San Pedro vragen

Magic Guest

Belezen gebruiker
Ik heb bij Azarius een San Pedro kweekset gekocht, maar daar zitten 25 zaden bij. En aangezien ik niet zoveel ruimte heb, kan ik onmogelijk meer dan 5-10 cactussen kwijt. Weet er iemand een manier om ze toch te houden tegen weinig ruimte? Misschien kan ik er 2 of 3 in 1 pot te zetten ofzo.

Wacky

Badass junkie
Gewoon zaaien, Gaan er toch waarschijnlijk niet meer dan 10 uit komen.
Mijn score is op dit moment 24 cactusjes uit 125 zaadjes. Iemand die ik ken met waarschijnlijk veel groenere vingers en vooral veel meer cactus ervaring komt wel richting de 50%.

Magic Guest

Belezen gebruiker
Ok bedankt :) Maar voor de zekerheid, kan je er zonder problemen 2 of 3 in 1 pot doen? Want om nou mijn hele muur vol te hebben met Pedro'tjes is ook weer zo.

Edit: 100e bericht :grin:

Wacky

Badass junkie
zal er aan liggen denk ik hoe groot die pot is, hoe ver ze van elkaar staan, hoe groot je ze wil laten groeien uiteindelijk en dus of ze toch nog uit die pot moeten. Ik zou gewoon meerdere kleine potjes nemen, dat is ook niet zoveel meer ruimte, en dan weet je zeker dat de wortels niet in elkaar groeien.

Magic Guest

Belezen gebruiker
Ik heb nu de zaden in het bakje met grind/zand/potgrond/perliet mensel gedaan, over 2 weken zullen we het zien...

Magic Guest

Belezen gebruiker
Nou, het is ongeveer 2 weken later en ik zie nog geen enkel resultaat! :confused:
de eerste week was de bak wel wat droger dan bedoelt, dus misschien lag het daaraan. nog maar een week de tijd geven dan...

Magic Guest

Belezen gebruiker
Dat heb ik tot nu toe ook gedaan, maar er is nog maar eentje ontkiemt. hij is wel lang en dun! Ongeveer 0,5-1 cm hoog en 1-2 mm dik.

Wacky

Badass junkie
Om ze te ontkiemen heb je geen plantenspuit nodig, als je het bakje in het begin goed nat gemaakt hebt en je doet het deksel erop blijft het weken lang vochtig.

Zelf heb ik nu een wat grotere kist genomen (40x40x20) op de bodem 2-3cm perliet gelegd en die goed nat gemaakt. Op de perliet iets gezet om te zorgen dat je kweekbakjes niet direct op het perliet staan (niet zeker of dat nodig is, maar leek me beter) en dan dezelfde goed natte bakjes daarop gezet. Met het deksel op die kist is de luchtvochtigheid erin maximaal (98% volgens mijn metertje)

Als ze dan zijn opgekomen moeten ze de eerste 2 maanden ofzo in dat klimaat blijven staan, en moeten ze voorzichtig licht hebben. Ik heb zon mat doorzichtige kist genomen zodat het licht er wat gedempt doorheen komt. Bij teveel licht verbranden ze, volle zon kunnen cactusjes in hun eerste levensjaar niet hebben. Vaak word TL licht gebruikt voor het eerste jaar.

Na die 2 maanden ofzo langzaam de luchtvochtigheid laten dalen en de lichtsterkte opvoeren totdat ze in de buitenlucht kunnen staan. (dit duurt dus ook minimaal een aantal maanden geloof ik, iig voordat ze tegen volle zon kunnen duurt lang, hoe snel die humidity omlaag kan weet ik nog niet zo) Nu ben ik ook nog geen ervaren kweker en doe ik dit ook nog niet helemaal goed. Mijn peyotes zijn nu ook van die lange dunne stengeltjes geworden, dit komt schijnbaar doordat ze dan weer te weinig licht gehad hebben. Het eerste jaar steekt het allemaal blijkbaar nogal nauw. San pedros horen lange dunne stengels te zijn, dus dat hoeft geen probleem te zijn lijkt mij. Mijn san pedros zien er ook een stuk gezonder uit dan mijn peyotes, dus ik denk dat die ook wat makkelijker te kweken zijn.

Bovenaan