Phenylethylamine (PEA)

Hey,

Ik ben op zoek naar informatie over Phenylethylamine. Als student bio-ingenieur die over de stof Phenylethylamine een werk is aan het maken, zou ik in plaats van enkel de drug op een wetenschappelijk manier te benaderen ook iets willen schrijven over het gebruiken van de stof als drugs.

Phenylethylamine, dikwijls afgekort als PEA is ook wel bekent als de Love drug. Ik heb geen idee wat voor drug het is, maar ik veronderstel dat het innemen ervan in zekere maten hetzelfde doet als wanneer het wordt aangemaakt in de hersenen, je gelukkig maken. Maar ik ben hier absoluut niet zeker van. Daarom dat ik ook niet goed weet toch welke groep ik het moet plaatsen. Is het een opiaat omdat het je gelukkig maakt?

Ook vraag ik mij af ofdat het een populaire drug is? Ik heb zelf al vrienden aangesproken die veel drugs gebruiken, maar zeiden dat ze er nog nooit van gehoord hadden. Misschien is het een drug die vooral in Amerika verkrijgbaar is? Of misschien ergens anders populair is?

Ik veronderstel dat het een illegale stof is? Toch lijkt men het te verkopen op ebay. In hoeverre maten dat dat natuurlijk te vertrouwen is ook maar de vraag.

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de drug, mij antwoorden kunnen geven op mijn vele vragen of mij eventuele links kunnen geven over de drug? Via de gebruikelijk manieren vind ik zo goed als niets van waardevolle informatie. In ieder geval al bedankt

Mvg

leppeh

Bewuste gebruiker
Je hebt het hier over een hele familie van psychoactieve stoffen waarvan PEA de basis is. In de PIHKAL link hierboven kan je er veel over lezen, inclusief de stoffen waarvan PEA een onderdeel is. Wat googlewerk en zoeken op Erowid en Bluelight naar de stoffen die daar beschreven staan helpen je waarschijnlijk een goed eind op weg.

tomz0r

Badass junkie
PEA is verwant aan PMA, dus ik neem aan dat het op dezelfde manier werkt. PMA zorgt er voor dat er veel serotonine vrij komt in de hersenen waardoor je een gelukzalig gevoel krijgt. Het lijkt qua werking en effect heel erg op MDMA (XTC), en kwam een paar jaar geleden best vaak in pillen voor. Dit stopte na een paar sterfgevallen aan een overdosis PMA.

RSW

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Wikipedia zei:
PMA (para-methoxyamphetamine, p-methoxyamphetamine or 4-methoxyamphetamine) is a synthetic phenethylamine drug, psychostimulant and hallucinogen. It is sometimes known by the street names of "death" or "Dr Death".[1] It has, however, been more commonly encountered when it has been sold as "ecstasy", even though PMA and MDMA, the principal ingredient of ecstasy, are distinctly different chemicals.

Hmm, nare stof. Maar chemisch gezien ongeveer zo verwant aan PEA als MDMA, mescaline, 2C-B of speed ook zijn. Ik weet verder weinig van PEA, het is niet hallucinogeen of entactogeen zoals veel analogen ervan wel zijn. Het zou in chocolade zitten, en iets doen met je dopamine-systeem.

@ DarkWingDuck;

Maar een populaire drug is het zeker niet, en PEA word nergens recreatief gebruikt. Ik moet je sterk aanraden om PiHKAL te lezen (niet de gratis versie op internet, het beste stuk staat daar niet bij), door Alexander en Ann Shulgin. Het staat voor 'Phenethylamines I Have Known And Loved' en hij beschrijft hoe hij nieuwe drugs ontwierp (allemaal met een PEA-backbone dus) en op zichzelf en zijn vrouw testte. Het is oprecht een van de beste boeken die ik in mijn leven heb gelezen.

Atropa

Bewuste gebruiker
At DarkWingDuck, vertel eens wat meer over jou kennis van phenylethylamine vanuit jou studie richting bekeken. Meesten, en ik ook, kennen het als een classificatie voor een groep psychoactieven die een liefdes/empathisch effect met zich meedragen. Dit zijn onder andere MDMA, Mescaline en 2CB.

Maar als drugs opzichzelf ken ik het totaal niet. Net zoals een stimulant opzichzelf geen drugs is, maar een groep stoffen die zich kenmerkt door aangewakkerde activiteit in het centraal zenuwstelsel. (Cafeine, amfetamine, efedrine bijvoorbeeld).

Voorzover ik weet is een phenylethylamine ook nooit een phenylethylamine opzichzelf, maar zit er tevens altijd een psychedelisch of stimulerend component in. Hoewel sommige stoffen wel als een phenylethylamine staan geclassificeerd, maar dit zijn middelen waar zo weinig info over is dat zelfs de kwalificatie nog omstreden is en verder moet worden uitgewerkt.

TMA-2, MDPR schijnen een phenylethylamine te zijn. Maar vraag me echt af of hier iemand ervaring mee heeft.

Bedankt voor de reacties.

Ik heb inderdaad nu ook gezien dat Phenethylamine (=2-phenylethylamine) eigenlijk de basis is van allerlei andere stoffen met elke keer andere groepen op. Ik heb het dus op de basisstructuur en niet de gehele groep. Maar wat ik dus begrijp is dat 2-phenylethylamine zelfs niet als drugs gebruikt wordt omdat het niet werkt, maar effect heeft met de nodige andere chemische groepen erop.Ik zie ook wel dat bijvoorbeeld speed, qua structuur er heel hard op trekt.

Het is toch raar dat de basisstructuur zelf helemaal niets doet, terwijl het wel de stof is die vrijkomt in de hersenen wanneer je verliefd bent en je gelukkig maakt?

Flip Trip

Bewuste gebruiker
DarkWingDuck zei:
Het is toch raar dat de basisstructuur zelf helemaal niets doet, terwijl het wel de stof is die vrijkomt in de hersenen wanneer je verliefd bent en je gelukkig maakt?

Volgens mij is juist dat de reden dat het als drugs niets doet, het metabole systeem is gemaakt om PEA snel te kunnen afbreken, als je nou extra groepen aan de PEA zet, kan het niet zo snel worden afgebroken, maar het lijkt er wel nog genoeg op om aan bepaalde receptoren te binden.

Er zit trouwens ook in de tryptamines een PEA backbone, alleen zit hier het stikstof atoom (N) van de PEA vast aan zijn eigen benzeenring.

http://www.erowid.org/library/books_online/tihkal/tihkal53.shtml

Flip Trip zei:
DarkWingDuck zei:

Volgens mij is juist dat de reden dat het als drugs niets doet, het metabole systeem is gemaakt om PEA snel te kunnen afbreken, als je nou extra groepen aan de PEA zet, kan het niet zo snel worden afgebroken, maar het lijkt er wel nog genoeg op om aan bepaalde receptoren te binden.

Er zit trouwens ook in de tryptamines een PEA backbone, alleen zit hier het stikstof atoom (N) van de PEA vast aan zijn eigen benzeenring.

http://www.erowid.org/library/books_online/tihkal/tihkal53.shtml

Volgens PIHKAL klopt het wat je zegt, maar dan vraag ik me af, als je het ineens zou inspuiten heeft je metabolisme dan de tijd wel om het af te breken?

Bovenaan