PF-Tek of Rogge

Origin

Experimenterende gebruiker
Wat is nu het beste? Ik bedoel dan, wat levert relatief gezien het meeste paddo's op in jullie ervaring? Ik wil ze gerust alle2 proberen maar als ik zo wat rondkijk en hoor, denk ik dat rogge (doordat je een casinglaag gebruikt) meer oplevert. Jullie mening?

sky

Belezen gebruiker
Ook met PF-tek kun je met een casinglaag werken, doe ik zelf ook altijd. Nadat je substraat volledig is gekoloniseerd, verbrokkel je je cakeje in een bakje en dek je die af met een casing. Vervolgens in de incubator een aantal dagen laten doorgroeien totdat de casing voor zo'n 20 a 30% is bedekt met mycelium, eventueel coldshocken en dan laten fruiten.
Werkt bij mij prima.

In tegenstelling tot wat meestal beschreven wordt, gebruik ik ongesteriliseerde vermiculietcasing. Mijn ervaring is dat ik (nog) geen contams heb gehad hierdoor, maar de opbrengst is wel hoger :)

Wacky

Badass junkie
Ik denk dat de PF tec standaard is voor kleinschalige kweek. Het grote voordeel van rogge is dat je net zo gemakkelijk 1000 potjes kan maken als 1.

Origin

Ja ok, maar het is toch zeker niet dat de rogge methode minder opbrengt dan de PF-Tek methode ofwel ^^?

Origin

sky zei:
teeuwen zei:
Ja ok, maar het is toch zeker niet dat de rogge methode minder opbrengt dan de PF-Tek methode ofwel ^^?

Ik merk niet echt een verschil.

Ja maar jij werkt dan eigenlijk toch eerder op de rogge methode eh... Want je gebruikt een casinglaag EN verkruimelt het. Ik bedoel gewoon puur de Pf-Tek methode ZONDER casinglaag en gewoon als cakejes te late staan

Bovenaan