Pittige Peper Plantage (eigen kweek)

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Inmiddels zal op dit forum toch wel bekend zijn dat ik houd van alliteraties. Wat misschien minder bekend is, is dat ik het ook leuk vind om pepers te kweken. Voordat ik mijn cactus hobby begon, heb ik weleens pepers gekweekt.

De laatste jaren heb ik daar eigenlijk niets meer mee gedaan. Fascinerend hoe drugsverslaving ècht elke hobby uit je leven weet te drijven. Maar vorig jaar heb ik in een impulsieve bui twee peperplanten meegenomen bij de Intratuin. Ik zag ze staan en kon het niet meer laten haha

Het label vertelt me Gele Pepers, Capsicum Chinense. Dat vertelt eigenlijk weinig omdat dat nog tig verschillende soorten kan zijn.
Ik vermoed dat het Lemon Habanero's zijn. Maar ze lijken daar iets te mild voor.

Het heeft me wel flink wat flessen heerlijke Mango Habanero Hot Sauce opgeleverd. En wat Surinaamse gele sambal. Allebei echt goed van smaak. En niet geschikt voor de gemiddelde Hollander. Want ondanks dat ze vrij mild zijn, is het toch behoorlijk pittig.

Dit jaar ben ik er op tijd bij en heb anderhalve week geleden verschillende zaden gezaaid. Ik heb o.a.:

Ancho Grande
Dit is een Capsicum Anuum soort die zeer mild is. Vaak rond de 1000 scoville. Een jalapeno is dus al vele malen heter dan dit. Deze pepers lenen zich perfect om te vullen met kaas en ander lekkers. Om ze vervolgens in de oven of op de bbq te grillen. Ik heb ze uiteraard ook voor deze reden gezaaid.

Numex Big Jim
Waarschijnlijk een van de grootste pepersoorten ter wereld. Ook zeer mild. Om dezelfde reden gekocht als de Ancho's en om eens het verschil te proeven. Wederom C. Anuum.

Madame Jeanette
Wie kent ze niet? De originele hete gele peper die de basis is voor Surinaamse gele sambal. Het is een vrij bekende soort, onhollands heet, maar goed van smaak. Dit is een Capsicum Chinense soort. Deze kenmerken zich door wat langzamere groei en zeker in Nederland een laat bloeiseizoen. Hopelijk krijg ik er dus nog voldoende oogst van.

Habanero Red Super F1
Rode Habanero Pepers. Ook dit is een zeer bekende peper soort, C. Chinense. Ze zijn relatief pittig, maar worden door de meeste liefhebbers gewaardeerd als de lekkerste peper. (Rond de 300.000 scoville)
Zelf houd ik ook erg van die kenmerkende Chinense smaak, die toch heel anders is als die van de, bij ons meer bekende, annuum pepersoorten.
Habanero's vormen de basis in vele hot sauces. En ik heb ze ook met die reden gezaaid.

Bhut Jolokia Red
Ook een Capsicum Chinense soort. Deze is zeer heet met ongeveer 1.000.000 scoville. Ook wat lastiger te kweken deze door het late en dus korte bloeiseizoen. In de volksmond staat deze peper bekend als de Ghost Pepper.
Iemand in mijn kennisenkring vond mijn hot sauce wat mild. Met deze peper kan ik sommige sauzen en sambals wat extra pit geven, terwijl die toch goed blijft smaken.
Maar laten we wel wezen... Voor de normale mens zoals ik, is dit niet te doen zo heet.

Bhut Jolokia Red F1
Deze variëteit van de Ghost Pepper zou beter geschikt zijn voor ons klimaat. Verder is ie hetzelfde als de 'normale' Bhut Jolokia. Ik heb deze gezaaid om het verschil eens te testen. En zodat ik zeker ben van een goede oogst in ons klimaat.
inmiddels zijn we dus 1,5 week verder. Van deze soort zijn er al verschillende opgekomen, waar de normale nog geen ontkieming vertoont. Ik heb dus al goede hoop!

En verder heb ik gratis wat Serrano zaden bij mijn bestelling gehad. Dus ook die heb ik gezaaid.

Zijn er hier nog meer peper liefhebbers of kwekers?

En mocht iemand een milde Capsicum Chinense soort kennen, houd ik me aanbevolen. Ik vind de smaak van deze pepers heerlijk. Maar ze zijn al snel aan de hete kant.

Ik zal van de week nog eens een update doen met hoeveel ik gezaaid heb en hoeveel er opgekomen zijn. Eventueel met wat foto's.

Laatst bewerkt:

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Leuk! Moet ik ook eens gaan doen!

Waarschijnlijk kan ik gewoon een peper kopen en de zaadjes planten?
Ja! Zo simpel kan het inderdaad beginnen!

Nu ik dit lees besef ik me dat ik van vorig jaar best veel zaden heb bewaard van die gele pepers van de planten van de Intratuin. Ik had namelijk van elke sambal en saus ook een 'milde' variant gemaakt. Daarbij had ik de zaden en zaadlijsten uit de peper geschraapt. Dat is namelijk het pittigste deel. Helaas verschilde het naast hitte ook best wel in smaak.

Komend weekend nog maar een bakje mee vullen dan, met die zaadjes.

Wat wel goed is om te weten, is dat peperzaden vaak een vrij lage germination rate hebben. Maar ze zijn te filteren middels de 'watertest'.

Bij de watertest gooi je je verse peperzaden (dus net uit de peper gehaald) in een bekertje water. Even roeren en als het goed is gaan er dan zaden zinken en blijven er drijven.

Ik ben dus even vergeten welke je moet houden. Maar als ik me goed herinner, moet je dus de zinkende zaden bewaren. Die zijn kiemkrachtig.

Maar voor je het doet, zou ik nog ff googlen. 'water test pepper seeds'.
Kan ook zijn dat je juist de drijvende moest hebben 🤣

-

De zaden die ik nu heb komen gewoon van een zaden leverancier. Dan kan je exact de soort uitzoeken die je wilt hebben.

Maar mocht je nou een supermarkt/toko/groenteboer hebben die hele lekker pepers verkoopt, dan kan je prima die zaden gebruiken.

Zoals in dit voorbeeld:

Manu76

Badass junkie
Let op met pepers, als je het vaak eet, krijg je echt last van jeuk aan je plugin plekje.. en ik vind het leven echt relaxer nu ik geen pikant meer eet 😃 CBD plantjes wil ik wel weer hebben dit jaar. Ik kan niet wachten!! Ontkiemen is over ongeveer 25 dagen dacht ik. Paar dagen voor de volgende volle maan!
Maar enjoy @LucidLucy, leuke hobby!

New Dawn

Bewuste gebruiker
Bij de watertest gooi je je verse peperzaden (dus net uit de peper gehaald) in een bekertje water. Even roeren en als het goed is gaan er dan zaden zinken en blijven er drijven.

Ik ben dus even vergeten welke je moet houden. Maar als ik me goed herinner, moet je dus de zinkende zaden bewaren. Die zijn kiemkrachtig.

Inderdaad, zegt deze website:

1. Doe ze in een kopje water
2. Wacht zo'n 24 tot 48 uur (!!?)
3. Gooi de drijvende zaadjes weg
4. Gebruik de gezonken zaadjes

Er staan daar ook instructies over het ontkiemen

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Inderdaad, zegt deze website:

1. Doe ze in een kopje water
2. Wacht zo'n 24 tot 48 uur (!!?)
3. Gooi de drijvende zaadjes weg
4. Gebruik de gezonken zaadjes

Er staan daar ook instructies over het ontkiemen
Ik heb dus van mijn eigen zaden van de pepers van vorig jaar dit ook gedaan. Ik heb volgens mij een zakje met mix. Een zak drijvend en een aantal zinkende.

Opzich wel een leuk experiment om de germination rate bij te houden van elk van die zakjes.

Ik heb alleen dus niet zo lang gewacht. Ik dacht juist dat het niet te lang moest staan. Dus die van mij hebben hooguit een uurtje gestaan denk ik.

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Superleuke post @LucidLucy pittig eten is te gek maar heter dan Madame Jeannette vind ik moeilijk 😄

Pas maar op met die Bhut Jolokia :grin:

Ja ik ben me ervan bewust dat deze erg, erg heet zijn. Voorzichtig doseren dus haha

Ik heb mezelf in kunnen houden om geen Trinidad Scorpions of Carolina Reapers te halen om te kweken. Die zijn over het algemeen nóg een stuk heter.

Ach, men zegt dat ook dit een kwestie is van tolerantie opbouwen. Met drugs is dat me ook gelukt, dus waarom met pittig eten niet? 😜

Misschien maar eens een wat hetere saus halen om komende weken wat te wennen vast. Ik eet de laatste tijd niet heel veel pittig.

Schijnbaar is die Aardvark Habanero saus echt heel erg lekker. Als iemand nog andere aanraders heeft hoor ik het graag!

Laatst bewerkt:

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Zo, gelukt! Wonderbaarlijk, met slechts 1 theelepel was ik verlost van mijn verstopte neus!

Bekijk bijlage 49754

Ik ga stuk om je etiket 🤣
Ik ben alleen niet de dochter van de duivel. Ik bén Lucyfer. Dat krijg je als je zoveel pyro's hebt gebruikt.

Nee, leuk etiket wel. Ik wil ook zulke etiketten kunnen maken. Gebruik je gewoon een soort stickerprinter?

Mooi gedaan man! En hoe is ie vergeleken met 'supermarkt sambal'?

Als ik de sambalman mag geloven doen die conserveringsmiddelen geen goed aan je sambal. Dus eigen brouwsel zou daar al op moeten winnen.

New Dawn

Bewuste gebruiker
Ik gebruik de Brother PT-P900W label writer, zit een soort mini-tekstverwerker software bij, P-touch editor (what-you-see-is-what-you-get), dit is een 36mm tape die er standaard bijgeleverd wordt.

Zal morgen een smaakvergelijking doen met de sambal van de AH!

Laatst bewerkt:

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Peperfan hiero! Love spicy sauzen, sambals en eten in het algemeen. Heb ook al eens een eigen peperplantje gehad maar (nog) geen kenner. Dus leuk topic om te volgen! ^^

New Dawn

Bewuste gebruiker
Pittige peper pitjes!

Veel drijvende zaden hebben een embryo, ze zien er levensvatbaar uit... :thinking:
Hoe weet het water welke zaden het moet laten drijven, en welke niet..? :yum:

Ik ga voor de wetenschap ook de drijvende een kans op ontkiemen geven!

Pittige pitjes.jpg

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Pittige peper pitjes!

Veel drijvende zaden hebben een embryo, ze zien er levensvatbaar uit... :thinking:
Hoe weet het water welke zaden het moet laten drijven, en welke niet..? :yum:
Ja de intelligentie van het hedendaagse water is echt ongekend. En dat zomaar stromend uit de kraan!

Ik ga voor de wetenschap ook de drijvende een kans op ontkiemen geven!

Bekijk bijlage 49761
Super tof! Kan je ons op de hoogte houden van de ontkiemingsgraad van de drijvende en zinkende zaden?

Ik zit er dus aan te denken om hetzelfde te doen met de zaden van vorig jaar.

Maar jij hebt best een goede opbrengst zeg! Bij mij bleven er toen veel meer zaden drijven. Ook daar zaten best wat 'embryos' aan.

Hoe heb jij je zaden uit de peper verwijdert?

Hoe lang heb je de zaden in het water laten staan? (En koud of lauw water?)

New Dawn

Bewuste gebruiker

Voor het eerst dat iemand zo'n interesse heeft in mijn zaad...
Omdat het zo anoniem kan, zal ik jullie op de hoogte houden!

Hopelijk hoef ik niet veel te lozen, maar ja, dat heb je maar te slikken he?

Het zaad is secuur uit dat wittige spul verwijderd met een mesje en een pincet,
uit respect voor mijzelf en de peper probeerden we elkaar weinig aan te raken.

Het heeft van ~16:00 tot ~12:00 in koud water gestaan, gisteravond dreven er veel meer!

New Dawn

Bewuste gebruiker
Als ik de sambalman mag geloven doen die conserveringsmiddelen geen goed aan je sambal. Dus eigen brouwsel zou daar al op moeten winnen.

De Sambal Oelek van de AH is vrij onschuldig:
88% chilipeper, zout, azijnzuur, kaliumsorbaat

Kaliumsorbaat is schimmelwerend, klinkt wel gewenst?..

Per 100 gram sambal zit er 10 gram zout in, oftewel 10%
Klinkt als vrij veel, maar je gebruikt er wel weer weinig van?
Een theelepel sambal is 5 gram en levert 0,5 gram zout op.

Okee, daar gaan we dan, adem in, adem uit...

Potje 1: Sambal uit de keuken van Albert:

Het zout geeft een hartige smaak, verder smaakt ie ... gewoon lekker?
De pikante gloed is vrijwel direct merkbaar, de intensiteit neemt snel af.

... Korte pauze van 10 minuten om het speelveld af te laten koelen.

Potje 2: Madame Jeanette uit eigen keuken:

Het recept vond dat ik een vijzel of keukenmachine moest gebruiken,
bij gebrek aan beide gereedschappen heb ik het daarom maar gekookt,
daarna kreeg de staafmixer grip op de materie en is het glad gepureerd.

De Madame Jeanette smaakt bekend, lijkt erg op mijn paprika soep!
Op zich niet zo vreemd, want ik heb het als een paprika soep bereid.
Uien en knoflook, jammie! Volgende keer mik ik er wat meer zout in..!

De pikante gloed laat even op zich wachten maar neemt in intensiteit toe,
na een minuut is deze op sterkte, na 4 minuten gloeien mijn lippen ineens.

Vanochtend had ik een doof gevoel in mijn mond, nu ik terugkijk op het
bereidingsproces, komt dit vermoedelijk door het leeg likken van de pan.

Ik was even bang dat deze saus te intens zou gaan zijn, het valt erg mee!

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Leeg likken van de pan 🤣

Goeie! Zal ik straks net die Bhut Jolokia sambal doen hehe 😈

Maar 10% zout.... Ik vind dat klinken als heel veel. Zoveel gaat er bij mij zeker niet in. Al heb ik het niet bijgehouden. Heb telkens een beetje erbij gemikt in de blender. Maar dan hebben we het over 2 theelepels op een halve kilo sambal ofzo.

@New Dawn hoe is je kennis van hiërogliefen?
Ik ben even te lui om het uit te typen. Ik heb echt mn bedje nodig.

IMG20230309233603.jpg

IMG20230309233633.jpg

New Dawn

Bewuste gebruiker
Rookzout is een nieuw concept voor mij, interessant... Dat is nicotinevrij, toch? :thinking:
Ik heb wel eens gerookte knoflook gebruikt, wellicht leuk voor mijn volgende sambal.

Mijn "soep" was ook te dun, nadat ie langer op het vuur stond werd het langzaam saus.

Gisteren begonnen aan de kinderkamer:
Kinderkamer.jpg

Ik heb ooit zelf printplaten ontworpen voor een "Illumitex Surexi Horticulture" LED lamp, draaiknopjes erop voor instelbare rood & blauw intensiteit, de lichtopbrengst is totaal ontoereikend voor het grootbrengen van cannabis (Echt 100% waar! Laat me met rust, ik ben geen smerige geharde crimineel die een levensgevaarlijke LED lamp boven cannabis hangt en daarmee een bedreiging is voor de hele wijk, zodat je hem zomaar hoppa zijn huis uit kan trappen, doe niet zo krankzinnig! Ik ben een eerbiedwaardige maatschappelijk betrokken huisman die een LED lamp boven PEPERS ophangt, de wijk is dus volkomen veilig, laat me gewoon met rust, ja?! Dankjewel...)

Volgens mij heb ik dankzij mijn recycle woede het nieuws gehaald..!

Wood.jpeg

De zaadjes liggen op een vochtig warm plekje (ver weg van @Dirkjan dus) te popelen om te beginnen aan hun avontuur!

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Rookzout is een nieuw concept voor mij, interessant... Dat is nicotinevrij, toch? :thinking:
Ik heb wel eens gerookte knoflook gebruikt, wellicht leuk voor mijn volgende sambal.
Rookzout is fantastisch. Ik heb thuis twee soorten staan. Beiden afkomstig uit Denemarken volgens mij. Hoewel de een gewoon hier bij de Sligro in de schappen lag volgens mij. De ander is wel zelf geïmporteerd na een vakantie daar.

Ik neem aan dat het gewoon gerookt wordt zoals bijv. Vis, paprika of pepers (ja gerookte pepers doet het vaak erg goed in hot sauce).
Ik heb in elk geval nog nooit cravings gehad om te roken na het eten van het zout haha

Bekijk bijlage 49796

Ik heb ooit zelf printplaten ontworpen voor een "Illumitex Surexi Horticulture" LED lamp, draaiknopjes erop voor instelbare rood & blauw intensiteit,
Ik snap heel die blurple hype niet zo goed. Voor cactussen is het in elk geval totaal niet efficiënt en kan je veel beter full spectrum kweken met een bereik dat richting zonlicht komt.

Misschien dat het voor andere planten wel goed werkt idk. Mocht je weten hoe dat voor pepers (of paprika's, is net zo goed capsicum) zit, dan hoor ik het graag.

Ik zit er zelf aan te denken om voor de herfst een spiderfarmer S1000 te halen.
Betaalbaar, maar wel goede kwaliteit volgens mij.

de lichtopbrengst is totaal ontoereikend voor het grootbrengen van cannabis (Echt 100% waar! Laat me met rust, ik ben geen smerige geharde crimineel die een levensgevaarlijke LED lamp boven cannabis hangt en daarmee een bedreiging is voor de hele wijk, zodat je hem zomaar hoppa zijn huis uit kan trappen, doe niet zo krankzinnig!
Wat is er zo gevaarlijk aan LED als ik vragen mag?

Brandgevaar door slechte koeling? Cheapass Chinese elektronica? (Sommige zoldeerwerk of prutserij dat ik weleens gezien heb in Chinese apparaten, goeiendag haha)

Ik snap bijv bij de Mars Hydro echt niet hoe ze wegkomen met zoveel high power leds zonder heatsink. Dat kan toch nooit goed zijn voor o.a. de levensduur van je LED's?

Ik ben een eerbiedwaardige maatschappelijk betrokken huisman die een LED lamp boven PEPERS ophangt, de wijk is dus volkomen veilig, laat me gewoon met rust, ja?! Dankjewel...)
Ik geloof je

bijna.

New Dawn

Bewuste gebruiker
De blurple kleur is fascinerend op zichzelf, maar daar moet je van houden denk ik...

Deze LEDs zijn volgens de verkoper goed afgestemd op de wensen van de planten, we zien wel!

Het is ook meer bedoeld om de planten een kickstart te geven in een veilige gecontroleerde omgeving.
Zodra ze groot en stevig genoeg zijn gaan ze lekker buiten spelen, ik zal foto's posten van het resultaat.

Er is absoluut helemaal niets gevaarlijks aan een (correct geproduceerde..!) LED lamp, minder stroom, minder hitte, goed beveiligde stroomvoorziening, etc. etc... Maar de hypocriete overheid vind mij een absolute schoft als ik zo'n ding boven cannabis hang, maar verder mag je zo'n ding uiteraard gewoon boven elke andere plantensoort hangen... :weary:

Brandgevaar ontstaat door intens hete lampen die veel stroom trekken door te dunne draden die aangelegd zijn door een beunhaas met twee linkerhanden waarbij ze planten tegen de lamp laten groeien zodat ze uitdrogen en verbranden, LED is op alle fronten beter, behalve dan de opbrengst per Watt... (Geen idee of dat nog steeds zo is...)

LED lampen worden bewust te hard gepushed zodat ze sneller slijten
Ik kan me voorstellen dat de slechte koeling ook een bewuste keuze is.

Laatst bewerkt:

LucidLucy

Verslaafde in herstel
De blurple kleur is fascinerend op zichzelf, maar daar moet je van houden denk ik...
Ik vind de blurple kleur zelf ook wel mooi. Maar het gaat er voor mij niet om dat ik het mooi vind, het gaat er om dat m'n cacti of pepers het mooi vinden (ofwel er goed onder gedijen).

LED lampen hebben een zeer beperkte range aan lichtspectrum dat ze bieden. Ze bieden echt het smalste lichtspectrum van alle mogelijke lichtbronnen.

Dat betekend dus dat je met één type 'lichtkleur', dus heel weinig spectrum aan je planten kan bieden, waar de zon full spectrum biedt.

Bij rood en blauw licht cover je dan in elk geval al twee gebiedjes in het spectrum, misschien ook de gebieden waar planten het meest aan hebben, maar toch schiet het op andere gebieden in het spectrum tekort.

Met cactussen merk je deze tekorten in het spectrum heel erg goed. Ik heb nog steeds een paar 4000 of 6000k led balk boven wat zaailingen staan en die gaan echt voor geen meter.

Goede full-spectrum kweeklampen maken dus gebruik van meerdere typen leds die elk hun deel van het spectrum dekken. Vaak zie je 4 of 5 verschillende typen in dezelfde lamp en vaak nog een led type die het UV gebied covert.

Deze LEDs zijn volgens de verkoper goed afgestemd op de wensen van de planten, we zien wel!

Het is ook meer bedoeld om de planten een kickstart te geven in een veilige gecontroleerde omgeving.
Zodra ze groot en stevig genoeg zijn gaan ze lekker buiten spelen, ik zal foto's posten van het resultaat.
Ik ben wel benieuwd wat het doet op pepers. Bij wiet mixen ze het blauw en rood toch ook afhankelijk van groei- of bloei stadium?

Er is absoluut helemaal niets gevaarlijks aan een (correct geproduceerde..!) LED lamp, minder stroom, minder hitte, goed beveiligde stroomvoorziening, etc. etc... Maar de hypocriete overheid vind mij een absolute schoft als ik zo'n ding boven cannabis hang, maar verder mag je zo'n ding uiteraard gewoon boven elke andere plantensoort hangen... :weary:
Haha lol... Ook met led ja? Met de ouderwetse kweeklampen kan ik het me nog voorstellen. Je hebt echt serieuze vermogens nodig om wiet te kweken, waarvan bij oude lampen dus echt een serieus gedeelte wordt omgezet in warmte ipv licht.

Brandgevaar ontstaat door intens hete lampen die veel stroom trekken door te dunne draden die aangelegd zijn door een beunhaas met twee linkerhanden waarbij ze planten tegen de lamp laten groeien zodat ze uitdrogen en verbranden, LED is op alle fronten beter, behalve dan de opbrengst per Watt... (Geen idee of dat nog steeds zo is...)
Behalve dan de opbrengst per watt?

De vooruitgang daar is heel hard gegaan. Ik heb een half jaartje stage gelopen bij een hoogwaardig producent van verlichting (voornamelijk b2b). Toen was 150 lumen/watt al redelijk veel voorkomend. Nu een paar jaar later ga je soms al richting 180 lumen / watt.

Op een kweeklamp van 100 watt is je opbrengst dus al snel 15.000 lumen. Dat is echt een gigantische bak met licht.
Geen idee hoe die oude kweeklampen waren in opbrengst, maar het lijkt me sterk dat die überhaupt ook maar in de buurt komen van wat LEDS kunnen per watt.

Of doel je op opbrengst in wiet? Want dat zal je waarschijnlijk moeten tackelen door gebruik te maken van het gehele lichtspectrum. Je kan veel Lumens hebben op een klein stukje van het spectrum, maar dan kan een plant nog steeds heel matig groeien. Zo werkt het dus in elk geval in theorie. En bij mijn cactus zaailingen ook bij mij thuis in de praktijk.

LED lampen worden bewust te hard gepushed zodat ze sneller slijten
Ik kan me voorstellen dat de slechte koeling ook een bewuste keuze is.
Bij mijn stagebedrijf deden ze dat niet. Maar die lampen kosten ook echt een godsvermogen en je kreeg 7 jaar garantie.

Maar ik kan me heel goed voorstellen dat de meeste consumenten fabrikanten wel zo te werk gaan. Tricky wel hoor die warmte opbouw.

De meeste high power LEDs worden vele malen hete dan onze sambals.

New Dawn

Bewuste gebruiker
Kweek LEDs worden tegenwoordig op zeer grote schaal toegepast, dus het zal voor bepaalde toepassingen vast wel een efficient en geschikt alternatief zijn. De vraag is of elke plant even geschikt is om met LED belicht te worden...

Een cactus lijkt me echt een plant die gewoon gemaakt is om de hele dag een mega intense knallende koperen ploert op zijn huid te hebben, die voelt zich waarschijnlijk gewoon extreem beledigd dat jij denkt dat hij genoegen zou kunnen nemen met een flut LED lampje, wat dat betreft is ook wiet echt wel een extremofiel.

Bij cannabis kweek werd er over "licht penetratie" gesproken, een "High-Pressure Sodium" lamp was een tijd geleden nog koning op dat gebied, maar de tijden veranderen razendsnel, de relatief taaie bladeren van wietplanten laten waarschijnlijk veel minder licht door dan flinterdunne sla blaadjes, waardoor LED waarschijnlijk lange tijd vooral goed werkte bij fliebelplantjes...

Met opbrengst per Watt bedoel ik de oogst in gram per Watt aan elektriciteit die de verlichting verstookt, ondanks dat HPS zo'n enorm slecht rendement heeft, was het alsnog lange tijd vele malen bruikbaarder dan LED, waarschijnlijk inderdaad ook doordat het HPS spectrum super is, en het LED spectrum karig was waardoor de plant zich niet toppie kon ontwikkelen..?

Voor LED wiet kweek raden ze een 300W LED lamp aan, de voeding van deze DIY lamp pakt maximaal 160W en dat is dan nog exclusief rendementsverliezen, vanuit dat oogpunt is dit gewoon al een verloren wedstrijd, leuk voor de kickstart van een kruidentuin, maar verder niet echt bruikbaar...

Over wiet kweken zeggen ze het volgende:
Teelt
Het telen van vijf planten zonder technische hulpmiddelen wordt niet vervolgd. Wel moet de teler afstand doen van de planten als het wordt ontdekt. Bij meer dan vijf planten wordt uitgegaan van beroeps/bedrijfsmatige teelt. Daarvoor staat maximaal drie jaar gevangenisstraf en/of een boete van € 81.000.

Een LED lamp is zeer waarschijnlijk een "technisch hulpmiddel"...
Maar "technische hulpmiddelen" boven je peper plant is 100% OK!

Doordat het licht recht van boven schijnt verwacht ik een stevige gedrongen gebalanceerde bladontwikkeling, dat de plant zich niet hoeft te gaan strekken / al zijn bladeren uit balans 1 richting op laat groeien. Vast niet echt belangrijk, maar ik ben een perfectionist, dus dat eis ik ook van mijn planten!

Ze gebruiken bij wiet inderdaad vooral blauw licht tijdens de groei fase en meer rood tijdens de bloei fase, wat dat betreft zou ik misschien wat kunnen bezuinigen door gewoon vooral blauw aan te bieden tijdens de eerste ontwikkelingen...

Leuke stage had je! Ook fijn om te horen dat er nog bedrijven bestaan die wel voor kwaliteit en garantie gaan, maar daar staat dan ook een stevige prijs tegenover, zoals het eigenlijk ook gewoon hoort! Het probleem is grotendeels dat de consument verwacht dat ie voor een dubbeltje op de eerste rang kan gaan zitten...

Het zal wel loslopen denk ik, kleine plantjes hebben niet zoveel licht nodig als grote planten.

Relmuis

Wijs gebruiker
Inmiddels zal op dit forum toch wel bekend zijn dat ik houd van alliteraties. Wat misschien minder bekend is, is dat ik het ook leuk vind om pepers te kweken. Voordat ik mijn cactus hobby begon, heb ik weleens pepers gekweekt.

De laatste jaren heb ik daar eigenlijk niets meer mee gedaan. Fascinerend hoe drugsverslaving ècht elke hobby uit je leven weet te drijven. Maar vorig jaar heb ik in een impulsieve bui twee peperplanten meegenomen bij de Intratuin. Ik zag ze staan en kon het niet meer laten haha

Het label vertelt me Gele Pepers, Capsicum Chinense. Dat vertelt eigenlijk weinig omdat dat nog tig verschillende soorten kan zijn.
Ik vermoed dat het Lemon Habanero's zijn. Maar ze lijken daar iets te mild voor.

Het heeft me wel flink wat flessen heerlijke Mango Habanero Hot Sauce opgeleverd. En wat Surinaamse gele sambal. Allebei echt goed van smaak. En niet geschikt voor de gemiddelde Hollander. Want ondanks dat ze vrij mild zijn, is het toch behoorlijk pittig.

Dit jaar ben ik er op tijd bij en heb anderhalve week geleden verschillende zaden gezaaid. Ik heb o.a.:

Ancho Grande
Dit is een Capsicum Anuum soort die zeer mild is. Vaak rond de 1000 scoville. Een jalapeno is dus al vele malen heter dan dit. Deze pepers lenen zich perfect om te vullen met kaas en ander lekkers. Om ze vervolgens in de oven of op de bbq te grillen. Ik heb ze uiteraard ook voor deze reden gezaaid.

Numex Big Jim
Waarschijnlijk een van de grootste pepersoorten ter wereld. Ook zeer mild. Om dezelfde reden gekocht als de Ancho's en om eens het verschil te proeven. Wederom C. Anuum.

Madame Jeanette
Wie kent ze niet? De originele hete gele peper die de basis is voor Surinaamse gele sambal. Het is een vrij bekende soort, onhollands heet, maar goed van smaak. Dit is een Capsicum Chinense soort. Deze kenmerken zich door wat langzamere groei en zeker in Nederland een laat bloeiseizoen. Hopelijk krijg ik er dus nog voldoende oogst van.

Habanero Red Super F1
Rode Habanero Pepers. Ook dit is een zeer bekende peper soort, C. Chinense. Ze zijn relatief pittig, maar worden door de meeste liefhebbers gewaardeerd als de lekkerste peper. (Rond de 300.000 scoville)
Zelf houd ik ook erg van die kenmerkende Chinense smaak, die toch heel anders is als die van de, bij ons meer bekende, annuum pepersoorten.
Habanero's vormen de basis in vele hot sauces. En ik heb ze ook met die reden gezaaid.

Bhut Jolokia Red
Ook een Capsicum Chinense soort. Deze is zeer heet met ongeveer 1.000.000 scoville. Ook wat lastiger te kweken deze door het late en dus korte bloeiseizoen. In de volksmond staat deze peper bekend als de Ghost Pepper.
Iemand in mijn kennisenkring vond mijn hot sauce wat mild. Met deze peper kan ik sommige sauzen en sambals wat extra pit geven, terwijl die toch goed blijft smaken.
Maar laten we wel wezen... Voor de normale mens zoals ik, is dit niet te doen zo heet.

Bhut Jolokia Red F1
Deze variëteit van de Ghost Pepper zou beter geschikt zijn voor ons klimaat. Verder is ie hetzelfde als de 'normale' Bhut Jolokia. Ik heb deze gezaaid om het verschil eens te testen. En zodat ik zeker ben van een goede oogst in ons klimaat.
inmiddels zijn we dus 1,5 week verder. Van deze soort zijn er al verschillende opgekomen, waar de normale nog geen ontkieming vertoont. Ik heb dus al goede hoop!

En verder heb ik gratis wat Serrano zaden bij mijn bestelling gehad. Dus ook die heb ik gezaaid.

Zijn er hier nog meer peper liefhebbers of kwekers?

En mocht iemand een milde Capsicum Chinense soort kennen, houd ik me aanbevolen. Ik vind de smaak van deze pepers heerlijk. Maar ze zijn al snel aan de hete kant.

Ik zal van de week nog eens een update doen met hoeveel ik gezaaid heb en hoeveel er opgekomen zijn. Eventueel met wat foto's.

Relmuis

Wijs gebruiker
Ach, laat ik me d'r ook maar eens mee bemoeien, ik lees al wel een tijdje mee.

Een milde chinense?
Met een fruitig, beetje citrusachtig smaakje?
Trinidad Perfume?

Er staan hier twee hoogbejaarde planten in de vensterbank die weigeren nog vruchten aan te maken.
Een chocolate jolokia en een moruga scorpion of een carolina reaper, dat laatste weet ik niet precies.
Had er zeven, allemaal bijzondere soortjes die ik hier toendertijd niet kon kopen.
Bestelde de plantjes altijd in Engeland maar dat mag niet meer.
Misschien moet ik maar weer eens wat zaaien.

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Een cactus lijkt me echt een plant die gewoon gemaakt is om de hele dag een mega intense knallende koperen ploert op zijn huid te hebben, die voelt zich waarschijnlijk gewoon extreem beledigd dat jij denkt dat hij genoegen zou kunnen nemen met een flut LED lampje, wat dat betreft is ook wiet echt wel een extremofiel.
Nou, je staat er tegelijkertijd versteld van hoe snel ze zonnestress kunnen oplopen als ze het niet gewend zijn.
Daar moeten ze echt tolerantie voor opbouwen. Maar ook mijn zaailingen onder de lamp vertonen stress. Misschien teveel lumen op het smalle lichtspectrum, maar schort de groei door het te smalle spectrum.

Maar ja, over het algemeen als je ze laat wennen dan kunnen ze extreme zon en droogte aan. Meer dan ik in elk geval haha

Bij cannabis kweek werd er over "licht penetratie" gesproken, een "High-Pressure Sodium" lamp was een tijd geleden nog koning op dat gebied, maar de tijden veranderen razendsnel, de relatief taaie bladeren van wietplanten laten waarschijnlijk veel minder licht door dan flinterdunne sla blaadjes, waardoor LED waarschijnlijk lange tijd vooral goed werkte bij fliebelplantjes...
Met deze termen ben ik echt niet bekend. Is het onderzoeken wel eens waard 🤔

Met opbrengst per Watt bedoel ik de oogst in gram per Watt aan elektriciteit die de verlichting verstookt, ondanks dat HPS zo'n enorm slecht rendement heeft, was het alsnog lange tijd vele malen bruikbaarder dan LED, waarschijnlijk inderdaad ook doordat het HPS spectrum super is, en het LED spectrum karig was waardoor de plant zich niet toppie kon ontwikkelen..?

Voor LED wiet kweek raden ze een 300W LED lamp aan, de voeding van deze DIY lamp pakt maximaal 160W en dat is dan nog exclusief rendementsverliezen, vanuit dat oogpunt is dit gewoon al een verloren wedstrijd, leuk voor de kickstart van een kruidentuin, maar verder niet echt bruikbaar...
160W is ook behoorlijk wat(t).

Wiet heeft ook echt gruwelijk veel licht nodig. Meer dan mijn cactussen. Veel meer....

Ze gebruiken bij wiet inderdaad vooral blauw licht tijdens de groei fase en meer rood tijdens de bloei fase, wat dat betreft zou ik misschien wat kunnen bezuinigen door gewoon vooral blauw aan te bieden tijdens de eerste ontwikkelingen...
Als het natuurlijk door te trekken valt op andere planten. Geen idee eigenlijk. In de kassen maken ze ook vaak genoeg gebruik van blurple. Misschien is er ook wel kennis hierover te vinden voor bijv tomaten of paprika's.

Het zal wel loslopen denk ik, kleine plantjes hebben niet zoveel licht nodig als grote planten.
Nee zeker niet. Mijn zaailingen van de pepers krijgen nu echt nog amper licht haha
Maar ik moet alvast wel eens ga bedenken waar ik ze straks ga plaatsen. Ze staan nu bovenop mijn kweekbak cactus zaailingen. Vangen net wat licht door het raam aan de noordkant. Echt de minst ideale locatie dus. Maar alle zuidkant is al bezet met cactussen 🤣

Leuk hè! Impulsief beginnen en dan pas bedenken hoe en waar het past.

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Ach, laat ik me d'r ook maar eens mee bemoeien, ik lees al wel een tijdje mee.

Een milde chinense?
Met een fruitig, beetje citrusachtig smaakje?
Trinidad Perfume?
Mijn zaden leverancier zegt dat dat C. Anuum is maar dat de pepers wel naar Habanero smaken.

Zeer fruitig en amper tot niet pittig. 0-500 scoville staat erbij. Hmm klinkt interessant.

Iets meer pit mag overigens wel hoor haha
Zeg tussen 10.000 en 100.000 scoville.

Maar bedankt voor de heads up!

Er staan hier twee hoogbejaarde planten in de vensterbank die weigeren nog vruchten aan te maken.
Een chocolate jolokia en een moruga scorpion of een carolina reaper, dat laatste weet ik niet precies.
Pfoeh, je houd wel van pittig? Of zeg maar gerust heel erg heet haha

Gebruik je ze in gerechten, maak je er sambal/saus van? Wat doe je ermee?

Relmuis

Wijs gebruiker
'Het internet' is niet helemaal duidelijk als het over Trinidad Perfume gaat, zowel chinense als annuum worden vermeld. 🙄

Het is ooit jaren geleden begonnen toen ik een potje surinaamse sambal kocht.
Daarna werden het pepers, daarna plantjes.
Voor de fun, niet fanatiek.
Hou van veel verschillende pepers, van milde jalapeno tot heel heet.
Het aroma is het belangrijkste, alleen heet vind ik weinig toevoegen, het hangt ook van het gerecht af.
Geliefd en gevreesd is mijn zomerse thaise soepje, hydrogen bomb style, twee adjoemas in z'n geheel in de pan.
Met jolokia vind ik het persoonlijk nog lekkerder maar dan gaan er geen twee in.

LucidLucy

Verslaafde in herstel
'Het internet' is niet helemaal duidelijk als het over Trinidad Perfume gaat, zowel chinense als annuum worden vermeld. 🙄
Hmmm oké... Nouja uiteindelijk gaat het mij om dat smaakprofiel wat meer typerend is voor Chinense. En als de smaak richting Habanero gaat, dan zal dat wel goed zitten.

Ik kwam ook Habanada's tegen. Pepers die smaken naar Habanero, maar met 0 scoville. Leuke toevoeging om sauzen wat milder te maken denk ik dan.

Geliefd en gevreesd is mijn zomerse thaise soepje, hydrogen bomb style, twee adjoemas in z'n geheel in de pan.
Receptje? 🥹

Met jolokia vind ik het persoonlijk nog lekkerder maar dan gaan er geen twee in.
Heb je ook ervaring met verschillende Jolokia's?
Ik vraag me weleens af of er merkbare verschillen zitten tussen die sub-soorten. Smaakt bijv. Bhut Jolokia 'Chocolate' anders dan Bhut Jolokia Red en weer anders dan Bhut Jolokia 'Peach'?

Relmuis

Wijs gebruiker
Habanada is nieuw voor me, grappig.

Heb geen vast recept voor het soepje, doe er alleen nooit thai pepers in, of een Thai mijn soepje herkent is nog maar de vraag.
Thai pepers komen snel op, zijn venijnig maar het trekt weer gauw weg, maar ze missen dat aroma van de habanero-achtigen.
Knoflook, gember, taugé, peultjes en wontons van de toko komen steeds terug.

De chocolate varianten lijken wat rokeriger, scherpte en aroma zijn identiek.
Ze komen net zo langzaam opzetten als de rode, eerst komen de zweetdruppeltjes, vervolgens wordt het hoofdje langzaam rood, daarna begint het feest.
Maar dat zou ik blind moeten testen.

Jolokia Peach plantje is door de kat opgegeten (het is niet één van de snuggerste) dus daar kan ik niks over zeggen.

New Dawn

Bewuste gebruiker
Toevallig heb ik gisteravond in een Thais restaurant gegeten!

Ik vroeg of de peper symbolen op de kaart aangaven dat het voor een Hollander pittig zou zijn, en of dat dan net zo pittig zou zijn als dat het gerecht in Thailand geserveerd zou worden, hij zei dat ze rekening hielden met de Hollander waarop ik vroeg of ik eens een authentieke Thaise ervaring zou kunnen meemaken, waarop hij me even twijfelend leek aan te kijken: :thinking: Wil je de soep dan ook authentiek? Waarop ik zei dat dat wel een goede indicatie zou kunnen geven over het verdere verloop van de gangen.

Aangezien de soep goed te doen was (mijn neus liep leeg, maar gelukkig kon mijn zakdoek steeds drogen op de verwarming naast me... :sweatsmile:) kreeg ik bij het hoofdgerecht gewoon hele stukken chilipeper en een trio met extremere toevoegingen: o.a. een olie met daarin hele kleine schattige maar intens pittige Rawit pepertjes, nooit van gehoord, maar in Thailand schijnen ze dat standaard te eten, een ander schaaltje met daarin meer een soort grof peper poeder waar ik een waarschuwing bij kreeg dat ik die niet als kiloknaller moest beschouwen, viel (wellicht daardoor) ook wel mee! En een derde met een umami vissaus met peper pitjes erin, echt zooooo lekker!

In tijden niet zo lekker gegeten, heb de boot veel te lang afgehouden omdat ik dacht dat het een complexe situatie zou kunnen gaan worden, maar uiteraard was er gewoon niets aan de hand!

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Een kleine update over de ontkieming van de plantjes:

IMG_20230312_200340.jpg

Van links naar rechts:

Numex Big Jim:
14 zaden gezaaid.
Week één: 1 die net een kopje bovensteekt
Week twee: 14

Habanero Red Super F1:
10 zaden gezaaid.
Week één: 6 + 1 die net bovenkomt
Week twee: 7

Madame Jeanette:
10 zaden gezaaid.
Week één: 2+1
Week twee: 7

IMG_20230312_200313.jpg

Van links naar rechts:

Ancho Grande:
11 zaden.
Week één: 1 die net bovenkomt
Week twee: 9

Bhut Jolokia F1:
10 zaden.
Week één: 2 die net bovenkomt
Week twee: 10

Bhut Jolokia Red:
11 zaden.
Week één: 0
Week twee: 8

Ik ben behoorlijk tevreden met de germination rate tot nu toe. Wat opvalt voor mij is dat de F1 soorten snel ontkiemen. De Bhut Jolokia F1 heeft zelfs een 100% germination rate in deze batch! De meeste zitten toch in elk geval rond de 70% of hoger.

Laatst bewerkt:

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Tijdens mijn zevendaagse ban had ik ineens tijd over. Dus kwam ik toe aan andere zaken, zoals het opzetten van dit experimentje.

Mijn peperzaden van de hete gele pepers van vorig jaar hebben toen al een watertest ondergaan. Ik heb drie groepen bewaard.

Groep 1: Drijvende zaden. Deze hebben waarschijnlijk ongeveer 1 uur in het water gestaan. Ik heb dat destijds helaas niet opgeschreven.

Groep 2: Zinkende zaden. Deze komen uit hetzelfde glas als groep 1 en zouden volgens de theorie dus kiemkrachtig moeten zijn.

Groep 3: Mix. Ik heb deze wel in het water gezet, maar omdat er bijna niets zonk, heb ik alles bewaard. Op het zakje stond 4 zinkende zaden (van de in totaal 140 zaden). Al hebben deze volgens mij nog korter in het water gelegen. Misschien slechts een kwartier. Daarna heb ik toch maar alles bewaard omdat ik 4 zaden wel erg weinig vond om te bewaren.

Onderzoeksvraag: moeten de zaden langer in het water blijven liggen dan een uur?

Online zie ik hierover best wat verschillende berichten. Dus dit wil ik graag achterhalen.

Verwachting: de zinkende zaden zullen goed kiemkrachtig zijn. De drijvende zaden zullen mogelijk nog steeds kiemkrachtige zaden bevatten die na langere tijd ook gezonken zouden zijn.

Van de mix zaden zitten er waarschijnlijk meer dan 4 (op de 140) kiemkrachtige zaden tussen.

-

Van elke groep heb ik 36 zaden gezaaid. Ik heb ze random uitgeschud en gezaaid. Ik heb dus niet zelf een selectie gedaan, maar het overgelaten aan welke zaden uit het zakje vielen.
Alleen in groep 3 zaten er een paar zaden tussen die gescheurd waren. Deze heb ik weggegooid en dus gefilterd.

IMG20230315203759.jpg

IMG20230315204854.jpg

LABELEN, LABELEN, LABELEN! (En foto's maken. Misschien wel de belangrijkste zaken van onderzoek lol)

IMG20230315205652.jpg

IMG20230315212303.jpg

IMG20230315212320.jpg

IMG20230315220921.jpg

Ze staan nu op een warmtemat op 26 °C die op tijd geschakeld wordt van 09:00 tot 21:00.

De Zeemeerman

Badass junkie
Tijdens mijn zevendaagse ban had ik ineens tijd over. Dus kwam ik toe aan andere zaken, zoals het opzetten van dit experimentje.

Mijn peperzaden van de hete gele pepers van vorig jaar hebben toen al een watertest ondergaan. Ik heb drie groepen bewaard.

Groep 1: Drijvende zaden. Deze hebben waarschijnlijk ongeveer 1 uur in het water gestaan. Ik heb dat destijds helaas niet opgeschreven.

Groep 2: Zinkende zaden. Deze komen uit hetzelfde glas als groep 1 en zouden volgens de theorie dus kiemkrachtig moeten zijn.

Groep 3: Mix. Ik heb deze wel in het water gezet, maar omdat er bijna niets zonk, heb ik alles bewaard. Op het zakje stond 4 zinkende zaden (van de in totaal 140 zaden). Al hebben deze volgens mij nog korter in het water gelegen. Misschien slechts een kwartier. Daarna heb ik toch maar alles bewaard omdat ik 4 zaden wel erg weinig vond om te bewaren.

Onderzoeksvraag: moeten de zaden langer in het water blijven liggen dan een uur?

Online zie ik hierover best wat verschillende berichten. Dus dit wil ik graag achterhalen.

Verwachting: de zinkende zaden zullen goed kiemkrachtig zijn. De drijvende zaden zullen mogelijk nog steeds kiemkrachtige zaden bevatten die na langere tijd ook gezonken zouden zijn.

Van de mix zaden zitten er waarschijnlijk meer dan 4 (op de 140) kiemkrachtige zaden tussen.

-

Van elke groep heb ik 36 zaden gezaaid. Ik heb ze random uitgeschud en gezaaid. Ik heb dus niet zelf een selectie gedaan, maar het overgelaten aan welke zaden uit het zakje vielen.
Alleen in groep 3 zaten er een paar zaden tussen die gescheurd waren. Deze heb ik weggegooid en dus gefilterd.

Bekijk bijlage 50035

Bekijk bijlage 50036

LABELEN, LABELEN, LABELEN! (En foto's maken. Misschien wel de belangrijkste zaken van onderzoek lol)

Bekijk bijlage 50037

Bekijk bijlage 50038

Bekijk bijlage 50039

Bekijk bijlage 50040

Ze staan nu op een warmtemat op 26 °C die op tijd geschakeld wordt van 09:00 tot 21:00.
Keurig netjes !
Verander je naam maar in Pietje Precies😜

Bovenaan