Hey lieve mensen,
Even een vraagje:
Is de beroemde serotonine-regel ook van toepassing tussen gebruik van lsd en empathogenen?
Dus moet ik na lsd gebruik ook 3 maanden wachten voor ik een empathogeen gebruik?
Ik heb gelezen dat lsd ook de serotonine-processen beinvloedt en dacht dat het dus verstandiger was om de regel toe te passen.
Klopt dit?
Alvast bedankt voor jullie antwoorden
Het korte antwoord is, nee, dat hoeft niet.
-Na empathogenen moet je wel 3 maanden wachten voordat je weer een empathogeen neemt.
-Na empathogenen hoef je niet 3 maanden te wachten voordat je een tripmiddel zoals LSD neemt. Toch kun je beter wel een paar dagen wachten totdat je geen kater meer hebt van het empathogene middel, want als je een kater hebt dan zit je niet zo lekker in je vel. Van een kater wordt de trip minder fijn.
-Na een tripmiddel zoals LSD kan je beter minimaal 2 weken wachten voordat je weer een tripmiddel neemt vanwege tijdelijke tolerantie die tripmiddelen veroorzaken.
-Na een tripmiddel zoals LSD hoef je in principe niet te wachten totdat je een empathogeen neemt. Hoewel het verstandig is om wel even de tijd te nemen om uit te rusten en de trip te verwerken.
Nog even een wat uitgebreider antwoord op je vraag:
Ik heb gelezen dat lsd ook de serotonine-processen beinvloedt en dacht dat het dus verstandiger was om de regel toe te passen.
Klopt dit?
Serotonine is een molecuul, een boodschapperstof in het brein. En je hebt receptoren die geactiveerd worden door serotonine. Maar die receptoren worden soms ook geactiveerd door stoffen die op serotonine lijken (zoals bijvoorbeeld LSD). En dat onderscheid is belangrijk bij dit soort vragen.
In de volksmond is 'serotonine' is een beetje een containerbegrip geworden. In het brein zitten maar liefst 14 verschillende serotonine receptoren die op verschillende plekken in het brein worden gevonden en ook een andere functie hebben.
LSD grijpt in op een heel specifieke serotonine-receptor: de 5-HT2a-receptor. Deze receptor wordt in verband gebracht met psychedelische effecten. Uit onderzoek blijkt ook dat als je de 5-HT2a-receptor blokkeert, dat klassieke tripmiddelen dan ook niet meer hallucinogeen zijn.
Empathogenen zijn doorgaans serotonine-releasers. Dat betekent dat ze niet rechtsreeks de receptor activeren, maar dat ze ervoor zorgen dat er veel serotonine wordt losgelaten in het brein. Door dat indirecte mechanisme worden (bijna) alle 14 verschillende serotonine-receptoren geactiveerd. Dat veroorzaakt dus een veel breder effect in het brein. Daardoor kan je achteraf ook meer last krijgen van een kater, want veel meer processen in het brein raken ontregeld door serotonine-releasers. Receptoren kunnen zich namelijk ongevoelig maken voor overstimulatie. Maar als een drug uit je systeem is, dan werken de natuurlijke processen dus niet meer zo goed omdat de receptor ongevoelig is geworden. Daardoor heb je bij empathogenen meer tijd nodig om de chemische balans te herstellen, want er zijn immers meer verschillende processen over het hele brein verstoord. Terwijl bij psychedelica de verstoorde balans op veel specifiekere plekken in het brein plaatsvindt en er minder tijd nodig is om die balans te herstellen.
Dat is nog even simpel uitgelegd, want bij de kater en herstel van empathogenen hoort eigenlijk ook een uitleg over de rol van dopamine en noradrenaline, en de functies daarvan in het brein die dan ontregeld raken. Maar ik houd het nu even hierbij