Pittige Peper Plantage (eigen kweek)

LucidLucy

Herstelgoeroe
Ze zijn na een nachtje weer aardig bijgetrokken gelukkig. Ik dacht echt dat ik er wel een aantal verloren had in de strijd gisteren. Maar alles lijkt weer levensvatbaar.

IMG20230416103053.jpg

LucidLucy

Herstelgoeroe
Ik heb nu in totaal iets van 7 traytjes ofzo. Ik ben ze maar per drie in een potje gaan steken om ruimte te besparen. Maar ze hebben nu allemaal een plekje in huis, zelfs op het zuiden.

Ik ben benieuwd of ze nu wat harder gaan groeien nu ze full spectrum zonlicht krijgen.

IMG20230416162728.jpg

IMG20230416164929.jpg

IMG20230416175253.jpg

Dat ene halve traytje met enkele plantjes zijn nog Bhut Jolokia's F1. Die ik 2/3 weken geleden nog had gezaaid omdat de vorigen grootendeels overleden waren na de springstaartplaag.

Manu76

Wijs gebruiker
Geniet van je plantjes! Ik moet eerlijk bekennen dat je de slechtste invloed op mij hebt gehad val iedereen hier, met dit onderwerp. Maar ok, kun jij niets aan doen. Ik ga weer afbouwen nadat ik mijn picante sausje op heb, of gelijk stoppen, cold turkey!!
Jaren geen scherpe saus genomen en volgens mij kan een beetje geen kwaad, maar ik heb de neiging al snel, alles lekkerder te vinden met sambal of welke pittige saus dan ook. En is niet zo goed voor mij en de huid.

Don't forget, variety is the spice of life :).

Verder leuk en mooi onderwerp, dus ga er wel mee door aub!

Laatst bewerkt:

LucidLucy

Herstelgoeroe
Ze groeien als kool!

Vooral deze hier: o.a. Serrano en Ancho Grande.

IMG20230507195918.jpg

Maar ook deze; Numex Big Jim en links een aantal Bhut Jolokia (de traditionele, niet de F1).

IMG20230507200030.jpg

En nog wat pepers + de pepers van het ontkiemingsexperiment.

IMG20230507201738.jpg

IMG20230507201649.jpg

IMG20230507200039.jpg

Wat ook opvalt is het verschil tussen de Bhut Jolokia F1 die ik eerst gezaaid heb en die ik enkele weken later gezaaid heb. Een flink aantal waren dood gegaan door de droogte na die springstaarten plaag. Maar ze groeien maar moeizaam. De nieuwere heb ik langer vochtig in de kas laten staan en dat heeft ze goed gedaan. De bladeren zijn een stuk groter:

De kleintjes (die ik dus een aantal weken eerder gezaaid heb):
IMG20230507200005.jpg

De groteren (die dus nog relatief jong zijn):

IMG20230507195931.jpg

Bijlagen

• IMG20230507200030.jpg
    IMG20230507200030.jpg
    259,5 KB · Weergaven: 1

LucidLucy

Herstelgoeroe
Ze hebben nu het formaat bereikt dat ze niet meer hutje mutje in de trays bij elkaar kunnen staan. Dus ik moet ze meer ruimte geven. Maar dat is dus een probleem.... Meer ruimte kan ik ze niet echt geven 😅

Ik heb de 'belangrijkste' planten geselecteerd en deze wèl extra ruimte gegeven. Maar het wordt maar eens tijd om ze aan fellows weg te geven of aan straat te zetten 😂

IMG20230527213907.jpg

IMG20230527213916.jpg

Relmuis

Bewuste gebruiker
Alle 5 peperplanten bloeien.
Ik vind de blauwe bloemetjes toch altijd weer het mooiste.
Zal er eens een foto van maken.

LucidLucy

Herstelgoeroe
Alle 5 peperplanten bloeien.
Ik vind de blauwe bloemetjes toch altijd weer het mooiste.
Zal er eens een foto van maken.

Ik heb in mijn planten ook al de eerste knoppen gespot. Dat is toch veel te vroeg?

Jij had oudere meerjarige planten toch?
Hoe laat je ze overwinteren? Ik heb planten van vorig jaar laten overwinteren, maar dat wordt helemaal niks meer 😂

Relmuis

Bewuste gebruiker
Heb de twee oude planten weggedaan, plaatsgebrek.
Chinense lijkt beter tegen de kou (5 graden op de vensterbank) te kunnen dan annuum hoewel ik andersom zou verwachten.
Rocoto2.jpeg
Rocoto, groeit het snelst van allemaal.
Ben alleen niet zo'n goede fotograaf.

LucidLucy

Herstelgoeroe
Heb de twee oude planten weggedaan, plaatsgebrek.
Chinense lijkt beter tegen de kou (5 graden op de vensterbank) te kunnen dan annuum hoewel ik andersom zou verwachten.
Bekijk bijlage 51605
Rocoto, groeit het snelst van allemaal.
Ben alleen niet zo'n goede fotograaf.

Heb je die dit jaar gezaaid? Gaat hard dan.

Zitten al bloemen aan. Tijd voor bestuiving en pepers haha

Chinense schijnen wel betere overwinteraars te zijn dan anuum. Hoe goed ze tegen kou kunnen geen idee. Ik vermoed dat mijn pepers deze winter (chinense) te warm hebben gestaan of ik had ze al voor de winter terug moeten snoeien.

Geneesmiddel

Wijs gebruiker
IMG_20230608_104724.jpg
Dit is Pieter Puntpaprika. Hij vroeg of ik een foto van hem wilde plaatsen in dit topic omdat hij zo graag een pittige peper had willen zijn 😢
IMG_20230608_104739.jpg
Mijn pittige zaailingen zijn nog erg klein maar ik heb een kas tot m'n beschikking dus dat moet wel goedkomen 😃
IMG_20230608_104707.jpg
Beetje verbranding hier en daar. Heb een dakterras op het zuiden en toch te snel gegaan de afgelopen dagen. Was helaas niet thuis om ze binnen te halen.

LucidLucy

Herstelgoeroe
Bekijk bijlage 51730
Dit is Pieter Puntpaprika. Hij vroeg of ik een foto van hem wilde plaatsen in dit topic omdat hij zo graag een pittige peper had willen zijn 😢
Bekijk bijlage 51731
Mijn pittige zaailingen zijn nog erg klein maar ik heb een kas tot m'n beschikking dus dat moet wel goedkomen 😃
Bekijk bijlage 51729
Beetje verbranding hier en daar. Heb een dakterras op het zuiden en toch te snel gegaan de afgelopen dagen. Was helaas niet thuis om ze binnen te halen.

Ik heb ook wel veel last van brandschade aan de pepers. Volle zon kunnen ze niet zo goed tegen 😅

Ze staan nu maar in de ziekenboeg op zolder.

Oh... Ik mag blijkbaar geen foto's meer uploaden ofzo? 🤨

Foto's volgen, misschien, ooit....

Geneesmiddel

Wijs gebruiker
Ik heb ook wel veel last van brandschade aan de pepers. Volle zon kunnen ze niet zo goed tegen 😅

Ik heb er nu maar even een laken voor gehangen want ik heb ook helemaal geen schaduw daar. Dakterras vol op het zuiden en het wordt nog eens gloeiend heet met die donkere tegels ook. Ik ga dit maar kopen denk ik, kan ze ook niet iedere dag allemaal naar binnen sjouwen.

LucidLucy

Herstelgoeroe
Ik heb er nu maar even een laken voor gehangen want ik heb ook helemaal geen schaduw daar. Dakterras vol op het zuiden en het wordt nog eens gloeiend heet met die donkere tegels ook. Ik ga dit maar kopen denk ik, kan ze ook niet iedere dag allemaal naar binnen sjouwen.

Ja ik zoek ook nog steeds zoiets voor in m'n eigen tuin straks. Deze schermt 46% staat er. Voor die pepers wel goed denk ik. Voor cactussen zou ik graag nog iets rond de 30% willen hebben 🤔

Geneesmiddel

Wijs gebruiker
Ja ik zoek ook nog steeds zoiets voor in m'n eigen tuin straks. Deze schermt 46% staat er. Voor die pepers wel goed denk ik. Voor cactussen zou ik graag nog iets rond de 30% willen hebben 🤔
Laat die nou ook bestaan. Die ik stuurde is Avoida 112MMT in wit 46%, maar Avoida 98MMT in wit is 32%. Enige is dat ik die niet echt voor particuliere afname kan vinden maar alleen in bulk. Zal altijd beetje klooien blijven, als het dan weer een dagje met meer wolken is wil je dat gaas er natuurlijk vanaf en zo blijf je aan de gang 😆

LucidLucy

Herstelgoeroe
Laat die nou ook bestaan. Die ik stuurde is Avoida 112MMT in wit 46%, maar Avoida 98MMT in wit is 32%. Enige is dat ik die niet echt voor particuliere afname kan vinden maar alleen in bulk. Zal altijd beetje klooien blijven, als het dan weer een dagje met meer wolken is wil je dat gaas er natuurlijk vanaf en zo blijf je aan de gang 😆

Klinkt als een leuk projectje om een automatisch schuifsysteem te maken voor dat schaduwnet op basis van de zonintensiteit 🤣

Het is een aardig tijdje terug dat ik met Arduino's heb gerommeld. Klinkt wel als een uitdaging haha

Hmmm ik zie hier behoefte aan een DF inkoopgroep voor kweekartikelen. Om zo bulk te kopen, maar in particuliere hoeveelheden te verdelen lol

LucidLucy

Herstelgoeroe
Het is alweer 5 weken geleden sinds ik voor het laatst foto's heb geplaatst van mijn pepers. Ik heb er een goed aantal weg gegeven, maar hield er nog steeds teveel over. Een deel heb ik in grotere potten gezet. In elk geval een aantal planten per soort die ik heb. Dit heb ik ergens na de eerste week van juni gedaan. Zo'n 7 weken na de laatste keer verpotten dus. Voor mijn gevoel was dit eigenlijk al iets te laat, afhankelijk van de soort en waar ze in of buitenshuis hebben gestaan. Maar van het overgrote deel zaten de wortels al door de gehele pot.

Hier enkele foto's van 8 juni. De meeste planten staan per stuk in een 3 Liter pot (D = 19cm). Ik heb er enkele van de gele pepers per 3 in een 3 Liter pot gezet. Verder van de verschillende soorten ook per 3 in een 10 liter pot (D = 28cm) gezet.

IMG20230608161706.jpg

IMG20230608161733.jpg

IMG20230608161743.jpg

Bij deze nog de foto's toen ze eenmaal al op zolder stonden:

IMG20230608161838.jpg

De verbrandde bladeren verliezen ze helaas. Dat levert dan dit soort plantjes op:

IMG20230608161850.jpg

Helemaal kaal tot aan de top.

Relmuis

Bewuste gebruiker
Grotere potten dan 2 liter krijgen ze hier niet, daar moeten ze het maar mee doen.
Het hangt ook van de soort af maar sommige rassen worden dan anderhalve meter hoog.
Pepers vinden verpotten nooit erg, het zijn geen autoflowers. :blush:

LucidLucy

Herstelgoeroe
Dan nu nog wat foto's van vanavond. Het warme weer heeft ze erg goed gedaan. Een aantal soorten beginnen al te bloeien. Met name de C. Anuum soorten, zoals te verwachten is. Deze gaan over het algemeen sneller pepers produceren dan C. Chinense. Zelfs de eerste pepers laten zich al zien op de gele pepers, ook Chinense, maar deze heb ik vanwege ruimtegebrek nooit meer uit de kleine potjes gehaald. Ik ben benieuwd of de pepers ook van formaat gaan raken ondanks het kleine formaat van de plant.

IMG20230703192457.jpg

Vooral de Numex Big Jim planten zijn hard gegroeid. Dit zijn de grootste twee. Op de voorgrond staat een traytje gele pepers nog in de kleine potten om het verschil in formaat en groei te laten zien met begin juni. De planten die ik niet verpot heb, zijn namelijk maar weinig groter geworden t.o.v. begin juni. Ze hebben wel wat meer blad aangemaakt.

IMG20230703192443.jpg

Ze zijn een goede meter hoog vanaf de grond denk ik.

Om de een of andere reden zijn de mieren gek op de bloemen van deze planten. Ik lijk ze hier meer op te zien dan op andere pepers.

IMG20230703192519.jpg

Hieronder 3 Ancho Grande planten in een 10 liter pot. Zijn minder groot dan de Numex Big Jim, maar ze doen het nog steeds goed volgens mij.

IMG20230703192555.jpg

IMG20230703192600.jpg

Op de achterste rij zie je van links naar rechts: Habanero Red Super F1; Bhut Jolokia Red; Bhut Jolokia F1 Red; Madame Jeanette
Ik heb van de habanero en de BJ F1 de grootste en een gemiddelde plant op de foto gezet.

IMG20230703215615.jpg

Vooral het verschil in grootte van de Bhut Jolokia F1 is opvallend. Zie hieronder beiden een Bhut Jolokia F1, allebei op hetzelfde moment gezaaid. Ik heb ze wel een week na elkaar verpot in de grote pot.

IMG20230703215716.jpg

V.l.n.r.: Serrano; Bhut Jolokia F1; Numex Big Jim
Die serrano wordt wel erg hoog, maar blijven magere plantjes. Ondanks dat het een C. Anuum soort is, zie ik nog geen enkele teken van bloemknoppen. De tijd zal het leren.

IMG20230703215944.jpg

Geneesmiddel

Wijs gebruiker
@LucidLucy Ze staan er prachtig bij! Stuk voor stuk mooie plantjes.

Om de een of andere reden zijn de mieren gek op de bloemen van deze planten.
Heb wel eens iets gelezen dat mieren op bladluizen afkomen, maar pin me er niet op vast. Ik had wel redelijk last van luis, vooral op m'n tomaat. Die regen heeft wel goed gedaan.

En misschien willen die ook nog wel mooi groen worden als je ze wat extra voert? Hoef je ze niet te verpotten maar produceren ze toch nog een paar pepertjes.

Ik heb een aantal in 11L potten gezet, maar ook een goed aantal in 4,5L potten. Ik had ook veel zaailingen en niet zoveel zin in tig van die grote potten. Zouden die in kleine potten dan ook eerder bloeien? Dat ze misschien voelen dat groeien hem niet meer gaat worden?

Ik heb in ieder geval nog geen bloei, maar was ook aardig laat. Misschien doe ik wel een experimentje met mini peperplantjes doorgroeien in de winter onder licht. Hem zodanig klein snoeien in een mini pot dat hij misschien constant 2 vruchtjes draagt ofzo.

LucidLucy

Herstelgoeroe
@LucidLucy

Heb wel eens iets gelezen dat mieren op bladluizen afkomen, maar pin me er niet op vast. Ik had wel redelijk last van luis, vooral op m'n tomaat. Die regen heeft wel goed gedaan.

Toen ik het gisteren typte schoot het nog door mijn hoofd: het zal toch niet hè?!

Tot nu toe heb ik erg geluk gehad. Ik heb een jaar pepers gehad, toen zaten ze keer op keer helemaal vol bladluis.

Laatste keer dat ik een goede ongedierte inspectie heb gedaan is alweer twee weken geleden. Wordt dus wel weer eens tijd inderdaad.

Wel opvallend dat ze vooral rondom de bloemen bezig zijn.

@LucidLucy Zouden die in kleine potten dan ook eerder bloeien? Dat ze misschien voelen dat groeien hem niet meer gaat worden?

Die in de kleine potten bij mij (D= 9cm) heb ik niet meer verpot sinds ze als zaailing uit de zaaibakjes kwamen. Ik denk dus eerder dat het daaraan ligt, dat ze al zo lang niet verpot zijn.

Ik heb inmiddels namelijk zowel planten in de 3L potten als in de 10L potten in bloei staan. Dus daar maakt het verschil in formaat weinig uit.

Ik zou met jouw planten gewoon nog even geduld hebben. Ik vind dat die van mij er al lekker vroeg bij zijn. Dusdanig dat ik een tijd terug de eerste bloemen gewoon verwijdert heb. Laat ze de energie eerst maar in de groei steken.

Nu laat ik ze zitten. Maar ze hadden van mij ook prima pas richting eind juli mogen bloeien hoor. Dan heb je nog steeds opbrengst. Beetje afhankelijk van het weer trek je er tot in september nog goede oogsten vanaf. Later ook nog wel, maar dan zijn de pepers nogal klein en gaat het minder hard.

Geneesmiddel

Wijs gebruiker
Gelukkig hebben een paar lieve mensen het meeste naar binnen willen verplaatsen tijdens de storm en zijn de achterblijvers er ook verassend goed vanaf gekomen. Vooral als je bedenkt dat we hier windkracht 11 hadden.

Meeste plantjes staan er mooi bij, groei gaat nu echt heel hard en sws de puntpaprika en tomaat heeft heel veel bloei. Zelfs wat jonge pepers gaat al bloeien. IMG_20230708_121950.jpg

Echter heb ik ook een paar probleemkindjes. Ze groeien heel veel blad en zijtakjes en het ziet er ongezond uit, namelijk misvormd, klein en bruin. Ik zat zelf gelijk te denken aan teveel voeding, omdat ik wat mestkorrels had toegevoegd terwijl de aarde zelf ook al wat voeding bevat. Of zou ik te maken hebben met een bacteriële infectie of iets dergelijks?
IMG_20230708_112621_edit_8051864807802086.jpgIMG_20230708_112556.jpgIMG_20230708_112345.jpg
Heel veel blad...
IMG_20230708_112047_edit_8051816593462510.jpg
Sommige knijpen ook hun eigen takjes eraf lijkt wel.

LucidLucy

Herstelgoeroe
Ik ben er ook nog niet helemaal achter wat die gekke vervormingen zijn. Lijkt soms toch een soort groeispurt van het blad ofzo. Bij mij trok het meestal na een tijdje wel weg.

Anders misschien meer water? Ik roep maar wat haha

Relmuis

Bewuste gebruiker
Heb een paar planten gehad met zwarte jalapenos.
Zag er erg mooi uit, ze waren alleen niet lekker, smaakten naar groene paprika.black jalap3.jpg

Laatst bewerkt:

LucidLucy

Herstelgoeroe
Voelt iemand er wat voor om eind van het seizoen wat zaden te ruilen? Als het goed is hebben we allemaal wat oogst hier en daar.

Of ga ik nu tegen de forumregels in met sourcing? 🤔

Bovenaan