Rilatine voorschrift moeilijk te krijgen?

Discussie in 'Farmaceutische drugs' gestart door Attimo, 17 jan 2017.

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories
  1. Attimo

Attimo Belezen gebruiker

Ik ben een Belgische student en ben via via aan enkele pilletjes rilatine geraakt voor tijdens de blokperiode. Geweldig spul, ik ben normaal gezien om de zoveel tijd afgeleid of wordt gewoon moe en met zo'n pilletje heb ik daar allemaal geen last van. Ik ben veel minder chaotisch en ben niet het warhoofd dat ik normaal ben.

Ik wil er graag meer van maar heb geen zin om elke keer weer de sketchy toer op te gaan, mensen te moeten aanspreken, hopen dat ze over de brug komen, etc. Ik wil gewoon een voorschrift van een dokter.

Nu heb ik al twee verschillende zaken gehoord. De ene kant doet alsof aan een rilatine voorschrift komen bijna gelijk staat aan "hey dokter ik wil rilatine, okthxbye" en de andere "je moet ziekveel testen ondergaan om te testen of je wel echt ADD/ADHD hebt".

Welke zijde heeft gelijk volgens jullie of hangt het ook af van dokter tot dokter?

Stel dat het de tweede zijde is dan laat ik alle hoop nog niet varen want ik acht het niet onmogelijk dat ik positief ben voor ADD (ADHD lijkt me sterk). Zou ik dan overigens de dokter vertellen over mijn ervaringen met het via-via gebruik of zou ik daar best over zwijgen?

Alvast bedankt voor het advies!

2. SkittlesAndMe

SkittlesAndMe Badass junkie

In Nederland wordt het niet zo maar voorgeschreven en moet je inderdaad een AD(H)D diagnose hebben. Dat kost je ongeveer 3 afspraken met de psycholoog en je moet het natuurlijk ook wel echt hebben voor je de diagnose krijgt. Er zijn weinig artsen die het zo maar voorschrijven omdat je moet studeren of omdat je het chill vind. Iedereen wordt er gefocust van en kan er beter van werken. Net als dat iedereen rustiger wordt door benzo's... (al schrijven ze dat wel iets makkelijker voor).

België zal wel redelijk vergelijkbaar zijn denk ik?

Overigens heeft niemand 100% concentratie. Je moet gewoon af en toe wat rust nemen en ook accepteren dat je niet eeuwig kunt doorgaan. Ritalin kan je in uitzonderlijke gevallen wel eens gebruiken maar het is geen wondermiddel en het met regelmaat gebruiken is ook niet wenselijk lijkt me.

Jouw volgorde is ook niet helemaal de goede in mijn ogen. Als je naar een arts gaat met de klacht dat je je slecht kunt concentreren en dan de diagnose en uiteindelijk medicatie krijgt die je helpt is dat prima, maar als je zonder klacht een middel probeert en ontdekt dat het je concentratie verbetert betekent het niet dat je voorheen een probleem had :wink:

3. Joopiejo

Joopiejo Bewuste gebruiker

Vraag het aan je dokter.

4. ZERO-

ZERO- Badass junkie

Als je met zo'n verhaal komt krijg je het waarschijnlijk niet mee, klinkt enorm verslavingsgevoelig, Ritalin wordt veel misbruikt en dokters weten dat evengoed. Ik sluit me verder aan bij het verhaal van Smartie.

Mocht je echt vermoeden hebben van ADD en je functioneert beter met medicatie, dan zou ik gewoon de onderzoeken laten doen. Dan weet je zeker dat het goed zit en kun je er gewoon baat bij hebben.

Mocht dat niet het geval zijn, dan zou ik het sketchy blijven doen, want op die manier voorkom je ook dat je het te vaak gaat gebruiken.

5. Benzoboss

Benzoboss Bewuste gebruiker

Zeg gwn dat je je nief kan concentreren en vraag hem wat hij kan doen.
    Hij zal met iets komen en jij blijft gwn zeggen dat niks werkt totdat je ritalin krijgt.
    Heefd voor mij altijd gewerkt

ik heb een geweldig idee!!!

Als je nou gwn een gram speed koopt het laat testen en 2x per dag 10mg pakt!!!
    Dit is wel zoon geweldig idee dan heb je helemaal geen doktor nodig.
    En de kans dat je verslaafd raakt of het gaat misbruiken bestaat niet want dat doen mensen op df niet!!
    :wave:

6. Tijdloos

Tijdloos DF Staff Medewerker Moderator

@benzoboss
    Edit je vorige post om het overzicht te houden. 2 post achterelkaar na paar minuten is niet nodig.
    Je postcount gaat vanzelf wel omhoog.

Tweede keer dat we dit aan je vragen. Let je er nu wel op?

7. Attimo

Attimo Belezen gebruiker

Ik heb een afspraak gemaakt met een psychiater, het is idd zo dat je minstens 3 afspraken moet doorlopen vooraleer er een diagnose kan worden opgesteld en mogelijk medicatie kan worden voorgeschreven.

Het is dus niet zo gemakkelijk als sommigen op internet het laten uitschijnen (ik heb effectief mensen zien reageren op fora "zeg gewoon dat je het effe nodig hebt voor je examens", soit, komt mss uit een andere tijd natuurlijk).

Ik ben wel benieuwd. Enerzijds denk ik niet dat ik het nodig heb, anderzijds acht ik de kans dat ik de diagnose krijg wel reëel. Ik heb een diploma hoger onderwijs, ik heb een job, een sociaal leven, heb niet echt het gevoel dat mijn gebrek aan concentratie een noemenswaardige negatieve impact heeft op mijn leven. Maar toch lijkt het me toch bijzonder fijn om wat meer te kunnen focussen. Op mijn werk niet om de vijf botten afdralen als ik met kantoorwerk bezig ben, in een les mijn gedachten erbij kunnen houden en ook tijdens het blokken meer te kunnen focussen.

8. dopertje

dopertje Newbie

Tegenwoordig moet je echt een diagnose hebben van een psychiater met de bijbehorende testen om ritalin voorgeschreven te krijgen.

Als het alleen voor het studeren is zou ik op zoek gaan naar een betrouwbare leverancier

9. Benzoboss

10. A3-D

A3-D Newbie

Methylfenidaat (Ritalin) wordt inderdaad niet zomaar voorgeschreven. Ze zijn hier de laatste jaren steeds strenger op geworden. Na jaren Modafinil te hebben gebruikt voor de behandeling van een slaapstoornis, ben ik een paar maanden geleden overgestapt op Methylfenidaat. Ik ben hiervoor door een arts gezien, niet door een psychiater. Ik heb het echter niet zomaar voorgeschreven gekregen, hiervoor ben ik wel uitgebreid onderzocht. Helaas had ik teveel last van bijwerkingen van de Methylfenidaat, waardoor ik er al snel mee moest stoppen en nu met een overvloed aan pillen zit. Het duurt even voordat je het voorgeschreven krijgt, maar als je het dan eenmaal voorgeschreven krijgt, dan krijg je meteen een hele lading. :openmouth: Ik ben vervolgens overgestapt op Dexamfetamine, maar ook daarbij had ik teveel last van bijwerkingen en moest ik helaas stoppen. Ik krijg nu een medicijn dat nog niet op de Nederlandse markt is toegelaten, maar dat op een hele andere manier werkt dan Modafinil, Methylfenidaat of Dexamfetamine en daardoor ook niet recreatief te gebruiken is helaas. :wink:

11. Benzoboss

Narcolepsie

Das klote
    Ben ik ff blij dat ik dat niet heb

12. A3-D

A3-D Newbie

Ik noem het zelf altijd liever een slaapstoornis. :wink: Mensen krijgen toch een bepaald beeld van je als ze weten dat je lijdt aan narcolepsie. Medicijnen zoals Methylfenidaat en Dexamfetamine hebben bij mij hierdoor ook een ander effect, wat het recreatief gebruik hiervan ook onmogelijk maakt.

13. ZERO-

ZERO- Badass junkie

Even nieuwsgierig, maar wie heb je daarvoor gecontact, of heeft de huisarts je doorverwezen?

14. Lollypop

Lollypop Newbie

Bekende van mij besteld ze gewoon online staan nooit online maar stuurt een privé bericht omdat het niet online mag staan ofso

15. Illusionist

Illusionist Experimenterende gebruiker

Ik heb ADHD en bij mij is het sinds vorig jaar vastgesteld. En nee, je krijgt het niet zomaar. Echt niet. De psychologen gaan verschillende testen met je afnemen en je kunt deze testen ook niet manipuleren. Psychologen hebben gestudeerd voor dit vak en weten dus precies hoe een ADHD-persoon functioneert en wat voor gedrag hij/zij vertoont.
    Bij mij heeft het ongeveer 5-7 maanden geduurd voordat ik mijn eerste recept voor mijn ADHD kreeg. Ik kreeg methylfenidaat voorgeschreven (Ritalin is simpelweg gewoon een merknaam, het werkend bestanddeel is methylfenidaat) en ik begon met een dosering van 10 mg, 2x per dag. Dat werkte niet goed dus hadden we dosering opgeschroefd naar 15 mg, 2x per dag. Het werkte wel maar ik werd er meer een soort van "zombie" van. Ik was niet echt mezelf meer.
    Ik heb dit toen vervolgens met mijn psycholoog aangekaart en toen hebben we besloten het methylfenidaat-gebruik te staken en over te stappen op een ander medicijn, dexamfetamine. We begonnen met een dosering van 2,5mg, 2x per dag. Dit was voor mij niet genoeg dus nu slik ik (nog steeds vandaag de dag) 2x 5mg per dag. Ik vind dexamfetamine tot nu toe erg goed werken, ik voel me gewoon mezelf en tegelijkertijd kan ik me gewoon goed concentreren.
    Ik neem het 5 dagen per week en in het weekend niet. Dan geef ik mijn lichaam om het zo te zeggen even rust. De meeste slikken het elke dag door en door, zonder enige tussenstops er tussen maar ik doe dit ook om eventuele afhankelijkheid te voorkomen. Nu moet ik zeggen dat ik voor mezelf aardig goed functioneer door dexamfetamine maar ik wil het nog steeds wel gewoon zonder kunnen, mocht ik ooit van dexamfetamine af willen stappen. Die 2 dagen niet gebruiken bied dan toch wel een mogelijkheid om je brein het werk zelf te laten doen, ook al moet je 3x harder lopen. Ja, dexamfetamine is voor mij heel fijn.

Ik slik dexamfetamine van de Magistrale Bereider (misschien ken je 't wel), dat houdt in dat de apotheker het zeg maar zelf bereid. Het is ook verkrijgbaar onder de naam Amfexa®, maar dit wil ik niet omdat ik hier heel veel negatieve recensies over lees. Dexamfetamine (Magistrale Bereider) werkt prima voor mij, gelukkig! Althans, op dit moment.

Ik zal je adviseren daarom niet te experimenteren met ADHD-medicatie. Ik snap best de interesse en dat extra stukje brandstof dat het je geeft, maar het is echt onnodig. Wees blij dat je geen stoornis zoals ADHD hebt en dat je gewoon normaal kunt leren, zonder door allerlei toeters en bellen afgeleid te raken. Je moet doen waar je je goed bij voelt, eerlijk is eerlijk, maar ik vind persoonlijk wel dat je niet bij een aangewezen psycholoog een 'act' moet gaan spelen om aan methylfenidaat of dexamfetamine te kunnen komen. Ze steken namelijk echt tijd en werk in je.

Probeer anders eens natuurlijke supplementen die de concentratie een boost geven? Of smart drugs uit de smartshop misschien? Daar heb je ook allerlei concentratieboosters te koop. Daar heb je geen recept voor nodig, haha!

Even ter zijde, het is niet als een belediging bedoeld, gewoon als een advies. En als je het wel wilt doen, dan moet je dat ook gewoon doen, haha! Iedereen zijn eigen mening en keuze.

16. Illusionist

Wat voor medicijn precies als ik vragen mag? Als het nog niet toegelaten is op de markt, snap ik ook wel dat je er niks over mag zeggen hoor, haha. Maar ben gewoon benieuwd. Is dit een medicijn voor narcolepsie en ADHD of enkel voor narcolepsie/slaapstoornis?

17. Jmths

Jmths Bewuste gebruiker

Zo'n 7-8 jaar geleden werd methylfenidaat me nog net niet letterlijk door mijn strot heen gedauwd, tegenwoordig willen ze nog wel eens moeilijk doen met voorschrijven ondanks dat ik het al jaren lang frequent gebruik.

Ik heb bij veel verschillende hulpverleners een methylfenidaat recept aangevraagd, mijn ervaring is dat het heel erg sterk verschilt per hulpverlener, sommige zijn vanuit persoonlijke overtuiging tegen het gebruik van waar anderen de toegevoegde waarde er wel van inzien en de negatieve zijde van het verhaal opgeblazen vinden.

Mijn ervaring verteld me ook dat ze in België moeilijker doen met voorschrijven dan in Nederland. Je moet in België constant om de zoveel maanden terugkomen bij een hulpverlener voor een herhaal recept en dit bezoek kost eveneens extra geld. In Nederland kreeg ik 1x een recept en kon ik onbeperkt om de maand bij de apotheek herhaal receptje ophalen.

Dit gaat cliché en stereotyperend klinken maar vrouwelijke hulpverleners doen naar mijn ervaring aanzienlijk moeilijker over het voorschrijven van recepten. Wat voor mij het beste werkt is simpelweg een oprecht gesprek aangaan met de hulpverlener, aangeven wat je wilt en waarom. Als je een verhaal gaat verzinnen werkt dit meestal averechts.

Als de hulpverlener professioneel is zal deze je verhaal onbevangen aanhoren en een objectief advies formuleren, dat zou het geval moeten wezen in ieder geval.

Benzodiazepines doen de meeste hulpverleners tegenwoordig wel wat moeilijker over denk ik. Bij mij op de opleiding wordt de benzodiazepine problematiek (wat vaak zelfs een epidemie wordt genoemd) toch wel relatief vaak besproken. Veel hulpverleners, vooral in België die enkel anti psychotica willen voorschrijven.

18. Dunnetjess33

Dunnetjess33 Badass junkie Tripreporter

Ik val misschien een beetje laat binnen in dit topic maar ik vind het heel goed dat het moeilijk voorgeschreven wordt.
    Mijn neef(je) had het voorgeschreven gekregen idd voor adhd. Het hielp hem wel met school maar hij had zeker na een paar jaar zoveel negatieve bijwerkingen dat hij is gestopt. Niet kunnen slapen, broodmager omdat zijn eetlust bijna 0,0 was en hij was af en toe echt een zombie.
    Zonder was voor hem wel wat lastiger op school maar hij voelde zich 100x beter. Hij heeft therapie/hulp gehad om te leren concentreren en zich te verzoenen met zijn adhd. Dat is de moeilijke en langere weg maar (voor hem) wel de beste weg. (En misschien voor de meesten wel de beste weg).
    In de tijd dat hij het voorgeschreven kreeg, ik gok zo een 10 jaar geleden, liep de halve school met voorgeschreven ritalin/concerta op zak. En t gros had echt geen adhd maar moeilijk opvoedbaar, lui of niet goed opgevoed/begeleid. En het ergste was nog dat de pappies en mammies van deze kids blij waren dat hun kind drugs mochten, scheelde hun een hoop werk en frustratie...

Jmths vindt dit leuk.
  19. Illusionist

Ik ben het volledig met je eens: het mag ook niet zomaar worden voorgeschreven. Velen studenten denken er niet bij na als ze Ritalin als "studiehulpmiddel" gaan gebruiken. Alleen maar beter dat er tegenwoordig zo streng op wordt gecontroleerd.

20. Fool

Fool Badass junkie

Ik denk dat die daar best bij nadenken, hoor. Je hebt toch niet opeens 'zomaar' zo'n pilletje op je bureau liggen?

21. Illusionist

Tuurlijk niet maar de meeste studenten zien het volgens mij niet als medicijn maar serieus als "hulpmiddel". Dat ze door Ritalin zeg maar wel hun examen halen.

22. Fool

Fool Badass junkie

Maar als ze even hun examen moeten halen gebruiken ze het toch ook niet als het medicijn (meerdere malen elke dag)? Het ís voor die mensen toch juist een hulpmiddel?

23. Illusionist

Ik bedoel het in de vorm van als extra boost om te kunnen leren. Waarom geen supplementen uit een winkel die de concentratie verhogen zoals bepaalde vis-extracten? Ik snap best de gedachte erachter maar snap je niet wat ik bedoel?

24. Fool

Fool Badass junkie

Omdat het fucking veel beter werkt dan vis-extracten.

SkittlesAndMe vindt dit leuk.
  25. SkittlesAndMe

Waarschijnlijk is het ook lekkerder dan vis-extracten

26. Illusionist

Uiteraard. Daar heb je zeker een punt. Dat zal vast wel. Ik weet niet hoe het voelt op een "normaal" brein aangezien ik zelf ADHD heb. Ik gebruik tevens ook geen methylfenidaat (Ritalin) maar dextro-amfetamine. Maar goed, als jij een ruime tijd voor je examen de juiste dosering aan vis supplementen toedient, wellicht werkt het dan ook wel hartstikke goed.

27. Illusionist

Daar proef je niks van hoor. De werkzame stof zit netjes verpakt in een (liquid)-capsule. Je hoeft dus geen vis te eten, haha! Of beter gezegd proeven...

SkittlesAndMe vindt dit leuk.
  28. Psychedelibee

Psychedelibee DF Staff Medewerker Moderator

Dat is wel heel old school haha. Mijn ouders hebben wel eens van die griezel verhalen vertelt dat ze een lepel levertraan kregen als kind, zoiets:

29. Albedo

Albedo Belezen gebruiker

Inderdaad, neusje dichtknijpen en dan ging het mondje vanzelf open. Werd genomen in de maanden met een "r" erin.

Sinds een jaar neem ik het ook. Daarnaast omega 3 algenolie.

30. Illusionist

Maar het is serieus waar heel erg goed voor je haha!

31. SkittlesAndMe

Niet als je het snuift :P

32. da_pj

da_pj Belezen gebruiker

Indd ben zelf uit BE en dat krijg je niet zomaar voorgeschreven. Maar de hypocrisie loopt echt de spuigaten uit toch bij de artsen die ik ga. Benzo's aan de lopende band flunitrazepam, tranxene 50, Staurodorm 30, Valium 10, Halcion 0.250mg en Valium flacons. Dan nog Durogesic nu 100ug pleisters van pijn arts en oxynorm 20 voor doorbraakpijn.

Maar indd ritalin daar doet mijn benzo arts moeilijk over tegen andere patienten. Snap het echt niet, ahja welkom in het apenland pfff.

Anders moet je maar in je omgeving iemand kennen die het krijgt en mss er soms op overschot heeft?

Owja en proficiat DF :smile: en mooie nieuwe pagina :wink:. Hopelijk nog vele jaren en aan iedereen hier een fijne dag gewenst :wink:

33. Liefhebbertje

Liefhebbertje Bewuste gebruiker

Voor hoe lang krijg je die voor geschreven en voor welke klachten??

Denk dat er een wezenlijk verschil zit tussen benzo's en ritalin

En zo ie zo medicijnen worden voor medische klachten voor geschreven en daardoor ook vergoed

Als je zo nodig ritalin oid wil/ nodig heb zonder medische reden koop het dan via een andere weg of haal wat anders

En naar zeuren allemaal dat de eigen bijdrage ziekte etc steeds duurder word...

34. Liefhebbertje

Rot van je neefje
    Heb het zelf ook mieten slikken werd alleen maar erger
    Het laatste wat je zegt ben ik het niet mee eens
    Ritalin etc werkt niet op iemand zonder add/ adhd werkt juist averechts

35. ZERO-

ZERO- Badass junkie

^ Dat is niet helemaal correct. Ook als je geen ADHD hebt kun je je lekker concentreren met ritalin. Waarom denk je dat zo veel studenten het nemen? :wink:

Dunnetjess33 vindt dit leuk.
  36. Liefhebbertje

Ja dat komt dan toch door het speedy en focus gevoel van de amfi?

Maar waarhet voor bedoelt is kalmeren werkt dan niet zo bedoelde ik en heb ik heb eigenlijk altijd o thoude

37. Psychedelibee

Psychedelibee DF Staff Medewerker Moderator

Stimulanten werken gewoon bij iedereen hetzelfde hoor. Op lage doseringen worden ook mensen die geen adhd er rustiger en meer gefocust van. Op hoge doseringen worden mensen met adhd aan de andere kant er ook weer gewoon druk en onrustig van. Het enige verschil zit hem in dat adhders meer kunnen nemen wat voor hun nog onder een lage dosering valt en dus veel meer nodig hebben om er druk van te worden.

Jmths vindt dit leuk.
  38. Liefhebbertje

Dan heb ik nu wat bij geleerd
    Viel mij altijd op dat mensen met adhd rustig worden van coke en speed
    Terwijl andere bij de geringste hoeveelheid opgewekt werden
    Maar dat zal ik me dan ingebeeld hebben

Al hoewel bij 1 van de opnames werd geadviseerd om me te laten onderzoeken op add/adhd omdat coke me rustig houd

39. ZERO-

ZERO- Badass junkie

Ja, maar wat Bee dus zegt, als je als ADHD'er gewoon lekker door blijft snuiven word je er uiteindelijk ook weer hyper van. :sweatsmile:

40. A3-D

A3-D Newbie

Het gaat om pitolisant. Het wordt enkel voorgeschreven bij narcolepsie. Er zijn op dit moment slechts twee slaapcentra die dit medicijn mogen voorschrijven in Nederland. Het medicijn is nog niet toegelaten op de Nederlandse markt, maar omdat het wel op Europees niveau toegelaten is, mogen zij het enkel in specifieke gevallen toch voorschrijven, zoals ik mijn geval waarbij andere medicatie geen of te weinig effect heeft. Het medicijn wordt op dit moment gratis aangeboden door de farmaceut. Het wordt per post naar mij opgestuurd, wel zo makkelijk. :wink: Ik zit helaas al wel aan de maximale dosis pitolisant en mijn narcolepsie is beter beheersbaar, maar nog niet voldoende. Ik krijg op dit moment wel te weinig slaap, dus mogelijk als ik mijn structuur weer beter op de rit heb, dat het dan goed gaat. Jonge kinderen, druk op het werk, geplande verhuizing, het helpt niet echt mee en structuur is zeer belangrijk bij narcolepsie.

Deel Deze Pagina