1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Ruim duizend automobilisten onder invloed van drugs

Discussie in 'Nieuws en actualiteiten!' gestart door Game&Watch, 28 sep 2018.

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories
  1. Game&Watch

Game&Watch Experimenterende gebruiker

De Dunne vindt dit leuk.
  2. kapitein-x

kapitein-x Wijs gebruiker Tripreporter

Best veel in het nieuws vandaag, althans op radio 1 oa net veel aandacht voor de speekseltesten(wat blijkbaar pas sinds jaar bestaat). Die speekseltesten zijn op zich geen wettelijk bewijs maar kunnen aanleiding vormen voor bloedonderzoek. Op zich prima en zeker heel goed dat er meer bewustzijn wordt gekweekt bij gebruikers hieromtrent.

Wel blijft het vaag, begrijp ik, bij welke hoeveelheden in je bloed je als onder invloed wordt beschouwd. Dat is althans bij alcohol veel duidelijker. Ik hoor een arts op de radio vertellen dat amphetamine in extreem geval tot 40 uur in bloed aangetoond kan worden. Maar over algemeen 16 uren.

Voor mensen die dex-amphetamine slikken van arts wel lastig.

3. De Dunne

De Dunne Badass junkie Donateur De Leukste Thuis!

Maak daar maar 72 uur van.

4. kapitein-x

^Oké haha

Trouwens een edit op mijn post: de grenswaarden zijn wel duidelijk wat betreft aanwezigheid in bloed, maar (nog) niet hoe je dat vertaalt naar bv miligram speed. Zoals je bij alcohol weet, max 1 biertje.

Ik vermoed dat het getal van 40 uren verwijst naar de grenswaarde waar je dan nog boven kunt zitten, bedenk ik me nu. Er zijn dan nog wel sporen aantoonbaar (waarmee je als een sporter bv door de mand zou vallen bij dopingtest) maar voor de wet geen reden tot nader bloedonderzoek. En die grenswaarde zal wel ingegeven zijn door wat de speekseltest kan meten, bedenk ik me nu.

5. De Dunne

Bij sporadisch gebruik kan het al TOT 72 uur duren. Bij regelmatig of dagijks gebruik kun je zeker uitgaan van die 72 uur.

6. acht.zes

acht.zes Badass junkie

Een nuance is hier wel op zijn plaats. Ik neem aan dat jullie gewoon in de auto stappen als je niet meer onder invloed bent terwijl de stoffen nog wel in je bloed zitten. Ook dan ben je de lul. Of bel je maandag je baas op zo van:'ja, ik kan niet komen werken want ik mag nog niet autorijden want ik had zaterdag een feestje met wat speed'. of 'ik heb gisterenavond een jointje gerookt en moet nog 3 dagen thuisblijven voor het mn bloed uit is'

Die arts op de radio lult uit zijn nek want zoals @De Dunne al stelt blijft speed veel en veel langer aantoonbaar in je lichaam dan de genoemde 16 tot 40 uur. De enige drug waarvan ik weet dat die redelijk snel niet meer aantoonbaar is, is GHB.

Laatst bewerkt: 28 sep 2018
    De Dunne vindt dit leuk.
  7. kapitein-x

Ik kan me voorstellen dat speekseltest het alleen maar oppikt boven bepaalde grens, terwijl het in bloed nog aantoonbaar zou zijn.

Verhaal van zaterdagavond gebruiken en maandag naar werk rijden lijkt me lastig in deze idd. En zoals genoemd mensen die dexamfetamine slikken op recept e,d,

8. De Dunne

Reken maar dat die 1000 een druppel op de gloeiende plaat is. Zijn er veel en veel meer helaas.

acht.zes vindt dit leuk.
  9. Fem420

Fem420 Newbie

Ja wat ze ook zijde is dat
    Ja wat ze ook erbij zijden was dar de meeste mense di de drug de vorige avond in nam niet weten dat nog werkt volgendedag maar.lijk dan toch vrij dom om iets te slikken waar je geen verstand van hem of weet dat t de volgende dag nog niet uit gewerkt is

De Dunne vindt dit leuk.
  10. Rebell

Rebell Bewuste gebruiker

Iemand die wiet rookt is voorzichtiger in het verkeer dan iemand die nuchter is.
    Dan kan je wel over reactie vermogen beginnen maar bij een ervaren roker is dat niet zo dat het zijn rijvaardigheid gevaarlijk maakt!

11. De Dunne

Dit is echt onzin.

Raver vindt dit leuk.
  12. Rebell

Rebell Bewuste gebruiker

Tja dat zeggen mensen die het niet begrijpen

13. acht.zes

acht.zes Badass junkie

@De Dunne
    Ik ben niet zo stellig als @Ik lul maar wat maar ik zou best eens een rijtest af willen leggen zowel nuchter, na een paar jointjes en onder invloed van speed. En dan zou ik er niks van staan te kijken als mijn resultaten niet slechter of zelfs beter zouden zijn onder invloed van die 2 laatsten. Want zowel wiet als speed geven mij een betere focus, terwijl speed me ook nog eens een betere reactiesnelheid geeft.
    Het is dan wel geen autorijden, maar met online gamen wordt ik absoluut niet slechter als ik blow, terwijl ik vrijwel onverslaanbaar wordt als ik aan de speed zit.

Rebell vindt dit leuk.
  14. De Dunne

@acht.zes
    Er zijn al heel veel onderzoeken naar gedaan. En je rijvaardigheid word wel degelijk beïnvloed door zowel wiet als bij speed. Deze discussie heeft weinig zin. Jammer dat er toch nog zo gedacht word ondanks dat het allang bewezen is.
    Deze discussie is ook al vaker op df gehouden.

Laatst bewerkt: 29 sep 2018
  15. acht.zes

acht.zes Badass junkie

@De Dunne
    Volgens mij is er juist zo goed als geen onderzoek gedaan naar rijvaardigheid onder invloed van andere drugs dan alcohol, maar goed...
    Verder ben ik ook niet zo stellig, en ik ben er van overtuigd dat vrijwel alle drugs je rijvaardigheid negatief beinvloeden.
    Maar in mijn geval ben ik daar niet zeker van betreffende blowen als ervaren blower, en al helemaal niet als het amfetamines betreft als speed, dex en ritalin, en al zeker gezien het feit dat ik een hardcore ADD-er ben. Want die laatste groep geeft me rust, focus en een verhoogde reactiesnelheid, terwijl ik niet echt zie hoe dit alles mijn rijvaardigheid negatief zou kunnen beinvloeden. Dat is dan wel uitgerust en met een volle maag, ik snap best dat dit anders zal zijn als je na een nacht feesten en dansen met een lege maag nog achter het stuur zou kruipen om weer huiswaarts te keren.

Ik heb even zitten googlen, maar ik vind dus geen enkel onderzoek betreffende rijvaardigheid onder invloed van drugs, @De Dunne (of wie dan ook) als jij die wel weet te vinden (je zegt immers dat daar juist heel veel onderzoek naar gedaan is) dan mag je die hier gaarne posten van me.

edit;
    Ik heb 9 jaar geleden een maand of 3 ritalin voorgeschreven gekregen, en heb toen van het CBR een rijtest moeten doen, uurtje rondrijden in mijn eigen auto met iemand van het CBR er naast, en ben toen glansrijk geslaagd, dit terwijl ik eigenlijk helemaal niet goed op ritalin reageerde. Na 8 jaar medicijnloos heb ik echter iets anders geprobeerd, Wellbutrin, en daar doe ik het een stuk beter op. Overigens beinvloedt Wellbutrin de rijvaardigheid absoluut niet, dus daar mag je gewoon mee autorijden van het CBR.

Rebell vindt dit leuk.
  16. De Dunne

Speed is toch anders dan ritalin etc. Bij speed durf ik niet mijn oordeel te geven omdat daar idd niet veel onderzoek naar is gedaan. Het zal ook uitmaken of je met speed op NA een feest of een nacht doorhalen gaat rijden. Neemt niet weg dat het gewoon verboden is, wat je er zelf ook van denkt.
    Maar qua cannabis is dat toch anders. Het is een downer en elke downer beinvloed je rijvaardigheid en reactievermogen aanzienlijk. Ik weet wel dat de gemiddelde (dagelijkse) gebruiker het probeerd goed te praten voor zichzelf maar als je zelf logisch nadenkt weet je echt wel dat het zo is.

https://www.apotheek.nl/medicijnen/...jden-alcohol-drinken-en-alles-eten-of-drinken
    Het beinvloed wel degelijk je rijvaardigeheid in het begin. Pas na gewenning mag je rijden.

17. acht.zes

acht.zes Badass junkie

@De Dunne
    Oh, tegen mij hebben ze niks gezegd destijds, en er zit ook geen geel stickertje op zoals gebruikelijk is met medicijnen die de rijvaardigheid beinvloeden.

Overigens ben ik het niet met je eens dat wiet een pure downer is.

Rebell vindt dit leuk.
  18. Rebell

Rebell Bewuste gebruiker

https://www.google.nl/amp/s/www.aut...-blowen-heeft-geen-invloed-op-rijgedrag?amp=1

Ik blow bijna niet meer. Maar toen ik blowde reed ik voorzichtiger dan dat in nuchter was. Dat lees je ook overal dat blowers het zelfde hebben. Je hebt geen haast en alles is intenser. Dan iemand die 5 bakken koffie op heeft op het werk en zo snel mogrlijk naar huis wil. De dunne zit op de overheid sites te kijken. Die willen het liefst dat je nooit niks gebruikt en opstaat naar je werk gaat en dan naar huis en voor de rest je kop dicht houd. Want zo lijkt deze maatschapij te worden met elka dag 100 nieuwe regels wat we weer niet mogen!

acht.zes vindt dit leuk.
  19. acht.zes

acht.zes Badass junkie

@Ik lul maar wat
    Dank voor de link, we hebben zowaar een onderzoek waar het resultaat was dat rijgedrag niet veranderd met een joint achter je kiezen. Ik sta er niet van te kijken in ieder geval.

Rebell vindt dit leuk.
  20. De Dunne

https://www.vice.com/nl/article/j5b...zo-gevaarlijk-als-de-overheid-het-doet-lijken

https://www.voc-nederland.org/2017/07/cannabis-en-de-speekseltest-1-de-regels-en-de-problemen/

https://weedseedshop.com/nl/blog/ga-je-van-wiet-slechter-autorijden/

https://www.nrc.nl/nieuws/1994/05/26/ook-joint-is-nadelig-voor-rijvaardigheid-7225882-a1347563

https://www.vice.com/nl/article/78beeb/wat-is-het-effect-van-blowen-op-je-rijvaardigheid-293

@Ik lul maar wat . Die link die jij geeft is van een een pure voorstander van cannabis en verkeer. Totaal niet onafhankelijk of onbevooroordeeld. Lees aub de links hierboven allemaal. Is even wat werk misschien maar echt de moeite waard. Ook is het niet alleen de thc die invloed heeft op je rijvaardigheid zoals die site van jou zegt. Dus klopt dat onderzoek van geen kant helaas.
    En nee ik kijk echt niet alleen op overheidssites zoals je ziet “ik lul maar wat” . Ik kijk naar vele sites met verschillende meningen. Na het lezen van verschillende meningen, onderzoeken, sites etc vorm ik mijn conclusies. Knap dat je kan zien vanuit daar dat ik alleen naar overheidssites kijk, ik wil ook wel zo een pc die dat kan. Waar heb je die gekocht? :tonguewink:
    Kom eens met meer onderzoeken of andere meer betrouwbare sites om aan te tonen dat cannabis geen invloed heeft op de rijvaardigheid.

En dit is ook voor @acht.zes (En ‘ik lul maar wat natuurlijk’)
    De meeste onderzoeken en sites praten over het verschil tussen met alcohol op rijden of met cannabis op rijden. Natuurlijk blijkt alcohol veel meer invloed te hebben, dat weet iedereen. Dat merk je zelf ook wel als je eens drinkt. Ook veroorzaken alcohol bestuurders veel meer ongelukken, dat is ook waar.
    Bij cannabis maakt het zeker uit of je een dagelijkse roker bent of sporadisch rookt. Bij dagelijks gebruik heeft het minder invloed, ook waar.
    Maar toch blijkt uit deze links en ook andere sites (google maar eens wat langer en op meerdere zoektermen) dat cannabis zeker negatieve invloed heeft op je rijvaardigeheid. Zoals ik zei, minder dan alcohol of eventuele andere drugs maar zeker wel invloed.

Ik snap dat de gemiddelde dagelijkse blower vind of denkt dat ie beter of iig niet slechter rijd onder invloed. Het is lastig toe te geven dat het wel zo is, je wil jezelf goed praten en het liever niet inzien. Het voor jezelf goed praten of nuanceren is makkelijk en gebruikelijk bij de gemiddelde gebruiker.
    Ik vind het jammer dat er nog zoveel mensen zijn die zelfs denken beter te rijden na blowen. Ook dat is een fabel. Natuurlijk word je niet overmoedig of ga je scheuren zoals misschien drank op, ook zal je rustiger zijn. Staat ook in die links. Toch blijft het de waarheid dat het echt negatieve invloed heeft.

En dat de politie en overheid etc er zo streng over is klopt idd van geen kant. Dat ben ik met je eens @Ik lul maar wat . Ik zelf vind dat ook belachelijk. Ik persoonlijk vind de straffen voor rijden met cannabis op (je krijgt namelijk bijna altijd de maximale straf) veel te streng en te hoog. Ik vind onder invloed rijden van wat dan ook sowieso not done maar de straf vergeleken met de straf voor alcohol is van de gekke.
    Als ik zou kunnen kiezen om iemand met drank of met cannabis te laten autorijden kies ik natuurlijk cannabis, al is geen van beide goed natuurlijk.
    Het heeft echt wel negatieve invloed op je rijgedrag, echt waar. Neem echt aub de tijd die links helemaal te lezen. Dank je wel. :wink:
    Ik weet dat ik hier op DF te boek sta als “moraalridder” qua nuchter rijden maar ik vind dat echt belangrijk.
    Ik probeer niet betweterig te zijn of het laatste woord te hebben of mijn gelijk te halen maar ik wil graag dat men veilig aan het verkeer deel neemt. Dat is veiliger voor jezelf, voor mij en voor alle anderen die op de weg zijn. :praying2:

Misschien dat andere DF’rs er ook nog meer van weten?

Sorry voor het late antwoord maar was ff druk met andere dingen.

acht.zes vindt dit leuk.
  21. De Dunne

Ja deze past in je straatje hahahaha. :tonguewink:

22. Rebell

Rebell Bewuste gebruiker

Hehe eindelijk zijn ee het eens werd eens tijd

23. acht.zes

acht.zes Badass junkie

Ik zeg niet dat ik vind dat blowen de rijvaardigheid NIET beinvloed, ik ben er alleen niet zeker van dat het WEL de rijvaardigheid beinvloed in alle gevallen.

Die links van jou staan ook weer vol van de verkeerde aannames. Zo lees ik al snel in je eerste link:
    Wat ik dan wel 100% zeker weet is dat je dus NIET gaat slingeren van cannabis, zelfs niet een beetje. Mijn lijn is net zo recht als nuchter. Dat cannabis uberhaupt je motoriek negatief beinvloed geloof ik ook al niet, bewijs daarvoor heb ik van t online gamen, de resultaten zijn gewoonweg hetzelfde met of zonder cannabis. Dan denkt ie ook nog dat blowers rustiger rijden om te compenseren, maar dat klopt natuurlijk niet, je gaat rustiger rijden omdat je gewoonweg meer ontspannen bent en geen enkele zin meer hebt om te gaan jagen en stressen.

Dan mag je wel professor Toxicologie en Psychofarmacologie zijn, maar je verkoopt wel onzin.

Dan worden ook nog eens alle blowers over een kam gescheerd terwijl er een duidelijk verschil is tussen beginnende blowers en ervaren blowers.

24. Psychedelibee

Psychedelibee DF Staff Medewerker Moderator Tripreporter

Anekdotisch bewijs is geen echt bewijs... En gamen is niet hetzelfde als autorijden...

Als je echt denkt dat je als ervaren blower hetzelfde als nuchter rijd houd je jezelf echt voor de gek, steek er nog een op zou ik zeggen...

Raver, Avīci en De Dunne vinden dit leuk.
  25. Mindless

Mindless DF Staff Medewerker Moderator Tripreporter

Er speelt ook nog mee dat bij regelmatige blowers de reactiesnelheid waarschijnlijk sowieso aangetast is, ook wanneer ze niet een uur of zelfs een dag geleden een jointje hebben gehad. Voor zulke mensen lijkt wiet niet zo'n impact te hebben op de reactiesnelheid omdat ze niet eens meer weten hoe hun reactiesnelheid was toen ze nog langere tijd nuchter waren (kan maanden of jaren geleden zijn).

Ik zeg niet dat er geen uitzonderlijke gevallen zijn waarbij er echt geen vermindering van reactiesnelheid is, maar ik weet ook hoe regelmatige blowers vaak geen benul meer hebben van hoe het voelt om langere tijd nuchter te zijn (inclusief mezelf in dat soort periodes). Dat vergeet je gewoon. Er is gewoon heel veel overschatting van het eigen functioneren onder regelmatige blowers.

ZERO-, Roze olifant, Avīci en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  26. acht.zes

acht.zes Badass junkie

@Mindless & @Psychedelibee

Nogmaals, ik zeg nergens dat blowen de rijvaardigheid niet beïnvloedt. Maar ik ageer dus wel tegen onzin. Onzin die dus gebruikt wordt als zogenaamd 'bewijs' en dat vind ik gewoon niet kunnen.

Nu weer de aanname dat je als iemand die langere tijd blowt per definitie een tragere reactiesnelheid zou hebben en ook daar geloof ik niet in. Met mijn reactiesnelheid is niks mis, nog sterker, die is veel en veel beter dan die van de gemiddelde nuchtere mens.

Punt is gewoon dat er dingen uit de duim worden gezogen om te kunnen stellen dat blowers een gevaar op de weg zouden zijn maar in werkelijkheid valt dat allemaal best mee.

Ik ken mensen bij wie ik liever in de auto zit als ze een jointje op hebben dan dat ze nuchter zijn. Dat wil niet zeggen dat dit bij iedereen het geval is, maar ze zijn er wel. Dus met dat algemene geneuzel kan ik niet zo veel want iedereen zit weer anders in elkaar.

Overigens rij ik nooit auto onder invloed van wiet want ik rook pas een joint als ik thuis ben en geen verplichtingen meer heb. Dus jullie kunnen opgelucht ademhalen wat dat betreft.

27. Mindless

Mindless DF Staff Medewerker Moderator Tripreporter

Nergens zeg ik per definitie. Ik zei nog dat ik niet zeg dat er geen uitzonderlijke gevallen zijn.

Van alle regelmatige wietgebruikers die ik ken en heb gekend (inclusief mezelf) ben ik ervan overtuigd dat hun reactiesnelheid in een of andere mate aangetast was. Meerdere van hen beweerden met hun halfdichte ogen dat de wiet ze niet beïnvloede wanneer ze niet high waren. Ik heb het dan wel over hardcore stoners.

Maar ik zeg dus niet per definitie. Er zullen altijd wel weer uitzonderingen zijn.

28. Techneut

Techneut Experimenterende gebruiker

Wiet tast sowieso de reactievermogen flink aan, dus heeft het ook invloed op je rijvaardigheden. In de mate dat de media het wil laten overkomen ben ik het niet mee eens, maar goed. Beter niet.

29. Roze olifant

Roze olifant DF Staff Medewerker Moderator Tripreporter

Ik heb een keer bij iemand in de auto gezeten die had geblowd. Een ervaren stoner. Kwam ik pas achter na het wegrijden. Never nooit meer, hij reageerde exreem traag en ik was steeds bang dat we op auto’s voor ons zouden knallen als die remden. Tja, hij was vast heel ontspannen, dat wel, maar je kunt ook te ontspannen zijn.

N = 1 maar voor mij wordt ‘t ‘m niet meer, je moet gewoon niet gedrogeerd achter het stuur kruipen, simple as that.

* Edit: met speed op (in niet-medicinale hoeveelheden dus excl. gebruik van dex/rita op voorschrift) rijden lijkt mij ook wel tricky. Je reactievermogen gaat vooruit en je krijgt er weliswaar een focus van - op lage dosis - maar ik vraag me af of die typische beetje geforceerde focus die speed geeft wel zo handig is in het verkeer. Een tunnelfocus/eigen bubbel lijkt me toch niet de bedoeling. Je hebt neuropsychologisch gezien verschillende vormen van aandacht, en misschien dat de ene vorm sterker wordt maar de ander zwakker.

Als ik tijd heb (helaas niet vandaag) ga ik toch ook eens zoeken of er nog literatuur over is, wel boeiend.

30. Roze olifant

Roze olifant DF Staff Medewerker Moderator Tripreporter

Definieer algemeen geneuzel? Want een betrouwbare bron (ik heb nu even geen tijd om de links van Dunne te lezen dus geen idee wat daar in staat) zou toch wel vindbaar moeten zijn op pubmed.com o.i.d. waarin bijv. resultaten gegeven worden van onderzoek bij grotere groepen mensen. En zo’n algemeen onderzoek zegt dus écht wel per definitie meer dan dat jij ‘mensen kent die’. Ik snap niet zo goed waarom die argumenten á la het argument van de sigaarliefhebbende opa die 100 werd en die blijkbaar alle rokers kennen altijd weer naar voren moeten komen. Ik noemde dat in mijn vorige reactie N = 1, en iedereen baseert zijn handelingen daar wel eens op, het kan ook prima een persoonlijke ervaring zijn die jouw beslissingen beïnvloedt maar het is simpelweg nietszeggend met betrekking tot het geheel.

Ik geloof helemaal dat jij mensen kent die stoned prima rijden, maar deze discussie gaat volgens mij juist over de rijvaardigheden van wietgebruikers in het algemeen. De wet kan geen rekening houden met uitzonderingen.

De Dunne vindt dit leuk.
  31. De Dunne

Zo veel eigenwijzigeheid, jammer.
    Niemand heeft vast al mijn links helemaal gelezen maar commentaar genoeg.

Laatst bewerkt: 1 okt 2018
    ZERO- vindt dit leuk.
  32. acht.zes

acht.zes Badass junkie

Het punt, dat ik trouwens al eerder aangaf, is dat de beleidsbepalers gewoonweg dingen uit hun duim zuigen. En ik vind dat dit best gezegd mag worden.

Dit (alweer) gezegd hebbende, ben ik het wel degelijk eens met het feit dat je niet mag autorijden onder invloed van cannabis. Want het beïnvloedt over het algemeen wel degelijk de rijvaardigheid, en al zeker bij beginnende blowers. Weliswaar niet in die mate en op de manier dat hun het vertellen maar goed.

33. ZERO-

ZERO- Badass junkie

34. Bas

Bas Wijs gebruiker

Als ik zie dat iemand te ver onder invloed is, stap ik zelf niet in. Maar als hij zelf de verantwoordelijkheid neemt, dan ga ik er vanuit dat hij ook rijden en hij er bewust van is. Reactievermogen is wel altijd aanzienlijk trager. Maar bon, 't gebeurt toch altijd, dat mensen onder invloed gaan rijden. Zolang ik maar zelf geen ongeluk krijg vind ik het best. ;p

35. Fool

Fool Badass junkie

Mei alle medicatie met zo'n verkeerssticker erop mag je pas rijden als je bij het CBR een ontheffing hebt aangevraagd.

De Dunne vindt dit leuk.
  36. kapitein-x

Dank voor info, had ik niet bij nagedacht.

Ik vermoed echter wel (gezien de aandacht die eraan is besteed in media als ik zoek op Google mbt speekseltest) dat het niet gebruikelijk is dat als iemand medicijn krijgt voorgeschreven het standaard is dat iemand een gang naar het cbr maakt voor een rijtest. Dat zal blijkbaar bij dexamfetamine in elk geval nu moeten veranderen.

Ik ben echt benieuwd welk percentage van medicijngebruikers (met gele sticker) überhaupt door hun arts erop worden gewezen dat ze naar het cbr moeten als ze legaal willen blijven rijden.

37. Albedo

Albedo Bewuste gebruiker

@kapitein-x

De apotheker is ook verplicht het te zeggen. Er zijn ook medicijnen zonder gele sticker, maar waar het ivm de bijwerkingen de eerste paar weken wordt afgeraden aan het verkeer deel te nemen of machines te bedienen. Zo'n ontheffing aanvragen bij het CBR is erg duur en mogelijk moet je om de zoveel jaar terugkomen.

Laatst bewerkt: 8 okt 2018
    kapitein-x vindt dit leuk.
Laden...