RC analoog van ritalin: ethylfenidaat, isopropylfenidaat, 4F-EPH en 4F-MPH

Discussie in 'Research Chemicals' gestart door Lysergine, 19 apr 2017.

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories
  1. Lysergine

Lysergine Experimenterende gebruiker

Hoi iedereen,

Enkele maanden geleden nam ik een lage dosering (10mg) methylfenidaat oraal waarbij de onderstaande effecten mij positief opvielen:
    • Zowel gedachten als gevoelens beter onder woorden kunnen brengen;
    • Aanzienlijk minder snel van mijn apropos raken, doordat ik gedachten makkelijk in mijn kortetermijngeheugen kon parkeren om er later op terug te komen;
    • Analytisch denkvermogen leek te worden gestimuleerd;
    • Verbetering van focus en motivatie.
    Aangezien methylfenidaat minder beschikbaar is, ben ik op zoek naar een goede vervanger binnen de research chemicals. Hiervoor denk ik aan ethylfenidaat, isopropylfenidaat, 4F-EPH of 4F-MPH. De laatste twee zijn respectievelijk ethylfenidaat en methylfenidaat met een fluoratoom. Ik ga ervan uit dat de noötropische effecten vooral in lage doseringen merkbaar zijn, omdat bij hogere doseringen de euforie gaat overheersen.

Hebben ethylfenidaat, isopropylfenidaat, 4F-EPH en 4F-MPH in lagere doseringen naar jullie ervaring vergelijkbare noötropische effecten als methylfenidaat? Welk van de vier zou jullie voorkeur hebben? Merken jullie dat deze stoffen een bijtende werking op de slijmvliezen of maag hebben?

Mocht het van belang zijn: ik ben op AD(H)D getest. Uit de test bleek dat AD(H)D niet op mij van toepassing is, omdat ik de symptomen die daarbij horen niet consistent in mijn kindertijd heb ervaren.

2. Psychedelibee

Psychedelibee DF Staff Medewerker Moderator

Van de genoemde rcs heb ik enkel ervaring met Ethylfenidaat. Maar die lijkt behoorlijk op methylfenidaat in ieder geval. In wat hogere doseringen vind ik ethylfenidaat persoonlijk zelfs fijner.

Lysergine vindt dit leuk.
  3. Dunnetjess33

Dunnetjess33 Badass junkie Tripreporter

Misschien een "domme" vraag. Ik heb de balle verstand van rc's. Zijn de dingen hierboven genoemd nou legaal? Ik weet dat bv 2cb en 4fa vroeger legale rc's waren (toch?) en nu illegaal.
    (Dont shoot me if talk sjit)

4. Jmths

Jmths Bewuste gebruiker

In eerste instantie waren alle substanties RCs. 2C-B is sinds 1997 onder de opiumwet geplaatst, illegaal en dus RC af, in Nederland in ieder geval. In veel landen is er nog altijd geen wetgeving rond 2C-B, daar zou je kunnen zeggen dat het nog altijd een RC is. Volgens Erowid is 2C-B sinds enkele jaren officieel internationaal geen RC meer maar ik zou niet weten welke criteria ze daarvoor gebruiken. :P
    Wat betreft 4-FA: "Vanaf 1 april 2017 is de stof, naar aanleiding van door het Trimbos-instituut gerapporteerde gevaren, in Nederland ook verboden."

ethylfenidaat, isopropylfenidaat, 4F-EPH of 4F-MPH zijn RCs, niet omdat ze legaal of illegaal zijn maar omdat er geen wetgeving is voor deze specifieke substanties, ze vallen dus in 'de grijze zone'. Ze zijn legaal om te bezitten maar illegaal om te consumeren. Vandaar dat er altijd 'not for human consumption' op de zakjes staat.

Dunnetjess33 vindt dit leuk.
  5. Dunnetjess33

Aha bedankt voor je uitleg. Het is wat duidelijker nu. Dus als bijvoorbeeld de politie je aanhoud met dat spul op zak of je koopt het dan mag dat maar als je high als de neten van die rommel over straat loopt mag het niet?

6. Jmths

Jmths Bewuste gebruiker

Met Ethylfenidaat (EPH), 4F-EPH en 4F-MPH heb ik uitgebreide ervaring. Van Isopropylfenidaat (IPPH) heb ik eens een kleine testsample ontvangen.

Ethylfenidaat heb ik een jaar lang frequent gebruikt als vervanger voor Methylfenidaat (MPH) ondanks dat ik hiervoor een recept had. Ethylfenidaat is qua structuur en werking vrijwel identiek, de noradrenaline affiniteit is echter veel lager. Noradrenaline wordt gelinkt aan fysieke activiteit, bloeddruk, hartslag, eetlust / spijsverteringsonderdrukking.

De reden dat Methylfenidaat zoveel wordt voorgeschreven is omdat het veel bijwerkingen geeft wanneer je deze misbruikt. Ethylfenidaat geeft veel minder bijwerkingen op equivalente doseringen en is dus misbruik gevoeliger.

4F-EPH en 4F-MPH doen naar mijn ervaring vrijwel hetzelfde als EPH en MPH alleen net iets sterker (sterkere receptor binding zorgt ook voor een relatief sterker effect naast dat 4F-EPH en 4F-MPH potenter zijn in gewicht) en op 'gemiddelde dosering' werken deze 5 uur waar EPH en MPH zo'n 4 uur werken.

In de praktijk zijn 4F-EPH en 4F-MPH, voor functioneel gebruik, echter vrij waardeloos tenzij je deze volumetrisch doseert of je een weegschaal hebt van 150+ euro.

Voor een 'beginner' zou ik Isopropylfenidaat aanraden, deze is het meest subtiel op het lichaam, voor functionele toepassing perfect.

Persoonlijk vind ik Ethylfenidaat de meest geschikte vervanger voor Methylfenidaat maar er zijn een hoop mensen die minder fan zijn van Ethylfenidaat dan ik. Veel mensen geven aan dat Ethylfenidaat teveel bijwerkingen geeft maar vaak heb ik het gevoel dat deze mensen simpelweg te hoog doseren.

4F-MPH is eveneens een populaire functionele substantie onder veel mensen. Voordelen van deze zijn dat hij relatief goedkoop is en sterk gelijkend is aan methylfenidaat. 4F-MPH is omdat deze net als Methylfenidaat fysiek vrij stimulerend is ook een stuk minder gevoelig voor misbruik.

Alle amfetamine verwante middelen hebben tot bepaalde hoogte een bijtende werking op de slijmvliezen en maag. Als een substantie slordig gesynthetiseerd is wil dit nog wel eens meer dan normaal het geval wezen. Over het algemeen zijn alle amfetamine verwante middelen ongeveer even bijtend / caustisch.

Mocht je hieraan beginnen is mijn tip is dat je neusspray flesjes van 30ml koopt van Ebay en deze vult met kraantjeswater en zo'n 0,75 á 1,5gram aan Ethylfenidaat of Isopropylfenidaat. Op deze manier kun je snel, discreet en nauwkeurig doseren.

Mocht je hieraan beginnen is het ook absoluut een must dat je een 1mg nauwkeurige weegschaal bezit. Mocht je je afvragen waar je een fatsoenlijke kunt kopen voor een schappelijke prijs mag je me wel een PM sturen. Als je nog vragen hebt mag je die gerust stellen.

Ook raad ik het sterk aan om bij iedere nieuwe substantie / batch die binnen komt deze eerst te 'allergie testen', beginnen met een zo laag mogelijke dosering ('1mg') en dan langzaam aan je dosering omhoog te werken.

Wat ik hier principeel bij moet vermelden, het blijven amfetamine analogen met sterk gelijkende effecten. Deze middelen doen inderdaad 'wonderen'. Ze zijn dan ook allen tot bepaalde hoogte verslavend.
    Om als concreet voorbeeld te noemen: Zelf gebruik ik iedere dag soortgelijke middelen voor het studeren en deze hebben mij hierin significant geholpen. Ik ben echter wel totdat ik klaar ben met mijn studie afhankelijk van deze middelen omdat ik ondertussen op eigen kracht vrijwel niet in staat ben mijzelf hiervoor te motiveren. Zodra je er aan begint zul je waarschijnlijk steeds afhankelijker worden voor het doeleinde waarvoor je deze gebruikt. Ik stel het hier vrij zwart wit maar het is zeker een aspect waarmee rekening gehouden dient te worden wanneer je overweegt er aan te beginnen.

Eveneens zijn dit research chemicals, dit zijn niet of vrijwel niet onderzochte middelen met (vrijwel) geen gebruiksgeschiedenis, wat voor effect deze middelen op je lichaam hebben op de lange termijn kan niemand je vertellen en je neemt dus altijd een risico.

Laatst bewerkt: 19 apr 2017
    Lysergine vindt dit leuk.
  7. Jmths

Jmths Bewuste gebruiker

Het gebruik van drugs in Nederland is legaal, als het al in je lichaam zit ben je ook safe. Vaak heb je van die bizarre situaties dat een agent iemand betrapt met drugs en zegt: 'als je het nu naar binnen werkt zal ik je niet meenemen naar het bureau'. Hartstikke onverantwoord maar dat is blijkbaar hoe de wet werkt.

Als je bijvoorbeeld een RC in een neusspray stopt suggereert dit dat deze bedoeld is voor consumptie en dan ben je technisch gezien strafbaar. Maar bezit van lage hoeveelheden drugs wordt sowieso eigenlijk standaard gedoogd tenzij je irritant bezig bent. Ik gok dat hetzelfde op gaat voor het bezit van RCs, politie gaat in eerste instantie toch geen onderscheid kunnen maken tussen drugs en RCs. Voor hun is poeder gewoon poeder en als ze het echt op je gemunt hebben ben ik er van overtuigd dat ze wel een manier vinden. :tongueout:

8. Dunnetjess33

Aha dank je wel voor de uitleg. Ik ben weer iets wijzer!

9. Psychedelibee

Je haalt nu twee dingen door elkaar. Onder invloed op straat zijn mag sowieso niet, onafhankelijk van het middel dat je gebruikt hebt. Dit geldt zelfs voor alcohol. In de praktijk wordt dit echter nooit gehandhaafd, tenzij je zo irritant bent dat ze je van straat willen hebben.

Het consumeren van drugs is in Nederland sowieso niet illegaal, maar rcs mogen niet voor consumptie verkocht worden. Ze mogen wel voor andere doeleinden verkocht worden en het bezit is niet strafbaar mits je het niet bezit met als doel consumptie.

Het wordt allemaal nog al vaag, maar dat zijn de drugs wetten in Nederland sowieso. Aan de ene kant is dat kut, maar aan de andere kant kan er in Nederland daardoor juist ook veel.

Overigens is de definitie van een research chemical nogal lastig omdat wetgeving per land kan verschillen. Maar een veel betere maatstaf is er niet echt helaas behalve misschien ook nog het gebrek aan onderzoek of een beperkte gebruikersgroep. Nadeel is dan weer dat gebrek aan onderzoek en een beperkte gebruikersgroep nogal arbitraire begrippen zijn.

10. Dunnetjess33

Oke dank je! Ik wist niet dat drugs gebruik legaal was, echt niet.. Ik snap het nu wel allemaal. Althans, zo goed als, het is idd wel ingewikkeld die drugs wetten. Ook wel tegenstrijdig op sommige punten.
    Bedankt voor je uitleg. :thumbsup:

Psychedelibee vindt dit leuk.
  11. Lysergine

Bedankt voor het antwoord.
    Bij welke doseringen ervaar je EPH als functioneel en vanaf welke als recreatief? Hoe ervaar je de fysieke effecten van EPH en vanaf welke dosis beschouw je die als onaangenaam?
    Op psychonautwiki staat dat EPH gevoelens van "empathy, love, and sociability enhancement" veroorzaakt, terwijl dit effect niet bij de andere MPH analogen beschreven staat. Hoe heb jij dit ervaren?

Bedankt voor je uitgebreide toelichting en de extra tips.
    Ik begrijp uit je reactie dat EPH, IPH, 4F-MPH en 4F-EPH min of meer dezelfde werking hebben als MPH met onderling weinig grote verschillen. Vanwege de lagere affiniteit voor noradrenerge receptoren zou EPH minder fysieke effecten moeten geven, als ik juist redeneer. De gefluoreerde varianten zijn echter iets potenter wat betreft het aantal miligrammen en ze werken iets langer. Dit spreekt mij erg aan en 4F-MPH lijkt momenteel mijn voorkeur te hebben. Ik ben in het bezit van een analytische balans die op een tienduizendste gram nauwkeurig weegt en ben tevens bekend met volumetrisch doseren. Het nauwkeurig doseren van potente stoffen is dus geen probleem.

Welk van EPH, IPH, 4F-MPH en 4F-EPH geeft de meeste fysieke effecten en welke de minste? Om welke fysieke effecten gaat het?
    Welke van de vier analogen is bij hogere doseringen het meest euforisch?

Zoals ik eerder schreef wordt aan EPH gevoelens van "empathy, love, and sociability enhancement" toegeschreven. Heb je dat ook bij de andere analogen ervaren? Welke meer en welke minder?
    Welk middel heeft de mildste en hardste comedown?
    Welk middel is geschikter voor langduriger en frequenter gebruik en welk minder?
    Hoe snel bouwt per middel de tolerantie zich op?

12. Psychedelibee

Tot 20 a 30mg is het functioneel ongeveer, daarboven recreatief. Ik vind de fysieke effecten van Ethylfenidaat verwaarloosbaar tenzij je echt heel hoog gaat doseren wellicht.

Ik word er zeker meer sociaal van net zoals ik met alle andere stims heb, maar gevoelens van empathie of love zou ik er niet in zoeken, het blijft gewoon een standaard stimulant.

13. Jmths

Jmths Bewuste gebruiker

Graag gedaan.
    Correct. :grimacing:
    Doe maar luxe, maar goed om te horen. ^^
    Zelf vind ik een neusspray erg prettig omdat ik op een gegeven moment nogal moe werd van constant afwegen voor iedere nieuwe dosering. Gewoon simpel 1,5gram met kraantjeswater in een 30ml neusspray, even schudden en klaar. Doordat het vermengt is met water voelt het ook aanzienlijk minder brandend / caustisch aan. Maar een neusspray maakt het gebruik wel extra impulsief natuurlijk. :tongueout:
    4F-MPH > MPH > 4F-EPH > EPH
    De eerste en laatste twee staan echter aardig gelijk qua fysieke effecten.
    4F-MPH en MPH worden op hogere doseringen al snel zeer onprettig door de fysieke bijwerkingen. De Fluor varianten hebben een iets sterkere receptorbinding, dus:
    4F-EPH > EPH > 4F-MPH > MPH

Empathie en liefdesgevoelens is nogal onzin als je het mij vraagt, het blijven amfetamine analogen zonder serotonine affiniteit. Ik word zeker socialer van amfetamine verwante stimulanten, van de meest euforische analogen word ik het meest sociaal. Dus waarschijnlijk spannen 3-FA en 3-FMA onder de RCs de kroon, onder de eerder genoemde 4F-EPH.
    Maar ik moet zeggen dat het verschil tussen de amfetamine analogen relatief klein is, MPH en 4F-MPH waarschijnlijk het minst simpelweg vanwege het feit dat deze ongeschikt zijn voor hoge doseringen (door de fysieke stimulantie / bijwerkingen).
    Mildste: IPH <> EPH <> 4F-EPH <> MPH <> 4F-MPH :Hardste

Voor mij persoonlijk: EPH > 4F-EPH > MPH > 4F-MPH
    Maar voor mensen die gevoelig zijn voor misbruik het omgekeerde hiervan.

Tolerantieopbouw en kruistolerantie is voor al deze amfetamine analogen sterk gelijkend al zou ik zeggen dat MPH het minst snel omdat deze het minst compulsief / misbruik gevoelig is.

14. Fool

Fool Badass junkie

Interessant, ik vind ze juist flink verschillend. Ik heb wel eens pogingen gedaan met functioneel gebruik van ethylfenidaat, maar dat was bijna net zo rampzalig als de dag beginnen zonder koffie.
    Het zit voor mij niet eens in dezelfde league als methylfenidaat, qua functionele potentie.

ank vindt dit leuk.
  15. ZERO-

ZERO- Badass junkie

Wat vond jij het verschil dan qua effect?

Ik vond het ook erg op elkaar lijken maar op de ethylfenidaat ging ik harder, methylfenidaat vind ik subtieler. Maar inname verschilde dus misschien moet ik nog een paar keer ethylfenidaat proberen om wat meer te kunnen onderscheiden.

16. Fool

Fool Badass junkie

Ethylfenidaat is veel euforischer, en wat opfokkender imo, ook bij respectabele orale doseringen.

17. SkittlesAndMe

SkittlesAndMe Badass junkie

Wat vind jij een respectabele dosering?

18. Fool

Fool Badass junkie

Volgens mij was dat een dosering van een milligram of 20mg-50mg. Opzich werkt het wel beter dan zonder koffie je dag beginnen, maar het kwam niet in de buurt van 10mg methylfenidaat, imo.

19. SkittlesAndMe

hm. Ja ik denk dat ik ook rond die dosis heb gehad. Vond het redelijk opgefokt en ergens wel chill maar merkte er niet extreem veel van qua euforie.

20. Jmths

Jmths Bewuste gebruiker

Tja, het is dan ook maar net wat je als referentiepunt gebruikt. Ethylfenidaat beschouw ik ongeveer op 80% potentie in gewicht aan methylfenidaat waar het verschil vooral wordt verklaard door verschil in noradrenaline affiniteit.

Naar mijn referentiekader redenatie staat 20-50mg methylfenidaat gelijk aan zo'n 24-60mg ethylfenidaat. De fysieke stimulatie van cafeïne (en bepaalde hoogte methylfenidaat) voelt voor mijn gevoel vies.

Maar goed, gebruik zelf dan ook al jaren lang zeer frequent stimulanten, dan wordt je de fysieke stimulatie al snel zat omdat het te vermoeiend/belastend op het lichaam is.

21. Fool

Fool Badass junkie

Ik had net dan ook over 20-50mg ethylfenidaat, oraal. :wink:

22. Lysergine

Dat zijn weer mooie uitgebreide antwoorden waar ik zeker wat mee kan. Ik heroverweeg nu toch een beetje mijn eerdere voorkeur voor 4F-MPH vanwege de zwaardere comedown en fysieke bijwerkingen. De meest ideale MPH analoog voldoet aan de volgende criteria die ik hieronder in willekeurige volgorde opsom. Ze zijn niet allemaal even belangrijk: het functionele potentieel staat boven de hedonistische waarde.
    • Kosteneffectief, dus lage prijs per dosis;
    • Makkelijk verkrijgbaar;
    • Lange werkingsduur;
    • In lage dosis functioneel (noötropicum);
    • In hogere dosis recreatief (stemmingsverbetering/euforie);
    • Weinig onaangename bijwerkingen bij zowel lage als hoge doseringen;
    • Acceptabele comedown
    • Weinig opbouw van tolerantie en daardoor geschikt voor langduriger/frequenter gebruik.

@Jmths:
    In de rest van deze post ga ik steeds uit van een orale toedieningsmethode. Als ik dit topic en andere recensies op internet over de nuances tussen de verschillende analogen doorlees, krijg ik de volgende vermoedens.
    1) 4F-MPH zou dichter bij MPH liggen en 4F-EPH dichter bij EPH.
    2) 4F-MPH is sterker dan en vooral vergelijkbaar met MPH.
    3) 4F-EPH is sterker dan en vooral vergelijkbaar met EPH.
    4) 4F-MPH is bij lage dosering prima functioneel, maar in hoge dosering ongeschikt als recreatief middel wegens de fysieke bijwerkingen.
    5) 4F-EPH is bij lage dosering redelijk functioneel (doch minder dan 4F-MPH) en bij hogere dosering recreatief met relatief minder/weinig fysieke bijwerkingen.
    Kloppen de bovenstaande vijf punten? Wat klopt eventueel niet?

Wat is bij oraal gebruik de werkingsduur van zowel de functionele effecten als de euforie/stemmingsverbetering van EPH, IPH, 4F-EPH en 4F-MPH?

Klopt de volgende rangschikking van het middel met de meest fysieke bijwerkingen naar de minst?
    4F-MPH ± MPH > 4F-EPH ± EPH > IPH? Het teken ± betekent hier "ongeveer gelijk aan" en IPH geeft de minste fysieke bijwerkingen.

Welk van EPH, IPH, 4F-EPH en 4F-MPH heeft de hoogste noötropische waarde, of is daar onderling weinig tot geen verschil in? Als ik op deze pagina bij cognitieve effecten kijk, blijken functionele effecten zoals verhoogd analytisch vermogen en focus bij 4F-EPH erg inconsistent aanwezig te zijn. Dit geeft mij het vermoeden dat 4F-EPH minder functioneel is.

Op psychonautwiki wordt "thought organization" aan 4F-MPH toegeschreven, terwijl dat niet bij de andere analogen van MPH vermeld staat. Vooral hierdoor heb ik het vermoeden dat 4F-MPH het meest functioneel is. Heb je bij EPH, IPH en 4F-EPH ook gedachtenorganizatie ervaren?

Wat zijn de onderlinge verschillen tussen IPH, 4F-MPH en 4F-EPH? Ik heb het vermoeden dat 4F-MPH een beetje met amfetamine vergelijkbaar is qua lichamelijke effecten en twijfel daarom tussen 4F-MPH en IPH.
    4F-EPH lijkt minder functioneel zoals ik hierboven toelichtte.

Welk effect hebben deze vier middelen op de snelheid waarmee tijd beleefd wordt? Welk middel heeft daar de grootste invloed op en welk middel de minste?

Kun je misschien wat uitgebreider omschrijven wat je bedoelde met "harder gaan"? Was dat bijv. meer cognitief, fysiek of beiden?
    Vond je het functioneel, of heb je geen functionele dosissen geprobeerd?

Ik interpreteer hier "opgefokt" als iets meer gestimuleerd dan je zou willen en daarbij wat prikkelbaar. Interpreteer ik dat goed? Was die opgefoktheid vooral mentaal, fysiek of misschien beide?

23. Fool

Fool Badass junkie

Niet persé prikkelbaar, maar wel een beetje onrustig. Zowel lichamelijk als mentaal, imo.

24. SkittlesAndMe

Opgefokt was meer als een soort bodyload, nét even anders dan je bijvoorbeeld bij 2-CB ervaart. Een soort druk in je lijf, misschien een soort rush, maar dan dus niet zo lekker als bijvoorbeeld bij speed. Een beetje overaanwezig ofzo. Kun je daar wat mee? :P

25. Jmths

Jmths Bewuste gebruiker

Die kloppen.

MPH, EPH en IPH duren op gemiddelde dosering zo'n 3-4uur.
    4F-MPH en 4F-EPH duren zo'n 4-5 uur op gemiddelde dosering.

Die klopt als je het mij vraagt.

Weinig tot geen verschil in mijn ervaring.

Bij alle MPH verwante middelen zul je in gelijke mate gedachteorganisatie ervaren, in mijn ervaring.

IPH is milder qua effecten, minder euforisch, minder bijwerkingen, minder verslavend, mildere comedown.
    4F-MPH <> 4F-EPH is voornamelijk het (nor)adrenaline aspect dat de een veel sterker heeft dan de ander.

Amfetamine ligt qua structuur en werking veel dichter bij het natuurlijk voorkomende phenylethylamine waardoor deze veel natuurlijker, euforischer en minder belastend aanvoelt maar waardoor deze ook aanzienlijk verslavender is dan 'methylfenidaten'.

Geen, al lijkt de tijd wel sneller voorbij te vliegen als je je ergens extra op concentreert.

26. Lysergine

Top! :grin:
    Ondanks de kortere werkingsduur en zwakkere potentie qua gewicht, nijg ik naar IPH wegens de mildere comedown. Zolang het maar sterker is dan cafeïne is het goed. Eventueel kan ik nog 4F-MPH erbij bestellen.

In het vervolgstuk zal ik geen exacte prijzen noemen en het is tevens niet mijn bedoeling om te speculeren. Ik ken twee vendors die IPH aanbieden: een goedkope en een duurdere. De goedkope kost 58% van de prijs van de duurdere en geeft dus een "korting" van 42% voor dezelfde hoeveelheid. Prijsverschillen zijn normaal, maar dit verschil lijkt me behoorlijk groot en ben bang dat het iets over de kwaliteit zegt. Nu is niet mijn vraag of de kwaliteit van de goedkopere IPH inderdaad minder is, dat zou speculeren zijn. Wel vraag ik me af welke jullie zouden kopen. Zouden jullie de goedkope vertrouwen, of voor de duurdere gaan onder het adagium "goedkoop is duurkoop"? Mijn eerdere ervaring met de goedkopere vendor is overigens prima.

Er is een andere vendor die sinds kort de volgende noötropica aanbiedt: noopept, phenylpiracetam, IDRA-21 en NSI-189. Weet iemand wat de verschillen zijn tussen dergelijke noötropica en stimulerende middelen zoals methylfenidaat, zijn analogen, dexamfetamine etc?
    In zekere zin bevorderen ze beide cognitieve functies, alleen lijken noötropica naar mijn idee minder bijwerkingen te geven, minder neurotoxisch te zijn en zelfs neuroprotectieve eigenschappen te bezitten. Ik vraag me af of de cognitieve effecten van noötropica minder sterk zijn dan die van methylfenidaat en analogen.

27. Psychedelibee

Als je ervaring met de goedkope vendor prima is zou ik voor die gaan. In de praktijk zijn ze vrijwel allemaal prima qua kwaliteit. Echt troep zie je zelden op deze markt. Als die er al is is dat vaak bij de wat meer zeldzame stoffen. In het geval van IPH zal het kwaliteitsverschil dus minimaal zijn waarschijnlijk.

Deze middelen werken op de AMPA receptoren en hebben hoofdzakelijk effect op acetylcholine, wat dus totaal anders is dan stimulerende middelen die op dopamine en noradrenaline werken.

Ze bereiken ongeveer hetzelfde maar dan via een ander mechanisme. Uit ervaring kan ik zeggen dat nootropics zoals bijvoorbeeld noopept aanzienlijk minder sterk zijn dan de klassieke stimulanten. Nootropics verbeteren de focus zeker maar doen dit op een veel subtielere manier. Hierdoor zijn ze meer geschikt om vaak te gebruiken, maar voor sporadisch gebruik zijn ze bij lange na niet zo effectief.

Deel Deze Pagina