puber zonder hersens

caatje

Badass junkie
NORWICH,
OUders die hun puberkinderen toevoegen dat ze rekening moeten houden met anderen, kunnen zich de moeite besparen.

Pubers gebruiken maar een gedeeltelijk het deel ban hun hersenen waarmee ze rekening kunnen houden met de gevoelens van andere, hebben wetenschappers ontdekt.

De ontwikkeling van hersenen is traag als het gaat om de mogelijkheid om beslissingen te nemen. Met die verklaring proberen de wetenschappers te begrijpen waarom er mokkende tieners bestaan. Pas met de 20 of 30 is de ontwikkeling volledig

bron

Dat verklaart een hoop :grin:

Kim

Wijs gebruiker
caatje zei:
NORWICH,
OUders die hun puberkinderen toevoegen dat ze rekening moeten houden met anderen, kunnen zich de moeite besparen.

Pubers gebruiken maar een gedeeltelijk het deel ban hun hersenen waarmee ze rekening kunnen houden met de gevoelens van andere, hebben wetenschappers ontdekt.

De ontwikkeling van hersenen is traag als het gaat om de mogelijkheid om beslissingen te nemen. Met die verklaring proberen de wetenschappers te begrijpen waarom er mokkende tieners bestaan. Pas met de 20 of 30 is de ontwikkeling volledig

bron

Telegraaf he :rolleyes:

BacingsPen

Badass junkie
Saivy zei:
need^weed zei:
bij de een gaat het nou eenmaal sneller als bij andere .... :wave:

En meestal zijn het de meisjes die sneller ontwikkeld zijn :wink:

Op dat gebied zijn veel meisjes van 8 al verder dan de meeste mannen ooit zullen komen dus tsja..

Maar de onzekerheid waar veel meiden/vrouwen mee rondlopen verklaart natuurlijk ook een hoop :wink:

Sweet_Shadow

Badass junkie
Tripreporter
caatje zei:
NORWICH,

bron

Dat artikel is wel heel slecht geschreven...
"OUders die hun puberkinderen toevoegen dat ze rekening moeten houden met anderen, [...]" :confused:
"Pubers gebruiken maar een gedeeltelijk het deel ban hun hersenen [...]"

Ik verwijs dit artikel naar het land der fabelen :P

BacingsPen

Badass junkie
Sweet_Shadow zei:
caatje zei:
NORWICH,

bron

"OUders die hun puberkinderen toevoegen dat ze rekening moeten houden met anderen, [...]" :confused:

Omwille van de spelfouten? Die staan altijd in de Telegraaf :P

Maar deze fouten komen neem ik aan door het overtypen? (lijkt me sterk dat deze fouten er echt in staan..)

zommes

Badass junkie
Ik denk niet dat caatje het heeft overgetypt. Maar zou kunnen zijn.

Zijn inderdaad wel hele grove fouten.

matthijs

Badass junkie
NORWICH,

Sowieso bizar slecht geschreven...Omdat pubers traag beslisingen nemen gaan ze mokken :confused:

BacingsPen

Badass junkie
mathijs zei:
NORWICH,

Sowieso bizar slecht geschreven...Omdat pubers traag beslisingen nemen gaan ze mokken :confused:

klopt toch wel? Als je te lang bezig bent met de verwerking van informatie, kan het gezeur van pa of ma (wat toeneemt, omdat je veel nadenkt, en daardoor nalatiger wordt..) er niet meer bij, en dus ga je flippen..

Het hilarische van alles is, dat het daarna vaak omgekeerd is.. Ouders kunnen de informatie die (soms) door hun kinderen wordt gegeven niet meer (zo snel) verwerken, en reageren daardoor (vooral sochtends gaat dat hier op) nogal geirriteerd en mokkend..

Wat me ook opvalt: Tieners met wat oudere ouders (50+) lijken vaak wat minder mopperig te zijn.. Ook lijken deze ouders wat minder te zeuren, en minder in herhaling te vallen..

Toeval, of zouden veel ouders een voorbeeld moeten nemen aan de oudjes?!

matthijs

Badass junkie
Als je erover andenkt klopt het wel, maar ze missen de stap die jij net uitlegt. Dat is echt heel erg dom. Je moet een tekst in eén keer goed kunnen begrijpen.

Jeller

Badass junkie
SpacingBen zei:
Saivy zei:
need^weed zei:

Op dat gebied zijn veel meisjes van 8 al verder dan de meeste mannen ooit zullen komen dus tsja..

Maar de onzekerheid waar veel meiden/vrouwen mee rondlopen verklaart natuurlijk ook een hoop :wink:
mannen worden nooit echt volwassen hé :wink:

Sweet_Shadow

Badass junkie
Tripreporter
SpacingBen zei:
Sweet_Shadow zei:
caatje zei:
NORWICH,

bron

Omwille van de spelfouten? Die staan altijd in de Telegraaf :P

Maar deze fouten komen neem ik aan door het overtypen? (lijkt me sterk dat deze fouten er echt in staan..)

Het lijkt wel of het door een (slechte) vertaalmachine is gehaald en er staat inderdaad te weinig uitleg in. Niet zo wetenschappelijk, en wetenschap daar houden wij van :P

Imke

Badass junkie
Hier staat het wat beter geschreven:

Pubers gebruiken hun hersenen niet goed

Uitgegeven: 8 september 2006 17:51
Laatst gewijzigd: 8 september 2006 17:56

NORWICH - Ouders die hun puberkinderen toevoegen dat ze rekening moeten houden met anderen, kunnen zich de moeite besparen.

Pubers gebruiken maar gedeeltelijk het deel van hun hersenen waarmee ze rekening kunnen houden met de gevoelens van anderen, hebben wetenschappers ontdekt. De ontwikkeling van hersenen is traag als het gaat om de mogelijkheid om beslissingen te nemen. Met die verklaring proberen de wetenschappers te begrijpen waarom er mokkende tieners bestaan.

Ontwikkeling

Pas als een volwassene 20 of 30 jaar oud is, is de ontwikkeling volledig, meldden de onderzoekers vrijdag tijdens een symposium in de Britse stad Norwich. De neurologen van het University College in Londen vergeleken de hersenactiviteit van pubers tussen de 11 en 17 jaar oud met die van jonge volwassenen van 21 tot 37 jaar.

Bij de tieners bleek vooral het achterste deel van het brein actief. Dat deel "wordt meestal gebruikt tijdens simpele handelingen, of als je iemand iets ziet doen", zei de onderzoeksleider tegen de BBC.

Volwassenen gebruiken juist de voorkant van de hersenen. Daarmee denken ze vooruit, overwegen de gevolgen van hun daden en houden ze rekening met de gevoelens van anderen.

Bron: http://www.nu.nl/news/821534/83/Pubers_gebruiken_hun_hersenen_niet_goed.html

Intoxicated

Wijs gebruiker
Saivy zei:
need^weed zei:

Waarom heb ik dat van zoveeel meisjes gehoord? Waarom denk je dat die meisjes van 13 zich als snollen gedragen tegenwoordig, omdat ze denken dat ze oh zo snel volwassen zijn... Ik ken echt zoveel meisjes, en ik heb er echt niet veel meegemaakt tijdens mijn opgroeien die eerder 'volwassen' waren dan ik. Ook niet op de rest van mijn basisschool of middelbare school.

Wat ik wel weet is dat meisjes zich heel graag volwassen gedragen...

kom maar met die reacties van "het is bewezen" door "professor die en die" Ik heb er bar weinig van gemerkt.

Imke

Badass junkie
Lichamelijk zijn meisjes sneller ontwikkeld dan jongens, en dat is zeker bewezen. De psychische ontwikkeling hangt natuurlijk af van een aantal factoren.. vb: opvoeding, vrienden, familie, enz...

Intoxicated

Wijs gebruiker
Ja, meisjes zijn ook eerder volgroeid dan jongens, maar dat zegt niet zoveel vind ik persoonlijk.

no offense naar jou bedoeld hoor, maar ik heb vooral op de middelbare school zo vaak de domste onontwikkelde wichten (en ook slimme meisjes) horen zeggen jongens van hun leeftijd geestelijk zo minder ver zijn dan zij, en dat ze wel een vriend van 25 kunnen hebben, omdat die in elk geval niet zo kinderachtig zijn. Terwijl al die tuthola's lekker de mooie gekleurde en plaatjesrijke hitkrant agenda hadden met allemaal plaatjes van hun favoriete sterren erin geplakt... Ik wil maar zeggen het is maar hoe je je gedraagt...

Imke

Badass junkie
Inderdaad, zo'n meisjes ken ik ook genoeg, die willen opvallen en stoer doen en daardoor de slet gaan uithangen..
Maar bij de jongens heb je dat ook, zo'n playerkes die zo veel mogelijk meisjes proberen binnen te doen.. En dat allemaal niet alleen bij tieners maar ook bij al oudere mensen.
Ik denk dat iedereen diep vanbinnen wel ergens een kind blijft, anders zou de wereld maar saai zijn.. Bij sommige komt dat kind wel es meer naar boven dan bij de andere ma kom..

Intoxicated

Wijs gebruiker
Ja, natuurlijk, maar meisjes word ook nog verteld dat ze eerder volwassen worden dan jongens. Maargoed, mijn kleine broertje gedraagt zich ook als de grootste player. Dat gebeurt ook al jonger nu de gangsta p.i.m.p. 50 cent scene bekend is geworden

Ik vind het ook niet gek op zich hoor, dat mensen gewoon heel veel verschillende vriendjes/vriendinnetjes willen hebben. Moet iedereen helemaal voor zichzelf weten, is ook heel leuk. Zolang je maar wel beide duidelijk maakt waar de ander aan toe is.

Imke

Badass junkie
Uhu, want soms kan je de andere persoon daar erg mee kwetsen... Nou ja, op de leeftijd van 12-13 jaar is dat nog zo erg niet, dat zijn dan meestal nog geen 'echte' relaties.. maar naar mate men ouder wordt, wordt het al wat serieuzer eh..

Intoxicated

Wijs gebruiker
Ja, maargoed, ik vind ook dat iemand niet met iemand naar bed moet gaan als je bijvoorbeeld elkaar amper kent, en dus ook niet de bedoelingen en gevoelens van die persoon weet. Anders kun je erop wachten dat je hart gebroken word, of dat je harten breekt

BacingsPen

Badass junkie
Intoxicated zei:
Saivy zei:
need^weed zei:

Waarom heb ik dat van zoveeel meisjes gehoord? Waarom denk je dat die meisjes van 13 zich als snollen gedragen tegenwoordig, omdat ze denken dat ze oh zo snel volwassen zijn... Ik ken echt zoveel meisjes, en ik heb er echt niet veel meegemaakt tijdens mijn opgroeien die eerder 'volwassen' waren dan ik. Ook niet op de rest van mijn basisschool of middelbare school.

Wat ik wel weet is dat meisjes zich heel graag volwassen gedragen...

kom maar met die reacties van "het is bewezen" door "professor die en die" Ik heb er bar weinig van gemerkt.

Mss, was het onderzoek wel vals..

Wie weet wilden de onderzoekers er wel voor zorgen dat meisjes zich eerder verantwoordelijk gingen gedragen, om er voor te zorgen dat ze jongens eerder over hun ''crimminele'' fase kunnen zetten? :P (mensen gedragen zich vaak naar de verwachtingen anderen/mensen die ze belangrijk vinden..)

Hoe dan ook, het gaat zeker niet op voor alle meiden.. Maar wat men ook vind of heeft onderzocht.. Van mij mogen die meissies zich beter/verantwoordelijker voelen, ze hebben het al zwaar genoeg en ik heb hoe dan ook medelijden met ze :wink:

En wat trek ik toch weer veel in twijfel :hearteyes:

Intoxicated

Wijs gebruiker
Zelfvertrouwen heb je nog niet als je je stoer gaat gedragen...
En dat weten ze zelf ook allemaal...

En door je te gedragen als iemand anders ga je je toch niet lekker voelen...

Play_bunny

Wijs gebruiker
Intoxicated zei:
Zelfvertrouwen heb je nog niet als je je stoer gaat gedragen...
En dat weten ze zelf ook allemaal...

En door je te gedragen als iemand anders ga je je toch niet lekker voelen...

Mensen die doen alsof ze heel stoer zijn, zijn meestal de mensen die het meest onzeker zijn van iedereen in die groep. Dat geldt zowel voor mannen als voor vrouwen.

Ik vind het een beetje een raar onderzoek wat er gedaan is. Er wordt maar naar 2 groepen gekeken, en niet naar de ontwikkeling van de hersenen van jongs af aan. Je kan wel een conclusie trekken uit dit onderzoek, maar wat nou als de hersenen zich zo ontwikkelen? Wat nou als dit de optimale weg is voor de hersenen om zich te ontwikkelen?

Intoxicated

Wijs gebruiker
Het grootste deel van de onderzoeken die gedaan worden zijn bullshit.
Ze missen vaak zoveel factoren en doen het onderzoek bij een bepaald deel van de populatie en gaan dan zeggen dat dit voor een heel land zou gelden.
Het nuttigste wat ik bij wiskunde geleerd heb:

Mensen kunnen je alles laten geloven met statistiek.

edit: En voor elke wetenschapper die iets vindt, zijn er 100 die het tegenovergestelde vinden.

Play_bunny

Wijs gebruiker
Intoxicated zei:

Je mag generaliseren naar aanleiding van een onderzoek als je maar een bepaald percentage van de populatie in je steekproef hebt zitten. Als je dat percentage hebt in de steekproef is je onderzoek namelijk representatief. Je mag ervan uit gaan dat dit onderzoek representatief is, anders mag het namelijk niet gepubliceerd worden.

Ik vind dit geen bullshit onderzoek. Meeste onderzoeken hebben wel nut, alleen als meerdere onderzoeken ongeveer dezelfde conclusie hebben.
Dit onderzoek is alleen raar uitgevoerd, naar mijn mening, omdat er maar naar een bepaalde ontwikkeling in een bepaalde periode is gekeken en niet naar het geheel van de ontwikkeling van de hersenen.

Intoxicated

Wijs gebruiker
Play_bunny zei:
Intoxicated zei:

Je mag generaliseren naar aanleiding van een onderzoek als je maar een bepaald percentage van de populatie in je steekproef hebt zitten. Als je dat percentage hebt in de steekproef is je onderzoek namelijk representatief. Je mag ervan uit gaan dat dit onderzoek representatief is, anders mag het namelijk niet gepubliceerd worden.

Ik vind dit geen bullshit onderzoek. Meeste onderzoeken hebben wel nut, alleen als meerdere onderzoeken ongeveer dezelfde conclusie hebben.
Dit onderzoek is alleen raar uitgevoerd, naar mijn mening, omdat er maar naar een bepaalde ontwikkeling in een bepaalde periode is gekeken en niet naar het geheel van de ontwikkeling van de hersenen.

Ik ken het hele verhaal met representatieve steekproeven wel. Maar er wordt zat gepubliceerd wat onzin is, en al helemaal als het van internet af wordt getrokken. En ook al mag je ervan uitgaan dat een test dan representatief is, dat is hij waarschijnlijk vaak ook niet.

En wat jij concludeert: dat het een raar onderzoek is, bedoelde ik te zeggen met die opmerking over statistiek. Als ze een 'klein dingetje' of een 'onbelangrijke variabele' niet meenemen in een onderzoek kan dit veel betekenen. Net zoals het bij dit onderzoek veel betekent dat ze maar 2 periode's van de ontwikkelling hebben gekeken.

Bovenaan