Slaap problemen

Het is 2 weken terug dat ik voor het laatst XTC heb gebruikt en nu zit ik met een probleem. Soms word ik 's nachts wakker en kan dan niet meer bewegen/praten. Mijn hele lichaam is dan verlamd. Het duurt maar heel even, maar het is echt ontzettend eng. Ik heb dit nu al 4 keer gehad in twee weken tijd en de eerste keer dacht ik serieus dat ik dood ging. Ik heb gevraagd aan een vriend of dit kan komen door de XTC en hij zegt van niet. Hij kent veel mensen die gebruiken (hij zelf ook) en hij had hier nog nooit van gehoord. Nu vraag ik me af of meerdere mensen hier last van hebben en of het inderdaad door de drugs komt. En weet iemand wat ik hier tegen kan doen? :confused:

Tijdloos

DF-koning
Tripreporter
Klinkt als slaapverlamming.
Slaapverlamming of slaapparalyse is een slaapstoornis. Kenmerk van slaapverlamming is dat de spieren in het lichaam vlak voor het in slaap vallen of direct na het ontwaken verlamd zijn. De verlamming kan gepaard gaan met hallucinaties (zogeheten hypnagoge waarnemingsstoornissen).

Het verschijnsel is relatief onbekend en er wordt nog maar recent wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. Om deze reden is er nog geen zekerheid over de oorzaak van het verschijnsel. Men denkt dat een slaapverlamming een symptoom is van narcolepsie, maar dat is nog niet zeker. Ook mensen die niet lijden aan narcolepsie kunnen namelijk last hebben van slaapverlamming.

Verlamming van de spieren treedt normaliter op tijdens de remslaap. Alleen de oogspieren, de longen en het hart zijn dan nog actief. Deze verlamming treedt op ter voorkoming dat bewegingen in dromen echt uitgevoerd worden. Bij slaapverlamming bevindt de persoon zich als het ware tussen droom en waaktoestand in, waardoor hij zich niet kan bewegen. Dit kan zeer beangstigend zijn voor de persoon in kwestie.

Zelfbehandeling

Om de lengte van een slaapverlammingsperiode te verminderen, kan men proberen armen of benen alsnog te bewegen. Dit is mogelijk indien men een angst of paniekgevoel weet te voorkomen (zie onder "gevoelsmatig"). Concentratie om slechts één arm of been krachtig te willen bewegen leidt tot een direct uit de verlammende toestand te komen. Om te voorkomen dat men terugvalt in een slaapverlamming, wordt aangeraden om een tijdje wakker te blijven voordat men opnieuw gaat slapen en een andere positie in bed aan te nemen (door bijvoorbeeld op de zij te gaan liggen in plaats van de rug)

Gr

Ik durfde vannacht bijna niet te slapen, maar wel fijn om te weten wat het precies is. Ik heb er ook meer over opgezocht, maar komt dit nou door de xtc of niet? Want de een zegt van wel en de ander zegt van niet. Wil dit niet nog een keer meemaken. Doodeng als je opeens wakker wordt en je kunt niet meer bewegen.

Ybez

Experimenterende gebruiker
ik heb veel hierover gelezen en dit komt zeer zeker niet door de xtc, maar als dit blijft doorgaan toch ff bezoekje aan huisarts...

Bovenaan