Psychoactieve cactus show-off

Wietzaadjes, kwaliteit wiet zaden kopen - Gold Seeds

Geneesmiddel

Wijs gebruiker
@Geneesmiddel hoe is het eigenlijk met jouw zaailingen gegaan?
Twee van de acht zijn uitgekomen tot nu toe maar zijn qua grootte nog niets bij wat jij daar laat zijn. Schimmel ben ik er nog aan het afsprayen met waterstofperoxide en dat lijkt wel redelijk te werken.

Zo een deksel op de bak had voor mij ook wel handig geweest denk ik. Verder hoop ik dat m'n andere cactussen ook nog een beetje gaan groeien want dat lijkt ook niet op te schieten (of ik ben ongeduldig). Ik heb ze op een plek staan achter het raam waar de hele dag zon is en dus redelijk warm. Geef ze nu ongeveer elke twee weken water, maar misschien mag dat wel ietsje meer. Kleine beetjes voeding ben ik ook mee begonnen sinds vorige keer water geven. San pedro cristaat/Bolivian Torch

Er zijn redelijk wat dingen die ik anders zou doen de volgende keer, maar daar is het een leerproces voor

LucidLucy

Bewuste gebruiker
@Geneesmiddel heb je helemaal geen afdekking op je zaailingen?
Ook geen folie ofzo?

Een 'humidity dome' zoals ze dat dan noemen is wel echt nodig in de kiemfase. Daarna is het nogal uiteenlopend hoe lang men ze in die Dome laat en beginnen met afharden (wennen aan de droogte).
Ik ken kwekers die dat na 5/6 weken al doen. Er zijn ook mensen die ze tot wel 2 jaar in die Dome laten staan.

Ik begon vorig jaar na 9-10 weken met afharden. Dit jaar laat ik ze wat langer staan. Misschien dat ze daarom ook flink groeien. Maar als je ze echt lang laat staan, raken je cactussen niks gewend. Ze worden dan wel groot, maar van die lelijke opgeblazen bollen. Zijn dan ook geen stress gewend, dus maken ze weinig mescaline aan.
En als je eenmaal begint met afharden, gaan er soms alsnog wat dood. Ook als je ze lang laat staan. Toch een beetje natuurlijke selectie ofzo. Eerder afharden geeft dus wel vaak wat sterkere planten, maar de groei is in het begin om te huilen haha

Geneesmiddel

Wijs gebruiker
@Geneesmiddel heb je helemaal geen afdekking op je zaailingen?
Ook geen folie ofzo?

Een 'humidity dome' zoals ze dat dan noemen is wel echt nodig in de kiemfase. Daarna is het nogal uiteenlopend hoe lang men ze in die Dome laat en beginnen met afharden (wennen aan de droogte).
Ik ken kwekers die dat na 5/6 weken al doen. Er zijn ook mensen die ze tot wel 2 jaar in die Dome laten staan.

Ik begon vorig jaar na 9-10 weken met afharden. Dit jaar laat ik ze wat langer staan. Misschien dat ze daarom ook flink groeien. Maar als je ze echt lang laat staan, raken je cactussen niks gewend. Ze worden dan wel groot, maar van die lelijke opgeblazen bollen. Zijn dan ook geen stress gewend, dus maken ze weinig mescaline aan.
En als je eenmaal begint met afharden, gaan er soms alsnog wat dood. Ook als je ze lang laat staan. Toch een beetje natuurlijke selectie ofzo. Eerder afharden geeft dus wel vaak wat sterkere planten, maar de groei is in het begin om te huilen haha
Oke nou dit soort dingen zijn weer goed om te weten. Volgende poging zal sen stuk beter gaan. Volgens de vendor was afdekken niet nodig en moest de aarde gewoon 10 dagen ongeveer nat blijven, dan zouden ze ontkiemen en daarna water pas weer als het potje 'merkbaar' lichter werd. Daarna heb ik ze uit de zon gelaten, en nu een beetje in de zon, verstopt tussen de andere potten.

M'n andere twee cactussen heb ik dus niet vanuit zaad opgekweekt maar gewoon verpot en in het raamkozijn gezet. Zouden sneller groeiers moeten zijn en lekker weer is het geweest, dus begin me daar ook langzaam zorgen te maken 😁😁. Lijkt me wel goed te komen, volgensmij heb ik werkelijk niets fout gedaan en ook geen schimmel etc

LucidLucy

Bewuste gebruiker
M'n andere twee cactussen heb ik dus niet vanuit zaad opgekweekt maar gewoon verpot en in het raamkozijn gezet. Zouden sneller groeiers moeten zijn en lekker weer is het geweest, dus begin me daar ook langzaam zorgen te maken 😁😁.
Ja goed, bij mijn volwassen Pedro's is het ook lastig te zien of ze nou groeien of niet. Bij die grote al helemaal. Ik kan zien dat nieuwe delen lichter groen zijn. Dan zie ik dat dat gegroeid is.

Bij de Pedro van 30cm kan ik de naalden tellen. Die verschijnen eerst nieuw in het midden en groeien langzaam aan naar buiten toe. Het tweede naald rijtje van dit jaar wijst nu verticaal omhoog ongeveer haha.
Ja wat zou het zijn? Een cm misschien 🤷‍♂️

Pedro's kunnen best wat water hebben trouwens. Beter dan peyote's. Wel de grond op laten drogen tussendoor. Maar ze kunnen wel wat hebben qua water. Beter dan de meeste cactussen.
Bij mij staan ze wel op het zuiden. En atm laat ik al mijn volwassen Pedro's buiten. Volle zon it is!

Geneesmiddel

Wijs gebruiker
Ik kan zien dat nieuwe delen lichter groen zijn. Dan zie ik dat dat gegroeid is.
Check! Ik dacht al dat dat misschien op groei zou duiden.
Pedro's kunnen best wat water hebben trouwens. Beter dan peyote's. Wel de grond op laten drogen tussendoor.
Ze staan bij mij ook op het zuiden en het wordt flink warm achter het raam, dus meestal is die pot al kurkdroog na een aantal dagen terwijl ze pas twee weken later krijgen. In maart en april was dat nog een maand ertussen terwijl het toen ook al goed warm was.

LucidLucy

Bewuste gebruiker
Ze staan bij mij ook op het zuiden en het wordt flink warm achter het raam, dus meestal is die pot al kurkdroog na een aantal dagen terwijl ze pas twee weken later krijgen. In maart en april was dat nog een maand ertussen terwijl het toen ook al goed warm was.
Klinkt als prima omstandigheden 👍

Chr0nic

Bewuste gebruiker
Telt deze unit ook mee? Gebruik hem voornamelijk als wierrook houder:tonguewink:. Vorig jaar als cadeau gekregen. Staat zo goed als de hele dag in de zon. Krijgt af en toe een scheutje water. Nooit verpot.
Wat betekenen die bruine schurft plekjes en die troebel witte vlekken?
Heb even globaal dit topic door gescrolt maar blijkbaar komt er nog wel wat verzorging bij kijken. Binnenkort maar even verdiepen in de materie.

IMG_7516.jpeg

Edit: kun je de cactus ook boofen? Denk dat de scherpe naaldjes de effectiviteit kunnen vergroten door microscheurtjes te maken in je darm voor snellere opname in je bloedbaan.

Laatst bewerkt:

LucidLucy

Bewuste gebruiker
Telt deze unit ook mee?
Zeker telt dit mee haha!
Mooie cristaat hoor!
Wat betekenen die bruine schurft plekjes en die troebel witte vlekken?
Ik vind het een beetje lastig te zien op de foto. Maar meestal is dit corking. Niet echt schadelijk tenzij het echt extreem wordt. Ik wil me ook nog eens verdiepen in wat dit nou precies is en hoe het ontstaat. Ik heb er op cristaten ook iets meer last van dan normale San Pedro's.

Is het wel gewoon stevig als je het aanraakt?

Edit: kun je de cactus ook boofen? Denk dat de scherpe naaldjes de effectiviteit kunnen vergroten door microscheurtjes te maken in je darm voor snellere opname in je bloedbaan.
Ik was graag proefkonijn. En boofen is altijd mijn favoriete ROA geweest. Maar in deze geef ik jou de eer. (Ik verschuil me achter het feit dat ik geen drugs meer gebruik).

Laat je even weten hoe het was? 😜

Chr0nic

Bewuste gebruiker
Ik vind het een beetje lastig te zien op de foto. Maar meestal is dit corking. Niet echt schadelijk tenzij het echt extreem wordt. Ik wil me ook nog eens verdiepen in wat dit nou precies is en hoe het ontstaat. Ik heb er op cristaten ook iets meer last van dan normale San Pedro's.

Is het wel gewoon stevig als je het aanraakt?
Jaa voelt verder stevig en gezond aan. Denk wel dat het tijd is voor Meneer Cris Taat om verpot te worden naar een grote pot. Ik heb alleen nog universele potgrond in huis. Aanrader? Of toch maar speciale cactus grond gebruiken?

LucidLucy

Bewuste gebruiker
Jaa voelt verder stevig en gezond aan. Denk wel dat het tijd is voor Meneer Cris Taat om verpot te worden naar een grote pot. Ik heb alleen nog universele potgrond in huis. Aanrader? Of toch maar speciale cactus grond gebruiken?

Het is iets beter om specifiek cactusgrond te gebruiken. En dan verkies ik die van pokon boven het huismerk van de Intratuin. Omdat die al wat droger is en minder grove stukken bevat.

Belangrijk is wel dat je z'n grond goed vochtdoorlatend maakt. Pot 'm alsjeblieft niet over in enkel cactusgrond, dat is een recept voor mogelijk wortelrot. Zeker als je net een keer te snel of te laat in het jaar water geeft.

Voor San Pedro's gebruik ik vaak 50% cactusgrond en 50% perliet. Hele simpele mix, maar werkt opzich prima.
Voor peyote's werk ik met minder organisch substraat. Dan moet je denken aan 15-20% cactusgrond, 35-40% perliet en 45% BIMS (puimsteen).

Op internet zijn er ook nog allerlei hele chique mixjes te vinden. Maar ik houd het zelf ook graag simpel. Wat ik hierboven schreef werkt prima hoor.

Overigens ziet de pot er nog niet heel gek klein uit voor het formaat van jouw cristaat. Maar als je aan de onderkant de wortels al ziet zitten. Dan kan je 'm wel gaan verpotten ja.

Edit: heel specifiek cactusgrond hoeft niet altijd beter te zijn. Wat wel belangrijk is, is dat je een grondmix pakt met een zo laag mogelijk stikstof gehalte. Ze houden niet zo van stikstof. Hetzelfde geld dus voor voeding geven. Zo laag mogelijk stikstofgehalte.
Bij zowel grond als voeding kan je dat altijd op de achterkant checken. Daar staan een NPK-verhouding (stikstof-fosfor-kalium).

LucidLucy

Bewuste gebruiker
Ik heb weer een nieuwe aanwinst in de collectie. Een maatje van me heeft deze van de week voor me meegenomen bij een hobby kweker in België.

Een geënte Lophophora Williamsii (Peyote) cristaat. Cristaatvorming bij peyote's is erg zeldzaam. Het komt veel minder vaak voor dan bij San Pedro's. Dat maakt dit exemplaar best wel uniek (en een beetje prijzig 😳).

IMG20220522151431.jpg

IMG20220522151450.jpg

De entstam is niet meer in beste staat. Dus ik heb besloten om 'm gelijk maar te ontenten. Het beste is om dat te doen aan het begin van het groeiseizoen. Maar ik wil voorkomen dat er van de winter inneens iets mis gaat met de entstam en ik dan moet gaan opereren.

IMG20220522151535.jpg

IMG20220522151525.jpg

Let's go!

IMG20220522151700.jpg

Blijft erg spannend dit. Slechts de tweede keer dat ik een cactus ga ontenten. De eerste keer was al bij een redelijk kostbaar exemplaar. Nu al helemaal. Hopen dat alles goed gaat, fingers crossed!

IMG20220522152248.jpg

Eerst even goed eraf gesneden, dan kunnen we nu makkelijker werken.

IMG20220522153008.jpg

En dan langzaam verder werken. De bedoeling is dat je al het vlees van de entstam eruit snijd, zodat je alleen maar vlees van de peyote overhoudt. En dat was best diep snijden 😅

IMG20220522153912.jpg

Nu heb ik 'm op zolder gelegd. In de buurt van het dakraam (vanwege de luchtcirculatie), maar uit de zon. Dan mag nu de wond gaan helen voor ongeveer twee weken, misschien iets langer. En na het helen zet ik 'm in een pot met 15% grond en 85% perliet (droge mix) om wortel te laten schieten.

Het wordt komende twee weken als het goed is niet absurd warm. Hopelijk blijft het een beetje stabiel. Dat lijkt me het beste voor de wondgenezing.

Geneesmiddel

Wijs gebruiker
Ik heb weer een nieuwe aanwinst in de collectie. Een maatje van me heeft deze van de week voor me meegenomen bij een hobby kweker in België.

Een geënte Lophophora Williamsii (Peyote) cristaat. Cristaatvorming bij peyote's is erg zeldzaam. Het komt veel minder vaak voor dan bij San Pedro's. Dat maakt dit exemplaar best wel uniek (en een beetje prijzig 😳).

Bekijk bijlage 42225

Bekijk bijlage 42226

De entstam is niet meer in beste staat. Dus ik heb besloten om 'm gelijk maar te ontenten. Het beste is om dat te doen aan het begin van het groeiseizoen. Maar ik wil voorkomen dat er van de winter inneens iets mis gaat met de entstam en ik dan moet gaan opereren.

Bekijk bijlage 42227

Bekijk bijlage 42228

Let's go!

Bekijk bijlage 42229

Blijft erg spannend dit. Slechts de tweede keer dat ik een cactus ga ontenten. De eerste keer was al bij een redelijk kostbaar exemplaar. Nu al helemaal. Hopen dat alles goed gaat, fingers crossed!

Bekijk bijlage 42231

Eerst even goed eraf gesneden, dan kunnen we nu makkelijker werken.

Bekijk bijlage 42232

En dan langzaam verder werken. De bedoeling is dat je al het vlees van de entstam eruit snijd, zodat je alleen maar vlees van de peyote overhoudt. En dat was best diep snijden 😅

Bekijk bijlage 42233

Nu heb ik 'm op zolder gelegd. In de buurt van het dakraam (vanwege de luchtcirculatie), maar uit de zon. Dan mag nu de wond gaan helen voor ongeveer twee weken, misschien iets langer. En na het helen zet ik 'm in een pot met 15% grond en 85% perliet (droge mix) om wortel te laten schieten.

Het wordt komende twee weken als het goed is niet absurd warm. Hopelijk blijft het een beetje stabiel. Dat lijkt me het beste voor de wondgenezing.
Wat 😅. Dat lijkt wel een San Pedro stam waar een peyote op is gaan huishouden. Heel cool!

LucidLucy

Bewuste gebruiker
Wat 😅. Dat lijkt wel een San Pedro stam waar een peyote op is gaan huishouden. Heel cool!
Het is geen San Pedro denk ik. Ik weet niet wat het wel is. Maar San Pedro's worden wel vaak gebruikt als entstam. Dragon fruit stammen worden ook vaak gebruikt en zo zijn er nog een paar soortjes.

Enten (in het Engels 'graften', mocht je willen googlen) wordt relatief vaak gedaan bij traag groeiende soorten (vb Ariocarpus of Lophophora). Een peyote groeit ontzettend traag. Maar door 'm te enten wordt de groei versneld.

Mijn broertje zag het net en vond, in zijn woorden, "deze Frankenstein praktijken" wel cool.

Ik ben zelf geen fan van enten omdat ik het gewoon niet zo mooi vind. Ook heb je meer kans op complicaties. Want de soorten die als entstam gebruikt worden, worden vaak minder oud dan wat je ent. En als je entstam afsterft, sterft op een gegeven moment het bovenste deel ook een keer.

Het is leuk voor een paar jaar. Om een Ariocarpus of Lophophora van z'n 2e tot 10e/15e levensjaar even goed te boosten. Maar daarna zou ik 'm op eigen wortel laten groeien.

Die maat van mij die dit exemplaar voor mij had meegebracht had daar ook een Loph cristaat op eigen wortel meegenomen. Die was kleiner dan dit exemplaar, maar wel een stuk ouder. (En 3 keer zo duur 😳)

Geneesmiddel

Wijs gebruiker
Het is geen San Pedro denk ik. Ik weet niet wat het wel is. Maar San Pedro's worden wel vaak gebruikt als entstam. Dragon fruit stammen worden ook vaak gebruikt en zo zijn er nog een paar soortjes.

Enten (in het Engels vragen, mocht je willen googlen) wordt relatief vaak gedaan bij traag groeiende soorten (vb Ariocarpus of Lophophora). Een peyote groeit ontzettend traag. Maar door 'm te enten wordt de groei versneld.

Mijn broertje zag het net en vond, in zijn woorden, "deze Frankenstein praktijken" wel cool.

Ik ben zelf geen fan van enten omdat ik het gewoon niet zo mooi vind. Ook heb je meer kans op complicaties. Want de soorten die als entstam gebruikt worden, worden vaak minder oud dan wat je ent. En als je entstam afsterft, sterft op een gegeven moment het bovenste deel ook een keer.

Het is leuk voor een paar jaar. Om een Ariocarpus of Lophophora van z'n 2e tot 10e/15e levensjaar even goed te boosten. Maar daarna zou ik 'm op eigen wortel laten groeien.

Die maat van mij die dit exemplaar voor mij had meegebracht had daar ook een Loph cristaat op eigen wortel meegenomen. Die was kleiner dan dit exemplaar, maar wel een stuk ouder. (En 3 keer zo duur 😳)
Ik wist eerste helemaal niet dat dat een ding was joh.. siamese cactussen. Maar ik snap het principe nu, gaaf.

Kweken is leuk, als ik wat meer tijd ga hebben staan paddo's en Salvia ook nog op de lijst 😄.

Geneesmiddel

Wijs gebruiker
Update:
Waterstofperoxide lijkt de schimmel aardig weggewerkt te hebben en de cactus niet echt aangetast te hebben. De peyotes die zijn uitgekomen, groeien volgensmij goed. Ik zit er aan te denken om ze zo gauw mogelijk over te potten en het ditmaal gelijk goed te doen, nieuwe grond steriliseren en de juiste verhouding grond:BIMS(?).

En ze krijgen wel een leuke vorm als je ze samen in een pot stopt toch?

• Like
Waarderingen: ljuv

LucidLucy

Bewuste gebruiker
Ik zou oppassen met peyote zaailingen heel vroeg over te potten. Vaak lopen ze toch wat stress op van verpotten en je kan de wortels lichtjes beschadigen. Al zijn het maar mini haarscheurtjes, het zal wel eventjes een tik geven aan de ontwikkeling van je zaailingen.

Zolang ze het goed doen, zou ik ze voorlopig even laten doen. Tenzij het echt heel onhandig is waar ze nu in verblijven.

Ik verpot ze meestal pas na 1 a 1,5 jaar.

Voor wat betreft de vorm als je ze samen in een pot stopt. Ik ben er ook mee aan het experimenteren. Heb er een paar los een paar enkele en volgens mij ook een 'drieling'. Ik verwacht er geen hele speciale dingen van. Het zijn geen caespitosa varianten (of wel, ik weet niet wat voor zaden je had haha) die allerlei pups gaan aanmaken.

Als je je zorgen maakt dat je grond te vochtig blijft. Dan zou ik ze misschien eind augustus verpotten naar een meer anorganisch grondmengsel. Dan even 2 weken laten om de wortels te laten helen, vervolgens water geven. Dan kunnen ze even wennen, in oktober nog eens water geven en dan de winter in. In de winter wel echt oppassen met water geven. Zeker als ze niet op een warmtemat en onder een lamp staan. Dan is het beste om ze geen water te geven. Maarja zulke kleine dingetjes hebben nog niet veel reserve. Dus het is echt even afwegen op het zicht haha

LucidLucy

Bewuste gebruiker
Ik kan het op de foto misschien niet goed zien. Maar ik denk geen schimmel te zien zo gauw. Meestal begint schimmel ook van de grond af.

Mooi hoor!

Hoe lang ga je ze in de humidity dome laten?
Ik ben die van mij nog niet aan het afharden. Ik heb besloten ze eerst aan de zon te laten wennen. Zonnestress heelt wat beter in een vochtige omgeving lijkt het.

• Like

0t0lerance

Bewuste gebruiker
Ik kan het op de foto misschien niet goed zien. Maar ik denk geen schimmel te zien zo gauw. Meestal begint schimmel ook van de grond af.

Mooi hoor!

Hoe lang ga je ze in de humidity dome laten?
Ik ben die van mij nog niet aan het afharden. Ik heb besloten ze eerst aan de zon te laten wennen. Zonnestress heelt wat beter in een vochtige omgeving lijkt het.
Geen idee, momenteel zijn ze nog wel heel erg klein. In principe staan de zuurstofroosters volledig open in het kasje (wel met een laag micropore tape over de roosters tegen vliegjes waarvan de larven de wortels opvreten). Ik wil ze zo lang mogelijk beschermen tegen die vliegjes en zover ik heb begrepen kan het geen kwaad zolang de grond niet helemaal opdroogt en er voldoende ventilatie is om schimmel tegen te gaan.. ik heb al in geen weken schimmel gezien en open om de dag even de kas voor wat frisse lucht en om ze te bekijken.

Wie weet plaats ik iets om een kier te creëeren, zodat er meer verse lucht bij komt en de grond wat droger wordt... en daar wat micropore tape langs ofzo. Ik heb geen vensterbank om ze neer te zetten, dus ze krijgen nu indirect licht via het raam + brand er een 30w groeilamp boven (wat ongeveer gelijk staat aan 2x t5.. heb 'm dan ook vrij hoog hangen)
16547118176452287426262079949267.jpg

....1 minuut later... (als ik wat heb bedacht moet ik t uitvoeren anders vergeet ik het haha)
20220608_202504.jpg
20220608_202521.jpg
huppa zo'n injectiepoort aan weerszijden en tape spannen tape ligt platgebogen aan de bovenkant waardoor er geen beesie tussen komt. En dit is een aardige kier.. zat frisse lucht

LucidLucy

Bewuste gebruiker
Haha lekker geknutseld dus. Ja ik houd ze nu ook veel langer afgesloten dan ik eerst deed. Zolang er geen sporen in komen krijg je ook geen schimmel toch 🤷‍♂️

Maar zo met die tape blijft het wel goed vochtig denk ik.

Mooie lamp trouwens! Welk type is dat?

Ik zat er zelf aan te denken om een SF1000 te halen eind zomer. Beetje afhankelijk hoe goed de zaailingen het doen. Ik denk dat ik ze doorkweek in de winter. Of in elk geval de winter kunstmatig verkort.

Javelin

Belezen gebruiker
Wat een prachtige topic en hobby!
En de fotos van de baby cactussen zijn zo schattig! Bijna zo schattig als mijn kittens. I am in love.

• Love

0t0lerance

Bewuste gebruiker
Haha lekker geknutseld dus. Ja ik houd ze nu ook veel langer afgesloten dan ik eerst deed. Zolang er geen sporen in komen krijg je ook geen schimmel toch 🤷‍♂️

Maar zo met die tape blijft het wel goed vochtig denk ik.

Mooie lamp trouwens! Welk type is dat?

Ik zat er zelf aan te denken om een SF1000 te halen eind zomer. Beetje afhankelijk hoe goed de zaailingen het doen. Ik denk dat ik ze doorkweek in de winter. Of in elk geval de winter kunstmatig verkort.
Kijk eerst wat videos van deze knakker. Schijnen wel 3 versies van dat model te zijn uitgebracht.. hij heeft heel veel goede vergelijkingen: https://youtube.com/c/Albopepper
Dingetje wat ik heb stelt niks voor.. enkel voor ontkiemen en eerste jaar; spiderfarmer sf300
Ik koop nog niks.. ontwikkelingen gaat snel en wacht af wat er tegen die tijd allemaal is.

LucidLucy

Bewuste gebruiker
Kijk eerst wat videos van deze knakker. Schijnen wel 3 versies van dat model te zijn uitgebracht.. hij heeft heel veel goede vergelijkingen: https://youtube.com/c/Albopepper
Dingetje wat ik heb stelt niks voor.. enkel voor ontkiemen en eerste jaar; spiderfarmer sf300
Ik koop nog niks.. ontwikkelingen gaat snel en wacht af wat er tegen die tijd allemaal is.
Ik zal eens kijken!
Ja na het eerste jaar kap ik met de lampen denk. Ligt een beetje aan de ontwikkeling. Zeker Peyote's zijn gewoon nog klein dan.

Heb je toevallig een lichtsterkte meter? Je hebt tegenwoordig ook apps op je telefoon. Die zijn niet heel betrouwbaar, maar geven wel richting in wat voor orde van grootte aan lux je kan denken.

Ik zal morgen weer eens in de zon meten als het goed weer is. In de lente ging ie al makkelijk over 90.000 lux heen in de volle zon. De zon is nu misschien nog wel sterker zelfs.
Maatje van mij heeft een mars hydro en die zit ook rond de 80-90k lux op zo'n 50cm hoogte. De spider farmer sf1000 is ietsje sterker denk ik, maar ontloopt elkaar niet veel.

Ik heb zelf twee led TL balkjes. Kom nieteens boven de 10k lux uit. In de winter op de warmtemat was het voldoende om m'n ielige zaailingen (Ariocarpus Retusus en Lophophora Williamsii) in leven te houden. Maar niet voor echt serieuze groei.

0t0lerance

Bewuste gebruiker
(...)
Heb je toevallig een lichtsterkte meter? Je hebt tegenwoordig ook apps op je telefoon. Die zijn niet heel betrouwbaar, maar geven wel richting in wat voor orde van grootte aan lux je kan denken.
(...)
Ik heb zelf twee led TL balkjes. Kom nieteens boven de 10k lux uit. In de winter op de warmtemat was het voldoende om m'n ielige zaailingen (Ariocarpus Retusus en Lophophora Williamsii) in leven te houden. Maar niet voor echt serieuze groei.
Zover ik had begrepen van jerry (San Pedro Mastery) hebben ze het eerste jaar voldoende aan een enkele t5 op 30cm o.i.d. In z'n video over het kiezen van een T5 lamp had die daar het e.e.a over uitgelegd.. als het goed is staat mijn lampje voor 2 a 2.5x t5 qua output, dus ik heb die van mij zo hoog gehangen dat alles licht krijgt (50cm), aangezien het lampje aan de kleine kant is.. uit de vergelijking video's van die peper kweker komt lux par enz enz enz allemaal aan bod en wordt vergeleken (ook de SF300).. dus dat is een beetje m'n referentie geweest.. ik heb geen lichtsterkte meter

LucidLucy

Bewuste gebruiker
Zover ik had begrepen van jerry (San Pedro Mastery) hebben ze het eerste jaar voldoende aan een enkele t5 op 30cm o.i.d. In z'n video over het kiezen van een T5 lamp had die daar het e.e.a over uitgelegd.. als het goed is staat mijn lampje voor 2 a 2.5x t5 qua output, dus ik heb die van mij zo hoog gehangen dat alles licht krijgt (50cm), aangezien het lampje aan de kleine kant is.. uit de vergelijking video's van die peper kweker komt lux par enz enz enz allemaal aan bod en wordt vergeleken (ook de SF300).. dus dat is een beetje m'n referentie geweest.. ik heb geen lichtsterkte meter
Ik zal de video's nog weleens kijken. Ik was eens benieuwd hoe sterk het licht was bij jou. Ik heb zelf dan een kleine led tl-balk. Zoals ik al zei geeft die te weinig licht. Voor het eerste jaar gaat het misschien wel.
Het grootste probleem zit 'm bij mijn lamp in het lichtspectrum. Het is led 4000k en ledlampen kunnen maar een heel beperkt spectrum leveren t.o.v. andere lampen. Dat maakt ze heel energiezuinig, maar geeft dus niet alle lichtkleuren mee die je wilt hebben.
Daarom zie je in led kweeklampen ook verschillende spectrums aan licht. Daar zitten vaak 4 of 5 verschillende types leds in.

0t0lerance

Bewuste gebruiker
Ik zal de video's nog weleens kijken. Ik was eens benieuwd hoe sterk het licht was bij jou. Ik heb zelf dan een kleine led tl-balk. Zoals ik al zei geeft die te weinig licht. Voor het eerste jaar gaat het misschien wel.
Het grootste probleem zit 'm bij mijn lamp in het lichtspectrum. Het is led 4000k en ledlampen kunnen maar een heel beperkt spectrum leveren t.o.v. andere lampen. Dat maakt ze heel energiezuinig, maar geeft dus niet alle lichtkleuren mee die je wilt hebben.
Daarom zie je in led kweeklampen ook verschillende spectrums aan licht. Daar zitten vaak 4 of 5 verschillende types leds in.
Na ik had even een luxmeter geïnstalleerd.. in t zonlicht 110.000 lux bij mn cactussen voor het raam.. en zaailingen in t midden zitten op 13.000 en de buitenste 2 bakken op 6000... minder nog.. net even op het niveau van de zaailingen gekeken.. 10.000 max midden.. en uiteindes denk ik waardeloos.. niet naar gekeken

Laatst bewerkt:

LucidLucy

Bewuste gebruiker
heb m nu op 36cm van de zaailingen af gehangen.. 14.000 in het midden en 6000 bij de uiteindes.
Hou ze wel in de gaten voor zonnestress. Ik heb ook een keer m'n lamp dichterbij gehangen en hetzelfde aantal uren licht gegeven. En sommigen vonden dat toch een heftige overgang haha

Gewoon een beetje proberen en zien wat er gebeurt zou ik zeggen. Uiteindelijk gaat het om wat je op je planten kan zien natuurlijk.

Die 80-90k lux waar ik over sprak is wel op volwassen planten. Dus voor zaailingen is dat ook niet het streven. Rustig laten wennen, dan kunnen ze dat vanzelf een keer aan.

0t0lerance

Bewuste gebruiker
Hou ze wel in de gaten voor zonnestress. Ik heb ook een keer m'n lamp dichterbij gehangen en hetzelfde aantal uren licht gegeven. En sommigen vonden dat toch een heftige overgang haha

Gewoon een beetje proberen en zien wat er gebeurt zou ik zeggen. Uiteindelijk gaat het om wat je op je planten kan zien natuurlijk.

Die 80-90k lux waar ik over sprak is wel op volwassen planten. Dus voor zaailingen is dat ook niet het streven. Rustig laten wennen, dan kunnen ze dat vanzelf een keer aan.
Ja, ik wissel af en toe de bakken naar de uiteindes en weer naar het midden (in de natuur is het de ene dag ook het lekker weer.. andere dag wat bewolkter denk ik dan maar)

Nou zal over een maandje weer kijken hoe t gaat.

0t0lerance

Bewuste gebruiker
Yes, ondanks heen en weer schuiven toch te veel voor een paar zaailingen, zie wat lichtrode verkleuring:
20220620_105455.jpg
Heb de lamp wat omhoog geschoven.. rond de 10.000 nu in het midden.. en zijkanten 7000

LucidLucy

Bewuste gebruiker
U bent hier getuige van een geboorte. Mijn L. Williamsii (normale peyote) werkt hier een vrucht naar buiten. Deze felroze vruchten schijnen zoet van smaak te zijn en zo gekleurd om eruit te zien als snack voor vogels. Ik laat de vruchten altijd zitten tot ze uitgedroogd zijn. Dan kan de cactus die suikers terug tot zich nemen (is het idee). Als ie droog is, kan je 'm er makkelijk af plukken en ontleden voor de zaadjes.

IMG20220624212015.jpg

In de volgende foto is een vrucht te zien van nog geen twee weken geleden. Op mijn L. Jourdaniana (ook peyote, maar een variant die felpaarse bloemen geeft en meer pups aanmaakt). Deze vrucht begint al goed uit te drogen en is al lastiger te onderscheiden van de oude bloemknoppen. Ze hebben nu een beetje dezelfde kleur.

IMG20220624212040.jpg
Voor de oplettende kijker, ja er zit ook weer een nieuwe bloemknop in. Ik heb er twee van, in die andere zitten alweer twee nieuwe knoppen. Deze twee bloeien als een gek. Nog net niet wekelijks.

0t0lerance

Bewuste gebruiker
U bent hier getuige van een geboorte. Mijn L. Williamsii (normale peyote) werkt hier een vrucht naar buiten. Deze felroze vruchten schijnen zoet van smaak te zijn en zo gekleurd om eruit te zien als snack voor vogels. Ik laat de vruchten altijd zitten tot ze uitgedroogd zijn. Dan kan de cactus die suikers terug tot zich nemen (is het idee). Als ie droog is, kan je 'm er makkelijk af plukken en ontleden voor de zaadjes.

Bekijk bijlage 43517

In de volgende foto is een vrucht te zien van nog geen twee weken geleden. Op mijn L. Jourdaniana (ook peyote, maar een variant die felpaarse bloemen geeft en meer pups aanmaakt). Deze vrucht begint al goed uit te drogen en is al lastiger te onderscheiden van de oude bloemknoppen. Ze hebben nu een beetje dezelfde kleur.

Bekijk bijlage 43518
Voor de oplettende kijker, ja er zit ook weer een nieuwe bloemknop in. Ik heb er twee van, in die andere zitten alweer twee nieuwe knoppen. Deze twee bloeien als een gek. Nog net niet wekelijks.
Kijk eens wat prachtig.. zo ik moet toch wel even een jaartje of 10 of meer wachten voordat ik zo'n formaat heb haha.

LucidLucy

Bewuste gebruiker
Trichocereus Bridgesii Monstrose (TBM) in de volksmond ook wel de 'peniscactus' genoemd. Deze begon bij mij inneens een nieuwe bol te groeien. Blijft een aparte gewaarwording.

Hier viel het me op (nog geen twee weken terug):

IMG20220614093713.jpg

Dit was één dag later:

IMG20220615205911.jpg

Dit was vandaag precies 11 dagen na de eerste foto:

IMG20220625161925.jpg

IMG20220625162009.jpg

Dit gaat zo hard vergeleken met alle andere cacti die ik heb. Nou is Bridgesii (Bolivian torch) een erg snel groeiende soort. Maar zo'n verschil in 11 dagen wow!

Bovenaan