Reactievergelijking productie GHB

J0rrit

Badass junkie
Wat me opvalt is dat ik nog nergens de reactievergelijking heb zien staan voor het maken van GHB.

Het is een zuur-base reactie, wat gebeurt er precies ( scheikundige hier? )

Het zal iets zijn in de trant van: GBL + NaOH ( + H20 ? ) ---> .........

Ik zou deze namelijk héél graag willen, met deze reactie is dan namelijk uit te rekenen in welke verhoudingen precies de GHB gemaakt zou moeten worden voor welke sterkte en belangrijkste voor PH=7 !!!

Wat gebeurt er precies als je achteraf GBL of NaOH of wat dan ook toevoegt om de ph neutraal te krijgen? Reageert dit verder, of krijg je na het toevoegen van GBL gewoon een lagere PH, maar dan dus wel met GBL in je GHB ( en dat wil ik dus juist NIET !!! , dan kun je net zo goed zwaar verdune GBL drinken ).

Ik weet wel dat als je HCL erbij gooit om de PH lager te krijgen, dat er NaCL onstaat, keukenzout dus, geen zwaar probleem, maar dat betekent dus wel dat die dan suuuper zout is, zegt dus nog niks over de sterkte ofwat dan ook.

De enige manier om echt ALLEEN MAAR GHB te krijgen is dus precies de goede verhoudingen vinden zodat die meteen al neutraal is. Wie o wie helpt mij verder en geeft mij de kloppende reactievergelijking(en) ?

Gr,

J0rrit

Badass junkie
Ok tnx,

weet je ook of die Na+ bij de GHB eraan vast zit? Ja toch want er onststaan NaGHB?
Weet je ook hoe je nu de PH uitrekent? Ph= -[H3O+], hoe reken je m bij zon stof uit?

Gr,

Robdebob

Bewuste gebruiker
De verhoudingen zijn 1:1, dus voor elke mol GBL heb je 1 mol NaOH nodig. De molariteit van GBL is 86 g/mol en die van NaOH ongeveer 40 g/mol. Dus voor elke 86 gram GBL heb je 40 gram NaOH nodig.

Reactievergelijking is dan:
GBL + Na(+) + OH(-) --> NaGHB

J0rrit

Badass junkie
Robdebob zei:
De verhoudingen zijn 1:1, dus voor elke mol GBL heb je 1 mol NaOH nodig. De molariteit van GBL is 86 g/mol en die van NaOH ongeveer 40 g/mol. Dus voor elke 86 gram GBL heb je 40 gram NaOH nodig.

Reactievergelijking is dan:
GBL + Na(+) + OH(-) --> NaGHB

Oke nice, dat had ik nodig,maar krijg je bij die verhoudingen dus meteen PH=7 uit, en dus eig meteen goede ghb zonder dat je er achteraf nog troep moet bijgooien?

EDIT: dan nog 2 vragen waarna ik denk ik wel genoeg weet. De dichtheid van GBL, waar is die te vinden ( internet??? ), en MOET je er nu nog water bijgooien dan, of kan de reactie ook zonder water verlopen?

Als ik dan bijvoorbeeld 50 % sterkte ghb wil hebben, moet ik dus 2 keer zoveel gram water erbij gooien dan de hoeveelheid gram naghb die ontstaat ( = 126,086 gram ? )

takala

Bewuste gebruiker
Als je het aantal gram NaOH weet dat je erin doet kan dit delen door de molaire massa (40g/mol)
Zo bekom je het aantal mol.
Als je dit getal dan deelt door het volume oplosmiddel dat je gebruikt (Ethanol en gedestilleerd water ofzo?) dan weet je de concentratie in mol/L.
Om de pH te weten doe je: 14 + log COH , dus 14 + het logaritme van de concentratie aan OH- , dewelke dezelfde is als de concentratie aan NaOH en Na+

Als je me de hoeveelheid NaOH geeft die je erbij doet wil ik het wel ff uitrekenen.

J0rrit zei:
EDIT: dan nog 2 vragen waarna ik denk ik wel genoeg weet. De dichtheid van GBL, waar is die te vinden ( internet??? ), en MOET je er nu nog water bijgooien dan, of kan de reactie ook zonder water verlopen?

Wikipedia zegt: Dichtheid GBL = 1,144 g/mL

J0rrit

Badass junkie
ja dit snap ik, heb ik op school gehad. Maar OH- is nu toch niet meer in ionvorm maar zit nu toch in de GHB zeg maar, of maakt dat niks uit?

Zelfde als POH= -log[OH-], PH=14- POH.

PH=7, dus POH=7 --> -logx = 7, x= 10^-7, dus 10^-7 mol NaOH moet erbij. 10^-7 x 39,988 = 3,9988 x 10^-5 g NaOH.

Dit kun je niet eens afwegen? Wat doe ik fout?

tomz0r

Badass junkie
J0rrit zei:
ja dit snap ik, heb ik op school gehad. Maar OH- is nu toch niet meer in ionvorm maar zit nu toch in de GHB zeg maar, of maakt dat niks uit?

Zelfde als POH= -log[OH-], PH=14- POH.

PH=7, dus POH=7 --> -logx = 7, x= 10^-7, dus 10^-7 mol NaOH moet erbij. 10^-7 x 39,988 = 3,9988 x 10^-5 g NaOH.

Dit kun je niet eens afwegen? Wat doe ik fout?

Je doet het veel te moeilijk. Je hebt nu alleen de molariteit. De concentratie van H+ dus het aantal mol per liter. Aangezien je geen liter hebt, en het aantal mol NaOH nog om zou moeten rekenen naar gram zou ik het niet op die manier uitrekenen.
De berekening van RobdeBob is juist en tevens het makkelijkst. Aangezien OH- een sterke base is, is de reactie aflopend en ontstaat er geen evenwicht. Gelijk klaar dus :P
Maar zo nauwkeurig hoef je eigenlijk niet te zijn. Als de pH tussen de 6 en de 8 ligt is het gewoon praktisch neutraal. Vanaf pH=3 en pH=11 is de stof pas redelijk zuur of basisch. Als je gewoon onthoudt dat de verhouding in grammen ongeveer 2:1 GBL-NaOH moet zijn komt het wel goed denk ik :)

J0rrit

Badass junkie
Oke, moet daar ook ng water bij, of kan dat achteraf ook? Moet het ook warm gemaakt worden, of verloopt de reactie zo ook?

gr,

tomz0r

Badass junkie
Ja, gedestilleerd water. In ieder geval zo zuiver mogelijk.
Verdun het 2 maal. Gebruik dus ongeveer even veel water als GBL.

Meng eerst de GBL en NaOH in de verhouding die RobdeBob aangeeft, voeg dan gedestilleerd water toe, en verwarm het dan en schud, roer of mix een beetje. Volgens mij moet je het net niet laten koken. Geen idee hoe lang het duurt voor de reactie afgelopen is. Gok al na een paar minuten.

J0rrit

Badass junkie
tomz0r zei:

Meng eerst de GBL en NaOH in de verhouding die RobdeBob aangeeft, voeg dan gedestilleerd water toe, en verwarm het dan en schud, roer of mix een beetje. Volgens mij moet je het net niet laten koken. Geen idee hoe lang het duurt voor de reactie afgelopen is. Gok al na een paar minuten.

Ok thanks! En dan zou die hoe sterk zijn? Gemiddeld sterk ofzo?

tomz0r

Badass junkie
J0rrit zei:
tomz0r zei:

Ok thanks! En dan zou die hoe sterk zijn? Gemiddeld sterk ofzo?

Bij een perfecte reactie zal de sterkte iets meer dan 50 procent zijn. Maar ik ben geen ervaringsdeskundige, dus ik weet niet hoe makkelijk de reactie zal verlopen. Denk dat je er wel vanuit kunt gaan dat het volledig reageert, NaOH is goed oplosbaar in water. maar dat durf in niet met honderd procent zekerheid te zeggen.
Probeer niet minder water toe te voegen om de GHB sterker te maken. Evenveel water als GBL is precies goed.

tomz0r

Badass junkie
J0rrit zei:
ok thanks, hoe kan ik dat het beste doen dan? In een pan en gewoon op het vuur een tijdje ofzo?

Het beste is een groot grondoppervlak en een groot brandoppervlak. Pan is erg goed in dat geval. Tenminste als je niet met zo'n lullig gasbrandertje aankomt wat 3 vierkante centimeter verwarmt.
Alles moet ongeveer gelijk verwarmd worden dus anders hard roeren zodat de temperatuur overal gelijk blijft. :P

J0rrit

Badass junkie
tomz0r zei:
J0rrit zei:
ok thanks, hoe kan ik dat het beste doen dan? In een pan en gewoon op het vuur een tijdje ofzo?

Het beste is een groot grondoppervlak en een groot brandoppervlak. Pan is erg goed in dat geval. Tenminste als je niet met zo'n lullig gasbrandertje aankomt wat 3 vierkante centimeter verwarmt.
Alles moet ongeveer gelijk verwarmd worden dus anders hard roeren zodat de temperatuur overal gelijk blijft. :P

Heb electrisch dus komt goed!

Poeh wat is het alweer lang geleden dat ik scheikunde heb gehad, maar ik kan de discussie wel nog een beetje volgen.
Mijn GBL heeft een dichtheid van 1,130 gr/ml.

Dan krijg ik dus 1 mol GBL + 1 mol NaOH
Molariteit GBL 86 = 76,1ml

Dit moet ik dus samenvoegen met 40 gram NaOH.

Ik heb zelfs minder dan 40 gram NaOH toegevoegd, toch nog een pH van boven de 8. Als ik deze nu verlaag door meer GBL toe te voegen, dan houd ik toch meer GBL in de oplossing over welke niet meer kan reageren. Niet?

Waar zit hier de rekenfout?

En heeft het water nog invloed op het eindproduct of is het alleen nodig voor de reactie?

Flip Trip

Bewuste gebruiker
Laat GHB bij een pH van 2 staan en naar 9 dagen is ie compleet omgezet naar gbl, laat het bij pH 12 staan en het zal 100 % GHB blijven. Volgens mij moet je eerst NaOH in oplossing laten koken en dan heel voorzichtig gbl toedruppelen.

Extrm-Bzar

Belezen gebruiker
nogmaals dat zou moeten kloppen...maar neem 123gr

Maar het werkt niet in de praktijk ik kom altijd te hoog in ph uit als je uit gaat van de 1:1 verhouding. En mijn ghb van ph7 is dan weer te zuur ik snap het niet en kom er ook niet uit.
Als mijn ghb (bijna)geurloos is en (alleen)zout smaakt is hij rond ph8,5 maar dan prikt hij door de naoh.

Kan het liggen aan de volgorde hoe de ghb maakt oid ?

Flip Trip

Bewuste gebruiker
Wartaal zei:
Flip Trip je praat echt grote onzin.

Ik had inderdaad een klein foutje gemaakt. Bij pH 2 stelt zich, of je nou alleen gbl of alleen ghb in een waterige olplossing hebt een evenwicht in van 32(ghb)/86(gbl). En het is niet complete onzin. bron.

Sofieke

Newbie
nogmaals dat zou moeten kloppen...maar neem 123gr

Maar het werkt niet in de praktijk ik kom altijd te hoog in ph uit als je uit gaat van de 1:1 verhouding. En mijn ghb van ph7 is dan weer te zuur ik snap het niet en kom er ook niet uit.
Als mijn ghb (bijna)geurloos is en (alleen)zout smaakt is hij rond ph8,5 maar dan prikt hij door de naoh.

Kan het liggen aan de volgorde hoe de ghb maakt oid ?
112 komt perferct

Bovenaan