San Pedro kweekmethoden

RSW

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Ola, ik had het al een tijdje als plan om 'ooit te gaan doen', maar met het goede weer een weekje terug kwamen ook de tuinkriebels en impulsief besloten om cacti te gaan kweken.
Ik was begonnen met 30 San Pedro zaadjes in een klein bakje (in ongeveer 1:1:1 potgrond:rivierzand:grind -met waarschijnlijk iets te veel grind- gesterilliseerd in de magnetron) en sinds een dag is mijn orde van cactusplaza binnen en ga ik er 100 zaaien. Mijn interesse is voornamelijk in hoe jullie ze hebben opgekweekt uit zaadjes, en wat voor bodem, voedings/bewateringsschema en verlichting daarvoor gebruikt zijn.

Ik dacht voor de volgende kweek aan een mengsel met iets minder rivierzand, iets meer potgrond, en perliet in plaats van grind. Sterilliseren in de magnetron, en dan toch een kleine toplaag van 4 mm grind.
Suggesties ? Tips ? Flauwe grappen ?

Wacky

Badass junkie
Als je op internet rondkijkt zie je vele verschillende recepten voor grond samenstelling. In een boekje dat ik erover gehaald heb staat dat dat allemaal niet zoveel uitmaakt zolang de vochthuishouding goed zit is het al snel ok.

Doe de grond goed nat in een bak met gaatjes in de onderkant en laat het uitlekken. Strooi de zaadjes erboven op en gebruik de onderkant van een lepel om ze er een beetje in te duwen, maar niet echt onder dus.

een paar TL buizen op 20-30 cm afstand zorgt voor voldoende licht. Als ze teveel licht krijgen verbranden ze, ze gaan dan rood kleuren. Als ze te weinig licht krijgen groeien ze teveel in de lengte ipv ook in de breedte.

De eerste maanden moeten ze vochtig blijven, ik doe dit door de hele bak in een ruimte te zetten waar de luchtvochtigheid maximaal is (waarvan je de fotos hier in een ander topic kunt zien). Je kan ook dagelijks wat sprayen met een plantenspuit ofzo. De grond bied genoeg voeding voor de eerste maanden. Daarna ga je ze verplanten en hebben ze weer niewe grond, dus voeding is voor volgend jaar :)

Temperatuur bij voorkeur 25-30 graden.

Met die temperatuur en vochtigheid willen schimmels ook nogal groeien, dus die zal je moeten bestrijden. Het steriliseren van de grond is een eerste stap daarin. Verder is een oplossing van superol keeltabletjes in water een goed middel, maar die zijn uit de handel, misschien kun je er nog ergens een restje van vinden. Ook zijn er kwekers die een volledig anorganische bodem gebruiken, dan zijn er dus wel voedingstoffen nodig. Ik heb hier geen ervaring mee.

RSW

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Ah, de 'hydroponic'. Las inderdaad ergens dat bijvoorbeeld 100% perliet en een automatische voedingsdruppelaar het ook prima doen inderdaad..

Die TL-buizen, laat je die constant aan ? Ik heb nog geen speciale verlichting aangeschaft, ik zit te denken aan een of twee spaarlampen (dat zijn eigenlijk toch ook gewoon kleine TL-buizen), weet niet of dat genoeg is..

En als ik geen superol tabletten kan krijgen, is er een ander specefiek bestrijdingsmiddel dat zowel effectief, als niet schadelijk voor de cacti en mij is ?
Ik had gekeken in jouw topic (ziet er goed uit, zijn er veel ! Hoeveel had je er gezaaid van beide ?) maar die groene vlekken op de aarde vind ik niet zo aanlokkelijk.

Wacky

Badass junkie
Ik heb in het begin die TL buizen constant aan gelaten 2 maanden lang zonder problemen. Nu ben ik toch maar een beetje dag/nacht ritme gaan doen, dat hoort namelijk wel zo, alleen ik had geen tijdschakelaar en was te lam er een te gaan halen.

Als je een kleiner kastje hebt zal een spaarlamp of 2 ook wel moeten werken. Je moet vooral ook rekening houden met de warmteontwikkeling, mijn cactusjes zouden best wel 4 TL buizen willen geloof ik, maar met 2 buizen is het 28C, met 3 buizen aan is het 33C ofzo, en 4 heb ik dus maar niet geprobeerd. Dat is natuurlijk op te lossen met ventilatie, maar dan gaat de luchtvochtigheid weer te ver om laag.

Ik weet niet welke andere bestrijdingsmiddelen er geschikt zijn, meeste zijn tegen allerlei beestjes enzo ( zo ook die dingen die ik in de grond stak die die groene laag hebben veroorzaakt) en het gaat hier specifiek om schimmel wat je tegen moet houden. Beetje rond googlen zal wel helpen.

Ik had er 500 van elk gezaaid, 40% kwam uit ongeveer.

RSW

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Hmmm, ik heb het redelijk textbook gedaan:
- mengsel met perliet/zand/potgrond in zo'n chinees eten-bakje gedaan;
- gesterilliseerd in de oven en laten afkoelen;
- beetje water erbij;
- zaadjes verspreid over de bak en licht aangedrukt;
- doorzichtig deksel erop;
- 12 uur per dag licht erop van een normale lamp die er pal boven staat.

3 weken geleden inmiddels, geen enkel teken van leven.
Wat doe ik fout ? Of hoort t zo lang te duren ?

Wacky

Badass junkie
Het hoort enkele dagen tot 2 weken te duren voor ze opkomen.
Ik weet niet wat een beetje water is, maar de grond moet goed nat zijn, en blijven.
temperatuur iets hoger dan kamertemperatuur, maar ik denk dat bij 20 graden ze ook wel op moeten komen.

Zelf heb ik ze gewoon 24 uur licht gegeven (de eerste 2 maanden lang), maar dat hoeft niet, en is waarschijnlijk zelfs niet de bedoeling. :)

Weet het ook niet verder, er is verschil in kwaliteit van zaden, maar na 3 weken niets is wel erg weinig.

hodgepodge

Bewuste gebruiker
Heb eigenlijk gewoon cactusgrond genomen, ze in een kweekbakje gedaan en op de luchtuitlaat van de vriezer gezet (staat onder een raam op zolder).Er zijn een stuk of 8 cactusjes uitgekomen welke nu ongeveer 1,5 cm hoog zijn. Ik ga ze binnenkort buiten zetten (nog wel onder die plastic kap van de kweekbak) zodat ze beter licht krijgen.
Ik ga dat kweken binnenkort nog eens goed proberen met een kweekset, maar zou leuk zijn als die eerste paar ook nog goed gaan groeien en daar ook nog iets eetbaars uit voortkomt.

Ik heb ook een boekje wat je hier kunt lezen.
Je schijnt vooral rustig te moeten doen met de jonkies, ze mogen pas na bijna een jaar ofzo in direct zonlicht staan en daarvoor moet je eerst gaatjes prikken in je kweekbak zodat ze kunnen wennen aan de droge lucht en grond.

Wacky

Badass junkie
ja wel oppassen buiten, ze kunnen schijnbaar heel snel verbranden, dus ik zou over die bak nog wel iets heen zetten wat slechts een deel van het licht doorlaat.

hodgepodge

Bewuste gebruiker
Wacky zei:
ja wel oppassen buiten, ze kunnen schijnbaar heel snel verbranden, dus ik zou over die bak nog wel iets heen zetten wat slechts een deel van het licht doorlaat.
Tnx voor de tip. Wij hebben een overkapping met van dat melk-glas als dak, daar zet ik ze dan onder.
Wat is de minimumtemperatuur waar ze tegen kunnen? Ik ben bang dat het 's nachts nog te koud is.

RSW

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Tsja, het enige dat ik weet is dat het in de woestijn richting 0 graden celsius kan gaan, en daar groeien ze het best.

Je kan er toch wel iets over vinden op internet ? Anders zijn er nog wel cactifora :)

En helaas komen er nog geen babypedro's bij mij. Wel een babydatura hehe..

RSW

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Yeey !! Er komen er een paar uit, schattige babycactusjes !

En de babydatura's zijn inmiddels al aan het puberen, en man wat zijn dat er veel geworden.
50 van die planten, genoeg voor een lifetimesupply heksenzalf hehehe

RSW

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Hmmm, had er 60 gezaaid, er zijn er 4 uitgekomen, 2 maanden later.

Wat voor grond heb je gebruikt, en hoe heb je gezaaid, als ik vragen mag ? :)

Autsider

Belezen gebruiker
Ik gebruik een mengsel van cocos compost, zand, bonzai aarde en vermiculiet, dat laat je eerst goed drogen, dan zeven met een vergiet, het grove doe je in een pot, daarna het fijne er op, natmaken, en dan een uur in de snelkookpan. Eenmaal afgekoeld de zaadjes er in en deksel er op.

RSW

Bewuste gebruiker
Tripreporter
Ah, nou klinkt goed.

Hoe diep gaan die zaadjes eigenlijk idealiter de grond in ? En hoe nat houd je de pot in de eerste weken ?

Ik maak mijn bakken nu steeds natter, en er komen er steeds meer naar boven. Ik had wel gelezen dat ze bij het ontkiemen natter moesten zijn dan normaal, maar drijnat ?

Autsider

Belezen gebruiker
ja goed nat. Ik leg de zaden gewoon bovenop en dan nat spuiten met plantenspijt met zeer fijne nevel, om te voorkomen dat ze verplaatsen.

Bovenaan