Peyote en San Pedro

Wacky

Badass junkie
Half januari heb ik een aantal san pedros en peyotes gezaaid. Ik had nog geen camera om jullie er eerder mee te verblijden, maar die heb ik sinds vandaag. :)

De hele kist waarin ik ze maak, een beetje groot misschien, maar die TL buizen waren nou 1 keer zo lang. Onder die pan staan 4 jampotjes met paddo sporen te coloniseren:

Op de bodem van de waterdichte kist ligt een laag nat vermiculiet, als het deksel dicht is zorgt dit dat de luchtvochtigheid boven de 80% blijft en de grond dus niet uitdroogt.

Dan de bak met peyotes:

En de bak met San Pedros, dat groene op de grond is er op gekomen nadat ik anti insecten staafjes in de grond had gedaan, vandaar ook de kraters van toen ik die staafjes er weer uit heb gehaald. De cactusjes lijken er verder weinig last van te hebben:

En nu nog closeups, eerst weer de peyote:

En dan de San Pedro:

Ze zijn nu dus ruim 2 maanden oud en er zijn er nog slechts een stuk of 10-15 overleden. Af en toe is er ineens eentje totaal beschimmeld.

honingolie

Bewuste gebruiker
cool! Wat zijn die andere plantjes in die tray, lijken wel cocaplanten?

Als je cactussen beschimmelen geef je ze mogelijk te veel of vaak water? En die hoge lv, is die echt nog nodig in dit stadium?

Wacky

Badass junkie
de eerste 4 maanden ongeveer mogen ze niet uitdrogen en willen ze een temperatuur van rond de 28 graden. Dat is natuurlijk ook de perfecte omgeving voor schimmel. Ik heb dan ook voor ik begon de grond gesteriliseerd in een snelkookpan. Natuurijk blijft de boel niet steriel, om de shimmels verder tegen te gaan gebruik ik een plantenspuit met water en daarin opgelost superol keel tabletjes. Die zijn nu helaas uit de handel, ik had het laatste doosje ongeveer.

Die andere plant, daar ben ik de naam helaas even van kwijt :grin: Dat zijn stengelachtige en zeer snel groeiende cactusjes. Het was er eentje, maar die ben ik bij aan het stekken totdat ik die tray vol heb. Hierop ga ik zodra ze er sterk genoeg voor zijn wat peyotes enten. Dit zorgt ervoor dat de peyotes sneller gaan groeien.

Memmûm

Belezen gebruiker
Meerjarenplan! Ik heb nu ook een dikke maand san pedro's geplant. Het zijn echt nog ienieminie prikjes. Ze groeien op zich best. Hopelijk over een jaar of vijf zes eens de boel in een pan gooien :grin:

DrippTone

Badass junkie
Tripreporter
Ziet er geweldig uit wacky, laat je ze zo op elkaar staan of gaan ze nog in andere aarde?

Wacky

Badass junkie
voorlopig kunnen ze nog wel even blijven staan. Over een half jaartje ofzo eens verplanten

Argulas

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Mooi topic! Ziet er goed uit :) Binnen een paar jaartjes heb je een hele voorraad!
Was trouwens leuk je te ontmoeten op Old is Gold V! Was echt geniale goa. We hebben wel niet lang kunnen babbelen, maar mss de volgende keer eens langer.

Groeten,
Argulas

Wacky

Badass junkie
Sommige van de peyotes begonnen te rotten aan de onderkant door de natte grond, dus ze zijn verhuisd, wonen op zichzelf en hebben nu boven op de grond een laagje zand en stenen.

pawelonius

Belezen gebruiker
Wacky zei:
Sommige van de peyotes begonnen te rotten aan de onderkant door de natte grond, dus ze zijn verhuisd, wonen op zichzelf en hebben nu boven op de grond een laagje zand en stenen.

overigens: roken is dodelijk

xD

maar ff ontopic, tis toch zo dat cacti sneller groeien in relatief kleine potjes? 't nadeel is dan wel dat je er meer mee bezig bent omdat je vaker moet ompotten :tongueout:

Wacky

Badass junkie
Of ze sneller gaan groeien weet ik niet. Kleine potjes zijn beter omdat die het water minder lang vast houden. En ik vind het vooral ook wel handig dat ze niet veel ruimte innemen, gezien dit nu 1/3e van mijn cactusjes is en als ze allemaal verpot zijn ik er weer een paar 1000 nieuwe zaai. :)

Het vaak verpotten zal meevallen, de peyotes groeien zo traag dat ze hier heus wel een jaartje in kunnen blijven staan. De pedros gaan wel in een wat groter potje.

Mastadox

Experimenterende gebruiker
Klopt helemaal.
Als je ze ent gaat het een stuk sneller.
De peyote die ik ge-ent heb was niet vooruit te branden totdat hij op de san pedro kwam.
Het werkt goed! :P :

hallo,
Kan ik wat meer info krijgen over het enten zelf? Met foto's zou geweldig zijn?
Wil een paar van mijn peyote's enten op sanpedro maar heb wat vragen.
Moet je ze lijmen? had dat gezien op youtyube maar vind dat wel raar?
Wanneer ent je het best zome of winter of beide?
Hoe lang moet je er druk op zetten met elastiekjes to ze vastgegroeid zijn?
Zijn er nog belangrijke punten?
Alvast bedankt, groeten Fly. :stoned:

soldiermoney

Bewuste gebruiker
flyawaydreamday zei:
hallo,
Kan ik wat meer info krijgen over het enten zelf? Met foto's zou geweldig zijn?
Wil een paar van mijn peyote's enten op sanpedro maar heb wat vragen.
Moet je ze lijmen? had dat gezien op youtyube maar vind dat wel raar?
Wanneer ent je het best zome of winter of beide?
Hoe lang moet je er druk op zetten met elastiekjes to ze vastgegroeid zijn?
Zijn er nog belangrijke punten?
Alvast bedankt, groeten Fly. :stoned:

Welkom op het forum! :)
De informatie die je zoekt is makkelijk te vinden via google.
Maar goed, hier heb je een handige site:
http://www.henkhallo.nl/verzorging/

Bingeln

Ziet er goed uit.

Ik heb zelf 2 san pedro stekken in een iets verder stadium staan maar er gebeurt nog niets :confused:

Heb ze in januari geplant en tot nu toe 2 keer water gegeven (met voeding), ze staan boven de verwarming op de vensterbank en krijgen veel zon.

Iemand enig idee hoelang zoiets kan duren???

:wave:

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Half jaartje ongeveer, in de winter groeien ze zowiso niet zo hard.
Denk datie vanaf mei weer begint te groeien.

Wanneer je precies moet beginnen met wateren weet ik niet.

Delcasa88

Bewuste gebruiker
PepTalk zei:

Ik geloof gelezen te hebben dat cactussen een soort 'winterslaap' houden. Tussen sep/okt en mrt/apr geen water geven en gewoon laten staan. Dan bij aanbreken van lekker weer kan je 'm weer gaan wateren en voeden, maar dit weet ik niet meer 100% zeker :rolleyes:

Mijn San Pedro is nu bijna 3 jaar en had ik gekocht als stekje van 3 of 4 cm bij azarius. Is nu tegen de 16cm en 3cm in doorsnede denk. Is dat een normale groei snelheid? Of zou dat veel sneller moeten gaan?

Bingeln

Delcasa88 zei:
PepTalk zei:

Ik geloof gelezen te hebben dat cactussen een soort 'winterslaap' houden. Tussen sep/okt en mrt/apr geen water geven en gewoon laten staan. Dan bij aanbreken van lekker weer kan je 'm weer gaan wateren en voeden, maar dit weet ik niet meer 100% zeker :rolleyes:

Mijn San Pedro is nu bijna 3 jaar en had ik gekocht als stekje van 3 of 4 cm bij azarius. Is nu tegen de 16cm en 3cm in doorsnede denk. Is dat een normale groei snelheid? Of zou dat veel sneller moeten gaan?

Geen water geven? Okee, ik las ergens dat een stek snellere wortelvorming heeft bij een vochtige grond. Vandaar dat ik hem water had gegeven. Hoop dat ik het niet verneukt heb nu. Vind het wel lastig omdat je zolang moet wachten en niet weet of je het goed hebt gedaan :(

Qua groeisnelheid dacht ik dat de San Pedro ongeveer de helft van zn eigen lengte per jaar groeit (behalve als ze nog klein zijn natuurlijk).

Hellraiser_[NL]

Bewuste gebruiker
ik heb hier nog 1 sanpedro staan :mrgreen: maar die is voor over 10 jaartjes ofzow
meschien wel leuk om net als jou paar te kweken kan ze bij mijn wietplantjes in het hok zetten dan willen ze wel

Delcasa88

Bewuste gebruiker
Bingeln zei:
Geen water geven? Okee, ik las ergens dat een stek snellere wortelvorming heeft bij een vochtige grond. Vandaar dat ik hem water had gegeven. Hoop dat ik het niet verneukt heb nu.
.
Mij is opgevallen dat ze uitermate sterk zijn en mishandeling goed kunnen hebben. Ik heb me ook niet aan dit 'winterslaap' verhaal gehouden en hij leeft nog steeds :)

had het wel gelezen, maar als ik denk dat hij dorst heeft krijgt ie gewoon een slokje :P

Denk dat het geen probleem is hoor.

MrCactus

Wacky zei:
willen ze een temperatuur van rond de 28 graden.
A: beetje te warm, liever 20-25 graden.

Dat is natuurlijk ook de perfecte omgeving voor schimmel.
A: Inderdaad, en een luchtvochtigheid van 80% is knap hoog.

Die andere plant, daar ben ik de naam helaas even van kwijt :grin:
Dat zijn stengelachtige en zeer snel groeiende cactusjes.
A: Peireskiopsis soort

Mastadox

Vraag me af hoe het met de cactussen gaat van de persoon die ge uitgezaaid had.
Update op de cactus die ik ooit geent heb in de fotos hierboven:

PepTalk

Badass junkie
Emeritus Mod
Wacky is als ik het goed heb niet meer actief hier..

Maar die van jou heeft er zin in gehad! Bijna 3 jaar is ook heel wat, maar toch! Da's een flinke knoeperd geworden.

fleerdo

Newbie
Ik las dat mescaline verboden is. Maar de kaktus niet. Mag je zo,n peyote of san pedro nou ook vervoeren of verkopen? Of is dat hartstikke verboden.Of moet je dan ook aantonen dat ze niet illegaal ingevoerd zijn? Lijkt me dan lastig aan te tonen. Is het ook afhankelijk van hoe groot/oud ze zijn? In de jaren 80 kon je in a,dam op de bloemenmarkt leuke peyotes kopen. En aangezien ze makkelijk te houden zijn , en zich vermeerderen, hebben we t nu toch over 30 jaar.

MrCactus

1. Met Mescaline Cactussen mag je veel normale dingen doen, zoals:
kopen, oppotten, water geven, stekken afsnijden, stekken laten bewortelen, opsturen.

Maar je mag geen Mescaline in bezit hebben, of Mescaline :
telen, bereiden, bewerken, verwerken, verkopen, leveren, verstrekken, vervoeren.

Waarschijnlijk mag je geen bewerking toepassen om Mescaline uit een Cactus:
-- te isoleren.
-- te concentreren.

Zie ook:
http://www.peyote-paradise.nl/index.php ... en&lang=NL

3. Zo'n 30 jaar geleden was het invoeren van Cactussen nog legaal.
Nu zijn Cactussen in de natuur beschermd (CITES).
Je hebt meestal een invoervergunning nodig.
Peyote en San Pedro zijn weinig beschermd (Bijlage B , Appendix II).
Met een uitvoervergunning en een invoervergunning kan je deze soorten waarschijnlijk invoeren in Nederland.

Bovenaan