Pittige Peper Proeverij (Sambals, Hot Sauces, Hete recepten, etc.)

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Om het topic Pittige Peper Plantage toch wat schoon te houden en te laten richten op het kweken van pepers, leek het me een goed idee om er een aan te maken over het eten van pittig voedsel.

Eigenlijk kan alles in dit topic terecht als het maar gaat over het consumeren van capsaïcine op een zo smakelijk mogelijke manier. Laten we lekkere sambals, hot sauces en gerechten delen of de recepten daarvoor!

Ik trap even af met een reactie op de recente koopjes van @New Dawn.

Bekijk bijlage 50261

Sausjes! :openmouth:🔥 Echt precies op tijd, mijn zelfgemaakte sambal was net op!

Mooie verzameling zo!

Mijn tolerantie begint echt te groeien. Ook hangt het heel erg af van het voedsel waar je het bij eet, hoe heet het uit de verf komt Het eerste drupje Garlic Reaper saus op een Doritos had me toch erg goed te pakken.

Inmiddels heb ik die Garlic Reaper saus goedgekeurd bevonden voor durum döner en salami picante pizza. Een erg smakelijk sausje als je de burn kan waarderen. Ik vind die typerende Reaper smaak eigenlijk best wel lekker.

Heb bijna spijt dat ik daar geen plantjes van heb gezaaid 😂

Achja, je moet nog wat te wensen over houden hè.

New Dawn

Bewuste gebruiker
Leuk!

Vandaag doe ik poging #2 om een "No-knead" vol-vuur-korenbrood te bakken:

Mijn "magische" ingrediënten lijst:

500 gram volkoren meel
300 gram water
1 theelepel gist
1,5 theelepel zout

Lekker lui: Mengen zonder kneden, daarna 24h in de kast laten staan.
Vanmorgen even de deegroller er overheen zodat ie mooi belegbaar is.

Gisteren pepers met een mandoline tot flinterdunne plakjes gesneden,
deze heb ik een nacht laten staan zodat ze wat vocht konden uitdampen.

Deze keer heb ik het deeg belegd met 3 chili pepers, 1 madame jeanette en 1 jalapeño.
Als test wat druppels Aardvark powerjuice toegevoegd, kijken of ik die terug kan vinden.

Het deeg is daarna "als een pannenkoek" opgerold en links en rechts samengeperst tot bol,
deze bol staat nu te rijzen en gaat straks in een voorverwarmde gietijzeren pan de oven in!

PXL_20230329_110557410.jpg

Dorito's zijn een smakelijk idee, heb ik mooi een excuus om meer chips te gaan eten!
Toevallig staat hier ook pizza op de planning, ik zal de Garlic Reaper eens uitnodigen.

Update: Even die Garlic Reaper geproefd, die is een niveau intenser inderdaad! 🔥🔥

Update 2: Tadaaaaa! Mijn heerlijke gedrocht!

PXL_20230329_135917708.jpg

Laatst bewerkt:

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Here recepten? Heere-recepten? Recepten van de Heer? "Hak uw Heer in mootjes en stop hem in de pan"

Hihi.
Gadsamme ik begin zo'n bloedgruwelijketeringhekel te krijgen aan autocorrect dat ik maar dit soort lange scheldwoorden ga typen waar autocorrect geen raad mee weet.

Há die heb ik mooi tuk vandaag!

MetalGuy

Badass junkie
Dit topic ga ik volgen! Ben een groot fan van pittig eten.😎🌶

Twee weken geleden nog een voortreffelijk Madame Jeanette sausje van onze 'eigengereide' Surinamer mogen proeven voor bij de roti.

Had er nog een week over gedaan om dat potje op te maken.

20230318_194544.jpg

Laatst bewerkt:

Relmuis

Bewuste gebruiker
Hete peper (gedroogd poeder) in chocoladeroomijs vond ik wel bijzonder.
De hersentjes begrepen het niet helemaal raakten wat van slag.

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Hete peper (gedroogd poeder) in chocoladeroomijs vond ik wel bijzonder.
De hersentjes begrepen het niet helemaal raakten wat van slag.
Nu ben ik héél nieuwsgierig. Valt dit ergens te krijgen?

Mijn ijsmaak kunsten zijn zelf niet écht geweldig.

Relmuis

Bewuste gebruiker
Had het door een bak ijs van de supermarkt geroerd.
Chocolade en pepers gaan goed samen, maar het kan natuurlijk ook met andere smaken.
Zo'n heet chocoladesausje lijkt me wel wat, dat ga ik eens proberen.

New Dawn

Bewuste gebruiker
Ik voel al bijna een Hero Tova Chocolade / Crazy Bastard Chocolate Bhutlah Mole Hot Sauce combo op mijn lippen branden...

mandragora

Badass junkie
Emeritus Mod
Nieuwe (extended) hot ones challenge... ik ben benieuwd!

Bekijk bijlage 51781
Shotjes tijd.

OT: Vertrouwen op hoe pikant pepers van dezelfde soort zijn is geen goed idee.
Ik dacht een mild gerechtje te maken.
Arrabiata saus met knoflook, 1 grote groene Jalapeno en 1 grote rode spaanse peper...wat normaal goed te verdragen is. wat kippenballetjes en kruiden.
En wat pasta...

Het gevolg was dat het bijna niet te eten was, echt bizar hoe pikant het was. Normaal kan ik bij wijze van spreken een spaanse peper rauw eten...
M'n lippen staan nog steeds in brand. Wel lekker maar het pikant overheerste toch wel iets te fel.

Kleine Bosbeer

Experimenterende gebruiker
Kheb gister carolina reaper vodka gedronken 🥵🥵
Tijdens een bezoek aan Amsterdam een Spicy Margarita leren kennen in een zuid-amerikaans restaurant.
Die cocktail werd gemaakt op basis van Mescal geïnfuseerd met chipotle-pepers.
De rand van het glas was voorzien van zout en gemalen rode pepers

Heer-lijk.. 🤤

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Kan het dat ik ze bij de AH zag liggen?
Voor 4,95 meen ik, dus ik heb gepast.

Yes, ik vond ze bij de AH voor een veel te hoge prijs. Ze lagen in een meter schap met allemaal Amerikaanse dingen naast de chips.

De prijs was iets van €3 nog wat. Beetje jammer wel, maar ik kon ze niet laten liggen 😂

Ape

Badass junkie
Deze zijn echt vet lekker!

Wel heet, maar dat mag je verwachten van Carolina Reaper. Maar goed te eten. Niet overdreven heet. (Heb er nog maar eentje op, even zien of ik ze na een hele hand ook nog zo mild vind)

Bekijk bijlage 57058
Die zijn wel lekker, maar ik wordt er misselijk van omdat ze zo vet zijn. Jammer.

Als je het kan vinden nog, lays strong jalapenõ and cheese vind je waarschijnlijk ook wel erg lekker!
Lay's Strong jalapeno & cheese 150g | Noah Foodmarket Lay's Strong jalapeno & cheese 150g | Noah Foodmarket 708 × 708

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Ik vond deze best meevallen. Wel erg lekker!
Ja uiteindelijk vielen ze inderdaad erg mee. Prima hoor. Als Chips te heet wordt is het ook niet chill meer. Ik vond die super hete Doritos ook niet lekker. Een handje gaat wel, maar die hele zak leeg werken ging me al snel tegenstaan 😂

Die zijn wel lekker, maar ik wordt er misselijk van omdat ze zo vet zijn. Jammer.

Als je het kan vinden nog, lays strong jalapenõ and cheese vind je waarschijnlijk ook wel erg lekker!
Lay's Strong jalapeno & cheese 150g | Noah Foodmarket's Strong jalapeno & cheese 150g | Noah Foodmarket Lay's Strong jalapeno & cheese 150g | Noah Foodmarket's Strong jalapeno & cheese 150g | Noah Foodmarket 708 × 708

Deze is bij ons volgens mij al uit de schappen verdwenen. Je hebt nu wel die chili en lime volgens mij. Nog niet op tho

Ape

Badass junkie
Deze is bij ons volgens mij al uit de schappen verdwenen. Je hebt nu wel die chili en lime volgens mij. Nog niet op tho
waarschijnlijk omdat nederlanders hem te pittig vonden. Al die andere lays strong zijn minder scherp, jalapeno kaas is de scherpste

Dirkdirk

DF-koning
Ze hadden bij mij op de boerderij een kas met pepers geplant. En ze zeiden, Dirk, dit is echt lekker moet je proberen. Gewoon een hap nemen. Dus ik zeg: is dat niet hele heet? Nee valt mee. Ja maar ik kan niet zo goed tegen pittig eten, wordt ik niet zo lekker van. Nee dit is zoet, dit is niet heet.

Dus ik neem een driekwart grote hap van die peper. Drie seconden later klapte hij in. Ik ben een slapjanus maar dat was ECHT NIET LEUK.

Leuk hè, pesten? Maar wat een naieveling ben ik ook.

Lemmy

Badass junkie

Lay's Strong jalapeno & cheese 150g | Noah Foodmarket's Strong jalapeno & cheese 150g | Noah Foodmarket Lay's Strong jalapeno & cheese 150g | Noah Foodmarket's Strong jalapeno & cheese 150g | Noah Foodmarket 708 × 708

Nu ben ik gek op Lay's chips, maar deze ben ik denk ik nog niet tegengekomen.

En eerlijk gezegd, zou ik ze niet willen proeven.

LucidLucy

Verslaafde in herstel
Ze hadden bij mij op de boerderij een kas met pepers geplant. En ze zeiden, Dirk, dit is echt lekker moet je proberen. Gewoon een hap nemen. Dus ik zeg: is dat niet hele heet? Nee valt mee. Ja maar ik kan niet zo goed tegen pittig eten, wordt ik niet zo lekker van. Nee dit is zoet, dit is niet heet.

Dus ik neem een driekwart grote hap van die peper. Drie seconden later klapte hij in. Ik ben een slapjanus maar dat was ECHT NIET LEUK.

Leuk hè, pesten? Maar wat een naieveling ben ik ook.

Maar nu de hamvraag... Welke pepersoort was dit?

Sowieso met pepers altijd wel verstandig om eerst met een klein flintertje te beginnen. En het liefst uit de punt, dat is het mildste deel omdat die het verste van de zaadlijst af ligt.

En met puntige pepers durf ik vrij veel aan. Maar zodra ze dat lampionvormpje krijgen (typerend voor C. Chinense) ben ik altijd voorbereid op het ergste 😂

_shikantaza

Badass junkie
Maar nu de hamvraag... Welke pepersoort was dit?

Sowieso met pepers altijd wel verstandig om eerst met een klein flintertje te beginnen. En het liefst uit de punt, dat is het mildste deel omdat die het verste van de zaadlijst af ligt.

En met puntige pepers durf ik vrij veel aan. Maar zodra ze dat lampionvormpje krijgen (typerend voor C. Chinense) ben ik altijd voorbereid op het ergste 😂
Jij ook een mini paprikaatje? 🫣

Bovenaan