1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Puntige Kaalkopje

Discussie in 'Natuurlijke Psychoactieven' gestart door Iskra, 2 sep 2018.

Worldherbals - Online smartshop and headshop
  1. Iskra

Iskra Bewuste gebruiker

September is weer aangebroken en dat betekend dat het tijd is om op jacht te gaan naar deze paddenstoel.
    Ik was vandaag al even wezen kijken, maar toen ik op de plek aankwam moest ik zo nodig poepen dat ik maar weer naar huis ben gegaan. Het is ook beter om nog even te wachten dat het wat meer dagen onafgebroken gaat regenen.
    Ze zijn sterker dan de Mexicaanse paddo, wat denk ik vergelijkbaar is met de Mexicaanse truffel, waarschijnlijk zijn ze dan vergelijkbaar met de truffel Atlantis. Ze groeien op grasland die niet kunstmatig bemest is, maar het grasland moet dus wel bemest zijn met koeien of schapen. En het moet een zandgrond zijn geloof ik. Hier in Drenthe heb je zand en veen grond, ik zoek dus in de zand zones. Ik weet niet waar dat nog meer in Nederland is maar via Google zijn er wel van die kaarten te vinden hoe Nederland verdeeld is.

Ze lijken heel erg op de Gazonvlekplaat, dat zijn deze:[​IMG]

Alleen de puntige kaalkopjes hebben een puntig kopje. Ik vind ze zelf wel makkelijk te onderscheiden.
    Een goede dubbel check is natuurlijk altijd wel verstandig. Je gaat niet dood van de Gazonvlekplaat maar je kan er wel misselijk van worden.
    Vanaf nu tot aan het echt gaat vriezen zullen ze te vinden zijn.

Ik ben benieuwd wie er nog meer naar gaat zoeken of wie er al eens op getript heeft.

Namasté.

Mezelf, שמש, La La en 3 anderen vinden dit leuk.
  2. Oek Ingenpas

Oek Ingenpas Newbie

Ik heb gezocht en 8 gevonden.

Iskra vindt dit leuk.
  3. Oek Ingenpas

Oek Ingenpas Newbie

Ik heb vorig jaar voor het eerst kaalkopjes gevonden en het valt me op dat ze in de schaduw en vooral aan de randen van velden groeien.

Iskra vindt dit leuk.
  4. Oek Ingenpas

Oek Ingenpas Newbie

ik zie dat er woensdag en donderdag flink wat regen kan vallen volgens buienradar. (Ik woon in Gelderland).

5. SpaceJerry

SpaceJerry Newbie

Is er ook iemand in noordholland aanwezig die een keer samen wil gaan zoeken naar het puntig kaalkopje in de omgeving van Egmond aan zee ? Ik ga ze dit jaar namelijk voor het eerst zoeken en kan wel wat tips gebruiken van een ervaren plukker.

6. Oek Ingenpas

Oek Ingenpas Newbie

Mooi weertje dit weekend om te plukken :grin:.

7. Dimethyltryptamine

Dimethyltryptamine Experimenterende gebruiker

Zeker, alleen kan ik helaas vermelden dat de afgelopen jaren niks te vinden is. Althans niet op de bij mij bekende veldjes rondom Egmond en Bergen.

Vandaag ook even een klein rondje gedaan, grond lijkt nog wel veel te droog. Maar dat is natuurlijk logisch daar er bar weinig regen is geweest de afgelopen periode(s).

Laten we hopen op wat regen en iets meer kou, wellicht dat er dan meer gaat groeien.

Cheers Dimethyl

8. Iskra

Iskra Bewuste gebruiker

Droge grond inderdaad, was mij ook al opgevallen.
    Heb je ze al gegeten?

9. PaddoKweker

PaddoKweker Belezen gebruiker

nog een paar daagjes en dan zouden ze er weer kunnen zijn, laat het maar lekker vochtig blijven:raincloud:

10. שמש

שמש Wijs gebruiker

Vroeger ging ik regelmatig op zoek naar kaalkopjes. In het begin was het altijd goed zoeken, maar zodra ik er één had gevonden zag ik ze plotseling overal staan. Alsof je ineens een verbinding met ze maakt.

Mezelf vindt dit leuk.
  11. La La

La La Newbie

Leuk! Ik ga dat voor de gein ook doen. Zitten best wat boerderijen hier in de buurt, slootjes, velden, etc

Zouden ze ook bij Amsterdamse bos of zo ook te vinden zijn?

12. Lytje pole

Lytje pole Bewuste gebruiker

Ik loop regelmatig hard in de duinen waar ook vee rondloopt en ik zie best veel paddestoelen. Inderdaad op de wat meer vochtige veldjes kaalkop-achtige paddestoeltjes.
    Vind’t wel tricky om maar wat te plukken en te eten. Daar wil ik dan eerst bijna wel een studie van maken.

13. De Dunne

De Dunne Badass junkie

Even een tip. Niet zomaar gaan plukken als je het niet zeker weet of t kaalkopjes zijn. Zoals jullie zelf al opgemerkt hadden zijn er helaas steeds minder paddestoelen in de natuur. Zo zonde als ze dan ook nog geplukt worden om weg te gooien.

Mezelf, Lytje pole en Fenrir vinden dit leuk.
  14. Lytje pole

Lytje pole Bewuste gebruiker

Ik waardeer de natuur en ik zou nooit moedwillig iets beschadigen of vervuilen in die (beschermde) gebieden! Tijdens een wandeling fotografeer ik ook vaak paddestoelen omdat ik ze mooi vind. En inderdaad jammer dat het er minder worden tegenwoordig.

Als ik ècht heel zeker zou zijn van mijn zaak dan zou ik overwegen er een paar te plukken maar omdat ik, even grofweg, synthetische psilocibine (4-HO-MET) prefereer boven een zompige paddestoel blijft het zo goed als zeker bij een hersenspinsel.

Mezelf vindt dit leuk.
  15. Oek Ingenpas

Oek Ingenpas Newbie

Ik heb ze gegeten, ze waren best sterk. Maar heb nu na dinsdag na veel regen weer gezocht maar ik vond er geen een. Heb intussen wel vaker gezocht met succes maar vandaag dus niks. Ik heb ook een scooterspoor in het veld gezien met een pluk gras erlangs dus misschien heeft iemand geplukt maar op mijn tweede plek stond ook niks.

Laatst bewerkt: 31 okt 2018
  16. De Dunne

De Dunne Badass junkie

Goed bezig!

17. Oek Ingenpas

Oek Ingenpas Newbie

Ik ga morgen weer zoeken. Waarschijnlijk heb ik dan wel weer succes

18. Woke-up-sticky

Woke-up-sticky Belezen gebruiker

Blijf terug gaan naar de plek waar je ze eerder vond, ze komen vaak in heksenkringen voor en acht stuks is echt niks, dat betekent dat je te vroeg bent.

Ik had ze laten staan en twee dagen gewacht. Vaak staan ze in kringen van 20, 30 ofzo, als je ze op het goede moment treft.

Gewoon weiland waar koeien hebben gestaan, of schapen. Of het gras nou hoog of kort is, zolang het maar vochtig is.

19. Psilocyloner

Psilocyloner Belezen gebruiker

Ik heb dit jaar tot nu toe geen kaalkopjes kunnen vinden. Ben afgelopen vrijdag nog op zoek gegaan, net voordat het zou gaan vriezen, maar helaas. Ik heb sowieso het idee dat er dit jaar weinig paddenstoelen zijn, waarschijnlijk door de droogte van afgelopen zomer. Ik heb ondanks deze tegenvaller wel een mooie hoeveelheid Amanita muscaria weten te bemachtigen.

20. PaddoKweker

PaddoKweker Belezen gebruiker

overbodig te zeggen (hoop ik)
    let wel op met het gebruik van de vliegenzwam, je zult er niet aan doodgaan bij verkeerd gebruik, maar een bezoekje aan het ziekenhuis ligt op de loer.

pelgrim vindt dit leuk.
  21. Psilocyloner

Psilocyloner Belezen gebruiker

I know. Safety first met vliegenzwammen. Je moet ze allereerst goed drogen, om zoveel mogelijk iboteenzuur omgezet te hebben in muscimol. Een fout die sommigen maken is dat ze ze vers eten, wat echt sterk is af te raden. Iboteenzuur geeft nare lichamelijke effecten en is naar verluidt ook schadelijk voor de lever. Daarnaast variëren ze enórm in sterkte. Hierdoor belanden sommigen in onverwacht sterke trips met alle gevolgen van dien. Deze natuurlijke variatie kun je grotendeels ondervangen door meerdere exemplaren met elkaar te vermengen tot een meer homogene mix. Ik heb nu een mix van 7. Daarvan ga ik binnenkort eerst een kleine testdosis nemen. Op deze manier hoop ik de risico's zo goed mogelijk te ondervangen.

22. Bij het uitlaten van de hond kwam ik vandaag deze paddestoelen tegen. Het is hartje winter en het heeft de afgelopen dagen ook gevroren. Was aangenaam verrast nu nog paddestoelen in het wild te zien.

Zijn dit kaalkopjes (of Gazonvlekplaat)?
    Zijn ze veilig eetbaar, gegeven de tijd van het jaar en de vrieskou?

Het is hoe dan ook een prachtplaatje!

WhatsApp Image 2019-01-19 at 17.40.50 (1).jpeg WhatsApp Image 2019-01-19 at 17.40.50.jpeg

23. jam

jam Bewuste gebruiker

Het is geen van beide, deze paddenstoelen groeien op hout, wat het puntig kaalkopje of de gazonvlekplaat niet doen.
    Verder inderdaad wel een mooie foto.

24. Dank je! Ze staan in een grasveld, aan de voet van een boomstam. Ik heb het idee dat ze op zandgrond groeien, maar heb het nog niet goed geanalyseerd.

Ben wel benieuwd of ze eetbaar/psychotroop zijn. Enig idee?

25. acht.zes

acht.zes Badass junkie De Leukste Thuis!

Mezelf vindt dit leuk.
  26. Dank voor de link. Ben gaan grasduinen door de soortenbank en de Fraaisteelmycena (Mycena inclinata) komt qua beschrijving het dichtst in de buurt: http://www.soortenbank.nl/soorten.p...len&menuentry=soorten&id=672&tab=beschrijving
    (en jam heeft gelijk, ze groeien idd op hout)

Niet eetbaar - gaan we dan ook niet doen

acht.zes vindt dit leuk.
  27. Woke-up-sticky

Woke-up-sticky Belezen gebruiker

Lijkt er niet op, het puntig kaalkopje herken je echt meteen aan de duidelijke tepel.

28. Oek Ingenpas

Oek Ingenpas Newbie

Ik heb zaterdag al een paar kaalkopjes gevonden toen ik het plukveld ging checken, ze zijn dus vroeg dit jaar. Heb foto's gemaakt maar mijn pc ondersteunt de bestanden van mijn telefooncamera niet, iemand een idee hoe dit werkt?

שמש vindt dit leuk.
  29. martian

martian Newbie

Wow zo vroeg al? Waar ben je geweest en wat waren kenmerken van de plek en het moment? Ik dacht een dezer weken eens te gaan kijken rond waar ik woon (Vlaanderen) maar misschien kan dat sneller al.

30. שמש

שמש Wijs gebruiker

Goed om te horen. Ik ga deze week ook even kijken op mijn favoriete veldje.

Er bestaat software waarmee je bestanden kan omzetten in andere bestanden bijv. van .tif naar .jpg wat is de naam van je extensie?

31. שמש

שמש Wijs gebruiker

Nee, beslist niet. Kaalkopjes zijn grijs/half-transparant en nooit bruin. Kaalkopjes houden van koude, maar vrieskou is denk ik teveell van het goede. Verder zou ik zeker geen paddestoelen eten die je niet kent. Als je al twijfelt of dit kaalkopjes zijn zou ik me niet met plukken bezighouden. Loop eens een keer met iemand mee die ze zeker herkent. Dat is de enige manier om het veilig te leren.

Laatst bewerkt: 17 sep 2019 om 14:27
    Mezelf vindt dit leuk.
  32. שמש

שמש Wijs gebruiker

Verder: de mooie foto's van @Iskra zijn redelijk jonge / middeloude kaalkopjes. Wanneer ze ouder zijn kan de hoed geheel naar boven omgekruld zijn (zodat je de sporen kan zien) en wanneer ze heel jong zijn is het puntje niet te zien. Echter, wanneer je ze bij elkaar ziet staan (jong, oud, middeloud) herken je ze doordat ze tussen de middeloude (herkenbare) staan. Ik heb nog nooit meegemaakt dat tussen een groep kaalkopjes ineens een andere soort staat. Maar wel goed opletten natuurlijk. Wanneer ze echt oud zijn worden ze heel slijmerig en zitten er ook meer wormpjes in. Deze zou ik gewoon laten staan (tenzij je van tripwormpjes vol psilocybine (??) houdt natuurlijk :wink:

Mezelf vindt dit leuk.
Laden...