Lijkt me leukZal tegen die tijd een lijstje maken en het hier droppen. Kan alleen kruisbestuiving niet uitsluiten, al vind ik dat zelf geen ramp.
Ik vind het best leuk zadenruil te doen hoor in de winterIk kan de zaadjes drogen als iemand interesse heeft.
Alle andere pepers maken inmiddels vruchten maar haast hebben ze niet, te slecht weer de afgelopen tijd.
Hittegolf in aantocht!
Dat weet je nooit bij pepers.Ik had eigenlijk al meer gerijpte pepers verwacht.
Dat weet je nooit bij pepers.
Hier rijpe scotch bonnet (nooit geprobeerd) en jolokia.
Big mustard mama begint nou langzaam een beetje geel te worden maar haast heeft ze niet.
En ze is zo lelijk.![]()
Slakken.Iemand enig idee wat deze aan heeft gevreten?
Was allemaal aan dezelfde plant 🤔
Slakken.
Hebben wij hier ook last van.. verschillende pepers aangevreten.. ook de grotere paprika's. Jammer.
De enige pepers die bij ons niet aangevreten worden, zijn die kleine paarse pepertjes die rechtop groeien aan de plant en tijdens het rijpen verkleuren naar geel/oranje/rood. Mooi plantje ook. Jammer dat die paarse kleur niet blijft als de peper opgewarmd wordt. Ik had gehoopt op paarse olie en paarse sambal, maar 't kleurt vrij snel beige-bruin.. Wel lekker pittig.. 50.000 – 100.000 Scoville Heat Units. Gekend onder enkele namen: Equadorian purple of Lila Luzi. Ook een plant met een enorme opbrengst.. lijkt wel alsof de plant extra vruchten maakt zodra je er wat geplukt hebt..
![]()
![]()
Jaa.. ze zien er uit als snoepjesThanks! Slakken zat in de tuin inderdaad. Het was ook maar één plant die aangetast was. Dat vond ik ook het vreemde, maarja een slak hopt niet zo snel van plant naar plant haha
Hele mooie pepers zeg! 😍
Ik dacht dat dit sierpepersoorten waren. Maar deze kan je eten dus?
De bovenste is dan de Lila Lazuli?
En de onderste?
Wat een beauties! Zijn ze ook heet?Slakken.
Hebben wij hier ook last van.. verschillende pepers aangevreten.. ook de grotere paprika's. Jammer.
De enige pepers die bij ons niet aangevreten worden, zijn die kleine paarse pepertjes die rechtop groeien aan de plant en tijdens het rijpen verkleuren naar geel/oranje/rood. Mooi plantje ook. Jammer dat die paarse kleur niet blijft als de peper opgewarmd wordt. Ik had gehoopt op paarse olie en paarse sambal, maar 't kleurt vrij snel beige-bruin.. Wel lekker pittig.. 50.000 – 100.000 Scoville Heat Units. Gekend onder enkele namen: Equadorian purple of Lila Luzi. Ook een plant met een enorme opbrengst.. lijkt wel alsof de plant extra vruchten maakt zodra je er wat geplukt hebt..
![]()
![]()
Goh... wat is heet?Wat een beauties! Zijn ze ook heet?
Goh... wat is heet?
Ik snoep elk sambalpotje met de lepel leeg en ben dus wel wat gewend. Denk ik. Want als ik hier sommige hun passie ten aanzien van pepers lees, bedenk ik dat ik maar een woessie ben... 😅
De Lila Luzi is pakweg 2cm groot en ik kan zonder veel te verpinken zo een pepertje vers van de plant eten.. het brandt wel nog een tijdje lekker in de mond. Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik enkel nog maar de onrijpe vrucht (paars van kleur) geproefd en gebruikt heb, omdat ik geen geduld had te wachten tot ze rood kleurden. Maar in dit geval is onrijp ook lekker 😎 Ondertussen kleuren er steeds meer vruchtjes rood, dus straks een oogsten en proeven of er veel verschil is. Mogelijks zijn die wat voller van smaak, misschien zelfs heter.
Om te vergelijken met andere chili-pepers: met de Savina Habanero die we vorig jaar kweekten, was ik heel voorzichtig.
Met de oranje Scotch Bonnet durf ik wat meer. En die is heter dan dat paarse pepertje.
Het paarse pepertje is dan weer heter dan die gekende lange spaanse rode peper, want die is al bij al vrij mild.
Ik gebruikte onlangs een halve, verse oranje bonnet in een curry, en bedacht nadien dat een ganse ook wel had gekunnen. Er stond immers maar weinig zweet op mijn voorhoofd 🙃 Nu, had ik dat gerecht gemaakt met die paarse pepers had ik er minstens drie of vier moeten gebruiken om dezelfde pittigheid te verkrijgen. Maar belangrijker dan de hitte vind ik de smaak en het aroma. Tabasco, bijvoorbeeld, vind ik erg slecht smaken. 't Heeft al meerdere gerechten verpest qua smaak, dus dat komt hier niet meer in huis. Die paarse peper daarentegen heeft een heerlijke 'paprika' smaak en dito aroma. De olie die ik ervan maakte ruikt zo lekker dat ik -telkens ik dat potje open- eerst eens flink moet inhaleren....
Daarnet m'n eerste scotch bonnet door de jus gedaan bij de stamppot (koken voor senioren).Ik dacht dat scotch Bonnet best heet was.
Savina Habanero is geen gewone habanero. Heel wat pikanter... 🥵Ik dacht dat scotch Bonnet best heet was. Heter dan habanero's. Ik wil die volgend jaar eigenlijk ook gaan kweken. Goed om te weten dat die goed te handelen zijn.
Ja, sugar rush schijnt erg lekker te zijn. En die met die strepen zien er erg gaaf uit.Sugar rush stripey = C. baccatum.
Interessant.
We zullen zien 🤷♂️Pepper X.
Je komt hier uithuilen?
Big mustard mama, die maar niet wil rijpen, door een tomatensoepje gedaan.
Heel zoet, aromatisch, maar verdomde heet, iets minder heet dan een jolokia?
Werking zette, zoals verwacht, laat in en duurde lang.
Voor herhaling vatbaar.