Soorten Xtc

J0rrit

Badass junkie
Ik vroeg me af welke soorten XTC er zijn, op internet vind je alleen MDMA, MDA en MDEA. Maar ik heb eens van iemnad gehoord dat er veel meer zijn, ook aanverwante stoffen zoals MCPP vind ik een soort xtc, het gaat hier om alle stoffen die een soort vergelijkbaar effect als MDMA hebben, en dus op je serotonine ( altijd? ) werken?

J0rrit

Badass junkie
Solidius zei:
Geloof me, mCCP en PMA wil je niet.

kan ik me voorstellen, maar er zijn toch best een heleboel stoffen die onder xtc vallen, vergelijkbare space en love-gevoel.
MDMA, MDA en MDEA vallen alle drie onder xtc, ze zijn namelijk sterk aan elkaar verwant. Alleen de "echte" xtc is natuurlijk MDMA.

Ellesdee

Badass junkie
mCPP (meta-chloor-phenyl-piperazine ) is een stof die nog niet veel, maar wel steeds vaker in XTC-pillen voorkomt.
De verkoop van pure mCPP leidde in veel gevallen tot hoofdpijn en misselijkheid (

Ellesdee

Badass junkie
Stofnaam: mCPP
Synoniemen: ....
Chemische formule: Formule C10H13ClN2
Molecuulgewicht: 196
Uiterlijk: Tabletten

Farmacologische effecten: Uit onderzoek waarin de effecten van MDMA, amfetamine en mCPP met elkaar werden vergeleken is gebleken dat mCPP door sommige personen als hallucinogeen wordt ervaren, door sommigen als sederend en door weer anderen juist stimulerend. Dit bij doseringen tussen de 0.25 en 0.75 mg/kg (17,5 tot 52,5 mg mCPP voor iemand van 70 kg). In laboratoriumonderzoek werd geen bloeddrukverhoging, temperatuurverhoging of verhoging van de hartslag gevonden, terwijl dat bij personen die MDMA kregen toegediend wel het geval was.

Farmacologische werking: mCPP is een zuivere serotonerge stof. Dat wil zeggen dat het alleen op het serotonerge systeem werkt en niet, zoals MDMA, op zowel het serotonerge als het dopaminerge systeem. In de literatuur komt mCPP naar voren als serotonine agonist en antagonist. Dit wil zeggen dat mCPP de effecten van serotonine kan versterken, maar ook kan tegengaan. Andere onderzoekers beschouwen mCPP juist als een stof die serotonine vrij kan maken uit serotonerge zenuwcellen in de hersenen.
mCPP wordt gebruikt als onderzoeksstof in de psychiatrie, met name om te onderzoeken in hoeverre het serotonerge systeem bij bepaalde aandoeningen betrokken is.

Toxicologische effecten: In tegenstellin tot MDMA is mCPP vermoedelijk niet neurotoxisch. Overdosering kan leiden tot rusteloosheid, transpiratie, oververhitting en mogelijk tot het zogenaamde serotoninesyndroom.

Toxicologische werking: Toxicologische interacties: Interacties met andere stoffen die de hoeveelheid serotonine verhogen (zoals XTC of antidepressiva) kunnen leiden tot het serotoninesyndroom.

Dosering: Bij de onderzoeken die verricht zijn met mCPP is gebruik gemaakt van doseringen tussen de 0.25 en 0.75 mg/kg (17,5 tot 52,5 mg mCPP voor iemand van 70 kg).

PMA, miskend gevaar!

Het frappantste voorbeeld van de nieuwe drugs is PMA. PMA of p-methoxyalfamethylfenethylamine behoort tot de familie van de amfetamines. PMA heeft een stimulerende en hallucinogene werking. Eén pil (50 mg) verhoogt de hartfrequentie en de bloeddruk. PMA kan dus worden vergeleken met ecstasy. PMA staat sinds 1998 op de lijst van verboden verdovende middelen in België, sinds het in andere Europese landen is opgedoken. De eerste inbeslagnemingen dateren echter van 2001. Charles De Winter, afdelingscommissaris, verklaarde in het tijdschrift van de Federale Politie: “PMA wordt verkocht als XTC en niet onder de naam PMA”. In sommige ecstasypillen vindt men PMA, maar ook andere vergelijkbare stoffen.

Dodelijk effect

Net zoals alle amfetamines heeft PMA niet te verwaarlozen bijwerkingen, met name een stijging van de lichaamstemperatuur. Studies hebben aangetoond dat bij een PMA-intoxicatie de lichaamstemperatuur kan oplopen tot 41,6 tot 46,1°C! Dat is trouwens de belangrijkste doodsoorzaak bij gebruik van PMA.
Eén van de grootste gevaren van PMA is dat het met wat vertraging werkt. Met andere woorden, de nagestreefde effecten (opwinding, hallucinaties) verschijnen pas na ongeveer 1 uur. Men zal dan ook gemakkelijk een tweede tablet nemen. Het tweede gevaar is dat PMA vaak samen met andere drugs of alcohol wordt ingenomen, wat de kans op bijwerkingen nog verhoogt. Welnu, zoals reeds werd gezegd, aangezien de consumenten soms niet weten dat ze PMA nemen, lopen ze het risico er te veel van te nemen, met alle gevolgen van dien (intoxicatie).

Overig: mCPP is een afbraakproduct (metaboliet) van het antidepressivum trazodon (merknaam Trazolan).

Solidius

Badass junkie
barry zei:
Solidius zei:
Geloof me, mCCP en PMA wil je niet.

is dit zo erg? kan je snel die effecten hiervan eens opsommen?

Solidius zei:
kheb een keer op een feest bijna de hele nacht op de wc liggen kotsen van witte krokodilletjes (laKOTStes), een week later laten testen en er zat naast MDMA ook mCCP in. Echt afschuwelijk dat mensen die troep durven verkopen.

EDIT:

Dat waren ze.

Fishhead07

Wijs gebruiker
wat de topic starter bedoeld zijn alle bestandelen die in ene XTC pil kunne zitten. zijn der nog al wat bijna allemaal al genoemd.

MDMA, MDA, MDEA etc, inderdaad amfetamines en dan stoffen als mCCP, PMA etc.

Tja laten teste is de oplossing maar dan als nog koop je een lading van 10 zijn ze ook alle 10 weer anders. maar weet je wel de samenstelling. Ik test ze niet zelf maar koop geteste pille. Ik misschien wel keer zelf laten teste. Is informeren waar het in de buurt kosteloos kan.

:wink:

J0rrit

Badass junkie
Fishhead07 zei:
wat de topic starter bedoeld zijn alle bestandelen die in ene XTC pil kunne zitten. zijn der nog al wat bijna allemaal al genoemd.

Tja laten teste is de oplossing maar dan als nog koop je een lading van 10 zijn ze ook alle 10 weer anders. maar weet je wel de samenstelling. Ik test ze niet zelf maar koop geteste pille. Ik misschien wel keer zelf laten teste. Is informeren waar het in de buurt kosteloos kan.

al koop je een lading van 10, dna nog kunnen in de andere pillen iets anders zitten.

Fishhead07

Wijs gebruiker
DarkScope zei:
Fishhead07 zei:

al koop je een lading van 10, dna nog kunnen in de andere pillen iets anders zitten.

Ja precies dat bedoelde ik ook. Maar als ik 10 keer de zelfde gele hartjes koop en zal er 2 van getest op mdma zullen in die andere ook wel mdma zitten als ze van de zelfde lading en zelfde persoon gekocht zijn. Of zie ik dat verkeerd ? kijk de sterkte is sowieso per pil verschillend.

:)

J0rrit

Badass junkie
Fishhead07 zei:
DarkScope zei:
Fishhead07 zei:

Ja precies dat bedoelde ik ook. Maar als ik 10 keer de zelfde gele hartjes koop en zal er 2 van getest op mdma zullen in die andere ook wel mdma zitten als ze van de zelfde lading en zelfde persoon gekocht zijn. Of zie ik dat verkeerd ? kijk de sterkte is sowieso per pil verschillend.

ja, maar het kan toch verschillen, maar zal niet vaak zo zijn denk ik, kleine kans. Denk je dat in elke pil de hoeveelheid mdma verschilt van zon zelfde lading?

Fishhead07

Wijs gebruiker
xplusif zei:
wat zijn dan MDxx?

want daar heb ik ook wel eens van gehoord.

zeker zien staan op pilreports. bedoelen ze volgens mij gewoon mdma of mdme mee maar weten ze neit precies welke stof maar wel dat het mdma of mdme is.

denk ik hoor :flushed:

Fishhead07

Wijs gebruiker
DarkScope zei:
Fishhead07 zei:
DarkScope zei:
Fishhead07 zei:

ja, maar het kan toch verschillen, maar zal niet vaak zo zijn denk ik, kleine kans. Denk je dat in elke pil de hoeveelheid mdma verschilt van zon zelfde lading?

ja, ik denk dat er geen hele grote verschillen tussen zitten maar ik denk dat het makkelijk kan als je er 1 laat teste en die is 110 mg. Dat er pillen van 100 mg bij zitten en pille van 120 mg. Kijk het zal ongeveer gelijk zijn maar ik denk dat tussen elke pil wel iets verschil zit als is het maar een paar mg.

Radeon915

Wijs gebruiker
Tripreporter
xplusif zei:
wat zijn dan MDxx?

want daar heb ik ook wel eens van gehoord.

Volgens mij staan de xjes voor <voeg hier een letter in> dus bijv MDMA of MDEA. Soms worden ook wel sterretjes (dus bijv. MD**) gebruikt :)

Bovenaan