1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Ritalin (10mg), fatsoenlijke frequentie

Discussie in 'Farmaceutische drugs' gestart door Sally Tessio, 13 mrt 2019.

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories
  1. Sally Tessio

Sally Tessio Bewuste gebruiker Tripreporter

Ciao lieve leden,

Tijdje niet online geweest, hopelijk maakt iedereen het goed. Zit in mijn afstudeerjaar en het is allemaal wat druk door de hoeveelheid vakken die ik naast mijn thesis nog in moet halen dit semester, dus ik ben wat minder actief dan ik normaliter zou zijn.

Heb een vraagje wat hierop aansluit. Ik heb vandaag een eerste ritalin pilletje (10mg) genomen van de 30 stuks die ik via een medestudent aan heb geschaft. Heb vorig jaar een paar keer gestudeerd op concerta (60mg), maar dat was toch wat heftig en maakte me moeilijk geil 's avonds. :nomouth: Onder het ritalin pilletje voel ik een ietwat verhoogde alertheid, scherpere focus, een ruimere ademhaling en een wat apart gevoel rond de maagstreek. Het middel en de dosering maakt de ervaring een stuk milder dan de ervaringen op concerta (60mg) en het sluit een stuk beter aan bij het doel van het gebruik. Ik verwacht dat er perioden zullen zijn waarin ik kluwen werk door te ploegen heb en ben benieuwd hoe vaak ik dit middel met deze dosering zou kunnen gebruiken zonder dat ik het overdo. Ik snap dat dit een lekker breed begrip is en dat er überhaupt geen richtlijn kan worden gegeven voor fatsoenlijk gebruik, dus het is een moeilijk te beantwoorden vraag. Misschien dat iemand die weleens in een soortgelijke situatie gebruik heeft gemaakt van ritalin kan vertellen over zijn of haar grens tussen fatsoenlijk en overmatig gebruik?

Ciao,
    mr. Tessio

2. -DONE-

-DONE- Experimenterende gebruiker

Lastig.
    Mijn beste vriend die is simpelweg verslaafd aan Ritalin. Hij ontkent het echter omdat hij het alleen gebruikt om te leren. Het probleem ook nog eens is dat hij zijn Ritalin verpoederd en snuift.
    Hij snuift zo'n 80mg verspreid over de dag wanneer hij leert.
    In mijn ogen (dus wat ik zie in mijn omgeving) is het redelijk verslavend, hij zegt zelf dat hij zonder Ritalin niet meer kan leren (maar ontkent wel z'n verslaving lol).
    Zelf verder nooit last van gehad, leren en Ritalin gaat bij mij niet samen.
    Conclusie: gebruik gewoon je verstand en leer zonder die troep. Wanneer je dit niet kan moet je je afvragen of het niveau niet te hoog gegrepen is.
    Als je het toch gaat doen, gebruik dan weinig, eigenlijk moet het effect nauwelijks tot niet merkbaar zijn.

acht.zes, Fenne, Mezelf en 2 anderen vinden dit leuk.
  3. Krullen

Krullen Experimenterende gebruiker

Ik zelf gebruik het tijdens het studeren ook, als ik een tentamen periode heb.

Begin van de periode:
    Ochtend 10mg
    Middag 10 Mg

Na een week of 1,5/2
    Ochtend 15mg
    Middag 10mg

Dit werk voor mij perfect, 20 Mg ben ik een stuiterbal.

Dit verschilt wel enorm per persoon hoor ik altijd om me heen

Sally Tessio vindt dit leuk.
  4. Sally Tessio

@-DONE- Het niveau kan ik prima aan en ik denk überhaupt niet dat ritalin heel veel gaat helpen als je incompetent bent of intellectueel niet begaafd genoeg. Het helpt uiteraard veel bij focus. Ik ben sowieso niet van plan om het al te vaak te gebruiken, maar kon vandaag een zet in de rug goed gebruiken. Een vriend van me doet hetzelfde als jij over die vriend van jou beschrijft. Dat is natuurlijk absoluut verslaafd en gaat veel te ver. De dosering die ik vandaag heb genomen zit in ieder geval wel goed als het om de extremiteit van de effecten aankomt.

@Krullen Als ik het goed begrijp gebruik je het dan dagelijks? Buiten het feit dat ik dat zelf niet zou willen doen ben ik wel benieuwd of je klachten krijgt na zo'n periode van veelvuldig gebruik.

Thanks voor de reacties!

5. Casaan

Casaan Bewuste gebruiker Tripreporter

Gebruiken wanneer je het nodig denkt te hebben Sally. En altijd een minimale periode tussen gebruik laten.
    Je reflecteert veel op jezelf volgens mij, ik denk dat je zelf wel een minimale periode kan bedenken waarbij je controle houdt over je gebruik.
    Goed om je weer even te zien hier, succes met je thesis!

6. Mezelf

Mezelf Bewuste gebruiker Donateur

Misschien een stomme mening maar als je diploma's haalt door doping(want dat is het), in wat voor vorm dan ook, dan ga je jezelf zeker tegenkomen als je een baan hebt met de eisen van zo'n diploma. Als je die diploma niet kan halen zonder, dan is het dus te hoog gegrepen of je moet je hele leven deze middelen blijven nemen. Maar ook dan zal je op een geven moment je zelf tegen komen.

Verder respect hoor voor mensen die zo goed door kunnen studeren want dan kon ik toen niet. Misschien had ik ook vaker vals moeten spelen waardoor ik beter kon studeren:thinking:

acht.zes vindt dit leuk.
  7. Casaan

Casaan Bewuste gebruiker Tripreporter

Dat ben ik oneens met @Mezelf. Ik heb vaak meegemaakt dat mensen met diploma geen idee hadden waar ze over spraken in een inhoudelijke discussie met mij. Ik ben ongediplomeerd.

Dat leverde in geval van onderhandelinsgesprekken voordeel op voor mij.
    Bij sollicitatiegesprekken was ik vaak de lol.
    Een diploma zegt niet alles, een diploma zegt vooral dat je in een bepaalde periode van je leven voldoende capaciteit, gelegenheid en motivatie hebt gehad om een opleiding te volgen.

Ontbreekt het buiten je schuld aan 1 van die factoren dat zit een diploma er niet in.
    Belangrijk is het om jezelf af te vragen welke van deze 3 pijlers ontbreekt en hoe je daar verandering in kunt brengen.

8. KropSla

KropSla DF Staff Medewerker Moderator Tripreporter

Ik denk inderdaad dat het echt moeilijk is hier antwoord op te geven, maar fysiek zal het qua ongemakken wel loslopen met jouw dosering, als je kijkt naar wat de maximale dosis/dagdosering is (wanneer het middel wel voorgeschreven is dan he). Misschien denk ik er nu te makkelijk over, maar mentaal denk ik ook dat het wel losloopt in jouw geval om de reden die @Casaan noemt: je lijkt bewust te zijn en reflecteert op je gebruik. Je begrijpt dat wekenlang meermaals per dag misschien niet zo'n goed plan is. Als je dat tussendoor blijft doen, nadenken en reflecteren, voel je zelf wel aan wanneer je het beter niet kan gebruiken of wanneer je het 'overdo't. Denk ik hoor.

Ik vind dit geen stomme mening maar beide wel een beetje kort door de bocht. Het is niet alsof ritalin je 'niveau verhoogt'. Je wordt niet tijdelijk 'intelligenter' ervan ofzo, je hebt natuurlijk vooral meer focus. Voor moeilijkheden met concentreren of leren kunnen allerlei andere redenen zijn natuurlijk, en ook tijdelijke redenen. Ik vind de situatie die @Sally Tessio noemt (thesis + nog veel vakken moeten halen) daar best goed bij aansluiten, dat is ook geen 'gewone' studiesituatie. Daarbij vraagt een opleiding naar mijn mening vaak veel meer concentratie en een andere (meer intense) manier van studeren, dan 'gewoon' werk.

Sally Tessio en Fenrir vinden dit leuk.
  9. LabRatNo9

LabRatNo9 Newbie

Hoi,
    Ik ben een behoorlijk gediplomeerde ADD er.

Ik heb mijn diploma's zonder ritalin gehaald.
    En dat was een zware strijd met cursussen. Er gewoon achter gaan zitten lukte niet. Daardoor ontstond geheid een achterstand wat dan weer de druk verhoogde wat dan weer ansich de slaagkansen verkleinde.

De gegeven opmerkingen ''als je het niveau niet hebt helpt ritalin niet'' zijn erg kort door de bocht.
    Als je geen ADD hebt begrijp je het niet. Wat een wereld van verschil er ontstaat door WEL achter die boeken te kunnen zitten. Daar helpt die ritalin.
    Als je geen leesdiploma hebt heb je niet veel aan een boek. De informatie uit een boek vatten en reproduceren daar heb je geen doping voor nodig.
    Het achter dat saaie boek gaan zitten DAAR helpt die '''doping''' .
    Hoop dat degene die zo dom reageren geen bril dragen! Das namelijk studeren met hulpmiddelen.

10. Mezelf

Mezelf Bewuste gebruiker Donateur

Leuk dat je dat zegt want ik was toen inderdaad niet gemotiveerd genoeg om te studeren. Ik was alleen maar bezig met sex,drug en rock&roll laten we maar zeggen. Ondanks ik niet gediplomeerd ben, heb ik ondertussen ook een baan waar ze normaal gesproken ervaring en een HBO papiertje voor vragen. Maar als ik nu ergens anders zou willen solliciteren, word ik niet eens uitgenodigd omdat ik geen diploma heb. Alleen omdat ik toen niet gemotiveerd was. Dat zegt toch niks over nu denk ik dan.

Dus heel erg mee eens dat een diploma niet alles zegt maar toch wordt je er wel op geselecteerd.

Ach misschien ben ik gewoon jaloers dat ik toen niet kon studeren omdat ik toen geen focus had en geen weet had van deze middelen. Want zodra ik thuis een boek open sloeg en ik hoorde een vogeltje buiten zingen, was ik al afgeleid.

Ik heb dan ook mijn mavo gehaald in de koffieshop. Bij de examens moest ik me zowat voorstellen aan de leraren omdat ze me nog haast nooit hadden gezien. Maar heb hem toch gehaald zonder ook maar een boek open te slaan. Alleen bij natuurkunde heb ik wel eens in de les gezeten anders snapte ik niks van die formules. Maar thuis leren?? dat is echt niet voor mij weggelegd want zoals al gezegd, een vogeltje buiten vond ik al interessanter.
    Daar kan je dan best wel eens gelijk in hebben. Dat zou ik niet weten. Wel ken ik een paar personen die ook met behulp van middelen, diploma's hebben gehaald waardoor ze nu een goede baan hebben. Maar die zitten nu wel in de ziektewet omdat het ze te veel werd. Natuurlijk geldt dit zeker niet voor iedereen maar toch.... Ik denk dat je hier toch erg voorzichtig mee om moet gaan.

11. Krullen

Krullen Experimenterende gebruiker

@Sally Tessio In deze weken gebruik ik het dagelijks ja, sporadisch gebruik werkt een stuk minder goed naar mijn mening. Hiernaast heb ik ADD.

De bijwerking die ik zelf merk zijn:
    - ‘s avonds moe bij dagelijks gebruik (ook als ik lange nachten slaap)
    - het transpireren
    - hele lichte spanning onder de ogen (alsof je een heel klein beetje strak staat)
    - kouden maar klamme vingers
    - soms oneindige dorst, soms totaal vergeten te drinken

12. Sally Tessio

Bedankt man, en leuk om je weer even kort te spreken!

Opnieuw een argument over het niveau van de studie, wat ik niet helemaal begrijp. Het gebruik van ritalin is puur en alleen om je focus te verhogen en kan niet gebruikt worden om jezelf intellectueel een streepje voor te geven op andere studenten. Je zou wel kritisch kunnen zijn dat ik niet gedisciplineerd genoeg ben en het daarom krom is dat ik dan op deze manier mezelf aanspoor. Dat ben ik ook helemaal met je eens en heb ik zelf weleens aangevoerd toen ik voor het eerst concerta (60mg) nam om een hele dag te kunnen studeren. Ik ben al niet bepaald trots dat ik lang niet zo gedisciplineerd ben als ik zou willen en ik wil zeker voorkomen dat het verschil tussen een 'normale' studiesessie en een studiesessie waarin ik een lage dosering ritalin heb ingenomen zo groot wordt dat het weldra nog meer discipline vereist om te studeren.
    Ik denk dat Casaan wel gelijk heeft en dat ik zelf een juiste inschatting kan maken. Dat is me met harddrugs, afgezien van een jaartje roekeloos experimenteren, ook altijd wel gelukt.

Good to know. Wel redelijk heftig voor een periodetje studeren naar mijn mening. Maar to each his own. Bedankt voor je input!

Bedankt ook voor de overige reacties! Ik ga weer aan de slag.

Casaan en Krullen vinden dit leuk.
Laden...