Relatine verschil snuiven slikken (rilatin, rilatine, medikinet, methylfenidaat)

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories
Hallo,

Als tiener kreeg ik de ADHD-diagnose, ik slikte de pillen die door de dokter werden voorgeschreven.
Ik ging ervan uit dat ik deze moest nemen voor mijn studieprestaties (middelbaar tot unief).
Nadat ik was afgestudeerd besefte ik dat ik de pillen ook nodig heb om te werken.
Inmiddels ben ik 28 jaar en slikt dagelijks 4x 20 mg medikinet op mijn werkdagen.
Echter merk ik dat 80 mg niet meer volstaat.. Ik moet er altijd eentje extra nemen, maar dan heb ik niet meer voldoende voor het einde van de maand.
Ik lees op dit forum verschillende berichten over relatine snuiven.
Mijn vraag: geeft het snuiven van methylfenidaat een feller effect en blijft het even lang duren?
Nota: ik ben niet op zoek naar een effect om een nachtje door te doen, of om te gebruiken als partydrug. Ik gebruik het alleen in mijn professionele sfeer.

Nihilist88

Bewuste gebruiker
Hoi,
Eerst even dit, je krijgt het dus op voorschrift vd arts, kan je dat dan niet eerst met hem/haar bespreken?
Ik gebruik zelf Rilatine modified release, is de langwerkende variant. Waar de normale/kortwerkende variant ca 4u werkt, ligt dit bij de langwerkende variant tussen 10-12u. Dus misschien is een langwerkende Rilatine wel een oplossing. Voor het merk dat jij neemt is Medikinet CR de langwerkende variant, met een werkingsduur van 12u.
Snuiven lijkt me zeker geen oplossing als je voor een langere werkingsduur, aangezien snuiven vaker een intensere, maar kortere werking geeft. Ben misschien niet objectief als het om snuiven gaat, ik haat het namelijk. Maar aangezien het dagdagelijkse medicatie is, zou je echt elke dag Methylfenidaat door je neus jagen? Arm reukorgaan 😉

Brad Pittig

Newbie
Hoi,
Eerst even dit, je krijgt het dus op voorschrift vd arts, kan je dat dan niet eerst met hem/haar bespreken?
Ik gebruik zelf Rilatine modified release, is de langwerkende variant. Waar de normale/kortwerkende variant ca 4u werkt, ligt dit bij de langwerkende variant tussen 10-12u.

Dit. Toen ik nog aan de Medikinet zat deed ik 2x 40mg. Eentje in de ochtend en eentje na de lunch. Dat hield me wel even bezig.

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Echter merk ik dat 80 mg niet meer volstaat..
Mag ik vragen waaraan je merkt dat het volgens jou niet meer genoeg werkt?
Ik slik het sinds kort en mij is verteld dat je op den duur niet meer merkt dat je medicatie slikt maar het wel werkt. Ik bedoel, je merkt na een poos niks meer van bv klam zijn, extra actief, kleine headbuzz etc maar het zou nog wel zijn werk moeten doen waar het voor bedoeld is.
Althans, dat is mij wijs gemaakt door de GGZ.. 😉

Nihilist88

Bewuste gebruiker
Mag ik vragen waaraan je merkt dat het volgens jou niet meer genoeg werkt?
Ik slik het sinds kort en mij is verteld dat je op den duur niet meer merkt dat je medicatie slikt maar het wel werkt. Ik bedoel, je merkt na een poos niks meer van bv klam zijn, extra actief, kleine headbuzz etc maar het zou nog wel zijn werk moeten doen waar het voor bedoeld is.
Althans, dat is mij wijs gemaakt door de GGZ.. 😉
Dit dus, het wordt eerder een lichaamseigen gevoel. Het stim-gevoel, dat eerst nog duidelijk aanwezig is, verdwijnt meer n meer, maar de focus moet je duidelijk elders leggen, nl dat het de kwaliteit v je dagdagelijkse leven (werk, school, organisatie,...) verbeterd. Maar er zijn er genoeg, die het licht pep effect willen behouden n dat als leidraad nemen of het middel nog voldoende werkt of niet...wrong. Verklaard ook de vraagstelling v TS, snuiven doe je vr intenser, vaak kortwerkender effect, ben je totaal verkeerd met dit medicijn bezig.

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Dit dus, het wordt eerder een lichaamseigen gevoel. Het stim-gevoel, dat eerst nog duidelijk aanwezig is, verdwijnt meer n meer, maar de focus moet je duidelijk elders leggen, nl dat het de kwaliteit v je dagdagelijkse leven (werk, school, organisatie,...) verbeterd. Maar er zijn er genoeg, die het licht pep effect willen behouden n dat als leidraad nemen of het middel nog voldoende werkt of niet...wrong. Verklaard ook de vraagstelling v TS, snuiven doe je vr intenser, vaak kortwerkender effect, ben je totaal verkeerd met dit medicijn bezig.

Helemaal mee eens! Denk dat dit een fout is die veel mensen maken. Dat het beoogde effect te veel vergeleken wordt met een (full-dose) pepervaring bijvoorbeeld. Het is de bedoeling dat het je dagdagelijks leven wat minder ingewikkeld maakt, het is niet de bedoeling dat je ineens in overdrive alles gaat doen wat je altijd al wilde doen. Mensen die dat denken hebben onrealistische verwachtingen. Misschien dat het voor sommige AD(H)D’ers die aan de meds gaan zo voelt, een soort ‘awakening’ maar voor de meesten is dat maar van korte duur. En dan kunnen sommigen onterecht denken dat de medicatie niet meer werkt. Het is echter wel belangrijk dat je op den duur positieve algemene patronen opmerkt, anders is het niet de moeite waard. Je propt wel iedere dag een medicijn in je lichaam natuurlijk.

Ik houd zelf niet van het ‘stim-effect’ op dagelijkse basis, gebruik daarom modified release methylfenidaat. Werkt langer dan gewone, maar geen 12 uur, zou zeggen uurtje of 7, misschien 8? Ik wil dat het zo smooth en natuurlijk mogelijk aanvoelt, eigenlijk allesbehalve een high (de crash/rebound is dan ook wat subtieler), mijn doel is gewoon nét iets minder continue struggle. En om de zoveel tijd eerlijk evalueren of de voordelen de nadelen nog uitwegen.

Dirkjan

Badass junkie
Echter merk ik dat 80 mg niet meer volstaat
Dan slik je teveel. 80 mg is echt wel een forse dosis, je tolerantie is duidelijk te hoog.

Daarbij is het een medicijn dat zijn functie een beetje verliest als je het snuift omdat het dan heel snel opkomt en heel snel weggaat, met hoge pieken. En het is nou juist de bedoeling dat het een mellow en zachte roes geeft.

djiego

Bewuste gebruiker
Snuiven zou ik in ieder geval zeker niet aan beginnen. Potentieel meer verslavend (omdat het een korte meer stimlike rush geeft) en nog meer belastend voor je lichaam. Als afhankelijkheid al niet speelt met 80 mg per dag.. overgang naar snuiven is de volgende stap naar beneden. Kun je nu zonder of is het in alle kastjes zoeken naar dat stripje dat je dacht dat je nog had als het ineens op is?

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Dan slik je teveel. 80 mg is echt wel een forse dosis, je tolerantie is duidelijk te hoog.

Daarbij is het een medicijn dat zijn functie een beetje verliest als je het snuift omdat het dan heel snel opkomt en heel snel weggaat, met hoge pieken. En het is nou juist de bedoeling dat het een mellow en zachte roes geeft.

Heb ooit gelezen dat methylfenidaat mits goed gemonitord in theorie kan worden voorgeschreven tot max 2 mg/kg lichaamsgewicht. Ik vind dat echt zó bizar, je zou mij onopvallend in de gemiddelde schutting kunnen verwerken zo strak als een plank dat ik zou zijn van die dosering, en ik wil niet eens weten hoe ik me fysiek zou voelen. Ik weeg ongeveer 60 kg, 120 mg speed, a lá (al is dat al verrr voorbij functioneel), 120 mg methylfenidaat no thank you, haha. Zijn natuurlijk extremen… en ieder lichaam werkt anders… maar toch!

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Heb ooit gelezen dat methylfenidaat mits goed gemonitord in theorie kan worden voorgeschreven tot max 2 mg/kg lichaamsgewicht. Ik vind dat echt zó bizar, je zou mij onopvallend in de gemiddelde schutting kunnen verwerken zo strak als een plank dat ik zou zijn van die dosering, en ik wil niet eens weten hoe ik me fysiek zou voelen. Ik weeg ongeveer 60 kg, 120 mg speed, a lá (al is dat al verrr voorbij functioneel), 120 mg methylfenidaat no thank you, haha. Zijn natuurlijk extremen… en ieder lichaam werkt anders… maar toch!

Bedenk me nu trouwens wel dat het dan waarschijnlijk gaat over langwerkend, over 24 uur verdeeld. Owell… alsnog bijzonder.

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Ik maakte ook de fout dat ik dacht dat het niks deed. Ik slik het sinds bijna 2 weken en de eerste week had ik echt dat stim gevoel. Ik vond dat juist NIET prettig. Ik had zelf de dosering gehalveerd de eerste dagen. Ik trok het niet zoals het voelde. Ja stim achtig maar niet te vergelijken met bv speed, mdma of coke.
Ik ben nu gewend en merk eigenlijk niets meer en dacht ook dat het dus niet meer werkte.
Gisteren had ik een extra afspraak met mijn coach. Normaal moet ze me wel 100.000 keer tot de orde roepen met “focus de dunne!”
Nu is het anders. Ben nog wel net zo gauw afgeleid maar merk dat nu zelf op en pak zelf de focus weer terug en weet zelfs nog waar het over ging.
Methylfenidaat is zo subtiel dat je denkt dat het niet werkt maar dat doet het wel.

edit: ik denk dat @Lize peeters die high zoekt en mist. Maar daar is medicatie niet voor bedoeld.

Laatst bewerkt:

djiego

Bewuste gebruiker
Methylfenidaat is goed in wat het moet doen, mits je de juiste balans kunt vinden en buiten de lijst van bijwerkingen (en uiteraard misbruik) kunt blijven, en die lijst is helaas lang en voornaam.

Om de venijnigheid aan te geven in mijn geval bijvoorbeeld deze week: Na ruim 6 jaar een nieuwe kennismaking aangezien ik merkte adhv 4FMPH test dat een fenidaat me mits goed gebruikt echt wel het juiste kan brengen;

Drie weken prima, netjes uitstekend, precies wat ik zocht. Zoeken juiste dosis. (zat destijds, misbruik even buiten beschouwing gelaten (vandaar herkenning verloop post OP) op 3x20 mg. Kreeg last van pijn in hartstreek, klaar.

Afgelopen dinsdag, nuchter, twee bakken dikke koffie, 10mg + 2u 10mg, boem, exact zelfde pijn. Genoeg om de huisarts nerveus genoeg te laten worden en me een ECG te laten maken . Niks ad hand alles normaal inclusief bloed maar bleef drie dagen hangen. Heel specifiek alleen met MF, ik herkende het soort spanning gelijk. Meteen weer exit.

Nihilist88

Bewuste gebruiker
Rilatine modified release is mijn functionele medicatie voor tijdens de week, die mij helpt de focus erop te houden, minder dagdromer ben en algemeen alerter ben. 40mg modified release werkt hier doorheen m'n werkshift, dus zal ook eerder een 8-9u werken bij mij en savonds slaap ik redelijk çva, dus top. In het weekend 4f-mph en daar ervaar ik indd een meer pep randje, maar verwacht hier ook geen pep rush en ik neem dit als zijnde een rc, niet als iets dat mn rilatine moet vervangen op lange termijn. Als je Methylfenidaat wil snuiven, om er een rush uit te halen (wat ik afraad), kan je evengoed om de zoveel tijd eens een 4f-mph pellet nemen. En sluit me vr de rest aan bij mn voorgangers, je wil toch niet dagelijks een pep-gevoel...dan draait het al helemaal niet meer om het behandelen van adhd 🤷

djiego

Bewuste gebruiker
Laatst schreef iemand in relatie tot methylfenidaat 'less is more' en daar sluit ik me helemaal bij aan. Op het moment dat je een voortschrijdend gevoel blijft ervaren dat je er meer van nodig hebt en met je initieel gevonden laagste dosering/balans niet het gewenste voordeel voor je medisch doel kunt vinden, is het hoogstwaarschijnlijk niet het juiste middel voor je en gaat het je ergens down the line in de kont happen.

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Methylfenidaat is goed in wat het moet doen, mits je de juiste balans kunt vinden en buiten de lijst van bijwerkingen (en uiteraard misbruik) kunt blijven, en die lijst is helaas lang en voornaam.

Om de venijnigheid aan te geven in mijn geval bijvoorbeeld deze week: Na ruim 6 jaar een nieuwe kennismaking aangezien ik merkte adhv 4FMPH test dat een fenidaat me mits goed gebruikt echt wel het juiste kan brengen;

Drie weken prima, netjes uitstekend, precies wat ik zocht. Zoeken juiste dosis. (zat destijds, misbruik even buiten beschouwing gelaten (vandaar herkenning verloop post OP) op 3x20 mg. Kreeg last van pijn in hartstreek, klaar.

Afgelopen dinsdag, nuchter, twee bakken dikke koffie, 10mg + 2u 10mg, boem, exact zelfde pijn. Genoeg om de huisarts nerveus genoeg te laten worden en me een ECG te laten maken . Niks ad hand alles normaal inclusief bloed maar bleef drie dagen hangen. Heel specifiek alleen met MF, ik herkende het soort spanning gelijk. Meteen weer exit.

Heftig! Dat zijn zeker klachten om serieus te nemen. Dit zijn middelen die indien correct gebruikt normaal gesproken veilig zijn, maar ze komen toch met een flinke bijsluiter. Ik vind eigenlijk dat bij iedereen die stimulantmedicatie voorgeschreven krijgt preventief en met reguliere follow-up hart- en bloeddrukcontroles zouden moeten worden gedaan. In de praktijk niet consistent toegepast en wellicht ook gewoon niet haalbaar met de hoeveelheden waarmee deze medicijnen over de toonbank gaan helaas.

Verder helemaal eens met less is more.

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Heftig! Dat zijn zeker klachten om serieus te nemen. Dit zijn middelen die indien correct gebruikt normaal gesproken veilig zijn, maar ze komen toch met een flinke bijsluiter. Ik vind eigenlijk dat bij iedereen die stimulantmedicatie voorgeschreven krijgt preventief en met reguliere follow-up hart- en bloeddrukcontroles zouden moeten worden gedaan. In de praktijk niet consistent toegepast en wellicht ook gewoon niet haalbaar met de hoeveelheden waarmee deze medicijnen over de toonbank gaan helaas.

Ik heb zelf een bloeddruk meter thuis. Tijdens methylfenidaat is mijn bloeddruk juist lager als nuchter.
Nou moet ik zeggen dat ik heel snel last heb van verlaagde bloeddruk. Ook tijdens narcose/verdovingen daalt mijn bloeddruk sterk. Ik heb daar zelfs een “indicatie” voor tijdens operaties.
Apart dan he? In theorie zou het moeten stijgen toch?

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Ik heb zelf een bloeddruk meter thuis. Tijdens methylfenidaat is mijn bloeddruk juist lager als nuchter.
Nou moet ik zeggen dat ik heel snel last heb van verlaagde bloeddruk. Ook tijdens narcose/verdovingen daalt mijn bloeddruk sterk. Ik heb daar zelfs een “indicatie” voor tijdens operaties.
Apart dan he? In theorie zou het moeten stijgen toch?

Hier ook een goede bloeddrukmeter thuis. Vind dat een must met drugsgebruik. Mijn hartslag en bloeddruk gaan wel standaard wat omhoog van methyl (niet heel dramatisch ofzo, maar draagt wel soms bij aan het nerveuze gevoel), maar ik gebruik de combinatie met Wellbutrin, dus aparte effecten zijn dan lastig te bepalen. Bijzonder dat jouw bloeddruk omlaag gaat, in theorie zou je inderdaad verwachten dat die - zonder opgebouwde tolerantie - stijgt vanwege de werking op noradrenaline. Lichamen zijn vreemde dingen. Misschien online wel een verklaring voor te vinden, of eens aan je arts navragen? Echter, beter een te lage dan een te hoge bloeddruk dus veel kwaad zal dat niet kunnen. Hoogstens onpraktisch. :wink:

djiego

Bewuste gebruiker

Zeker, en idd goed punt.. Ook nog eens een bijsluiter met significant hoge kans/vastgestelde bijwerkingen in vergelijking met veel andere middelen. En moet je eens kijken hoe relatief makkelijk het ook voor kinderen die wat onrustig op. hun stoel heen en weer schuifelen wordt voorgeschreven..(ik overdrijf bewust wat, maar ik heb echt versteld gestaan meerdere malen) .

En als stim recreant hebben we allemaal wel eens last van wat spanning hier of daar, dus je schrikt niet zo snel, maar deze specifieke heftige reactie van MF heb ik nog nooit met welke andere stim dan ook ervaren. Weg ermee. Ga dex nog proberen qua legale optie en anders is dat klaar.

De Dunne

DF-koning
De Leukste Thuis!
Hier ook een goede bloeddrukmeter thuis. Vind dat een must met drugsgebruik. Mijn hartslag en bloeddruk gaan wel standaard wat omhoog van methyl (niet heel dramatisch ofzo, maar draagt wel soms bij aan het nerveuze gevoel), maar ik gebruik de combinatie met Wellbutrin, dus aparte effecten zijn dan lastig te bepalen. Bijzonder dat jouw bloeddruk omlaag gaat, in theorie zou je inderdaad verwachten dat die - zonder opgebouwde tolerantie - stijgt vanwege de werking op noradrenaline. Lichamen zijn vreemde dingen. Misschien online wel een verklaring voor te vinden, of eens aan je arts navragen? Echter, beter een te lage dan een te hoge bloeddruk dus veel kwaad zal dat niet kunnen. Hoogstens onpraktisch. :wink:
Moet zeggen dat ik toen nog erge bijwerkingen had ik het niet heb gemeten maar toen voelde het als “normaal”.
Ik ben gewend dus weet fysiek hoe het voelt als bloeddruk laag is, ook zonder meten.
Net nog even gemeten en zo is tie nu tijdens medicatie:

B9F7EFB0-9EA6-48EE-8F74-FA6DB2B2771C.jpeg

Dit is voor mij iets lager als standaard. Gemiddeld is mijne 109/70

Azarius vaporizers and accessories
Bovenaan