1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

"Prescription only" medicijnen uit Rusland: strafbaar?

Discussie in 'Drugs en de wet' gestart door Lysergine, 15 mei 2018.

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories
  1. Lysergine

Lysergine Belezen gebruiker

Een Russische vendor waarvan ik de betrouwbaarheid nog niet duidelijk heb om het kort te verwoorden, verkoopt o.a. de onderstaande curieuze medicijnen die in Nederland alleen op recept of uitsluitend in klinische setting gebruikt worden:
    • Zolpidem en alprazolam, beiden zijn hier gereguleerd;
    • Lidocaine, een lokaal verdovingsmiddel o.a. gebruikt door de tandarts en bij hechten;
    • Antipsychotica, zoals haloperidol, quetiapine, olanzapine, risperidon;
    • Antidepressiva, zoals mirtazapine, venlafaxine, citalopram etc;
    • Ondansetron, een middel tegen misselijkheid/braken;
    • Domperidon/metoclopramide, een middel tegen misselijkheid/braken vooral bij opioiden;
    • Propofol, een slaapmiddel om narcose mee in te leiden en te onderhouden;
    • Succinylcholine, een spierverslapper alleen gebruikt tijdens operatie.
    Zowel alprazolam als zolpidem staan op de opium lijst II en import vanuit Rusland naar Nederland is dus direct strafbaar. De overige middelen uit bovenstaande opsomming staan niet op opiumlijst I of II, maar zijn wel uitsluitend op recept verkrijgbaar in Nederland.

Ondansetron kan voor mij interessant zijn als middel tegen misselijkheid en braken door serotonerge psychedelica en domperidon/metoclopramide als middel tegen misselijkheid en braken door opioiden. Mijn voorkeur gaat sterk uit naar middelen waar ik vertrouwen in kan hebben in plaats van een huis-tuin-en-keukenmiddel waarvan de effectiviteit niet zeker is.
    Is het vanuit Rusland importeren van ondansetron, domperidon, metoclopramide en lidocaine of zelfs propofol strafbaar? Hoe groot is de kans dat de douane het pakje in beslag neemt?

Op zich lijken mij dit namelijk vrij onschuldige medicijnen. Ik weet niet of het bedrijf vanuit Rusland of vanuit de EU levert.

Tijdloos vindt dit leuk.
  2. Raver

Raver Wijs gebruiker

Zeker niet allemaal hoor..

Twirley Bird vindt dit leuk.
  3. Lysergine

Klopt, zeker de antidepressiva, antipsychotica en succinylcholine (!) zijn bijvoorbeeld niet onschuldig. Vooral de laatste verbaast me, want waarom zou iemand buiten een klinische setting een spierverslapper willen hebben?!
    Met relatief "onschuldig" verwees ik naar de medicijnen die mijn interesse hebben, zoals ondansetron en domperidon of metoclopramide tegen misselijkheid. Daarnaast eventueel ook propranolol en lidocaine. Over ondansetron heb ik advies aan de huisarts gevraagd.
    Het is de vraag of het bestellen en importeren van deze middelen (*) middelen juridische problemen met zich meebrengt.

* Hiermee doel ik op: ondansetron, domperidon, metoclopramide, lidocaine en propranolol die mijn directe interesse hebben en relatief onschuldig zijn. Daarnaast ben ik benieuwd of het in theorie importeren van bijv. propofol, succinylcholine of antipsychotica een probleem zou kunnen opleveren bij de douane, zoals inbeslagname van het pakje of eventueel verdergaande consequenties. Dit zijn toch de gevaarlijkere middelen.

4. Tijdloos

Tijdloos Badass junkie Tripreporter

Kijk je mee uit als je besteld en als je wat besteld heb proberen dan te laten testen Better Safe than sorry!

Er staan immers best gevaarlijke medicijnen tussen. Die men niet zomaar hoort te gebruiken buiten het ziekenhuis. En als er met zulke medicatie wordt gerommeld is het al helemaal een bijzonder foute boel zacht uitgedrukt!

Be safe!

5. Lysergine

Testen zou inderdaad het beste zijn, maar ze nemen geen farmaceutische preparaten aan...

Er staat inderdaad heftig spul tussen. Mijn lijstje toont maar een gedeelte en lang niet alles. Er stond bijvoorbeeld ook sevofluraan tussen dat als dampvormig anestheticum gebruikt wordt tijdens algehele anesthesie zoals ze ook met lachgas doen en vroeger met ether of chloroform deden.

Ik heb twee Russische vendors: de eerste heeft goede recensies, richt zich voornamelijk op noötropica en verkoopt daarnaast enkele "prescription only" medicijnen die interessant kunnen zijn. De tweede vendor verkoopt véél meer prescription only medicijnen waarvan slechts een gedeelte in mijn openingspost is opgesomd, maar heeft geen recensies, dus ik moet de betrouwbaarheid nog uitzoeken. Sommige medicijnen, zoals lidocaine, verkopen ze beide.
    Weet jij misschien of het juridisch kwaad kan wat betreft de douane als ik prescription only medicijnen bestel?

6. Fool

Fool Badass junkie

Ja. Onder de geneesmiddelenwet, net zoals ketamine.

7. SkittlesAndMe

SkittlesAndMe Badass junkie Emeritus Mod

Je mag het niet laten testen. Het testcentrum test alleen middelen die op de opiumwet staan en alleen als ze in Nederland verkocht zijn. Dat is alleen bedoeld om de Nederlandse drugsmarkt in de gaten te houden en op de hoogte te zijn van vervuiling en gebruik.

Je kunt natuurlijk wel zeggen dat het een Nederlands illegaal middel is, maar als het eruit ziet als een medicijn zullen ze het niet aannemen. De meeste middelen uit de farma industrie zijn wel gemerkt of hebben in ieder geval een veel te nette vorm voor een illegale productie :wink:

Weet ook niet of de Russische medicijnmarkt zo betrouwbaar is?

Als het alleen op de geneesmiddelenwet staat en je koopt geen belachelijke aantallen zal er geen politie voor je deur staan, maar of het aan komt is niet gegarandeerd.

Lysergine vindt dit leuk.
  8. Lysergine

Dit vermoedde ik al... Deze link bevestigt inderdaad dat de douane medicijnen van buiten de EU in beslag neemt. Ik heb eerder 100 etilaam-1 tabletjes (farmaceutische etizolam) uit India gekocht en deze zijn echter zonder probleem bij mij afgeleverd. Wellicht komt dit doordat etizolam niet als geneesmiddel in Nederland geregistreerd staat of doordat het bij de douane gedoogd werd; dat weet ik niet. Het is me dus niet helemaal duidelijk in hoeverre dat beleid in de praktijk wordt gehandhaafd.

@SkittlesAndMe & @Fool: Denken jullie dat bij het invoeren van een doosje domperidon, propranolol, lidocaine en ondansetron problemen te verwachten zijn?
    Zoals ik het lees hoeft bij kleine hoeveelheden geen politiebezoek verwacht te worden, maar ik heb geen idee waar de grens met grote aantallen of dubieuze middelen ligt. Ik kan me voorstellen dat propofol bijv. meer argwaan opwekt dan domperidon.

9. MDMAap

MDMAap Belezen gebruiker

Maar wat moet je ermee?

Ik kan me maar moeilijk voorstellen dat het risico van vreemde (buitenlandse) medicijnen, die je niet kunt laten testen, opweegt tegen een beetje misselijkheid.

Zelfde geldt voor antipsychotica/antidepressiva. Die lijken me niet bepaald moeilijk te krijgen via legale wegen? Recreatief gebruik heb ik nog nooit van gehoord.

De Dunne vindt dit leuk.
  10. Fool

Fool Badass junkie

Ik denk het niet, maar er is natuurlijk altijd een risico aanwezig.

Lysergine vindt dit leuk.
  11. Lysergine

Ik háát misselijkheid, dus ben best bereid om dat met middelen tegen te gaan en verkies de bekende medicijnen boven huis-tuin-en-keukenmiddelen waarvan de effectiviteit discutabel of mogelijk niet toereikend is.
    De middelen die mijn interesse hebben, worden ook in Nederland gebruikt en informatie daarover is dan ook op het farmacotherapeutischkompas te vinden. Tevens heb ik dit met mijn huisarts besproken.

Het rijtje in mijn beginpost was alleen bedoeld ter illustratie van wat de vendor o.a. aanbiedt. Ik heb geen verdere interesse in antipsychotica of antidepressiva.

Als ik alles zo lees, lijkt het risico dat het pakje door de douane onderschept wordt dus aanzienlijk groter dan de kans op een politiebezoek, zolang het kleine hoeveelheden zijn én het middel onder de geneesmiddelenwet valt en niet op lijst I of II van de opiumwet staat. Domperidon, propranolol, lidocaine en ondansetron zijn wat dat betreft gunstig, ook omdat ze niet psychoactief zijn.

Fool vindt dit leuk.
  12. Legio Patria Nostra

Legio Patria Nostra Bewuste gebruiker Donateur

Vanuit Rusland stofjes importeren??
    Ikzelf begin er beslist niet aan.
    Ik heb er een beetje een raar gevoel bij.

13. Lysergine

Wat maakt dat je er geen goed gevoel bij hebt? Is dat de angst dat je pakje door de douane wordt geschept en de mogelijke gevolgen daarvan? Of vertrouw je middelen uit Rusland niet en trek je de kwaliteit en echtheid daarvan in twijfel? Of ben je bang om opgelicht te worden, dus wel betalen maar geen product ontvangen?

14. ATGC

ATGC Belezen gebruiker

Over propofol, dit middel heeft een klein verschil in dosis tussen recreatieve en totaal verdovende (bewusteloos/onderdrukte ademhaling) werking. Er zijn dodelijke ongelukken geweest bij mensen die er mee experimenteerden.

Ik heb het 3x als narcose gehad, je wordt er wel chill door wakker :mask:

15. acht.zes

acht.zes Badass junkie De Leukste Thuis!

En wat maakt dat je die spullen juist uit Rusland haalt dan?

16. Lysergine

De propofol en succinylcholine waren ter illustratie van wat deze vendor aanbiedt. Het verbaast mij nog steeds; waarom zou je dat kopen!? Ze boden zelfs sevofluraan aan... :astonished:

Ik heb een hekel aan misselijkheid/braken en wilde experimenteren met middelen zoals triptamines, lysergamides en opiaten/opioiden die dat als bijwerking kunnen hebben. Bij mijn eerste keer ALD-52 overheerste de misselijkheid en ik vond dat toch een groot nadeel. Daarna heb ik me meer verdiept in de fysiologie achter misselijkheid, heb info gevraagd bij het drugsinfoteam en mijn huisarts en ben bij die zoektocht wat middelen tegengekomen die interessant doch alleen op recept verkrijgbaar zijn. Denk daarbij aan o.a. domperidon en ondansetron die ook in Nederland gebruikt worden en waarover relevante informatie op het farmacotherapeutischkompas te vinden is. De vraag is hoe je daar dan aan gaat komen. Een bedrijf uit Rusland bood het aan - overigens een ander bedrijf dan dat waarnaar ik in mijn openingspost refereer - en besloot het vervolgens een kans te geven. Alles is goed gekomen: goede service, snelle levering en goede producten in hun originele verpakking. Geen spijt dus. Waar het precies vandaan komt is mij om het even. Als het bedrijf in Duitsland zou hebben gezeten, dan had ik het daarvandaan gehaald maar in dit geval zijn ze in Rusland gesitueerd.

17. Legio Patria Nostra

Goede vragen, en eigenlijk zijn bijna alle punten die je noemt wel van toepassing.
    Het is mij gewoon veel te link, ik heb het gevoel dat er teveel mogelijkheden spelen, waardoor het volledig mis kan gaan.
    Strengere douane ( invoer van buiten Europa) dus grotere pakkans, of je betaalt wel, maar krijgt niets.
    In die werelddelen hanteert men andere spelregels of er zijn helemaal geen regels.... omdat het om niet alledaagse artikelen gaat, kan je niet voorzichtig genoeg zijn!
    Er is mij domweg te veel onbekend. Onbekend maakt onbemind zegt men wel. ..

18. Prison

Prison Bewuste gebruiker

Wel betalen, niet ontvangen is bij mij nog nooit voorgekomen. Heb meer dan 50 bestellingen op het clearnet en darkweb geplaatst. De keren dat het ik het niet ontving heb ik contact gehad met de vendor en zijn we samen tot een oplossing gekomen. Omdat vendors van zulke dingen grotendeels afhankelijk zijn van beoordelingen die hun klanten geven, staat klantenservice over het algemeen hoog in het vaandel.

19. Legio Patria Nostra

Dat is natuurlijk goed om te kunnen lezen! Er blijft toch in ieder geval voor mij teveel onduidelijkheid over...en waar de Russen zelf niet eens iets aan kunnen...zoals de douane bijvoorbeeld.

Azarius vaporizers and accessories
Laden...