Psychedelica en benzodiazepinen

YawningMan

Belezen gebruiker
Je hoort vaak dat mensen tijdens een 'bad trip' bepaalde benzodiazepinen nemen vanwege hun sederende en anxiolyse werking, met name, zover ik uit eigen 'research' kan concluderen, zijn met name clonazepam en alprazolam hiervoor het meest geschikt. Sommigen nemen het mee als back-up, 'just in case of emergency', anderen nemen het preventief, anderen omdat ze de after-glow onaangenaam vinden of willen slapen.

Kennelijk wordt het in ziekenhuis ook van tijd tot tijd gegeven aan mensen die met een ''overdosis'' psychedelica worden opgenomen, oftewel in staat van volkomen paniek verkeren.

Nou heb ik zelf geen enkele slechte ervaring met psychedelica dus ik heb deze combinatie ook nooit gemaakt ondanks dat ik benzodiazepinen sporadisch recreatief tot me neem.

Maar nu komt pas de vraag, waar (met name) op internet honderden verschillende verhalen over te vinden zijn; remt een benzodiazepine ook de hallucinaties? De één zegt van wel, de ander zegt van niet. Persoonlijk lijkt het mij het enigszins logisch dat de hallucinaties wellicht minder intens of overweldigend worden, echter kan ik me absoluut niet voorstellen dat de hallucinaties volledig verdwijnen. Lijkt mij eerder dat bepaalde antipsychotica hallucinaties volledig zouden afkappen.

TL;DR. Remmen benzodiazepinen ook hallucinaties in combinatie met psychedelica? Zo ja, wat is de eventuele wetenschappelijke verklaring hiervoor?

Chris Pontius

Badass junkie
Ik zou denken : Benzo's beïnvloeden GABA receptoren --> GABA zorgt voor een remming bij andere neurotransmitters. En gezien LSD ook via serotonine werkt, zou ik denken dat het tripeffect daardoor afneemt.

Dit zijn maar wat losse gedachten natuurlijk, absoluut niet wetenschappelijk onderbouwd. :beer:
Ik hoop dat Trimbos voor meer duidelijkheid kan zorgen. :)

YawningMan

Belezen gebruiker
Klopt, wellicht dat 'psychedelica' wat breed is :wink: verschilt natuurlijk ook wel weer per familie wat de oorzaak van de hallucinaties is. Tryptamines is natuurlijk wel een grote en waarschijnlijk de meest bekende, daar valt LSD dan weer niet onder. Anders mag de meneer van het Trimbos zich daar van mij op toespitsen maar het liefste heb ik een breed antwoord! :tongueout:

Sublimo

Badass junkie
Tripreporter
Diazepam onderdrukt de visuals/hallucinaties van LSD.

Dit wordt/werd in het ziekenhuis gebruikt als mensen binnengebracht werden met een "overdosis" LSD. Niet letterlijk een overdosis natuurlijk.
Ik zet er ook bij werd, omdat ik niet honder procent zeker weet of dit nog steeds de benzodiazepine is die daar voor wordt gebruikt, er zijn namelijk al weer een heel deel nieuwe op de markt.

YawningMan

Belezen gebruiker
Ja, ik heb dit ooit ook wel gelezen op verschillende fora maar het lijkt mij dus eerder
YawningMan zei:
J Persoonlijk lijkt het mij het enigszins logisch dat de hallucinaties wellicht minder intens of overweldigend worden, echter kan ik me absoluut niet voorstellen dat de hallucinaties volledig verdwijnen. Lijkt mij eerder dat bepaalde antipsychotica hallucinaties volledig zouden afkappen.

Einstein

Badass junkie
YawningMan zei:
J Persoonlijk lijkt het mij het enigszins logisch dat de hallucinaties wellicht minder intens of overweldigend worden, echter kan ik me absoluut niet voorstellen dat de hallucinaties volledig verdwijnen. Lijkt mij eerder dat bepaalde antipsychotica hallucinaties volledig zouden afkappen.
Ben ik ook geneigd te denken. Ik weet niks van benzo's en al helemaal niet van de interacties tussen benzo's en LSD (behalve dat benzo's handig als tripstopper zijn natuurlijk) maar ik kan me goed voorstellen dat benzo's gewoon de paniek weg zouden halen die bij een bad trip komt kijken. Voor het volledig stopzetten van visuals zou, denk ik, een veel complexer werkingsmechanisme nodig zijn dan dat van benzo's. Ik heb het niet uitgebreid bestudeerd, dus ik kan er naast zitten.

Bovenaan