1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Scientists studying psychoactive drugs accidentally proved the self is an illusion

Discussie in 'Voeding, gezondheid, liefde, seks en relaties' gestart door MacLeod, 11 feb 2018.

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories
  1. MacLeod

MacLeod Admin Medewerker Beheerder

BRON: https://qz.com/1196408/scientists-studying-psilocybin-accidentally-proved-the-self-is-an-illusion/

Philosophers and mystics have long contemplated the disconcerting notion that the fixed self is an illusion. Neuroscientists now think they can prove it or, at least, help us glimpse this truth with some help from psilocybin, the psychoactive property in magic mushrooms.

Researchers around the world are exploring the drug’s transformative power to help people quit smoking; lower violent crime; treat depression, anxiety. and post-traumatic stress disorder; and trigger lasting spiritual epiphanies in psychologically healthy people, especially when coupled with meditation or contemplative training.

There are some limitations to psilocybin studies—they tend to be small, and rely on volunteers willing to take drugs and, thus, open to an alternate experience. But the research could have major implications in an age characterized by widespread anxiety. Psilocybin seems to offer some people a route to an alternate view of reality, in which they shed the limitations of their individual consciousness and embrace a sense of interconnectedness and universality. These trips aren’t temporary, but have transformative psychological effects. Even if we don’t all end up on mushrooms, the studies offer insights on how we might minimize suffering and interpersonal strife and gain a sense of peace.

Consider a study of 75 subjects, published in the Journal of Psychopharmacology last October. The study concluded that psilocybin leads to mystical experiences that can have long-term psychological benefits in conjunction with meditation training. The greater the drug dosage, the more potent the positive psychological effect was six months later. “Participants showed significant positive changes on longitudinal measures of interpersonal closeness, gratitude, life meaning/purpose, forgiveness, death transcendence, daily spiritual experiences, religious faith and coping,” the study concluded.

Meanwhile, in July, psychologist Richard Williams of John Hopkins University revealed an experiment involving clergy and psilocybin. Williams is enlisting priests, rabbis, and Zen Buddhist monks to take drugs, meditate, and “collect inner experiences.” (No Muslim or Hindu clerics agreed to participate.) The study will last a year, so no results are out yet. But Williams told The Guardian in July 2017 that so far, the clerics report feeling simultaneously more in touch with their own faith and greater appreciation for alternate paths. “In these transcendental states of consciousness, people … get to levels of consciousness that seem universal. So a good rabbi can encounter the Buddha within him,” Williams said.

To understand how mushrooms can change our worldviews, we must first explore how brains shape our sense of self.

Lees hier het hele artikel: https://qz.com/1196408/scientists-studying-psilocybin-accidentally-proved-the-self-is-an-illusion/

Roze olifant, Mindless en Fenrir vinden dit leuk.
  2. Mindless

Mindless DF Staff Medewerker Moderator Tripreporter

Spiritualiteit en wetenschap die samen komen. Linker en rechter hersenhelft. Ik ben er sceptisch over geweest, maar wellicht een goed iets. :)

3. acht.zes

acht.zes Badass junkie

Ze proberen dus te bewijzen wat ervaren trippers al lang weten.

Voor mij wel een beetje vreemd dat de religieuzen er worden bijgehaald, al die verschillende geloofsovertuigingen gaan toch een beetje in tegen het universele van psychedelica.

4. Mindless

In de kern is er spirituele waarheid in (bijna) elke religie denk ik. Het begint altijd met mensen die voor zichzelf inzicht hebben verkregen. Corruptie komt later pas door interpretatie/geloof.

Christus heeft nooit gewild dat wij Christenen zouden worden, maar Christus'sen. Boeddha heeft nooit gewild dat wij Boeddhisten zouden worden, maar Boeddha's. Enzovoorts. Het staat zelfs allemaal in de geschriften, als je door de regels heen leest.

5. acht.zes

acht.zes Badass junkie

@Mindless
    Voor mij is religie afkomstig als antwoord op het onbekende van vroeger. Onverklaarbare zaken werden toegeschreven aan de goden, en je had dan ook een god voor zowat alles. Later hebben ze al die goden op een hoop gegooid en hebben ze bepaald dat er maar een god was.

Op zich een onschuldig iets, ware het niet dat gelovigen altijd menen te denken dat zij de ultieme waarheid in pacht hebben en dat mensen die daar niet in geloofden ten koste van alles 'bekeerd' moesten worden, En dat heeft heel veel narigheid met zich meegebracht.

Uiteindelijk werden de religieuzen heel erg machtig, en macht corrumpeert, zo ook de gelovigen.

6. Mindless

Ja dat is religie nu. Echte religie zoals het ooit was heeft imo niets met geloof en machtsspelletjes te maken. Als je dieper kijkt in de diverse religies, dan is er wel echte waarde te vinden. Eigenlijk zeggen ze allemaal precies hetzelfde in de kern, maar zijn ze meer aan de oppervlakte verschillend gemaakt zodat ze tegen elkaar kunnen strijden. :P

Wat je zegt is natuurlijk wel waar over hedendaagse religie. Het woord zelf heeft een heel andere betekenis gekregen en kan misschien het best ook niet meer gebruikt worden. Dan beter het woord 'spiritualiteit' al is dat ook aangetast. Dat is wat we altijd doen als mensheid: dingen aantasten/corrumperen. :P

acht.zes vindt dit leuk.
  7. acht.zes

acht.zes Badass junkie

@Mindless
    Als je nu bijvoorbeeld kijkt naar de westerse religies dan staan die inmiddels heel ver af van de oorsprong. De romeinen hebben de bijbel al voor de helft herschreven tot iets wat beter bij heb paste en in de vroege en de late middeleeuwen hebben ze dat nog een paar keer overgedaan. Zo is bijvoorbeeld de duivel pas in de middeleeuwen ten tonele verschenen. Het is manipulatie ten top, Jezus zou zich omdraaien in zijn graf als hij zou zien welk een potje ze er van gemaakt hebben.

Mindless vindt dit leuk.
  8. Mindless

Daar kan ik het alleen maar helemaal mee eens zijn. :)

En toch, in gezegden als 'Ik ben de weg en de waarheid en het leven. Alleen door mij kom je tot de Vader' zit zoveel waarheid.

Maar zelfs dat wordt compleet verkeerd geïnterpreteerd, gecorrumpeerd en misbruikt om angst aan te jagen en de massa zo in het gareel te houden. Teksten worden zo aangepast dat ze een bepaalde agenda krijgen. En mensen nemen dan zo'n tekst letterlijk en zien niet dat het metaforisch is. En zo krijgen we die nare Christen fanatiekelingen die menen dat ze ons van eeuwige verdoemenis moeten redden, omdat we niet Christus aanbidden als de enige weg waarlangs we gered kunnen worden. Keken ze verder dan hun neus lang is, dan zagen ze dat dit een metafoor is voor het eigen bewustzijn. De eigen 'Ik ben' is de enige weg naar de Vader. Niet een of andere man die 2000 jaar geleden leefde.

En zo zijn er nog vele andere misvattingen van in de kern ware uitspraken.

acht.zes vindt dit leuk.
  9. Eik

Eik Bewuste gebruiker Tripreporter

Interessant artikel en leuke discussie!

Ik denk dat de meeste religies ontstaan zijn uit een combinatie van profeten, die daadwerkelijk een mooie boodschap hebben, en misschien zelfs een soort van verlichting hebben bereikt (denk aan jezus, budha etc.) en gelovigen die behoefte hebben aan magie, rituelen en zingeving. Volgens mij is met beide niets mis! Ik denk dat veel mensen een behoefte hebben aan spirituele geborgenheid en zingeving en dat onze modderne westerse maatschappij vaak tekort schiet in het bevredigen van deze natuurlijke behoefte.

Waar het volgens mij mis gaat is als een religie groeit en "geinstitutionaliseerd" (is dat een woord?) raakt. Zodra mensen zich in grotere verbanden (instituten) organiseren, gaat macht en machtsmisbruik een rol spelen. Niet omdat de religie of de profeet slecht zijn maar omdat er opeens iets te halen valt. De "graaiers" (bij gebrek aan een beter woord, maar jullie kennen het type) hebben dan opeens reden om zich te bemoeien met een geloof omdat er geld/macht te halen valt.

Op deze wijze kan iets wat puur en mooi begon langzaam steeds verder corumperen tot de gruwelen die nu en in het verleden begaan zijn in de naam van diverse religies. Toch blijft het geloof voor veel mensen een houvast in moeilijke tijden en een reden om juist wel het goede te doen.

Volgens mij is het heel positief dat psychedelica en religie met elkaar in contact worden gebracht. Juist psychedelica bieden de kans om de echte "universele" boodschap van verbondenheid en liefde, die verborgen ligt in alle religies, weer naar boven te halen. Los van de corumperende macht van de "kerkstructuren van de betreffende religie". Juist de directe spirituele ervaring die psychedlica bieden is een manier om het goede van de religie te behouden en de oogkleppen af te gooien.

De conclusie dat de clergie meer in "touch" met hun eigen geloof kwamen en desondanks toch meer open minded waren voor andere alternatieven en geloven klinkt mij logisch in de oren. Volgens mij biedt dit kansen om interreligieus geweld te verminderen en een meer tolerante samenleving te creeeren.

Maar ja wat weet ik nou helemaal? Misschien ben ik wel een hippie-eik die er helemaal niets van begrepen heeft :smirk:

Psychedelibee, Roze olifant en Mindless vinden dit leuk.
  10. Mindless

Ben het in grote lijnen met je eens. Ik denk ook dat mensen tegenwoordig enorme behoefte hebben aan zingeving en dat geloof daar gehoor aan kan geven. De atheïstische kijk die velen op het leven hebben zal blijken niet afdoende te zijn om een leven van voldoening te leiden, misschien kan dat zo lijken voor jaren, maar aan de drang naar gnosis - weten voorbij concepten - ontsnapt uiteindelijk niemand.

Ik denk dat geloof (wat regulier atheïsme imo ook is) in alle gevallen uiteindelijk uitloopt in conflict, leed, drama, etc. En dat is omdat ik denk dat de bron van corruptie in het individu zelf is, niet in de groep, ook al kan de groep/maatschappij de aanleiding ertoe hebben gegeven. In het individu moet de corruptie aangepakt worden, dat kun je niet op groepsniveau doen. Men zal door het eigen geloof en de eigen corruptie heen moeten gaan om verandering te bewerkstelligen.

En wat de wijzen wisten en weten is dat alleen het weten - niet het geloven - een einde zal maken aan corruptie. En de echte wijzen zwijgen (niet zoals mij dus :tonguewink: ), omdat zij weten (én daar naar handelen) dat ieder individu zijn eigen vrije wil moet gebruiken om het "pad" terug naar verlichting te vinden.

Meer ontopic:

Hopelijk wordt het een trend dat religieuze mensen psychedelische ervaringen ondergaan. Als er iets is dat je overtuigingen onderuit kan halen. :wink:

Laden...
Vergelijkbare Topics - Scientists studying psychoactive
  1. Svali
    Reacties:
    0
    Weergaven:
    6.351
  2. 3970
    Reacties:
    0
    Weergaven:
    524