1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Psychedelica en verslaving?

Discussie in 'Verslaving' gestart door Kalebas, 6 dec 2018.

Tags:
Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories
  1. Kalebas

Kalebas Newbie

Hoi Allemaal!

Ik ben niet zo heel lang geleden nog begonnen met het experimenteren van Psychedelica (Truffels, paddo's, 2cb)

Ik ken mijzelf heel goed en weet hoe ik kan zijn met verslavende middelen(ben nu inmiddels 2 jaar van de sigaretten af bijvoorbeeld). Waar mijn vraag eigenlijk op neerkomt:

Is het gebruik van psychedelica verslavend? Ik merkte met mijn laatste keer 2-cb dat ik dacht "kanonnen, morgen weer?".

Rete bang dat ik verslaafd raak. Iemand ervaring / feiten / tips?

Bedankt, en excuus als dit de verkeerde plek is of een domme vraag is =)

2. Eik

Eik DF Staff Medewerker Moderator Tripreporter

Hoi @Kalebas

Het is zeker geen domme vraag! "Better safe than sorry" toch?!

In het algemeen worden de psychedelische drugs (2-CB, LSD, Psilocybine en DMT) niet gezien als verslavend. Ze zijn allemaal niet lichamelijk verslavend en geestelijke verslaving komt maar zeer zelden voor. De meeste mensen hebben na een trip behoefte aan een pauze voordat ze weer een trip doen. Bij mij varieert zo'n pauze van een maand tot enkele jaren.

Ik heb veel gelezen dat mensen die echt (te) vaak trippen vaak slechtere ervaringen krijgen. Ik zou het zelf bij maximaal 1 keer per maand houden voor de wat serieuzere trips. Lichamelijk kan het allemaal niet zoveel kwaad maar te vaak trippen kan volgens mij wel je capaciteit om op een "normale" manier deel te nemen aan de maatschappij ontregelen.

Kortom... geniet van je trips en voel je niet schuldig als je het een periode iets vaker doet. Maar overdrijf er niet mee!

Kalebas en Inguz vinden dit leuk.
  3. Ontdekkingsreiziger

Ontdekkingsreiziger Experimenterende gebruiker

Zoals Eik al zei zijn psychedelica over het algemeen niet erg verslavend. De kick van zo'n trip kan natuurlijk wel een trigger zijn om het op korte termijn weer te doen. Ik heb zelf ook zo'n periode gehad en bij mij ging dit vanzelf weer over omdat ik na een tijdje merkte dat mijn trips niet meer de diepte in gingen en ik zelfs op een punt kwam dan ik me verveelde tijdens een trip. Toen was het voor mij duidelijk dat ik het te vaak deed. Het is hierbij natuurlijk wel belangrijk dat je eerlijk tegen jezelf blijft en dit soort signalen herkent.

Ik snap je nieuwsgierigheid naar psychedelica en denk dat het voor bepaalde mensen vooral in de beginperiode aantrekkelijk is om het vaker te doen. Zolang je eerlijk tegen jezelf blijft denk ik dat het niet erg is als je het een periode wat meer doet, maar dat is natuurlijk geen vrijkaart om meerdere keren per week psychedelica te nemen. Daarbij treed er ook tolerantie op en zullen je trips minder "profound" zijn en blijven de visuals wellicht uit. Op dat punt zal je zelf waarschijnlijk wel realiseren dat je beter een langere tijd tussen de trips kunt houden om weer die mooie ervaringen van het begin te krijgen.

Psychedelica heeft een belangrijke rol in mijn ontwikkeling gespeeld en meerdere weken of maanden tussen de trips geeft je de tijd om de inzichten (met name uit truffels, paddo's en lsd) te verwerken en te implementeren in je leven. Het gevaar als je het te vaak doet is dat je een beetje vervreemd wordt voor je omgeving en je alles maar raar gaat vinden wat mensen om je heen doen en dat je het gevoel hebt dat jij dingen veel beter snapt dan andere, hierdoor kan je heel erg in je eigen gedachten blijven hangen.

Just my two cents.
    Succes :)

4. Mindless

Mindless Badass junkie Zweefkees Emeritus Mod Top Tripreporter

Ja wat Eik en Ontdekkingsreiziger zeggen. En daarnaast bouw je met psychedelica ook lichamelijk tolerantie op waardoor de volgende dag alweer trippen een veel minder sterk effect geeft, dus zonde van je spul.

Maar aan alles kun je geestelijk "verslaafd" raken. Ik heb zelf lange tijd psychedelica te vaak gebruikt. Soms perioden elke week. Het is niet per se een verslaving in de zin van dat je het moet hebben, maar meer dat je zo ontzettend gefascineerd raakt door die ervaringen dat je graag weer naar die wondere tripwereld gaat. En je kunt jezelf echt heel goed wijsmaken dat het allemaal wel prima is om zo vaak te trippen. Je trips zullen je dan echter tonen dat dit niet oké is en dat kan dan op een heel harde manier gebeuren. Beter is inderdaad om er een flinke tijd tussen te laten. Dit houdt je trips ook veel specialer. :)

5. Kalebas

Kalebas Newbie

Dit is een heel prettig antwoord, dank je wel Eik.

Hier kan ik mij echt wel in vinden inderdaad. Als ik even goed getript heb, snap ik de meeste mensen en hun gewoontes niet meer, maar mijzelf des te beter. Nuttige verwoording, +1.

Bedankt Mindless, mijn vermoeden is dus bevestigd.

Bedankt allen voor jullie input. Ik wil zo verantwoord mogelijk met drugsgebruik omgaan. Ik heb een best serieuze baan dus ik wil inderdaad niet mijn functionaliteit in het dagelijkse leven kwijtraken. Fijn om dit bevestigd te hebben.

Fijne avond allen!

6. Lytje pole

Lytje pole Bewuste gebruiker

Weet nog steeds niet echt wat ik van psychedelica vind. Weet wel dat ze voor mij niet verslavend werken.

Begrijp misschien niet waarom de wereld leuk gemaakt moet worden. Ik kan de wereld soms zelfs leuk vinden. Ondanks dat ik mij irriteer aan het merendeel van de populatie.

Geestelijk ben ik zo leeg als een snoeptrommel zonder snoep misschien. Wat me ook niet uitmaakt, want ik hou niet van snoep, wel van de lege trommel overigens. :blackheart:

7. Twirley Bird

Twirley Bird Bewuste gebruiker

Knap geformuleerd, en erg herkenbaar ook. In mijn optiek is het ook niet verslavend maar zoals eerder gezegd net als bij MDMA gebruik het niet te vaak om de magie niet te verliezen.

Goede eigenschap van je om van iets negatiefs het positief te benaderen (over hoe je je irriteert aan de populatie)

Azarius vaporizers and accessories
Laden...