Ritalin: verslaafd of niet?

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories

Avoicc

Belezen gebruiker
Hoi.

Ik gebruik al ruim 15 jaar ritalin.

Gekregen op recept van psychiater ivm add.

Aan het begin gebruikte ik het dagelijks gedurdende de dag door. 1 pil is 10mg bij mij. 3 pillen per dag was het.

Aantal jaar later hoefde het niet volgens mijn psychiater (zo rond mijn 18e). Zelf heb ik toch illegaal blijven kopen omdat het mij hielp met mijn studie.

Nog nooit enige verslavingsproblemen ervaren. Ik gebruiktehet sporadisch in tijden van extreme drukte (lees:tentamenweken). Ging een aantal jaar zo door. Dit betekende gewoonlijk: 1 week per maand, 3 pillen per dag (in 1x nemen).

Nu heb ik het in de periode 15 juni-25 juli extreem druk. Sinds 15 juni gebruik ik in de ochtend 3x10mg pillen en dan rond 14.00 2x10mg pillen.

In de avond kan ik niet slapen (pas rond 3 uur ofzo) waardoor ik een half plakje spacecake per avond eet. Dat helpt mij in slaap te vallen.

Vandaag: ik werd wakker om 09:00 en heb mijn ritalinpillen pas om 12:00 ingenomen omdat ik in de ochtend nog even naar de coffeeshop wilde voor spacecake.

Ik merkte (nu nog steeds omdat de pillen nog niet zijn ingewerkt) de volgende dingen:

- ik voelde rare tintelingen in mijn lichaam, voornamelijk in mijn armen. Het is te vergelijken met het gevoel dat je krijgt als je een dag geen sigaretten hebt gerookt.
-ik vergat enorm veel en haalde van alles door elkaar in mijn hoofd.
-ik werd hyperactief: ik werd heel chaotisch in mijn doen en denken en ik betrapte mezelf er een aantal keer op dat mijn kaken stijf op elkaar waren (zoals wanneer je xtc hebt gebruikt).
-mijn handen en armen trilden heel erg. Dit kwam en ging steeds weg. Zelfs nu tijdens het typen trillen mijn vingers nog.
-ik zweette en had licht koorts (ben pas verkouden geweest. Nu nog snotneus. Kan daarmee te maken hebben.

Het is niet zo dat ik hunkerde naar ritalin of het uberhaupt weer wilde gebruiken. Ik gebruik het puur omdat het noodzakelijk is. Na deze periode ga ik sowieso tot januari 2022 niet gebruiken.

Mijn vraag: ik weet dat bovenstaande symptomen op een verslaving duiden, maar ik voel me niet verslaafd. De wil om ritalin te gebruiken ontbreekt namelijk, ik doe het puur uit noodzaak. Ben ik verslaafd aan ritalin of niet?

Is ritalin uberhaupt verslavend?

Mrloverdj

Wijs gebruiker
Je voelt je niet verslaafd maar dat ben je wel
Ritalin is zeker verslavend.zorg eerst dat je gebruik..elke dag qua dosering en tijd hetzelfde is. Stabiliseren dus.
Als je dat hier opschrijft kunnen we je beter helpen

New Dawn

Experimenterende gebruiker
Deze klachten lijken methylfenidaat gerelateerd.

Deze dosering methylfenidaat is volgens de wiki niet extreem, maar als je het combineert dan misschien wel?
Je slaapkwaliteit is waarschijnlijk niet echt fantastisch, je brein is wakker maar wordt platgeslagen met cannabis.

Na deze periode ga ik sowieso tot januari 2022 niet gebruiken.

Zou ik doen als ik jou was, elders lees ik dat je je de hele dag een zombie/robot/leeg omhulsel voelt, klinkt alsof de ritalin je dwars zit...

Laatst bewerkt:
Azarius vaporizers and accessories
Bovenaan