Psilocybe Cyanescens (Ballard) uit eigen tuin.

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories

DéjàVoodoo

Experimenterende gebruiker
2 jaar geleden wat mycelium bemachtigd en daar ondertussen al gedurende 2 herfsten veelvuldig van kunnen oogsten. Cultuur was afkomstig van een kloon. Deze is ook nog eens vele malen potenter dan Cubensis (en de Cyans die hier van nature voor komen). Zou het omschrijven als warmer met een glinstering in de visuals. Lage body load en verminderde come-up. De sporen hebben hun werk al gedaan en ik ben vorig seizoen dan ook een aantal plekken in de buurt tegengekomen waar ze zich ook lieten zien.

Geen gedoe met rijst en snelkookpannen. Een beetje hout. De natuur mag het werk hier zelf doen. Dit jaar hopelijk de eerste Azures.

p.s. Niet helemaal het juiste forum-gedeelte. Verplaatsen kan, maar ik voeg wel een vraag toe. Zijn er nog vragen? :thinking:

20200510_234744.jpg 20191027_221159.jpg 20200112_162117.jpg

20191027_221642.jpg 20191029_071614.jpg

Hier nog wat Azurescens:

20191228_194512.jpg

Laatst bewerkt:

DéjàVoodoo

In eerste instantie laten groeien op houtsnippers, zaagsel en hennepstrooisel. Beuken en Elzen hout doet het goed, maar ieder soort hardhout is over het algemeen prima(Naaldboom hout vermijden). De gedroogde snippers zijn vaak ietwat te voedzaam dus wel verstandig deze nog even te overgieten met kokend water en een dagje onder water te laten staan. Dan nemen ze genoeg vocht op, worden ietwat gepasteuriseerd en het teveel aan voeding gaat mee met het water wat je weggiet. Anders heb je al gauw de verkeerde schimmels in je kweek. Je kan ook enkele weken de snippers onder water laten staan om alles te verstikken. Zodra je ze dan weer afgiet sterven de anaerobe organismen af die weer als voedingsbron voor het mycelium kunnen dienen. Wel verstandig om de snippers iets te laten drogen als je ze afgegoten hebt. Te nat is ook niet goed, maar daar krijg je vanzelf wel een gevoel voor.

Uiteindelijk bij een emmer vol gewoon in de tuin gemikt inderdaad. Wat verse snippers en een deklaagje grond erover. Kleine snippers drogen buiten vrij snel uit, maar geven wel meer kans op oogst in het eerste jaar. Azures waren mislukt. Had deze in een cementkuip, maar dat werd niets. Was weinig van over begin dit jaar, maar heb nog het 1 en ander kunnen redden en weer vermeerderd.

Zeer verslavende hobby, dus je bent gewaarschuwd.

Laatst bewerkt:

KlaasVaak

Wijs gebruiker
Aha, wel wat ingewikkelder dan het leek dus. Wel een mooi proces. Moet je dat elk jaar herhalen, of houdt het zichzelf in stand?

DéjàVoodoo

In principe is het alleen een kwestie van elk jaar wat houtsnippers toevoegen en zorgen dat het niet te lang te nat of the droog kan staan. Halfschaduw. Cyanescens is heel sterk en houdt zichzelf goed in stand. Culturen kunnen wel verouderen en minder efficient worden, maar zolang er sporen blijven ontkiemen wordt de kolonie weer verjongd.

Azurescens is erg lastig. Minder bestand tegen indringers, groeit niet zo snel en de kans dat je kan oogsten is bij voorbaat klein. Wel de sterkste variant die er is. Bepaalde grassoorten zouden helpen om de kans te vergroten.

Mycelium heb ik overigens bij gluckspilze vandaan. Kleine bakjes die verkocht worden als manier om bodemverontreiniging te verwijderen; aangezien veel paddestoelen deze in de vruchtlichamen kunnen opslaan. Zware metalen e.d. Wel op schone grond kweken dus. Maar daar hadden ze wel andere rassen voor kunnen gebruiken hoor:tongueclosed:

Op zich is het allemaal best simpel, maar het is gewoon een kwestie van experimenteren en kijken wat het beste werkt met het materiaal dat je hebt. Je krijgt er vanzelf gevoel voor. Je moet ook geduld hebben. Soms gaat het fout. Trichoderma Harzianum is een groene schimmel die bijv een hele kolonie uit kan roeien, al zal dit in de buitenlucht door de natuurlijke balans veel minder snel gebeuren. Binnen in de warmte in emmers is er minder ventilatie en kan zo'n schimmel de hele boel verpesten.

Laatst bewerkt:

DéjàVoodoo

Overigens geef ik graag wat mycelium en of een sporenafdruk mee voor noppes, maar daar moet ik uiteraard wel iets voorzichtig mee zijn.

Heb nog een soort uit de VS liggen ook(Ovoideocystidiata), maar daar heb ik de nodige problemen mee gehad qua indringers in de vorm van verkeede schimmels. Ben al maanden bezig een schone cultuur te krijgen. Binnenkort weer eens met agar en sporenprinten aan de slag.
Ook nog een paar Psilocybe Subaeruginosa prints uit Australie liggen hier, maar daar ben ik nog niet aan toegekomen.

jam

Bewuste gebruiker
Lukt het ook om ze in een emmer vruchtlichamen te laten produceren? Of moet je deze dan voor een heel lange periode laten staan?
Wanneer is de beste moment om te starten met de kweek, ik kweek zelf shitakes en oesterzwammen op stukken hout, maar vind die cyanescens wel erg interessant :).
Hoelang heeft het mycelium nodig om zich te verspreiden en vruchtlichamen te vormen, kan ik er nu nog met beginnen om tegen deze herfst reeds te oogsten of vragen ze langer tijd?

Laatst bewerkt:
Azarius vaporizers and accessories
Bovenaan