Sensory deprivation

Discussie in 'Het bewustzijn' gestart door Yaizer, 16 nov 2016.

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories
  1. Yaizer

Yaizer Bewuste gebruiker

Hallo DF'ers,

Ik ben de laatste tijd erg geïntereseerd in "Sensory deprivation". Wil er graag mijn eigen stukje over schrijven en ben benieuwd wat jullie hier over denken. Voor de mensen die niet weten wat dit inhoudt:

Sensory deprivation

Sensory deprivation; De bedoeling hier mee is dat zo veel mogelijk zintuigen weg worden gehaald. Hoe meer er wordt weg gehaald hoe meer jij, als persoon zijnde, meer in contact kan komen met je eigen gedachtes. Dit wordt veel gedaan door een totaal zwarte kamer (deze moet dan ook totaal zwart zijn) en alle geluid weg te halen. Hier bij schakel je zicht en gehoord uit. Probeer zo stil en comfortabel te liggen en misschien merk je ook niks van het zintuig "voelen". Elke tripper heeft het wel is gedaan, even een tijdje je ogen dicht gedaan. Dit is dus een bepaalde vorm van sensory deprivation. In de jaren 60/70 was er ook een man John C. Lilly die de "sensory deprivation tank" uitvond. Dit is tegenwoordig bekend als de "floating tank". Hier bij wordt zicht en gehoord dus totaal weg genomen maar ook "voelen" en "temperatuur vervalt. Je ligt in water met enorm veel epsom zout waardoor je letterlijk zweeft (het blijkt echt zo te voelen). De temperatuur is precies op huidtemperatuur. Mensen hebben op nuchtere staat de bijzonderste dingen meegemaakt wat echt als "door het universum reizen" beschreven wordt.

John C. Lilly heeft veel geëxperimenteerd met bepaalde substanties. Zo ook zijn eerste lsd trip was in zo'n tank voor zeker een aantal uur. Mensen zeggen dat je pas de echte ervaring hebt na 8 uur (lsd is hier dus ideaal voor). Hij experimenteerde ook veel met ketamine. Dit waarschijnlijk omdat het je huid verdoofd en dus volledig zweeft. Zonder ketamine weet je al niet meer wat boven en onder is, ga maar is na op dat moment.

Het was erg populair onder de trippers in die tijd en werd veel geëxperimenteerd toen lsd in Amerika nog legaal was maar nu nog zijn mensen helemaal gek van deze "sensory deprivation tanks".

Mijn ervaringen en meningen;

Ja ik ben er dus helemaal weg van. Echt helemaal weg van. Dit is echt iets bijzonders en ik raad het iedereen aan. Ik ga dus ook binnenkort naar zo'n sensory deprivation tank of te wel een floating tank. Ze raden het eerst een keer te doen nuchter omdat je hier, met behulp van meditatie, al dieper kan komen dan je ooit hebt gedacht. Jammer is dat je maximaal maar 60 minuten daar mag zijn. Ik had graag een uur of 5 gehad. Misschien kan ik ooit wel is wat regelen. Misschien in de toekomst trippend dit mee maken.

Maar ook van de reguliere sensory deprivation ben ik helemaal weg van, nog meer als van de tank-versie. Ik heb dit eenmalig mogen mee maken tijdens een hoge dosering 2c-b. We hadden in het begin muziek op, pink floyd, om ons een beetje te laten ontspannen maar daarna...wauw! :hearteyes:

Ook heb ik in deze setting (sensory deprivation) met ~28 mg 2c-b op 1 1/2 lachgas ballon er mee gecombineerd. Denk dat dit wel één van mijn 5 hardste keren trippen was. Wauw dat gaat diep :hearteyes:

Nog nooit zo iets heftigs meegemaakt, enorm bijzonder en echt ik vloog door de ruimte heen. Zo veel mee gemaakt maar zo kort. Dit was een tijdsduur van hooguit 20 á 30 minuten...gok ik? (weet het niet meer). Zou het graag een keer een volle 3 á 4 willen doen, misschien zelf meer met lsd (moet ik eerst een keer lsd proberen).

Ik zie het echt als diep-trippen. Zo veel mogelijk zintuigen afschermen. Het enigste wat overblijft is jij, je gedachte, en de gebruikte psychedelica. Hier komt de psychedelica pas echt naar voren. Dingen zoals zicht, (geluid meestal ook), voelen en prikkels zijn eigenlijk blokkades voor een psychedelica in mijn ogen. Op het punt van mediteren, sensory deprivation, mindfullness etc. sluit je alles af en kan je de mooiste, diepste dingen mee maken.

Kan ook echt niet meer wachten tot mijn volgende keer dmt als ik dit allemaal uitschrijf!

Ik ga morgen dus een hoge dosis 2c-b doen met sensory deprivation. Nu wel met muziek (pink floyd) maar helemaal donker. Hoop het wel een uur of twee te kunnen volhouden. Misschien ga ik het zelfs helemaal zonder muziek doen. Lekker liggend :smile:

Ik ben dus benieuwd wat jullie hier van vinden. Al is gedaan of van gehoord? Meditatie terwijl je sensory deprivation doet is denk ik wel het diepste wat je kan gaan in mijn ogen (na dmt misschien?).

sorry voor grammaticale fouten en spellingsfouten. Ik heb het in één stuk doorgeschreven en niet gecontroleerd hier op.

2. Dreamer4

Dreamer4 Experimenterende gebruiker

Lijkt mij geweldig om het een keer mee te maken! Heb er ook al weleens van gehoord maar toen niet in verdiept maar nu ik dit weer lees!

Waar ga je het doen?

3. Albedo

Albedo Belezen gebruiker

Het magnesium sulfaat in Epsombaden wordt lichtjes door de huid geabsorbeerd. Magnesium heeft een laxerend effect. Afhankelijk van de dosis en je huidtype moet je er zeker geen uren in liggen. Wordt geen leuke trip als je daardoor diarree krijgt. Het kan overigens geen kwaad verder.

4. Yaizer

Yaizer Bewuste gebruiker

Dit is een enorm leuke (kleine) documentaire om te kijken.

https://www.youtube.com/watch?v=yCYglCDgpu0

John C. Lilly, de uitvinder van de sensory deprivation tank, experimenteerde ook met hele hele lichte dosissen ketamine. Hier bij moet je denken aan een 30 mg. Tuurlijk heeft ze er ook wel is 150 mg ingespoten maar de bedoeling hier van was, na haar migraïne ervan verminderen, dat de huid iets "doffer" en "gevoellozer" werd. Hier door had je echt het gevoel van zweven. Toen ging het mediteren nog beter.

Ik ga kijken of er in Amsterdam eentje beschrikbaar is. Ik heb er al eentje op het oog en voor studenten wordt er een tarief gerekend 25 euro per 60 minuten. Dit is jammer het maximale. Ik ga de eerste keer geen drugs bij gebruiken dit omdat met meditatie het al best heftig kan zijn. Laat staan met drugs.

Nog ben ik buiten de sensory deprivation tank ook veel bezig met sensory deprivation. Het is een erg leuke wereld om te ontdekken en je kan echt (maar dan ook echt) heel diep gaan. Raad het iedereen aan.

5. Mentat

Mentat Experimenterende gebruiker

Ik weet dat dit een enigszins oud topic is, maar ik ben ook erg geïnteresseerd in sensory deprivation/isolation, REST, het ganzfeld efffect etc.

Ik vraag me af hoe je dit praktisch voor elkaar hebt gekregen? Heb je thuis zelf een volledig donkere en geluidsdichte kamer of ken je iemand die dat heeft? Heb je een mindfold/blinddoek en oordopjes gebruikt om je zintuiglijke ervaringen te beperken en je 'af te sluiten van de buitenwereld'?

In ieder geval bedankt voor het delen van je ervaringen en enthousiasme Yaizer!

6. Yaizer

Yaizer Bewuste gebruiker

Mentat sorry voor de late reactie:

Nee een vriend van mij had een kelder. Ik wist dat met je ogen dicht trippen geweldig was maar ik dacht waarom gaan we niet gewoon in de kelder zitten? (Kelder zo groot als een woonkamer). Toen was er 1 lampje aan van een wasmachine en daar hebben we een deken over heen gedaan. Geluid was bijna 0 en er was echt 0 licht.

Dit was voordat ik iets wist over sensory deprivation. Ik was gewoon benieuwd hoe gek het kan worden als je echt niks kan zien maar geloof me...na een minuut of 5 ga je echt de ziekste dingen mee maken...

Deel Deze Pagina