Pittige Peper Plantage (eigen kweek)

Relmuis

Bewuste gebruiker
Goed idee!
Vind kruisbestuiving ook geen probleem.
Chinense en annuum bij elkaar wordt een orgie.
Pubescens kruist alleen met pubescens.

Relmuis

Bewuste gebruiker
Rocoto31072023.jpeg
Rocoto, bijna rijp.
Wordt een soepje.
Eigenlijk zijn die soepjes alleen lekker met 30 graden, maar ja.

Ik kan de zaadjes drogen als iemand interesse heeft.

Relmuis

Bewuste gebruiker
Rocoto_r.jpeg

Rauw: smaak en aroma als een niet al te lekkere rode paprika, scherpte begint na 20 seconden, is mild, piekt na een minuut en neemt snel af.
In de soep: idem.
Door de bami: idem al meende ik hier iets van de meloensmaak te proeven die vaker genoemd wordt.

Niet mijn peper.
Simpelweg omdat ik andere soorten lekkerder vind.
Het leek alleen, maar dat kan inbeelding zijn, dat de scherpte anders aanvoelde.
Dihydrocapsaicin?

Plant is er vroeg bij, zuipt als een tierelier en houdt van veel voeding.
Alle andere pepers maken inmiddels vruchten maar haast hebben ze niet, te slecht weer de afgelopen tijd.

LucidLucy

Herstelgoeroe
Alle andere pepers maken inmiddels vruchten maar haast hebben ze niet, te slecht weer de afgelopen tijd.

Ik heb nog geen enkele rijpe peper 😭

Sommige pepers hangen al weken aan de plant met nauwelijks enige verandering.

Als de weergoden meelezen. Gun ons even een hittegolfje van een week of 2? Please?

Manu76

Wijs gebruiker
Ik herken de problematiek van de ongewenste weersomstandigheden. Ik zit laatste dagen trouwens te denken aan een leuk product voor buiten op het terras. Waterpompje en een Hidroponische toren. Het principe van de verticale tuin. Absoluut gigantisch leuk lijkt me dat!

LucidLucy

Herstelgoeroe
Ik kom net terug van 2 weken vakantie, dus altijd spannend om te zien wat er in de tussentijd gebeurd is.

Ik had eigenlijk al meer gerijpte pepers verwacht. De Anchos zijn nog steeds groen. Ik ga bijna aan mezelf twijfelen of die wel rood horen te worden 😂

Wel een aantal gele pepers rijp en ook wat Ghost Peppers.

Een van mijn Numex Big Jim planten is zomaar aan het afsterven vanuit het midden van de stam. Geen idee wat daar gebeurt is. Blaadjes hangen slap, een peper helemaal beschimmeld, een al erg zacht, maar een was nog prima. Dus die heb ik er meteen afgehaald. Hij is dan weliswaar nog niet rijp, maar anders schimmelt die ook weg.

1000024134.jpg

Ik had in een ander topic al een nieuwe aanwinst getoond. Een 'pepermolen' voor chili flakes. Geniaal ontwerp als je het mij vraagt.

1000024135.jpg

Dus zojuist een aantal pepers geregen om eens te testen of ik die in ons klimaatje goed gedroogd krijg.

1000024144.jpg

Ik ben benieuwd. De overige gele pepers gaan binnenkort in de sambal. Evenals de Ghost Peppers.

Relmuis

Bewuste gebruiker
Ik had eigenlijk al meer gerijpte pepers verwacht.
Dat weet je nooit bij pepers.
Hier rijpe scotch bonnet (nooit geprobeerd) en jolokia.
Big mustard mama begint nou langzaam een beetje geel te worden maar haast heeft ze niet.
En ze is zo lelijk. :fearscream:

LucidLucy

Herstelgoeroe
Dat weet je nooit bij pepers.
Hier rijpe scotch bonnet (nooit geprobeerd) en jolokia.
Big mustard mama begint nou langzaam een beetje geel te worden maar haast heeft ze niet.
En ze is zo lelijk. :fearscream:

Scotch Bonnet ben ik ook wel benieuwd naar. Ik heb er wel sauzen van, maar de peper zelf los nog nooit geproefd.

Ik heb zojuist een stuk geproefd van de Numex Big Jim. Zouden 1000 scoville moeten zijn, maar merkte niet veel meer dan wat tinteling op mijn tong. Als je me had verteld dat het een puntpaprika was, had ik het ook geloofd.

De smaak was niet verkeerd, maar ook niet bijzonder. Een ietwat meer hartige variant van een paprika. Nu was ie weliswaar nog niet rijp.

Komen wel veel zaden uit één zo'n grote peper zeg haha
Die worden uiteraard bewaard.

LucidLucy

Herstelgoeroe
Links (de gele) zijn Madame Jeanette's. Lastige planten wel. Van de tien die ik gezaaid heb, zijn er slechts twee overgebleven die vruchten dragen. Groeiden ook echt niet hard deze planten.

De andere zijn habanero's.

1000024884.jpg

Iemand enig idee wat deze aan heeft gevreten?
Was allemaal aan dezelfde plant 🤔

1000024812.jpg

Kleine Bosbeer

Experimenterende gebruiker
Iemand enig idee wat deze aan heeft gevreten?
Was allemaal aan dezelfde plant 🤔
Slakken.

Hebben wij hier ook last van.. verschillende pepers aangevreten.. ook de grotere paprika's. Jammer.

De enige pepers die bij ons niet aangevreten worden, zijn die kleine paarse pepertjes die rechtop groeien aan de plant en tijdens het rijpen verkleuren naar geel/oranje/rood. Mooi plantje ook. Jammer dat die paarse kleur niet blijft als de peper opgewarmd wordt. Ik had gehoopt op paarse olie en paarse sambal, maar 't kleurt vrij snel beige-bruin.. Wel lekker pittig.. 50.000 – 100.000 Scoville Heat Units. Gekend onder enkele namen: Equadorian purple of Lila Luzi. Ook een plant met een enorme opbrengst.. lijkt wel alsof de plant extra vruchten maakt zodra je er wat geplukt hebt..

Laatst bewerkt:

LucidLucy

Herstelgoeroe
Slakken.

Hebben wij hier ook last van.. verschillende pepers aangevreten.. ook de grotere paprika's. Jammer.

De enige pepers die bij ons niet aangevreten worden, zijn die kleine paarse pepertjes die rechtop groeien aan de plant en tijdens het rijpen verkleuren naar geel/oranje/rood. Mooi plantje ook. Jammer dat die paarse kleur niet blijft als de peper opgewarmd wordt. Ik had gehoopt op paarse olie en paarse sambal, maar 't kleurt vrij snel beige-bruin.. Wel lekker pittig.. 50.000 – 100.000 Scoville Heat Units. Gekend onder enkele namen: Equadorian purple of Lila Luzi. Ook een plant met een enorme opbrengst.. lijkt wel alsof de plant extra vruchten maakt zodra je er wat geplukt hebt..

Thanks! Slakken zat in de tuin inderdaad. Het was ook maar één plant die aangetast was. Dat vond ik ook het vreemde, maarja een slak hopt niet zo snel van plant naar plant haha

Hele mooie pepers zeg! 😍

Ik dacht dat dit sierpepersoorten waren. Maar deze kan je eten dus?

De bovenste is dan de Lila Lazuli?
En de onderste?

Relmuis

Bewuste gebruiker
Die onderste lijkt op Numex Twilight maar dat is het niet.
De prachtige donkere bladeren zijn vrij uniek.
Lijkt op Black Pearl maar die heeft weer geen verschillende kleuren vruchten.

Kleine Bosbeer

Thanks! Slakken zat in de tuin inderdaad. Het was ook maar één plant die aangetast was. Dat vond ik ook het vreemde, maarja een slak hopt niet zo snel van plant naar plant haha

Hele mooie pepers zeg! 😍

Ik dacht dat dit sierpepersoorten waren. Maar deze kan je eten dus?

De bovenste is dan de Lila Lazuli?
En de onderste?
Jaa.. ze zien er uit als snoepjes :hearteyes:
Doen me wat denken aan kaalkopjes die boven de grassprietjes uitsteken.. heel uitnodigend om van te snoepen..

Er zijn sierpepers die daar op lijken, maar deze zijn wel degelijk eetbaar.

Beide foto's tonen trouwens dezelfde pepersoort.
De plant heeft in 't begin groene takken en blaadjes, die geleidelijk donkerder kleuren tot bijna zwart.
De pepers zijn in 't begin paars en kleuren dan van geel naar rood. Niet allemaal tegelijk, dus je hebt een hele kleurenvariatie aan het plantje hangen.

dupont

Badass junkie
Slakken.

Wat een beauties! Zijn ze ook heet?

Kleine Bosbeer

Wat een beauties! Zijn ze ook heet?
Goh... wat is heet?
Ik snoep elk sambalpotje met de lepel leeg en ben dus wel wat gewend. Denk ik. Want als ik hier sommige hun passie ten aanzien van pepers lees, bedenk ik dat ik maar een woessie ben... 😅

De Lila Luzi is pakweg 2cm groot en ik kan zonder veel te verpinken zo een pepertje vers van de plant eten.. het brandt wel nog een tijdje lekker in de mond. Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik enkel nog maar de onrijpe vrucht (paars van kleur) geproefd en gebruikt heb, omdat ik geen geduld had te wachten tot ze rood kleurden. Maar in dit geval is onrijp ook lekker 😎 Ondertussen kleuren er steeds meer vruchtjes rood, dus straks een oogsten en proeven of er veel verschil is. Mogelijks zijn die wat voller van smaak, misschien zelfs heter.

Om te vergelijken met andere chili-pepers: met de Savina Habanero die we vorig jaar kweekten, was ik heel voorzichtig.
Met de oranje Scotch Bonnet durf ik wat meer. En die is heter dan dat paarse pepertje.
Het paarse pepertje is dan weer heter dan die gekende lange spaanse rode peper, want die is al bij al vrij mild.

Ik gebruikte onlangs een halve, verse oranje bonnet in een curry, en bedacht nadien dat een ganse ook wel had gekunnen. Er stond immers maar weinig zweet op mijn voorhoofd 🙃 Nu, had ik dat gerecht gemaakt met die paarse pepers had ik er minstens drie of vier moeten gebruiken om dezelfde pittigheid te verkrijgen. Maar belangrijker dan de hitte vind ik de smaak en het aroma. Tabasco, bijvoorbeeld, vind ik erg slecht smaken. 't Heeft al meerdere gerechten verpest qua smaak, dus dat komt hier niet meer in huis. Die paarse peper daarentegen heeft een heerlijke 'paprika' smaak en dito aroma. De olie die ik ervan maakte ruikt zo lekker dat ik -telkens ik dat potje open- eerst eens flink moet inhaleren....

Laatst bewerkt:

Kleine Bosbeer

En aangezien dit een pittige-peper-kweek-draad is: Lila Luzi is een makkelijke plant.

Eigenlijk hebben we er niet naar moeten omkijken. De plant staat bij ons in de volle grond en heeft blijkbaar geen last van ziektes, parasieten of andere dingen die schade toebrengen. 't Was ook een vrij natte zomer, dus extra water geven was niet nodig. Lila Luzi wordt een vaste waarde in onze tuin 🥰

En Relmuis hierboven sprak over Black Pearl. Die ken ik nog niet, had er zelfs nog niet van gehoord, maar daar gaan we volgend jaar ook eens mee experimenteren want dat ziet er toch ook een lekker ding uit.... 🥲

LucidLucy

Herstelgoeroe
Goh... wat is heet?
Ik snoep elk sambalpotje met de lepel leeg en ben dus wel wat gewend. Denk ik. Want als ik hier sommige hun passie ten aanzien van pepers lees, bedenk ik dat ik maar een woessie ben... 😅

De Lila Luzi is pakweg 2cm groot en ik kan zonder veel te verpinken zo een pepertje vers van de plant eten.. het brandt wel nog een tijdje lekker in de mond. Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik enkel nog maar de onrijpe vrucht (paars van kleur) geproefd en gebruikt heb, omdat ik geen geduld had te wachten tot ze rood kleurden. Maar in dit geval is onrijp ook lekker 😎 Ondertussen kleuren er steeds meer vruchtjes rood, dus straks een oogsten en proeven of er veel verschil is. Mogelijks zijn die wat voller van smaak, misschien zelfs heter.

Om te vergelijken met andere chili-pepers: met de Savina Habanero die we vorig jaar kweekten, was ik heel voorzichtig.
Met de oranje Scotch Bonnet durf ik wat meer. En die is heter dan dat paarse pepertje.
Het paarse pepertje is dan weer heter dan die gekende lange spaanse rode peper, want die is al bij al vrij mild.

Ik gebruikte onlangs een halve, verse oranje bonnet in een curry, en bedacht nadien dat een ganse ook wel had gekunnen. Er stond immers maar weinig zweet op mijn voorhoofd 🙃 Nu, had ik dat gerecht gemaakt met die paarse pepers had ik er minstens drie of vier moeten gebruiken om dezelfde pittigheid te verkrijgen. Maar belangrijker dan de hitte vind ik de smaak en het aroma. Tabasco, bijvoorbeeld, vind ik erg slecht smaken. 't Heeft al meerdere gerechten verpest qua smaak, dus dat komt hier niet meer in huis. Die paarse peper daarentegen heeft een heerlijke 'paprika' smaak en dito aroma. De olie die ik ervan maakte ruikt zo lekker dat ik -telkens ik dat potje open- eerst eens flink moet inhaleren....

Ik dacht dat scotch Bonnet best heet was. Heter dan habanero's. Ik wil die volgend jaar eigenlijk ook gaan kweken. Goed om te weten dat die goed te handelen zijn.

Ik sta morgen weer in de keuken. Ik dacht eigenlijk dat ik nog veel meer Poblano's had. Maar helaas....
Ik was eigenlijk van plan een mildere variant van mijn Lo Siento sambal te maken. Maar nu moet ik even zoeken hoe ik smaakvolle mildheid erin krijg. Daar had ik die Poblano's voor bedacht.

M.a.w. ik zoek een spoedlevering verse poblano 😟

1000025949.jpg

Relmuis

Bewuste gebruiker
Ik dacht dat scotch Bonnet best heet was.
Daarnet m'n eerste scotch bonnet door de jus gedaan bij de stamppot (koken voor senioren).
Van een paar ontploffende senioren had ik niet opgekeken maar het deed niks.
Ńou ja, amper, je moest moeite doen om iets scherps te voelen.
Met peperplanten weet je het nooit.
Volgende keer jolokia. :smilingimp:

Kleine Bosbeer

Ik dacht dat scotch Bonnet best heet was. Heter dan habanero's. Ik wil die volgend jaar eigenlijk ook gaan kweken. Goed om te weten dat die goed te handelen zijn.
Savina Habanero is geen gewone habanero. Heel wat pikanter... 🥵
De meeste habanero's zijn vergelijkbaar met scotch bonnet (voor zover ik daar wat vanaf weet he).

Die oranje bonnet die ik onlangs gebruikte was ook eigen kweek. De meeste vruchten die we hadden, hebben de slakken niet overleefd. Dus ik heb er maar twee. Misschien was die ene peper wat milder dan gewoonlijk. Wie zal 't zeggen. Niet alle pepers aan eenzelfde plant zijn even pikant eh.

Relmuis

Bewuste gebruiker
Zelfs van één plant kan het russian roulette zijn heb ik gemerkt.
Alle planten die ik nu heb zijn niet gekruist, daar ligt het niet aan.
De eerste pepers zijn milder?

LucidLucy

Herstelgoeroe
Ja het was me zeker al wel opgevallen haha
De verschillen in sterkte zijn goed merkbaar, zelfs vanaf dezel

Ik ben ook al wel aan het nadenken wat er volgend jaar gezaaid gaat worden. Zal toch keuzes moeten maken denk ik 😂

In elk geval:
Jolokia
Ancho Grande
Sugar rush stripey
Habanero of madame Jeanette, ben er nog niet over uit.
Habanada

En mochten ze tegen die tijd al te krijgen zijn: Pepper X

LucidLucy

Herstelgoeroe
Sugar rush stripey = C. baccatum.
Interessant.
Ja, sugar rush schijnt erg lekker te zijn. En die met die strepen zien er erg gaaf uit.

Ik ben er erg benieuwd naar en heb de zaden al in huis.

Pepper X.
Je komt hier uithuilen?
We zullen zien 🤷‍♂️
Ik heb zelf vaak het idee dat boven een bepaald punt de sauzen niet meer zoveel heter lijken te worden. Het was toch al kapot gaan. Ben wel benieuwd naar de smaak tho. En het feit dat ze nu niet te krijgen zijn, maakt het toch extra aantrekkelijk hè 😂

Relmuis

Bewuste gebruiker
Big mustard mama, die maar niet wil rijpen, door een tomatensoepje gedaan.
Heel zoet, aromatisch, maar verdomde heet, iets minder heet dan een jolokia?
Werking zette, zoals verwacht, laat in en duurde lang.
Voor herhaling vatbaar.

LucidLucy

Herstelgoeroe
Big mustard mama, die maar niet wil rijpen, door een tomatensoepje gedaan.
Heel zoet, aromatisch, maar verdomde heet, iets minder heet dan een jolokia?
Werking zette, zoals verwacht, laat in en duurde lang.
Voor herhaling vatbaar.

Pfff één peper in een soepje? Die zijn zo rond de 1 miljoen scoville?

Ik vind peper in soep sowieso altijd goed scherp overkomen.

Bovenaan