Pittige Peper Plantage (eigen kweek)

Relmuis

Bewuste gebruiker
Goed idee!
Vind kruisbestuiving ook geen probleem.
Chinense en annuum bij elkaar wordt een orgie.
Pubescens kruist alleen met pubescens.

Relmuis

Bewuste gebruiker
Rocoto31072023.jpeg
Rocoto, bijna rijp.
Wordt een soepje.
Eigenlijk zijn die soepjes alleen lekker met 30 graden, maar ja.

Ik kan de zaadjes drogen als iemand interesse heeft.

Relmuis

Bewuste gebruiker
Rocoto_r.jpeg

Rauw: smaak en aroma als een niet al te lekkere rode paprika, scherpte begint na 20 seconden, is mild, piekt na een minuut en neemt snel af.
In de soep: idem.
Door de bami: idem al meende ik hier iets van de meloensmaak te proeven die vaker genoemd wordt.

Niet mijn peper.
Simpelweg omdat ik andere soorten lekkerder vind.
Het leek alleen, maar dat kan inbeelding zijn, dat de scherpte anders aanvoelde.
Dihydrocapsaicin?

Plant is er vroeg bij, zuipt als een tierelier en houdt van veel voeding.
Alle andere pepers maken inmiddels vruchten maar haast hebben ze niet, te slecht weer de afgelopen tijd.

LucidLucy

Herstelgoeroe
Alle andere pepers maken inmiddels vruchten maar haast hebben ze niet, te slecht weer de afgelopen tijd.

Ik heb nog geen enkele rijpe peper 😭

Sommige pepers hangen al weken aan de plant met nauwelijks enige verandering.

Als de weergoden meelezen. Gun ons even een hittegolfje van een week of 2? Please?

Manu76

Bewuste gebruiker
Ik herken de problematiek van de ongewenste weersomstandigheden. Ik zit laatste dagen trouwens te denken aan een leuk product voor buiten op het terras. Waterpompje en een Hidroponische toren. Het principe van de verticale tuin. Absoluut gigantisch leuk lijkt me dat!

LucidLucy

Herstelgoeroe
Ik kom net terug van 2 weken vakantie, dus altijd spannend om te zien wat er in de tussentijd gebeurd is.

Ik had eigenlijk al meer gerijpte pepers verwacht. De Anchos zijn nog steeds groen. Ik ga bijna aan mezelf twijfelen of die wel rood horen te worden 😂

Wel een aantal gele pepers rijp en ook wat Ghost Peppers.

Een van mijn Numex Big Jim planten is zomaar aan het afsterven vanuit het midden van de stam. Geen idee wat daar gebeurt is. Blaadjes hangen slap, een peper helemaal beschimmeld, een al erg zacht, maar een was nog prima. Dus die heb ik er meteen afgehaald. Hij is dan weliswaar nog niet rijp, maar anders schimmelt die ook weg.

1000024134.jpg

Ik had in een ander topic al een nieuwe aanwinst getoond. Een 'pepermolen' voor chili flakes. Geniaal ontwerp als je het mij vraagt.

1000024135.jpg

Dus zojuist een aantal pepers geregen om eens te testen of ik die in ons klimaatje goed gedroogd krijg.

1000024144.jpg

Ik ben benieuwd. De overige gele pepers gaan binnenkort in de sambal. Evenals de Ghost Peppers.

Relmuis

Bewuste gebruiker
Ik had eigenlijk al meer gerijpte pepers verwacht.
Dat weet je nooit bij pepers.
Hier rijpe scotch bonnet (nooit geprobeerd) en jolokia.
Big mustard mama begint nou langzaam een beetje geel te worden maar haast heeft ze niet.
En ze is zo lelijk. :fearscream:

LucidLucy

Herstelgoeroe
Dat weet je nooit bij pepers.
Hier rijpe scotch bonnet (nooit geprobeerd) en jolokia.
Big mustard mama begint nou langzaam een beetje geel te worden maar haast heeft ze niet.
En ze is zo lelijk. :fearscream:

Scotch Bonnet ben ik ook wel benieuwd naar. Ik heb er wel sauzen van, maar de peper zelf los nog nooit geproefd.

Ik heb zojuist een stuk geproefd van de Numex Big Jim. Zouden 1000 scoville moeten zijn, maar merkte niet veel meer dan wat tinteling op mijn tong. Als je me had verteld dat het een puntpaprika was, had ik het ook geloofd.

De smaak was niet verkeerd, maar ook niet bijzonder. Een ietwat meer hartige variant van een paprika. Nu was ie weliswaar nog niet rijp.

Komen wel veel zaden uit één zo'n grote peper zeg haha
Die worden uiteraard bewaard.

LucidLucy

Herstelgoeroe
Links (de gele) zijn Madame Jeanette's. Lastige planten wel. Van de tien die ik gezaaid heb, zijn er slechts twee overgebleven die vruchten dragen. Groeiden ook echt niet hard deze planten.

De andere zijn habanero's.

1000024884.jpg

Iemand enig idee wat deze aan heeft gevreten?
Was allemaal aan dezelfde plant 🤔

1000024812.jpg

Kleine Bosbeer

Experimenterende gebruiker
Iemand enig idee wat deze aan heeft gevreten?
Was allemaal aan dezelfde plant 🤔
Slakken.

Hebben wij hier ook last van.. verschillende pepers aangevreten.. ook de grotere paprika's. Jammer.

De enige pepers die bij ons niet aangevreten worden, zijn die kleine paarse pepertjes die rechtop groeien aan de plant en tijdens het rijpen verkleuren naar geel/oranje/rood. Mooi plantje ook. Jammer dat die paarse kleur niet blijft als de peper opgewarmd wordt. Ik had gehoopt op paarse olie en paarse sambal, maar 't kleurt vrij snel beige-bruin.. Wel lekker pittig.. 50.000 – 100.000 Scoville Heat Units. Gekend onder enkele namen: Equadorian purple of Lila Luzi. Ook een plant met een enorme opbrengst.. lijkt wel alsof de plant extra vruchten maakt zodra je er wat geplukt hebt..

Laatst bewerkt:

LucidLucy

Herstelgoeroe
Slakken.

Hebben wij hier ook last van.. verschillende pepers aangevreten.. ook de grotere paprika's. Jammer.

De enige pepers die bij ons niet aangevreten worden, zijn die kleine paarse pepertjes die rechtop groeien aan de plant en tijdens het rijpen verkleuren naar geel/oranje/rood. Mooi plantje ook. Jammer dat die paarse kleur niet blijft als de peper opgewarmd wordt. Ik had gehoopt op paarse olie en paarse sambal, maar 't kleurt vrij snel beige-bruin.. Wel lekker pittig.. 50.000 – 100.000 Scoville Heat Units. Gekend onder enkele namen: Equadorian purple of Lila Luzi. Ook een plant met een enorme opbrengst.. lijkt wel alsof de plant extra vruchten maakt zodra je er wat geplukt hebt..

Thanks! Slakken zat in de tuin inderdaad. Het was ook maar één plant die aangetast was. Dat vond ik ook het vreemde, maarja een slak hopt niet zo snel van plant naar plant haha

Hele mooie pepers zeg! 😍

Ik dacht dat dit sierpepersoorten waren. Maar deze kan je eten dus?

De bovenste is dan de Lila Lazuli?
En de onderste?

Relmuis

Bewuste gebruiker
Die onderste lijkt op Numex Twilight maar dat is het niet.
De prachtige donkere bladeren zijn vrij uniek.
Lijkt op Black Pearl maar die heeft weer geen verschillende kleuren vruchten.

Kleine Bosbeer

Experimenterende gebruiker
Thanks! Slakken zat in de tuin inderdaad. Het was ook maar één plant die aangetast was. Dat vond ik ook het vreemde, maarja een slak hopt niet zo snel van plant naar plant haha

Hele mooie pepers zeg! 😍

Ik dacht dat dit sierpepersoorten waren. Maar deze kan je eten dus?

De bovenste is dan de Lila Lazuli?
En de onderste?
Jaa.. ze zien er uit als snoepjes :hearteyes:
Doen me wat denken aan kaalkopjes die boven de grassprietjes uitsteken.. heel uitnodigend om van te snoepen..

Er zijn sierpepers die daar op lijken, maar deze zijn wel degelijk eetbaar.

Beide foto's tonen trouwens dezelfde pepersoort.
De plant heeft in 't begin groene takken en blaadjes, die geleidelijk donkerder kleuren tot bijna zwart.
De pepers zijn in 't begin paars en kleuren dan van geel naar rood. Niet allemaal tegelijk, dus je hebt een hele kleurenvariatie aan het plantje hangen.

Bovenaan