Reis naar Iran

Green Dude

Belezen gebruiker
Beste forumleden,

Hopelijk allemaal al een mooie zomer achter de rug? Ik zit even met een dilemma, binnekort vertrek ik op een wereldreis (of eerder gezegd Aziëreis) waarbij ik van turkije richting Zuid-Oost Azië ga liften. Hierbij zijn de eerste landen Turkije, Georgië, Armenië en Azerbeidzjan. Nu ben ik enorm in dubio of ik hierna Iran moet gaan doen of niet. De reisadviezen geven een heel duidelijke 'Nee' aan maar uit voorgaande ervaringen heb ik beseft dat deze reisadviezen niet altijd helemaal correct zijn. Toch hebben de recente gebeurtenissen met Olivier Vandecasteele en Professor Djalali me aan het twijfelen gebracht. De landen die ik in mijn hoofd zeker moet vermijden zijn Irak, Syrië en Afghanistan maar over Iran zit ik dus nog steeds met een groot vraagteken.
Graag had ik jullie mening hierover aanhoord en het liefst dan nog van mensen die misschien recentelijk een reis doorheen dit land hebben gemaakt. Belangrijk om te weten is dat ik het wel echt niet met een tour wil gaan doen, om de onafhankelijkheid te gaan bewaren. Ik ben me bewust van de lokale tradities en kledijvoorschriften en ben dan ook niet van plan een beetje lekker de toerist te gaan uithangen, en al zeker geen drugs te gaan vernoemen, laat staan gebruiken. Toch wil ik de rijke cultuur die men daar heeft kunnen aanschouwen. Wat denken jullie hierover? Compleet van de pot gerukt of een berekend risico die het waard is. Alvast bedankt voor jullie adviezen.

Mvg. GreenDude

• Love
Waarderingen: N3K0

Casrus

DF-koning
Wie gaat er anno 2023 nog liften? Of doen ze dat daar nog wel?

Neem de trein of de bus, jij krent!

Of koop een auto en ga daarmee.

• Sad

mandragora

Badass junkie
Emeritus Mod
Wie gaat er anno 2023 nog liften? Of doen ze dat daar nog
Omdat liften een mooie manier van reizen is vind ik zelf. Het heeft zeker z´n charmes.
Zo ontmoet je veel mensen en heb je er een persoonlijker contact mee.
Enorm leerrijk eigenlijk, verhalen horen en delen onderweg. Begrijpen van cultuur, jou cultuur delen. Het kan best een geestverruimend iets zijn.
Maar de tegenhanger is natuurlijk dat het soms onvoorspelbaar/gevaarlijk kan zijn, Je weet nooit bij wie je instapt...
Mijn ervaringen met liften zijn doorgaans super geweest.

LionX

Badass junkie
Mooie landen die je wil gaan bezoeken, zo zonde dat ze zo onstabiel zijn door oorlogen.
Spreek je een beetje Farsi of Arabisch zelf? Dat scheelt als je gaat liften, ben wel benieuwd naar je avonturen eigenlijk.
Kunnen we je ergens volgen?

• Love

Cerberus

Wijs gebruiker
Jij misschien wat advies voor TS @Cerberus ?
Het is zes jaar geleden dat ik in Iran was dus valt niet echt meer onder recent vrees ik. Heb wel een maat die vandejaar geweest is, al is hij van Brazilië en de band tussen Iraanse machthebbers en de Braziliaanse is een stuk beter dan tussen de Iraanse en de Belgische (en ik denk Nederlandse ook?). Hij heeft niets van gevaar gemerkt en voelde zich veiliger dan in welk ander land ook. Ik voelde me indertijd doorgaans ook altijd veilig.
Ik zou alsnog zeggen: berekend risico waard, nog steeds een van mijn beste reizen ooit, zo niet de beste. Maar hou in de gaten of er geen aanleiding kan zijn dat ze je politieke gevangene nemen om je te kunnen ruilen met iemand. De kans is nog altijd super klein dat ze net jou uitkiezen natuurlijk mochten ze weer iemand willen ruilen.

Wie gaat er anno 2023 nog liften? Of doen ze dat daar nog wel?

In Iran gaat bijna iedereen voor je stoppen om je mee te nemen en grote kans dat ze je laten meedoen aan de gezinsmaaltijd enz.
Trouwens liften kun je nog bijna overal, hier ook.

Hierbij zijn de eerste landen Turkije, Georgië, Armenië en Azerbeidzjan.

Was toevallig ook in deze landen recent :) als je in het zuiden van Armenië bent zul je de ene Iraanse vrachtwagenchauffeur na de andere op de weg zien en ze zwaaien en claxonneren allemaal naar je, erg plezant.

en al zeker geen drugs te gaan vernoemen, laat staan gebruiken.

Je zult normaal wel redelijk wat alcohol aangeboden krijgen als je beetje met de lokale bevolking mengt. Ben ook opium aangeboden geweest een keer :) wat daar echt giga populair is (heb het niet gedaan wel, in die tijd nog schrik voor). Was trouwens toen ik aan het liften was.

Green Dude

Belezen gebruiker
Mooie landen die je wil gaan bezoeken, zo zonde dat ze zo onstabiel zijn door oorlogen.
Spreek je een beetje Farsi of Arabisch zelf? Dat scheelt als je gaat liften, ben wel benieuwd naar je avonturen eigenlijk.
Kunnen we je ergens volgen?

Ik ben momenteel enkele basiswoordenschat van het Arabisch aan het leren maar zonder enige voorkennis van grammatica ofzo dus is puur vanbuiten blokken. Heb een instagramaccount, heb heel de maand augustus met een camper door Scandinavië gereden en ging normaal hiermee ook naar Azië maar het is een oude knar uit 2006 dus vrees ik dat ie het daar niet zolang zou volhouden. Dus wordt het maar backpacken zoals voorheen!

Green Dude

Belezen gebruiker
Hey Cerberus! Bedankt voor je uitgebreide reactie.

Ja ik probeer zoveel mogelijk zaken in de gaten te houden wat betreft politiek gevangenen maar er is weinig info te vinden omtrent welke Iraanse mensen we in België gevangenhouden.
Ik vraag me af of er een patroon zit in de mensen die men arresteert? Ikzelf ben de definitie van een onwetende backpacker zonder belangrijke elitefamilie en zonder diplomatieke banden dus stel me serieus de vraag of ik een doelwit zou zijn. Echter was Oli een humanitair medewerker die enkel het goede predikte, wat was dan de reden om zo iemand op te pakken vraag ik me af?
Heb trouwens ook nog wat foto's van toen ik in Israël was enkele jaren terug, misschien verstandig van deze weg te halen?
Wat betreft de alcohol en opium, ik vermoed dat ik als ik daar ben mijn adrenaline en andere stofjes al genoeg aan het werk zijn door de stress/euforie van de omgeving dat ik me het liever ergens anders waag :wink:

Mvg. GreenDude

Cerberus

Wijs gebruiker
Ik vraag me af of er een patroon zit in de mensen die men arresteert? Ikzelf ben de definitie van een onwetende backpacker zonder belangrijke elitefamilie en zonder diplomatieke banden dus stel me serieus de vraag of ik een doelwit zou zijn. Echter was Oli een humanitair medewerker die enkel het goede predikte, wat was dan de reden om zo iemand op te pakken vraag ik me af?
Ik heb geen idee, ik heb wel twee theorieën:
1) net daarom, als zij iemand oppakken willen ze dat het lukt om diegene uit te wisselen met hun moordenaar, dus wie beter dan iemand die algemeen geliefd is door humanitair medewerker te zijn dan een standaard reiziger?
2) ze hebben hem wel betrapt op iets, ookal zeggen ze dit niet in onze media, en in plaats van die persoon gewoon het land uit te zetten zoals ze vroeger deden als iemand betrapt was op iets (bv alcohol) hebben ze nu deze aanpak gedaan, net als bij die Amerikaanse die met beetje marihuana in de luchthaven in Rusland betrapt was.
Heb trouwens ook nog wat foto's van toen ik in Israël was enkele jaren terug, misschien verstandig van deze weg te halen?
Ja verstop die maar goed inderdaad, en ik hoop ook voor je dat je geen visum of stempel van Israel in je passpoort hebt? Dan ga je QUASI GEGARANDEERD problemen hebben. Ze deden bij mij al moeilijk over mjn visum van Amerika, hebben wat vragen gesteld erover en ze waren sceptisch omdat het visum maar liefst tien jaar geldig is (wat altijd is voor Amerikaans visum, heb ik ze verteld en ze hebben dat dan gegoogled en al).

Green Dude

Belezen gebruiker
Ik heb geen idee, ik heb wel twee theorieën:
1) net daarom, als zij iemand oppakken willen ze dat het lukt om diegene uit te wisselen met hun moordenaar, dus wie beter dan iemand die algemeen geliefd is door humanitair medewerker te zijn dan een standaard reiziger?
2) ze hebben hem wel betrapt op iets, ook al zeggen ze dit niet in onze media, en in plaats van die persoon gewoon het land uit te zetten zoals ze vroeger deden als iemand betrapt was op iets (bv alcohol) hebben ze nu deze aanpak gedaan, net als bij die Amerikaanse die met beetje marihuana in de luchthaven in Rusland betrapt was.

Ja verstop die maar goed inderdaad, en ik hoop ook voor je dat je geen visum of stempel van Israël in je passpoort hebt? Dan ga je QUASI GEGARANDEERD problemen hebben. Ze deden bij mij al moeilijk over mijn visum van Amerika, hebben wat vragen gesteld erover en ze waren sceptisch omdat het visum maar liefst tien jaar geldig is (wat altijd is voor Amerikaans visum, heb ik ze verteld en ze hebben dat dan gegoogled en al).

Oke, je woorden stellen me al meer gerust. Klinkt ook allemaal wel heel logisch wat je vertelt. En inderdaad, ik vermoed ook dat er meer aan de gang is heb eigenlijk wel het gevoel dat die Olivier inderdaad wel iets van politieke banden zal gehad hebben, echter zullen we daar nooit een antwoord op krijgen vrees ik.

Ik heb net nog even gecheckt maar er staat geen stempel van Israël in mijn paspoort dus daar hoef ik me geen zorgen in te maken. Enkel Jordanië en Marokko staan erin maar hier hebben ze beide een goede band mee lees ik zo. Het enige waar ik me nog wat zorgen om maak is een camera die ik heb meeheb. Zou jij deze meenemen @Cerberus ? Als ik deze bovenhaal en gewoon de foto's toon die ik tegen dan al heb gemaakt dan hebben ze denk ik weinig omhanden om mij als verdacht te zien, of denk ik daar verkeerd?

Cerberus

Wijs gebruiker
Ik heb net nog even gecheckt maar er staat geen stempel van Israël in mijn paspoort dus daar hoef ik me geen zorgen in te maken. Enkel Jordanië en Marokko staan erin maar hier hebben ze beide een goede band mee lees ik zo. Het enige waar ik me nog wat zorgen om maak is een camera die ik heb meeheb. Zou jij deze meenemen @Cerberus ? Als ik deze bovenhaal en gewoon de foto's toon die ik tegen dan al heb gemaakt dan hebben ze denk ik weinig omhanden om mij als verdacht te zien, of denk ik daar verkeerd?
Heb je Jordanië binnengereisd via Israel, en kun je dus zien aan de stempel van Jordanië welke specifieke grenspost je gepasseerd bent en dus dat je in Israel geweest bent?

En wat is er dan zo speciaal aan die camera dat je denkt dat het mogelijk verdacht kan zijn? :)

Green Dude

Belezen gebruiker
Heb je Jordanië binnengereisd via Israel, en kun je dus zien aan de stempel van Jordanië welke specifieke grenspost je gepasseerd bent en dus dat je in Israel geweest bent?

En wat is er dan zo speciaal aan die camera dat je denkt dat het mogelijk verdacht kan zijn? :)

Aah fuck... Je hebt gelijk, ben via Aqaba de grens overgestoken dus inderdaad via Israël Jordanië binnengereisd, goed punt van je! Ik kan wel gewoon zeggen dat ik via Egypte ben binnengekomen? Heb hier wel geen stempel van.

En niks hoor, is een doodgewone camera maar misschien dat ze dit als verdacht zien?

Laatst bewerkt:

Cerberus

Wijs gebruiker
Aah fuck... Je hebt gelijk, ben via Aqaba de grens overgestoken dus inderdaad via Israël Jordanië binnengereisd, goed punt van je! Ik kan wel gewoon zeggen dat ik via Egypte ben binnengekomen? Heb hier wel geen stempel van.
Wel zo'n grensovergang is normaal tussen twee landen he dus als de naam van de grens op je stempel staat is het beter van niet te liegen dan doen alsof de grens niet met Israel is (iets wat zij weten als ze al over die stempel gaan vallen)
En niks hoor, is een doodgewone camera maar misschien dat ze dit als verdacht zien?
Zou niet weten waarom

Bovenaan