wel en in mijn omgeving ook enkelen. Soms lijkt t wel dat als je verhaal maar zielig genoeg is je het wel krijgt. Maar dit is in NL niet België.

28. Skaf-Giraffe

Hmmm, misschien kwam het ook door mijn serieuze ouders, die alles zeker wouden weten. < welcome to my life.

29. Skaf-Giraffe

Via je school toen die tijd, of een instelling..?

30. De Dunne

Wees blij met zulke ouders! Je hebt ook nog ouders zoals die van @Woezoe ...

31. acht.zes

acht.zes Badass junkie

@Skaf-Giraffe

Ik kreeg de officiele diagnose pas op latere leeftijd, zo rond mijn 30ste.

In de jaren 80 vorige eeuw (jaja, ik ben alweer een ouwe lul van 43 jaar) hebben ze me als kind wel onderzocht, maar ik was niet druk, en toen was ADD (zonder hyperactief) nog niet bekend, dus toen geen diagnose gehad.

32. Skaf-Giraffe

Jesus.
    Heftig topic.
    Ik ben ook blessed met my parents hoor, vat het niet verkeerd op.

De Dunne vindt dit leuk.
  33. Skaf-Giraffe

Kreeg je ook pas op je 30e die medicatie? En merkte je ook goed het verschil met, of zonder?
    Het ligt natuurlijk aan de persoon zelf...
    Bij mij was er een duidelijk verschil.
    Kon mezelf een stuk beter verplaatsen in andere mensen terwijl ik daar zonder vaak moeite mee had. (vooral mijn ouders. Meer praten over mijn problemen. Dat vondt ik voor
    de ritalin op een of andere manier erg ongemakkelijk.

Had wel een tijd een stuk minder eetlust en (werd nog slechter wakker.) < Nog steeds!

acht.zes vindt dit leuk.
  34. acht.zes

acht.zes Badass junkie

@Skaf-Giraffe

Ja ik kreeg op mijn 30ste medicatie, en wel Ritalin.

Maar een succes was dat niet. Het had wat voordelen ( o.a.meer structuur kunnen aanbrengen) maar ook zijn nadelen ( o.a. mijn toch al behoorlijk aanwezige superfocus werd enorm versterkt).

Dus kwam ik tot de conclusie dat ritalin niet mijn medicijn was.

Toen heb ik het lang zonder gedaan, maar uiteindelijk toch iets anders geprobeerd, namelijk Wellbutrin. Eerste jaar 150 mg deed weinig maar in ieder geval wel iets positiefs. Verhoging naar 300mg was een echte openbaring. :)

Ik zat laatst met een kapotte enkel, en ben toen een tijdje met Wellbutrin gestopt, ik dacht, hoef toch een tijd niks te doen dus ik heb even geen medicatie nodig. Nou, dat heb ik gemerkt, het was weer chaos wat de klok sloeg lol. Ook werd ik emotioneler, en wat sneller boos.

Maar goed, nu dus weer op de Wellbutrin en het gaat weer goed, heb de zaken weer onder controle. :)

Wellbutrin is trouwens eigenlijk meer een antidepressiva, maar wordt wel eens ingezet bij AD(H)D-ers die slecht reageren op de gebruikelijke medicatie.

35. Skaf-Giraffe

Fijn dat je je toverpirkies dan toch hebt gevonden.

Met ritalin "voel" ik het effect niet echt, maar merk het pas aan het einde van de dag.
    Een voldaan gevoel nadat ik bijvoorbeeld productief bezig ben geweest, zonder dat ik het op dat moment echt door had.
    Alsof dat gewoon de "normale" ik is.

Is dat ook met Wellbutrin, of heb je na de inname ook echt een rustiger gevoel in je hoofd?
    Wat was nou echt iets van: "Dit is echt een verandering" toen je begon met die kuur?

Nog 1 vraagie, sorryyyyy..!
    Was het krijgen van deze anti-depressiva ook makkelijk, net als met de ritalin?

36. acht.zes

acht.zes Badass junkie

@Skaf-Giraffe

Wellbutrin is geen instant medicijn zoals ritalin. Je moet er op ingesteld raken zoals met andere antidepressiva, bij mij duurde dat zo'n 3 weken
    Recreatiewaarde is nul, dus geen misbruik zoal je met ritalin wel veel ziet. Ik heb wel een gehoord (hier?) Van iemand die t verpulverd en gesnoven heeft (er zit een coating omheen voor vertraagde afgifte) maar het effect was niet fijn begreep ik.

Wat wellbutrin voor me doet?

Een betere algemene focus terwijl het mn superfocus juist remt, structuur in mijn hoofd en de behoefte om structuur aan te brengen in mijn leven en in mn huis (opruimen!). Dan geen overprikkeling meer.
    Daarnaast geeft het me een goed humeur, heb ik mn emoties onder controle en zijn mijn agst/paniekklachten verdwenen. Dan doet t ook nog iets met verslaving, ik rook minder en kan beter nee zeggen tegen drugs als het niet zo goed uitkomt.
    Oh, en ik heb er geen bijwerkingen van.

Let wel, dat is wat dit medicijn bij mij doet. Bij de meeste adhd-ers werkt het niet of nauwelijks en velen ervaren ook flinke bijwerkingen.

Ik weet niet of ze dit zo gemakkelijk voorschrijven, volgens mij niet. Vaak worden eerst de meer klassieke medicijnen geprobeerd zoals ritalin en dex. Maar mijn psychiater kwam hier zelf mee, ik heb er nog een jaartje over nagedacht en dus uiteindelijk toch geprobeerd. En het werkt voor mij als een tierelier.

Voordeel is ook dat je er zo een dag of 2 mee kan stoppen zonder echt terug te vallen in de ADHD problematiek. Dus als ik een keer aan de drugs ga dan neem ik geen wellbutrin om mn lever niet te veel werk te bezorgen.

37. Jmths

https://www.npostart.nl/de-monitor/14-02-2016/KN_1676826

Het is geen docu geheel zonder gaten (zelden het geval) maar ik vind dat het best aardig een onderbouwd duidelijk beeld schetst.
    In de tijd dat ik in België als leerlingbegeleider stage liep kreeg wel ongeveer hetzelfde beeld hoor al is het moeilijk een enkele onderwijsinstelling te generaliseren natuurlijk.
    Methylfenidaat slaat ook een relatief genomen stuk slechter aan bij ADHD subtype 1 / AI (ofwel ADD). Vergeleken dus met subtype 3, hyperactiviteitssymptomen.

ADHD subtype 1 / AI is sinds kort net de grootste groep tegenwoordig volgens sommig onderzoek, lang niet al het onderzoek. Maar ik heb een vermoeden dat het aantal mensen met een zogenaamde subtype 1 / AI diagnose sterk ondervertegenwoordigd zijn in verhouding met de realiteit.

38. De Dunne

@Jmths ADHD subtypes? Ik ken ADD en ADHD wel. Weet ook wel het verschil in uitwerking per aandoening. Maar je zegt type 1 en type 3. Is er een thpe 2 ook?
    Ken ADD’ers en ADHD’ers, zelf ben ik een ADHD’er hoogstwaarschijnlijk. Ben iig rete hyper meestal! Nooit getest hoor maar tis wel soort van overduidelijk. De andere “klachten” buiten druk en hyper zijn ervaar ik ook.

39. Jmths

ADD bestaat volgens terminologie niet, dit is een volksmond term.

Er is tegenwoordig (zéér) langzaam een overgang gaande van DSM 4 naar DSM 5. DSM staat Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders. De criteria van de DSM worden standaard toegepast voor het stellen van diagnoses in verband met eisen van verzekeraars.

De DSM 4 is meer categoriaal zwart/wit, je hebt het of je hebt het niet. De DSM 5 is meer dimensionaal van aard, iedereen bevat alle symptomen van verwaarloosbaar tot extreem en er is geen rigide 'cut off value'. Het probleem echter is dat enorm veel wetenschappelijk onderzoek onderbouwd is met de DSM 4 wat dus als ongeldig verklaard zou worden zodra de overstap naar DSM 5 gemaakt is. Om die reden wordt de transitie tegen gehouden en gebruiken de meeste hulpverleners nog altijd de DSM 4 is mij verteld tijdens hoorcollege (jaar geleden?).

De DSM 4 stelt ADHD subtype 1 (als 'ADD')
    De DSM 5 stelt ADHD subtype AI (als 'ADD')
    Zo werd het mij de laatste keer op mijn opleiding geleerd in ieder geval.

Er is inderdaad ook een ADHD subtype 2 wat een mix is van concentratieproblemen en hyperactiviteit, zogezegd de 'standaard variant'. Ik ben even de DSM 5 benamingen vergeten voor de DSM 4 ADHD subtype 2 & 3.

Je hebt bijvoorbeeld ook nog 'The International Classification of Diseases (ICD)' van het WHO en andere diagnose handboeken voor het stellen van criteria. De ICD is vaak minder rigide dat de DSM wanneer het bijvoorbeeld gaat over gameverslaving en andere verslavingen waarbij de officiële erkenning ter discussie staat maar de ICD komt wel in grote mate overeen met de DSM 4/5. Persoonlijk hecht ik meer waarde aan de ICD van het WHO omdat ik de DSM 4/5 meer nadruk legt op het financieel aspect aangezien de belangen van verzekeraars hierbij sterk verstrengeld zijn.

In de praktijk zal echter vrijwel altijd de DSM 4/5 gebruikt worden omdat er anders geen aanspraak gedaan kan worden op zorgverzekering.

De Dunne vindt dit leuk.
  40. acht.zes

acht.zes Badass junkie

Ik heb geen ervaring met DSM 5 maar ik kan wel zeggen dat je naast mensen die precies in zo'n subtype vallen er ook mensen zijn die in meerdere subtypes vallen.
    Uiteraard is er iets nodig om te kunnen diagnosticeren, maar voor de rest neem ik die hele DSM met een korreltje zout.

Laden...
Vergelijkbare Topics - Pep gek effect
  1. spongecola
    Reacties:
    28
    Weergaven:
    4.136
  2. myronownage
    Reacties:
    19
    Weergaven:
    4.407