"Science is a profound source of spirituality"

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
"Science is not only compatible with spirituality; it is a profound source of spirituality. When we recognize our place in an immensity of light-years and in the passage of ages, when we grasp in the intricacy, beauty, and subtlety of life, then that soaring feeling, that sense of elation and humility combined, is surely spiritual...The notion that science and spirituality are somehow mutually exclusive does a disservice to both."~ The Curious Minds

Flualhamdulillam

Badass junkie
Hele belangrijke video! Bedankt voor het delen, ik sta dus echt 100% achter deze video, veel geleerd ook van zijn perspectief!

Ik ben zo blij dat ik mijn gesloten mindset heb achtergelaten... Een jaar of drie terug, toen ik in de vijfde van de middelbare zat, vond ik mijn moeder altijd maar vreemd als ze het over van die ‘spiri dingetjes’ had. Ik ben op school altijd enorm geïnteresseerd geweest in bèta vakken, met als gevolg dat ik snel begon te denken: “Dit is zo logisch en letterlijk een feit! Iets anders dan dit kan het toch niet zijn?”. Met die gedachte heb ik een sterke afkeur ontwikkeld naar religie. Het beantwoorden van levensvragen met behulp van een boek, geschreven door mensen, in een tijd dat ze helemaal niets wisten over hoe de wereld werkte... Het brak echt regelmatig mijn brein... Ik haalde zonder er al te veel over na te denken spiritualiteit over dezelfde kam, ik zag dat ook gewoon als maar een beetje geloven in iets, zonder bewijs.

Niet heel lang terug ben ik me er toch steeds meer in gaan verdiepen en toen ik actief begon te werken aan zelfontwikkeling is mijn kennis erover als een raket gestegen! Opgeteld met mijn interesse naar psychedelica - en bijbehorend verschillende bewustzijnsvormen - en het lezen van boeken van o.a. Joe Dispenza, is mijn visie op de wereld heel sterk en snel veranderd. Ik zag éindelijk in: de wereld is lang niet zo zwart-wit als wetenschap het laat lijken. Dit is niet de fout van wetenschap, maar de manier waarop ik het heb geleerd en hoe het gros van de wetenschappers zich opstellen, laat heel weinig ruimte voor zaken die we niet kunnen waarnemen met de 5 zintuigen (maar naar mijn idee dus weldegelijk kunnen ervaren en mogelijk dagelijks door worden beïnvloed).

Om te begrijpen hoe de wereld in elkaar zit, heb je aan materialistische wetenschap niet genoeg. Het universum is nu eenmaal niet alleen een materieel 3 dimensionaal vlak! Neem tijd als vierde dimensie (zoals in bijv. Einsteins relativiteitstheorie) en je realiseert je al snel: het universum is veel te complex om volledig te kunnen begrijpen...

Ik ontken niet dat de wereld misschien gemaakt is door een God (hoe je dit ook invult), maar ik weet het simpel weg niet. In mijn optiek is dat de enige logische redenatie, erkennen dat je het niet weet en je openstellen voor wetenschap én ideëen daarbuiten.

Nogmaals, thanks for sharing!

Eik

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Tripreporter
Wow... wat een fantastische uitleg van hoe wetenschap en spiritualiteit samen kunnen gaan. Heb er eigenlijk weinig aan toe te voegen. Het probleem zit hem volgens mij niet in wetenschap of in spiritualiteit maar in de dogmatische houding van sommige religies en sommige wetenschappelijke communities. Zowel een dogmatische wetenschappelijke kijk op de wereld als een dogmatische spirituele/religieuze kijk op de wereld beperken het bereiken van echt begrip over de aard van de realiteit waar we ons in bevinden.

Mooie oproep om onze wereld en realiteit met een oprechte "open-mind" te bestuderen. Love it! :hearteyes:

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Thanks voor jullie reacties! Vond het zelf ook een heel vet filmpje. Kwam toevallig voorbij in mijn recommendations, en het is precies hoe ik er zelf ook in sta of toch probeer te staan (als ‘wetenschapper met interesse in de wereld voorbij wetenschap… waarheidszoeking/spiritualiteit in bredere zin’), maar ik had het zelf nooit in deze woorden kunnen uitleggen. :) Weinig aan toe te voegen…

Martinus

Wijs gebruiker
Bewustzijn is een beetje de dode hoek van wetenschap. Ik heb soms het idee dat de wetenschap de wereld wil verklaren zonder bewustzijn er bij te betrekken.

Alsof de wereld een machine is.

Dat perspectief vind ik persoonlijk niks waard.

Maar wetenschap puur als methode om de objecten binnen bewustzijn te bestuderen en manipuleren is natuurlijk geweldig.

Proxima

Bewuste gebruiker
Bewustzijn is een beetje de dode hoek van wetenschap. Ik heb soms het idee dat de wetenschap de wereld wil verklaren zonder bewustzijn er bij te betrekken.
Ik denk dat het probleem met bewustzijn is dat het bijzonder moeilijk te definiëren is, je hebt wel standaard definities maar die lijken altijd een stuk essentie te missen.

Wat zie jij bijvoorbeeld als bewustzijn? En heeft een steen bijvoorbeeld bewustzijn?

Op het gebied van psychologie en geneeskunde zie je veel wetenschappelijke vooruitgang met bewustzijn maar dat is meer toegepaste wetenschap in plaats van fundamentele wetenschap.

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Ik heb tijdens mijn studie (filosofie)vakken gehad die over bewustzijn gíngen. Overigens zeer interessante vakken. Maar de echte ervaringen van bewustzijn kun je nu eenmaal niet met wetenschap bestuderen, daar is het ook niet voor. Vandaar ook dat spiritualiteit hier beschreven wordt als het bredere concept dat wetenschap omvat, maar ook veel meer dan dat. Ik vind dat persoonlijk een heel interessant en eigenlijk ook logisch perspectief. Op de één of andere manier denken mensen die veel met spiritualiteit bezig zijn altijd dat het niet samen kan gaan met de wetenschappelijke methode, voelen naar mijn idee zelfs vaak de behoefte om die onderuit te halen, en andersom. Ik ben altijd al van mening geweest dat dat onzin is en dat ze elkaar juist complementeren, of overlappen zoals in dit filmpje mooi wordt uitgelegd. Door dit in te zien, stel je jezelf open voor de verschillende perspectieven om naar de realiteit, de wereld en ons bestaan te kijken. Als je het mij vraagt de meest open-minded manier om de zoektocht naar 'waarheid' te benaderen.

Martinus

Wijs gebruiker
Ik denk dat het probleem met bewustzijn is dat het bijzonder moeilijk te definiëren is, je hebt wel standaard definities maar die lijken altijd een stuk essentie te missen.

Wat zie jij bijvoorbeeld als bewustzijn? En heeft een steen bijvoorbeeld bewustzijn?

Op het gebied van psychologie en geneeskunde zie je veel wetenschappelijke vooruitgang met bewustzijn maar dat is meer toegepaste wetenschap in plaats van fundamentele wetenschap.

Ik ben zelf toch zeker bewust van vanalles, maar ik snap zelf geen ene kluif van wat het nou is.

Ik heb vele metaforen gelezen. Maar het blijft voor mij moeilijk te bevatten.

Het is zal wel hetzelfde zijn als dat een oog zichzelf niet kan zien. Water zichzelf niet nat kan maken en licht niet zichzelf kan beschijnen.

Flualhamdulillam

Badass junkie
Op de één of andere manier denken mensen die veel met spiritualiteit bezig zijn altijd dat het niet samen kan gaan met de wetenschappelijke methode, voelen naar mijn idee zelfs vaak de behoefte om die onderuit te halen, en andersom.
Hardnekkige misconceptie in standgehouden doordat mensen in hun eigen bubbeltje leven met 'eigen feiten'. Mensen zullen mensen zijn en dus bevooroordeeld, defensief richting eigen gedachtegang en bij sommigen uit zich dit gewoon als haat.

Martinus

Wijs gebruiker
Hardnekkige misconceptie in standgehouden doordat mensen in hun eigen bubbeltje leven met 'eigen feiten'. Mensen zullen mensen zijn en dus bevooroordeeld, defensief richting eigen gedachtegang en bij sommigen uit zich dit gewoon als haat.

Het is ook lastig buiten je eigen ego perspectief te kijken. Als je je hele leven lang je eigen perspectief heb lopen bouwen en iemand ontkracht het met een argument. Wat doe je dan?

Proxima

Bewuste gebruiker
Het is ook lastig buiten je eigen ego perspectief te kijken. Als je je hele leven lang je eigen perspectief heb lopen bouwen en iemand ontkracht het met een argument. Wat doe je dan?
1 van de mooiste dingen van psychedelica is dat je daarmee de poten van de fundamenten van het leven zoals jij dat op dat moment ziet omver kan zagen en opnieuw kan opbouwen.

Als ik nieuwe feiten en inzichten krijg dan ben ik daar over het algemeen erg dankbaar voor, ze verrijken namelijk mijn leven. Ik ben niet bang om mijn geloof te verliezen, ik kan het altijd opnieuw opbouwen met de nieuwe inzichten.

Flualhamdulillam

Badass junkie
Zelf doe ik mijn best een gezond en open-minded fundament te leggen nu mijn hersenen nog goed plastisch zijn! Hopelijk gaat die goeie basis mijn geest voor altijd jong houden. :innocent::innocent: Maar ben nog maar beperkt in levenservaring in vergelijking met sommige van jullie hahaha, misschien is deze gedachte wat naïef toch!

1 van de mooiste dingen van psychedelica is dat je daarmee de poten van de fundamenten van het leven zoals jij dat op dat moment ziet omver kan zagen en opnieuw kan opbouwen.
Helemaal waar! Zoals je wellicht weet gaan tijdens een LSD trip hersengebieden met elkaar communiceren die dit normaalgesproken niet doen. In plaats van in je oude vastgeroeste patronen, stelt LSD je in staat om iets vanaf een ander perspectief te bekijken (omdat je hersenen gewoon anders 'gewired' zijn gedurende een trip). Hier misschien een interessant artikel waar ik ook een plaatje heb gevonden wat misschien een beeld geeft:
LSD's impact on the brain

Alakazam

Bewuste gebruiker
Dit is een van de grootste redenen dat ik me op dit forum heb aangemeld :)

Ik heb weinig toe te voegen aan de reacties hierboven, ik sta er hetzelfde in. In eerste instantie lag mijn focus altijd geheel op wetenschap betreffende de waarheid over ons bestaan. Sinds ik in direct contact ben gekomen met spiritualiteit is mijn kijk naar de realiteit steeds opener geworden.

Martinus

Wijs gebruiker

Ja, mijn eerste trip op truffels was de grootste mindfuck van mijn leven. Voor die ervaring had ik nog niet eens een gedachte vuil gemaakt aan bewustzijn.

Zelf doe ik mijn best een gezond en open-minded fundament te leggen nu mijn hersenen nog goed plastisch zijn! Hopelijk gaat die goeie basis mijn geest voor altijd jong houden.

Ik heb mezelf ook voorgenomen open te blijven staan voor nieuwe perspectiven. Ik hoop dat het lukt. Je gedachten willen toch graag een vast perspectief aanhouden.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
Ik ben zelf toch zeker bewust van vanalles, maar ik snap zelf geen ene kluif van wat het nou is.

Ik heb vele metaforen gelezen. Maar het blijft voor mij moeilijk te bevatten.

Het is zal wel hetzelfde zijn als dat een oog zichzelf niet kan zien. Water zichzelf niet nat kan maken en licht niet zichzelf kan beschijnen.
Ik heb weleens de metafoor van de zon gehoord. De zon kan niet op zichzelf schijnen, maar hoeft dat ook niet te doen om zichzelf te verlichten of te verwarmen. Door het proces van branden/schijnen verlicht en verwarmt de zon zichzelf.

Dat het ook zo is met bewustzijn. Je kunt bewustzijn niet zien omdat je het bent. Het is dichterbij dan dichtbij. En je kent bewustzijn simpelweg door het te zijn. In plaats van licht en warmte straal jij bewustzijn of "weten" uit. Alles om jou heen wordt gekend door en doordrongen met "weten", met bewustzijn.

Martinus

Wijs gebruiker
Ik heb weleens de metafoor van de zon gehoord. De zon kan niet op zichzelf schijnen, maar hoeft dat ook niet te doen om zichzelf te verlichten of te verwarmen. Door het proces van branden/schijnen verlicht en verwarmt de zon zichzelf.

Dat het ook zo is met bewustzijn. Je kunt bewustzijn niet zien omdat je het bent. Het is dichterbij dan dichtbij. En je kent bewustzijn simpelweg door het te zijn. In plaats van licht en warmte straal jij bewustzijn of "weten" uit. Alles om jou heen wordt gekend door en doordrongen met "weten", met bewustzijn.

Ik denk dat ik dit bewustzijn van mij nog maar een aantal keer ga bestuderen met wat psychedelics.

Mindless

DF-koning
Zweefkees
Emeritus Mod
Top Tripreporter
En heeft een steen bijvoorbeeld bewustzijn?

Maar ik denk zelf dat panpsychisme slechts een voortvloeisel van materialisme is. Van de materialist die nog niet de stap durft te zetten naar: bewustzijn is fundamenteel. En daarom een soort tussenstap zet met panpsychisme: materie hééft bewustzijn. Zoals in dit artikel wordt beschreven heeft panpsychisme nog steeds een fundamenteel probleem:

The biggest problem caused by panpsychism is known as the “combination problem”: Precisely how do small particles of consciousness collectively form more complex consciousness? Consciousness may exist in all particles, but that doesn’t answer the question of how these tiny fragments of physical consciousness come together to create the more complex experience of human consciousness.

Het lost nog steeds niet "the hard problem of consciousness" op: hoe ontstaat bewustzijn uit materie?

De stap zetten naar: er is in de eerste plaats geen materie, maar slechts bewustzijn, is voor de wetenschap wellicht nog te groot.

Azarius vaporizers and accessories
Bovenaan