Speed en antidepressiva, hoe zit dat nou precies?

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories

Jesse Pinkvrouw

Badass junkie
Hallo forumleden,

Ben bang dat ik nu een beetje moppers krijg van jullie want de vraag komt een beetje laat aangezien ik dit weekend speed heb gebruikt, heb het 1 en ander er over opgezocht maar kom er niet uit.
Ik gebruik Citalopram 20 mg, een SSRI. Citalopram stopt de heropname van serotonine, als ik dus xtc of andere serotonine slurper zou gebruiken zou het indd gevaarlijk zijn omdat die serotonine er niet uitgeslurpt kan worden en ik dus een overdosis krijg. Dat is voor mij allemaal heel duidelijk en ik laat xtc ook met liefde links liggen.
Ik heb het gebruik met de gedachten dat het kon, ik dacht dat speed werkte op je dopamine en noradrenaline maar daar blijkt toch een stukje serotonine bij te zitten. Ik heb hier op DF gelezen verschillende dingen gelezen, dat het wel kon, dat het niet kon, dat speed geen serotonine af gaf, de ander zei van wel. Zelf heb ik nergens na delen aan bevonden, de dip was bijna niet aanwezig. Wel ben ik erg lang wakker geweest, wellicht is dat een effect icm antidepressiva

Hoe zit het nu echt? Beetje laat en onverantwoord nu, maar was er echt van overtuigd dat het wel kon, maar nu hoor ik weer verschillende verhalen. Geeft speed serotonine af, hoeveel geeft het af? Kan je ook met speed het serotoninesyndroom oplopen? Of doet de antidepressiva ook iets met mijn dopamine en noradrenaline (kon alleen vinden dat het iets doet dopamine, maar wat is me een raadsel) waardoor het gevaarlijk word?
Hoop dat iemand hier mij een antwoord op wil geven!

Laatst bewerkt:

Purplext

Badass junkie
https://www.drugsinfoteam.nl/vraag-antwoord/lees-een-antwoord/-/speed-en-antidepressiva

Dit is dezelfde uitleg als ik van m'n psychiater kreeg. Ik slikte 40 mg Citalopram en kreeg daar later nog eens 150 mg Bupropion bij wat ook eenzelfde soort interactie kan geven als speed.

Better be safe than sorry, dus ik zou je adviseren voorzichtig te doen.

Puur mijn eigen ervaring; ik heb best wel wat speed weggewerkt op citalopram en nooit ergens last van gehad.

Jesse Pinkvrouw

Badass junkie
https://www.drugsinfoteam.nl/vraag-antwoord/lees-een-antwoord/-/speed-en-antidepressiva

Dit is dezelfde uitleg als ik van m'n psychiater kreeg. Ik slikte 40 mg Citalopram en kreeg daar later nog eens 150 mg Bupropion bij wat ook eenzelfde soort interactie kan geven als speed.

Better be safe than sorry, dus ik zou je adviseren voorzichtig te doen.

Puur mijn eigen ervaring; ik heb best wel wat speed weggewerkt op citalopram en nooit ergens last van gehad.
Die had ik indd ook gelezen, maar naar mijn idee klopt die informatie niet helemaal. Citalopram stopt de heropname van serotonine, het verhoogt de serotonine niet..
Nou maakt dat verder voor het verhaal niet echt uit maar lees wel vaker daar info waar ik m’n vraagtekens bij heb 😅

Maar indd better be safe then sorry, neem nu ook zeker een pauze

Purplext

Badass junkie
Die had ik indd ook gelezen, maar naar mijn idee klopt die informatie niet helemaal. Citalopram stopt de heropname van serotonine, het verhoogt de serotonine niet..
Nou maakt dat verder voor het verhaal niet echt uit maar lees wel vaker daar info waar ik m’n vraagtekens bij heb 😅

Maar indd better be safe then sorry, neem nu ook zeker een pauze
Hij bedoelt denk ik dat het de algemene serotonine spiegel verhoogt, doordat de heropname geremd wordt.

Ik heb het net nog nagevraagd bij een arts die ook jaren als verslavingsarts heeft gewerkt en die zegt ook hetzelfde.

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Het is beter om het niet te doen, maar het is niet direct heel erg gevaarlijk volgens mij. XTC zou dat inderdaad wel zijn in jouw geval, maar speed werkt maar minimaal op serotonine. Dat is geen aanbeveling om het dan toch maar te doen. :wink: Maar ik zou hypocriet zijn als ik zei dat ik het zelf niet deed, ik gebruik Wellbutrin (antidepressum maar wel een ander type - geen SSRI maar milde psychostimulans die vooral op dopamine en noradrenaline werkt maar ook heel lichtjes op serotonine) regelmatig samen met een stim, en ik krijg methylfenidaat er zelfs gewoon naast voorgeschreven.

Purplext

Badass junkie
Het is beter om het niet te doen, maar het is niet direct heel erg gevaarlijk volgens mij. XTC zou dat inderdaad wel zijn in jouw geval, maar speed werkt maar minimaal op serotonine. Dat is geen aanbeveling om het dan toch maar te doen. :wink: Maar ik zou hypocriet zijn als ik zei dat ik het zelf niet deed, ik gebruik Wellbutrin (antidepressum maar wel een ander type - geen SSRI maar milde psychostimulans die vooral op dopamine en noradrenaline werkt maar ook heel lichtjes op serotonine) regelmatig samen met een stim, en ik krijg methylfenidaat er zelfs gewoon naast voorgeschreven.

Ahh, jij ook Bupropion dus (Wellbutrin)
Ik vond dat middel zoveel prettiger dan Citalopram. Bupropion heb ik een tijdje naast de Citalopram gebruikt en ik ben daarna met alle medicatie gestopt.

Van Citalopram een afschuwelijke afkick gehad, van Bupropion niks!

Werkt het goed voor je?

Jesse Pinkvrouw

Badass junkie
Ik vond dat middel zoveel prettiger dan Citalopram. Bupropion heb ik een tijdje naast de Citalopram gebruikt en ik ben daarna met alle medicatie gestopt.

Werkt het goed voor je?
Oei echt? Hoe ging het opbouwen dan? Daar ook last van gehad?

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter

Werkt het goed voor je?

Ja! Ik gebruik het inmiddels al best lang. Ik heb daarvoor een maand duloxetine (Cymbalta) gebruikt maar ik werd daar heel suf en apathisch van. En vervelende bijwerkingen. Van bupropion had ik alleen in het begin een aantal lastige bijwerkingen (voornamelijk tegelijk met het afbouwen van de duloxetine) maar dat is al snel helemaal weggetrokken. Verder voelt het middel veel natuurlijker en milder voor mij. De stimulerende eigenschappen merk ik niet echt, maar het is in ieder geval niet versuffend/verdovend! Voor mijn gevoel komen alle emoties - positief en negatief - gewoon door, alleen worden ze net wat gestabiliseerd.

Wel goed om te weten dat Wellbutrin minder afkick lijkt te geven, ik zie wel wat op tegen een eventuele rebound als ik ga stoppen.

Fijn dat jij nu van alles af bent!

Jesse Pinkvrouw

Badass junkie
Nee, van de opbouw niet! Ben jij meteen met 20 mg gestart? En klachten ervaren?
Nee ben met druppels begonnen, elke dag een druppel omhoog tot 10 druppels (20 mg ongeveer). Daarna over naar tabletten 20 mg. Heb bijna geen klachten ervaren, alleen droge mond en soms wat duizelig. Verder ook heel blij met Citalopram, het vlakt me totaal niet af!

Edit; was afbouwen gewoon in 1x stoppen of elke dag wat naar beneden? Want ik had altijd in m’n hoofd dat ik bij de afbouw ook geen last ging krijgen omdat de opbouw ook zo goed ging

Purplext

Badass junkie
Nee ben met druppels begonnen, elke dag een druppel omhoog tot 10 druppels (20 mg ongeveer). Daarna over naar tabletten 20 mg. Heb bijna geen klachten ervaren, alleen droge mond en soms wat duizelig. Verder ook heel blij met Citalopram, het vlakt me totaal niet af!

Fijn om te horen dat het voor jou zo goed werkt. Als je ooit gaat afbouwen, zijn de druppels ook heel handig. Had ik die maar gehad in die tijd 😅

Syl

Badass junkie
Heb je last van vermoeidheidsklachten door de ad??.
Ik had bij eerste ad heel veel last daarvan gehad.
Was echt niet vooruit te branden..
Slik nu Fluoxetine (prozac) 40 mg en vermoeidheid is minder erg.

Wat voor mij de grootste reden altijd was om speed te gebruiken was om meer energie te hebben.
Dus als je door medicatie vermoeidheidsklachten krijgt is dat wel een trigger.

Je slikt ook sinds kort oxazepam las ik.
Dit slik ik ook geregeld, maar 10 mg maar het werkt overdag toch nog wel tijdje door.

Maar als je speed eenmaal gewend bent is het heel moeilijk (spreek nu voor mezelf) om je eigen energie te accepteren.

Daarom dat ik heeel af en toe een halve cafeine tabl slik.
Dan heb ik net ff dat beetje meer energie om toch ff het een en ander voor elkaar te krijgen.

Bij een depressie zit je kwa energie al heel stuk lager dan normaal.
Bij speed zit je heel stuk hoger dan normaal.
Dus dat verschil tussen speed op en energie met depressie is onwijs groot.

Wat is nu eigenlijk het moraal van mijn verhaal, ja geen idee 😄😄😄

Maar misch dat je je hier in herkent?.
Dat je steeds op zoekt blijft gaan na de energie die je hebt bij speed?.

Jesse Pinkvrouw

Badass junkie
Heb je last van vermoeidheidsklachten door de ad??.
Ik had bij eerste ad heel veel last daarvan gehad.
Was echt niet vooruit te branden..
Slik nu Fluoxetine (prozac) 40 mg en vermoeidheid is minder erg.

Wat voor mij de grootste reden altijd was om speed te gebruiken was om meer energie te hebben.
Dus als je door medicatie vermoeidheidsklachten krijgt is dat wel een trigger.

Je slikt ook sinds kort oxazepam las ik.
Dit slik ik ook geregeld, maar 10 mg maar het werkt overdag toch nog wel tijdje door.

Maar als je speed eenmaal gewend bent is het heel moeilijk (spreek nu voor mezelf) om je eigen energie te accepteren.

Daarom dat ik heeel af en toe een halve cafeine tabl slik.
Dan heb ik net ff dat beetje meer energie om toch ff het een en ander voor elkaar te krijgen.

Bij een depressie zit je kwa energie al heel stuk lager dan normaal.
Bij speed zit je heel stuk hoger dan normaal.
Dus dat verschil tussen speed op en energie met depressie is onwijs groot.

Wat is nu eigenlijk het moraal van mijn verhaal, ja geen idee 😄😄😄

Maar misch dat je je hier in herkent?.
Dat je steeds op zoekt blijft gaan na de energie die je hebt bij speed?.
Nee juist niet, zat 3 drie al vol energie! Was echt onvoorstelbaar. Had hiervoor anderhalve maand ook geen speed gebruikt en dit was de eerste keer met antidepressiva.

De oxazepam had ik gehaald omdat ik wel echt bizar lang wakker heb gelegen van de speed (3 nachten, denk dat dat wel echt door de antidepressiva komt) die heb ik gister voor de zekerheid nog genomen om zeker te weten dat ik wel sliep. Vanavond geen oxazepam meer 😄

Waarom ik speed heb gebruikt tja.. Het was mijn moeders verjaardag en mijn zus en ik grapte tegenover mam dat we nu wel wat zouden willen. Boven verwachting zei ze’ doe maar je bent nu thuis en als het fout gaat zijn we allemaal bij je’ Dus ja, mijn ruggengraat zegt dan geen nee. Soms heb je er ook gewoon zin in😅
Maar ben niet opzoek naar de energie, want zit nog steeds vol energie ook al had ik een heel zwaar weekend/week..

Syl

Badass junkie
Nee juist niet, zat 3 drie al vol energie! Was echt onvoorstelbaar. Had hiervoor anderhalve maand ook geen speed gebruikt en dit was de eerste keer met antidepressiva.

De oxazepam had ik gehaald omdat ik wel echt bizar lang wakker heb gelegen van de speed (3 nachten, denk dat dat wel echt door de antidepressiva komt) die heb ik gister voor de zekerheid nog genomen om zeker te weten dat ik wel sliep. Vanavond geen oxazepam meer 😄

Waarom ik speed heb gebruikt tja.. Het was mijn moeders verjaardag en mijn zus en ik grapte tegenover mam dat we nu wel wat zouden willen. Boven verwachting zei ze’ doe maar je bent nu thuis en als het fout gaat zijn we allemaal bij je’ Dus ja, mijn ruggengraat zegt dan geen nee. Soms heb je er ook gewoon zin in😅
Maar ben niet opzoek naar de energie, want zit nog steeds vol energie ook al had ik een heel zwaar weekend/week..

Dat is mooi dat jezelf genoeg energie hebt!.
En hey, je bent mij geen uitleg verschuldigd over waarom je hebt gebruikt he!!.
Vroeg me alleen af of je ook last had van vermoeidheid. 😊
Geef mij anders beetje van jou energie... 🐢😄

Dopemonster

Bewuste gebruiker
Als het goed is werkt citalopram ook op je dopamine en noradrenaline systeem dacht ik, weet ik niet zeker. Heb je hier ook al naar gekeken?

Jesse Pinkvrouw

Badass junkie
“ Of doet de antidepressiva ook iets met mijn dopamine en noradrenaline (kon alleen vinden dat het iets doet dopamine, maar wat is me een raadsel)”

Ja heb ik naar gekeken!
Als het goed is werkt citalopram ook op je dopamine en noradrenaline systeem dacht ik, weet ik niet zeker. Heb je hier ook al naar gekeken?

Dopemonster

Bewuste gebruiker
“ Of doet de antidepressiva ook iets met mijn dopamine en noradrenaline (kon alleen vinden dat het iets doet dopamine, maar wat is me een raadsel)”

Ja heb ik naar gekeken!
Heb ff gezocht voor je, maar kon alleen dit vinden:

Citalopram is een antidepressivum, in België en Nederland onder meer op de markt onder de naam Cipramil®. Het remt de heropname van de neurotransmitter serotonine in de hersenen; het behoort tot de selectieve serotonineheropnameremmers, vaak afgekort tot SSRI (van het Engelse selective serotonin reuptake inhibitors). Serotonine is betrokken bij zaken als stemming, eetlust en emotie maar beïnvloedt tevens het dopaminerge systeem, dat ook te maken heeft met emotie en waar waarschijnlijk een soort 'beloningscentrum' zit.

Geen idee verder haha maar zou in principe wel moeten kunnen speed en een ssri als je het medicijn redelijk lang al gebruikt. (Denk ik)🤔

Purplext

Badass junkie
Edit; was afbouwen gewoon in 1x stoppen of elke dag wat naar beneden? Want ik had altijd in m’n hoofd dat ik bij de afbouw ook geen last ging krijgen omdat de opbouw ook zo goed ging

Ik ging per 6 weken naar beneden in stapjes van 10 mg. De laatste stapjes deed ik langer over, 2 a 3 maanden en waren ook het moeilijkst.
Daarom had ik dus wel druppels gewild.

Maar afkick zal voor iedereen ook weer anders zijn!

Jesse Pinkvrouw

Badass junkie
Heb ff gezocht voor je, maar kon alleen dit vinden:

Citalopram is een antidepressivum, in België en Nederland onder meer op de markt onder de naam Cipramil®. Het remt de heropname van de neurotransmitter serotonine in de hersenen; het behoort tot de selectieve serotonineheropnameremmers, vaak afgekort tot SSRI (van het Engelse selective serotonin reuptake inhibitors). Serotonine is betrokken bij zaken als stemming, eetlust en emotie maar beïnvloedt tevens het dopaminerge systeem, dat ook te maken heeft met emotie en waar waarschijnlijk een soort 'beloningscentrum' zit.

Geen idee verder haha maar zou in principe wel moeten kunnen speed en een ssri als je het medicijn redelijk lang al gebruikt. (Denk ik)🤔
Yes dat had ik ook gelezen, wist ook wel dat serotonine en dopamine met elkaar te maken hebben maar ik weet niet wat het met elkaar doet zodra er antidepressiva in het spel is, en hoe dat dan weer met speed gaat.
Lastig allemaal haha

Jesse Pinkvrouw

Badass junkie
Ik ging per 6 weken naar beneden in stapjes van 10 mg. De laatste stapjes deed ik langer over, 2 a 3 maanden en waren ook het moeilijkst.
Daarom had ik dus wel druppels gewild.

Maar afkick zal voor iedereen ook weer anders zijn!
Oei dat klinkt ook wel als een flinke afbouw direct.. Die druppels zijn indd heel erg fijn, wel erg vies maar is onwijs fijn voor opbouwen-afbouwen

Dopemonster

Bewuste gebruiker
Anti depressiva afbouwen is echt een hell, moet je heel langzaam doen dan valt het wel mee. Ik gebruikte heel lang venlafaxine, moest die capsules openmaken en halveren/1/4e dosering. Omdat ze alleen 75mg en 37,5 mg hadden in capsules, toen ik van 150mg ging afbouwen deed ik eerst een tijdje 3 capsules van 37,5. Uiteindelijk 2 capsules en daarna anderhalve capsule. Toen 1 capsule, en nu zit ik op een halve. Als ik aan me huisarts vraag hoe je het moet afbouwen zegt ze om de 2 dagen innemen🤷‍♂️ De pharmacy maakt ze om mensen erop te houden, wil je een afbouwschema met dosering hebben kan je dat ergens krijgen maar dat vergoed je zorgverzekering niet🤣 In mijn ogen zijn die psycho pills de ergste die er zijn, anti depresiva, anti psychotica allemaal troep met enorm veel bijwerkingen. Als je het niet op de juiste manier afbouwt kennen je hersenen er permanente veranderingen/schade aan oplopen.🥲

Jesse Pinkvrouw

Badass junkie
Denk dat het voor iedereen anders is, ben onwijs blij met m’n Citalopram. Had echt niet zonder gewild en ga voorlopig ook echt niet zonder. Ik kan wel zeggen dat het m’n leven heeft gered, dus vind het moeilijk om zoiets troep te noemen 😅 Afbouwen met Citalopram is voor mij hetzelfde als opbouwen, met druppels. Kan je zelf kijken hoeveel je wilt afbouwen en hoe snel. Gelukkig hoef ik daar sowieso een jaar nog niet over na te denken

Maar meningen verschillen en dat mag!

Dopemonster

Bewuste gebruiker
Denk dat het voor iedereen anders is, ben onwijs blij met m’n Citalopram. Had echt niet zonder gewild en ga voorlopig ook echt niet zonder. Ik kan wel zeggen dat het m’n leven heeft gered, dus vind het moeilijk om zoiets troep te noemen 😅 Afbouwen met Citalopram is voor mij hetzelfde als opbouwen, met druppels. Kan je zelf kijken hoeveel je wilt afbouwen en hoe snel. Gelukkig hoef ik daar sowieso een jaar nog niet over na te denken

Maar meningen verschillen en dat mag!
Voor sommige mensen werkt het inderdaad wel. Het heeft ook wel ze voordelen maar een hoop anti depressiva blijf ik troep vinden. En voor mij was het zoeken naar de juiste. Zit nu op amitripyltine die vind ik wel goed werken. Eentje van de oude generaties die voornamelijk alleen nog bij klinische opnamens word voorgeschreven of zenuwpijn in lage doseringen. Samen met seroquel en kratom heb ik er ook baat bij. En houdt me van de andere middelen af. Heb wel gemerkt als ik me kratom niet krijg word ik helemaal leip, maar dan vooral mentaal en van die andere 2 mentaal en lichamelijk.

Syl

Badass junkie
Zit nu op amitripyltine die vind ik wel goed werken. Eentje van de oude generaties die voornamelijk alleen nog bij klinische opnamens word voorgeschreven of zenuwpijn
Dit heb ik van ongeveer 2008 t/m 2018 geslikt.
Ik heb darmproblemen en ik nam dit vlak voor het slapen gaan voor zenuwpijn.
Als ik dat niet nam kon ik alleen maar op mijn rug slapen de hele nacht.
Vond het ook een fijn inslaapmiddel omdat ik er erg moe van werd.
Maar heb paar x meegemaakt dat ik niet optijd nieuwe had besteld.
Dus weekend zonder zat...
Dan kreeg ik de 2e dag meestal slaapverlamming.
Dat kan bijwerking zijn als je accuut stopt.

Toen ik aan de ad (prozac) ging kon dit niet meer samen met de Amitriptyline.

Atwa

Belezen gebruiker
Ik heb een aantal keer speed gebruikt tijdens de periode dat ik Paroxetine (ssri) heb gebruikt. Dit ging eigenlijk altijd prima, geen enkele wisselwerking te merken.

Op alleen de eerste keer na, dit was alleen tijdens de inwerkperiode van de Paroxetine. Super stom om in die periode iets te pakken, ik wist dat het een risico was en dat bleek inderdaad niet slim te zijn. Ach, ik heb er zelf voor gekozen om dat risico te nemen. Ik heb nog ergens een report staan over die trip.

In de basis is het sowieso niet slim om met je hersenen te kloten als je juist medicatie hebt om dat juist op orde te krijgen. Als je het toch wil doen en je zeker weet dat je een ssri hebt en niet iets wat ook op je dopamine werkt, dan zou dat veilig moeten kunnen zonder wisselwerking. Let er wel op dat er niet heel veel over bekend is (en veel tegenstrijdige verhalen en adviezen), dus je bent je eigen lab rat.

Randle M

Experimenterende gebruiker
Ik slik 75mg Nortriptyline. Geen problemen met drugs gebruik maar wellicht niet gezond wat er in het lichaam gebeurd.

geflipt

Wijs gebruiker
Ik slik 75mg Nortriptyline. Geen problemen met drugs gebruik maar wellicht niet gezond wat er in het lichaam gebeurd.
"Nortriptyline daarentegen heeft een overwegend noradrenerg effect en is slechts heel zwak actief op de serotonine heropnameremming."
Veel last zul je waarschijnlijk niet ervaren...

Carlitos

Badass junkie
Misschien niet echt een toevoeging maar ik heb zelf Mirtazepine een tijdje in combinatie met speed gebruikt.
Volgens mij was de psych op de hoogte van mijn speedgebruik, maar ik weet het niet zeker is lang geleden.

Thelittlegirl

Belezen gebruiker
Anti depressiva afbouwen is echt een hell, moet je heel langzaam doen dan valt het wel mee. Ik gebruikte heel lang venlafaxine, moest die capsules openmaken en halveren/1/4e dosering. Omdat ze alleen 75mg en 37,5 mg hadden in capsules, toen ik van 150mg ging afbouwen deed ik eerst een tijdje 3 capsules van 37,5. Uiteindelijk 2 capsules en daarna anderhalve capsule. Toen 1 capsule, en nu zit ik op een halve. Als ik aan me huisarts vraag hoe je het moet afbouwen zegt ze om de 2 dagen innemen🤷‍♂️ De pharmacy maakt ze om mensen erop te houden, wil je een afbouwschema met dosering hebben kan je dat ergens krijgen maar dat vergoed je zorgverzekering niet🤣 In mijn ogen zijn die psycho pills de ergste die er zijn, anti depresiva, anti psychotica allemaal troep met enorm veel bijwerkingen. Als je het niet op de juiste manier afbouwt kennen je hersenen er permanente veranderingen/schade aan oplopen.🥲
Dit is zo waar hè!! Ik lees toevallig even dit forum mee, ik studeer zelf en volg momenteel een minor psychologie en lees hier en daar wat onderzoeken vrijwillig maar had laatst ook ergens inderdaad iets gelezen dat een vrouw dit specifiek benoemde en in de wereld wilde brengen. Zij was ook haar anti depressiva aan het afbouwen (ze kreeg er juist suïcidale gedachten van naast haar eetproblematieken) en ze deed dit via een bedrijf die deze medicatie voor haar aanbood in een afbouw schema met steeds vermindering van 2,5-5mg in de capsules. Maar dit was buiten de zorgverzekering om omdat zij vonden dat er nergens wetenschappelijk bewijs was dat dit de effectieve manier was. Ik vind het zo triest dat er aan deze dingen (en zoveel andere) in de medische wereld 0,0 aandacht wordt aan besteed.
Zelf geen ervaring btw maar dit maakt me echt boos soms!!

Wel echt respect voor je dat het afbouwen zelf gelukt is!!

Sorry ff off topic haha! Ik weet niet of je al een duidelijk antwoord hebt Jesse? Anders wil ik best ff in mijn aantekeningen schriften zoeken wat ik hierover heb opgeschreven, niet zeker of ik het dan weet haha maar mijn literatuur is sws niet van internet :)

Randle M

Dit is zo waar hè!! Ik lees toevallig even dit forum mee, ik studeer zelf en volg momenteel een minor psychologie en lees hier en daar wat onderzoeken vrijwillig maar had laatst ook ergens inderdaad iets gelezen dat een vrouw dit specifiek benoemde en in de wereld wilde brengen. Zij was ook haar anti depressiva aan het afbouwen (ze kreeg er juist suïcidale gedachten van naast haar eetproblematieken) en ze deed dit via een bedrijf die deze medicatie voor haar aanbood in een afbouw schema met steeds vermindering van 2,5-5mg in de capsules. Maar dit was buiten de zorgverzekering om omdat zij vonden dat er nergens wetenschappelijk bewijs was dat dit de effectieve manier was. Ik vind het zo triest dat er aan deze dingen (en zoveel andere) in de medische wereld 0,0 aandacht wordt aan besteed.
Zelf geen ervaring btw maar dit maakt me echt boos soms!!

Wel echt respect voor je dat het afbouwen zelf gelukt is!!

Sorry ff off topic haha! Ik weet niet of je al een duidelijk antwoord hebt Jesse? Anders wil ik best ff in mijn aantekeningen schriften zoeken wat ik hierover heb opgeschreven, niet zeker of ik het dan weet haha maar mijn literatuur is sws niet van internet :)
Is dat zo?? Hers
Is dit serieus....

Atwa

Belezen gebruiker
Is dit serieus....
Nee.

Ik ben recent gestopt met anti-depressiva en het is helemaal niet zo'n hell als sommige mensen beweren. Zeker als ze erbij beweren dat ze gemaakt zijn om mensen aanhankelijk ervan te houden zodat de farmamafia langer geld aan je verdienen, zou ik die mensen al een stuk minder serieus nemen.

Het is zeker waar dat je lichaam ontwenningsverschijnselen krijgt bij het stoppen met anti-depressiva (en ook andere medicatie die langdurig gebruikt is). Ik ben zelf gestopt met paroxetine, dat is een SSRI. Tijdens het inwerken gooit het de verhoudingen neurotransmitters in je hoofd overhoop en daar moet je aan wennen, daarom zeggen ze ook dat het een maand duurt voor het de juiste werking heeft. Tot die tijd kun je last van heftige moodswings hebben, al merkte ik na een paar dagen eigenlijk al verbetering.

Waar de spookverhalen over de afbouw van anti-depressiva vandaan komt, is vooral omdat mensen vroeger zonder afbouwschema moesten stoppen. En dan hebben mensen naast hun mentaal veranderende staat door een ander overwicht seretonine, ook kans op ADS, wat meer lichamelijke problemen veroorzaakt. Dit is de reden dat men is gaan werken met afbouwschema's.

Het punt is alleen een beetje dat er geen wetenschappelijk onderbouwde afbouwschema's bestaan en dat dit altijd een beetje natte vingerwerk is voor je behandelaar. Dit is op dit moment nog in onderzoek en tot die tijd moet het afbouwen in goed overleg gebeuren. De ontwenning is niet prettig, maar wordt vaak enorm overdreven. In mijn geval gebruikte ik paroxetine, dat heeft een halfwaardetijd van 24 uur. Dit betekent dat pas na 5/6 dagen een lagere dosis nemen, je op een nieuw stabiel niveau zit waarop je kunt monitoren of de mentale klachten (waarvoor je deze voorgeschreven hebt gekregen) terugkomen.

De belangrijkste regel van het afbouwen is dat als je klachten begint te krijgen die lijken op ADS, of als de mentale klachten terug komen, je een stap terug doet in het afbouwschema, dan zijn de klachten binnen 1/2 dagen weer weg. Neem even een week pauze en neem daarna weer een stap (desnoods een kleinere). De afkick zelf zorgt vooral voor een heel onrustig en opgejaagd gevoel. Je kunt een paar nachten slecht slapen. En soms merk je dat de realiteit er opeens anders uitziet (het verschil tussen wel of geen mdma ophebben en naar de wereld kijken). Het is ongeveer vergelijkbaar met stoppen met roken. De klachten zelf zijn net iets irritanter, maar het is een stuk dragelijker aangezien je niet steeds de verslaving in je kop zitten die je probeert wijs te maken gewoon een peuk te pakken en en vanaf te zijn.

Het schema wat ik gekregen had was het volgende:
20 mg (was mijn standaard voor een jaar)
15 mg 1 week
10 mg 2 weken
5 mg 2 weken
Na 5 weken 0 mg, week 6 zou alle werkzame stof uit mijn lijf moeten zijn.

Wat ik uiteindelijk gedaan heb:
20 mg
15 mg 1 dag (pillen van 10 mg breken was irritant)
10 mg 2 weken
5 mg 1 week (ik had vloeistof gehaald om de 5 mg beter te kunnen doseren, hier kreeg ik meer inwerk symptonen van dan afkickverschijnselen, al had ik dat niet door. Toen mijn behandelaar dat opperde en ik opmerkte dat precies 45 min na inname van de drank de symptonen begonnen, ben ik ermee gestopt)
Ik was er uiteindelijk met 4 weken vanaf.

Bij mensen die zelf ervaren dat het een hel is om van de medicatie af te komen, kan ik eigenlijk maar 3 mogelijkheden verzinnen:
- Ze hebben de medicatie gewoon nodig en zouden niet moeten stoppen. Zeker als ze aangeven dat hun mentale klachten vrij snel terugkomen
- Ze hebben met hun behandelaar een verkeerd afbouwschema gekozen en respecteren de gevaren van ADS niet. Dit zie ik vaker voorkomen bij medicatie en behandeling door de huisarts, dan wanneer er een psychiater bij betrokken is die het proces monitort.
- Ze zijn niet gewent om door te bijten en ervaren de ontwenning (die vergelijkbaar is met het stoppen met roken) al als zo enorm heftig, dat dat reden is om het op te geven.

Wat van deze bovenstaande 3 redenen (of een die ik niet bedacht heb) de reden dan ook is dat het afbouwen niet lukt, daar zal ik een ander niet over veroordelen. Maar als iemand die recent deze afbouw is doorgegaan, kan ik je verzekeren dat als je mentaal okey ben (en de medicatie dus ook niet meer nodig hebt) en je door een deskundige op een goede manier begeleid wordt, je gewoon kunt stoppen met deze medicatie. Het is even op de tanden bijten, maar het is zeker geen hel.

Leesvoer:

Randle M

Nee.

Ik ben recent gestopt met anti-depressiva en het is helemaal niet zo'n hell als sommige mensen beweren. Zeker als ze erbij beweren dat ze gemaakt zijn om mensen aanhankelijk ervan te houden zodat de farmamafia langer geld aan je verdienen, zou ik die mensen al een stuk minder serieus nemen.

Het is zeker waar dat je lichaam ontwenningsverschijnselen krijgt bij het stoppen met anti-depressiva (en ook andere medicatie die langdurig gebruikt is). Ik ben zelf gestopt met paroxetine, dat is een SSRI. Tijdens het inwerken gooit het de verhoudingen neurotransmitters in je hoofd overhoop en daar moet je aan wennen, daarom zeggen ze ook dat het een maand duurt voor het de juiste werking heeft. Tot die tijd kun je last van heftige moodswings hebben, al merkte ik na een paar dagen eigenlijk al verbetering.

Waar de spookverhalen over de afbouw van anti-depressiva vandaan komt, is vooral omdat mensen vroeger zonder afbouwschema moesten stoppen. En dan hebben mensen naast hun mentaal veranderende staat door een ander overwicht seretonine, ook kans op ADS, wat meer lichamelijke problemen veroorzaakt. Dit is de reden dat men is gaan werken met afbouwschema's.

Het punt is alleen een beetje dat er geen wetenschappelijk onderbouwde afbouwschema's bestaan en dat dit altijd een beetje natte vingerwerk is voor je behandelaar. Dit is op dit moment nog in onderzoek en tot die tijd moet het afbouwen in goed overleg gebeuren. De ontwenning is niet prettig, maar wordt vaak enorm overdreven. In mijn geval gebruikte ik paroxetine, dat heeft een halfwaardetijd van 24 uur. Dit betekent dat pas na 5/6 dagen een lagere dosis nemen, je op een nieuw stabiel niveau zit waarop je kunt monitoren of de mentale klachten (waarvoor je deze voorgeschreven hebt gekregen) terugkomen.

De belangrijkste regel van het afbouwen is dat als je klachten begint te krijgen die lijken op ADS, of als de mentale klachten terug komen, je een stap terug doet in het afbouwschema, dan zijn de klachten binnen 1/2 dagen weer weg. Neem even een week pauze en neem daarna weer een stap (desnoods een kleinere). De afkick zelf zorgt vooral voor een heel onrustig en opgejaagd gevoel. Je kunt een paar nachten slecht slapen. En soms merk je dat de realiteit er opeens anders uitziet (het verschil tussen wel of geen mdma ophebben en naar de wereld kijken). Het is ongeveer vergelijkbaar met stoppen met roken. De klachten zelf zijn net iets irritanter, maar het is een stuk dragelijker aangezien je niet steeds de verslaving in je kop zitten die je probeert wijs te maken gewoon een peuk te pakken en en vanaf te zijn.

15 mg 1 week
10 mg 2 weken
5 mg 2 weken

20 mg
10 mg 2 weken
5 mg 1 week (ik had vloeistof gehaald om de 5 mg beter te kunnen doseren, hier kreeg ik meer inwerk symptonen van dan afkickverschijnselen, al had ik dat niet door. Toen mijn behandelaar dat opperde en ik opmerkte dat precies 45 min na inname van de drank de symptonen begonnen, ben ik ermee gestopt)

Bij mensen die zelf ervaren dat het een hel is om van de medicatie af te komen, kan ik eigenlijk maar 3 mogelijkheden verzinnen:
- Ze hebben de medicatie gewoon nodig en zouden niet moeten stoppen. Zeker als ze aangeven dat hun mentale klachten vrij snel terugkomen
- Ze hebben met hun behandelaar een verkeerd afbouwschema gekozen en respecteren de gevaren van ADS niet. Dit zie ik vaker voorkomen bij medicatie en behandeling door de huisarts, dan wanneer er een psychiater bij betrokken is die het proces monitort.
- Ze zijn niet gewent om door te bijten en ervaren de ontwenning (die vergelijkbaar is met het stoppen met roken) al als zo enorm heftig, dat dat reden is om het op te geven.

Wat van deze bovenstaande 3 redenen (of een die ik niet bedacht heb) de reden dan ook is dat het afbouwen niet lukt, daar zal ik een ander niet over veroordelen. Maar als iemand die recent deze afbouw is doorgegaan, kan ik je verzekeren dat als je mentaal okey ben (en de medicatie dus ook niet meer nodig hebt) en je door een deskundige op een goede manier begeleid wordt, je gewoon kunt stoppen met deze medicatie. Het is even op de tanden bijten, maar het is zeker geen hel.

Leesvoer:
Deze posts maken mij enorm bang. Ik gebruik enige tijd 100mg nortriptyline.. Of het hielp geen idee.
Veelal weken moest het mijn bloedspiegel getest worden en ik heb mij netjes gehouden aan de 100mg (met opbouwen). Ieder weekend heb ik coke gedaan wat uiteraard niet goed is. Ik heb nergens last van gehad.

Meerdere malen heb ik het niet genomen, en dan weer wel.. Totaal niet consequent.. maar nooit ergens last van gehad... afbouwen vond ik onzin. Tot ik een tijd lang niks had gepakt, en 150 mg pakte nam vanwege een depressieve bui, tot op heden spijt van, sloeg nergens op.. akelige gedachtte kunnen zomaar binnekomen.. ik werd gelijk moe.. brabbelen (vriendin was aanwezig), niet aanspreekbaar etc., verschrikkelijke nachtmerries, schreeuwen en voor het eerst hartkloppingen (denk ik) daarna direct weer op de 100 gaan zitten, direct zonder opbouw. Dat was zwaar... Ik heb ben hier dagen duizelig van geweest.

Daarnaast gebruik ik met regelmaat speed.... maw. Ik heb geen discipline en gebruik de anti-depressie niet consequent, maar herschenbeschadiging????!!! dat maakt mij enorm bang.
Opbouw is voor mij echt belangrijk, maar afbouw niet.. Dit in relatie tot jouw post

Tijd lang heb ik speed echt misbruikt dagelijks met anti-depressie, er is nooit wat misgegaan... alleen die ene nacht.

Atwa

Belezen gebruiker
Meerdere malen heb ik het niet genomen, en dan weer wel.. Totaal niet consequent.. maar nooit ergens last van gehad... afbouwen vond ik onzin. Tot ik een tijd lang niks had gepakt, en 150 mg pakte nam vanwege een depressieve bui, tot op heden spijt van, sloeg nergens op.. akelige gedachtte kunnen zomaar binnekomen.. i
Het punt met antidepressiva is dat je juist een spiegel ervan op moet opbouwen, je kunt niet een pil pakken simpelweg als je je even kut voelt, dan gaat het geen effect hebben. Het enige dat je dan doet is voor 1 dag je neurotransmitters overhoop halen. Dat je daar zowel in positieve als negatieve kant flink uitschieters krijgt is dan ook niet heel gek.

Zeker als je ook nog drugs erbij gebruikt, hoop ik dat je zelf ook wel snapt dat dat juist alleen maar verkeerd kan gaan. Als je zo inconsequent bent met het innemen met medicatie, kun je het beter niet gebruiken. Het gaat alleen maar werken als je het langere tijd structureel inneemt, als je het niet consequent pakt, gaat het sowieso niet het effect hebben waar je het voor voorgeschreven hebt, maar blijf je hangen in de inwerkperiode.

Ik weet alleen niet helemaal waar je de hersenschade vandaan haalt. ADS is geen hersenschade en is ook niet blijvend. Lees anders de pfd eens rustig door die ik gelinkt had

Krypt0nite

Bewuste gebruiker
Nee.

15 mg 1 week
10 mg 2 weken
5 mg 2 weken

20 mg
10 mg 2 weken

Leesvoer:
Ik vind dit een heel raar bericht van je.
Dit triggert mij enorm dus zal even wat plaatsen.
No offense tho..

Puur omdat dit voor jou zo makkelijk ging betekent dat dit zo is????

Of dat je er dan eigenlijk niet klaar voor bent etc..

Ik gebruik zelf al 6 jaar een ssri en ben aan het afbouwen.

Voor mij ging dit helemaal niet zo makkelijk.
Sterker nog, ik was doodziek.

Trillen, zweten, geen coördinatie, schokken door mijn lichaam en hoofd. En heel grieperig.

Paar dagen op bed doorgebracht omdat ik niet kon functioneren

De laatste 2 jaar ben ik al stabiel en heb ik het middel niet meer nodig.
Maar na zo lang zegt mijn lichaam en geest wat anders.

Zit nu nog maar op 5mg , ben nu al 4 maanden bezig met afbouwen, in korte stapjes.

En mijn dokter weet echt wel waar ze het over heeft.

Dus de"spook verhalen" kunnen wel degelijk waar zijn.

Neo-Shulginist

Badass junkie
Hallo forumleden,

Ben bang dat ik nu een beetje moppers krijg van jullie want de vraag komt een beetje laat aangezien ik dit weekend speed heb gebruikt, heb het 1 en ander er over opgezocht maar kom er niet uit.
Ik gebruik Citalopram 20 mg, een SSRI. Citalopram stopt de heropname van serotonine, als ik dus xtc of andere serotonine slurper zou gebruiken zou het indd gevaarlijk zijn omdat die serotonine er niet uitgeslurpt kan worden en ik dus een overdosis krijg. Dat is voor mij allemaal heel duidelijk en ik laat xtc ook met liefde links liggen.
Ik heb het gebruik met de gedachten dat het kon, ik dacht dat speed werkte op je dopamine en noradrenaline maar daar blijkt toch een stukje serotonine bij te zitten. Ik heb hier op DF gelezen verschillende dingen gelezen, dat het wel kon, dat het niet kon, dat speed geen serotonine af gaf, de ander zei van wel. Zelf heb ik nergens na delen aan bevonden, de dip was bijna niet aanwezig. Wel ben ik erg lang wakker geweest, wellicht is dat een effect icm antidepressiva

Hoe zit het nu echt? Beetje laat en onverantwoord nu, maar was er echt van overtuigd dat het wel kon, maar nu hoor ik weer verschillende verhalen. Geeft speed serotonine af, hoeveel geeft het af? Kan je ook met speed het serotoninesyndroom oplopen? Of doet de antidepressiva ook iets met mijn dopamine en noradrenaline (kon alleen vinden dat het iets doet dopamine, maar wat is me een raadsel) waardoor het gevaarlijk word?
Hoop dat iemand hier mij een antwoord op wil geven!
Ik denk dat je het beter wat minder reductionistisch kan bekijken.
Als je speed gebruikt dan voel je je alert, wakker, gefocust, maar als het uitwerkt voel je je futloos, krijg je last van angstklachten of rusteloosheid en depressivieit. Dat is dus voornamelijk wat me niet zo handig lijkt aan het gebruiken van uppers, of dat nou dopamine-agonisten zijn, serotonine-agonisten of een combinatie van beide. Je saboteert de werking van de antidepressiva ermee. Zeker omdat die middelen maar een matige werkzaamheid hebben en een flinke waslijst aan mogelijke bijwerkingen, zou ik dus zeggen dat je de werkzaamheid daar niet nog verder van zou willen verminderen.

Daarnaast zijn er inderdaad ook aanvullende risico's zoals meer kans op oververhitting of het serotoninesyndroom. Ook is aangetoond dat dopamine-agonisten tesamen met serotonine-agonisten kunnen leiden tot meer hersenschade, omdat de overdaad aan neurotransmitters in een soort paniekreactie worden afgebroken door een ander mechanisme (MAO), waardoor er vrije radicalen ontstaan zoals waterstofperoxide, die vervolgens de axon terminal beschadigen. Dat leidt dus tot meer neurotoxiciteit.

Dat serotonine slurpen is maar een klein deel van het verhaal. Ook op andere terreinen is het niet zo handig om antidepressiva en uppers te combineren.

Atwa

Belezen gebruiker
Ik vind dit een heel raar bericht van je.
Dit triggert mij enorm dus zal even wat plaatsen.
No offense tho..

Puur omdat dit voor jou zo makkelijk ging betekent dat dit zo is????

Of dat je er dan eigenlijk niet klaar voor bent etc..

Ik gebruik zelf al 6 jaar een ssri en ben aan het afbouwen.

Voor mij ging dit helemaal niet zo makkelijk.
Sterker nog, ik was doodziek.

Trillen, zweten, geen coördinatie, schokken door mijn lichaam en hoofd. En heel grieperig.

Paar dagen op bed doorgebracht omdat ik niet kon functioneren

De laatste 2 jaar ben ik al stabiel en heb ik het middel niet meer nodig.
Maar na zo lang zegt mijn lichaam en geest wat anders.

Zit nu nog maar op 5mg , ben nu al 4 maanden bezig met afbouwen, in korte stapjes.

En mijn dokter weet echt wel waar ze het over heeft.

Dus de"spook verhalen" kunnen wel degelijk waar zijn.
Hoi Krypt0nite,

Ten eerste spijt het me zeer als dit bericht je heeft getriggerd, dat is zeker niet de bedoeling geweest. Het doel van mijn bericht was om duidelijk te maken dat de spookverhalen die heersen niet altijd de waarheid hoeven zijn. Wellicht dat ik er met het gestrekte been in ging, ik ben alleen de verhalen (die je zeker op dit forum tegenkomt) dat AD gemaakt is om mensen er aan te houden en ze er nooit meer vanaf te laten komen enorm zat. Dat er een een soort van complot heerst vanuit de pharma om verslaafden te creëren voor een steady cashflow.

Natuurlijk is er een verschil tussen individuele mensen en zeker als je al 6 jaar gebruikt, zullen je hersenen er op een andere manier op reageren dan dat bij mij het geval was na 1 jaar gebruik. Ik had wellicht een stuk minder stellig kunnen reageren en ik beid mijn excuses aan dat ik te weinig nuance gebruikt heb in mijn bericht.

Ik probeerde alleen tegenwicht te bieden tegen de complottheorien, omdat ik niet wil dat wilde verhalen mensen ervan weerhoudt om hulp te zoeken (eventueel gecombineerd met medicatie), als ik zie dat het mij enorm veel gebracht heeft.

Sterkte met de afkick!

Krypt0nite

Bewuste gebruiker
Hoi Krypt0nite,

Ten eerste spijt het me zeer als dit bericht je heeft getriggerd, dat is zeker niet de bedoeling geweest. Het doel van mijn bericht was om duidelijk te maken dat de spookverhalen die heersen niet altijd de waarheid hoeven zijn. Wellicht dat ik er met het gestrekte been in ging, ik ben alleen de verhalen (die je zeker op dit forum tegenkomt) dat AD gemaakt is om mensen er aan te houden en ze er nooit meer vanaf te laten komen enorm zat. Dat er een een soort van complot heerst vanuit de pharma om verslaafden te creëren voor een steady cashflow.

Natuurlijk is er een verschil tussen individuele mensen en zeker als je al 6 jaar gebruikt, zullen je hersenen er op een andere manier op reageren dan dat bij mij het geval was na 1 jaar gebruik. Ik had wellicht een stuk minder stellig kunnen reageren en ik beid mijn excuses aan dat ik te weinig nuance gebruikt heb in mijn bericht.

Ik probeerde alleen tegenwicht te bieden tegen de complottheorien, omdat ik niet wil dat wilde verhalen mensen ervan weerhoudt om hulp te zoeken (eventueel gecombineerd met medicatie), als ik zie dat het mij enorm veel gebracht heeft.

Sterkte met de afkick!

Duidelijk , begrijp je bericht nu volledig en ben het op veel punten met je eens.
dankjewel man 🤗

• Like
Waarderingen: Atwa

Dopemonster

Bewuste gebruiker
Is dat zo?? Hers

Is dit serieus....
Nee.

15 mg 1 week
10 mg 2 weken
5 mg 2 weken

20 mg
10 mg 2 weken

Leesvoer:
Dat het voor jou makkelijk ging betekend niet gelijk dat het voor iedereen zo is.
Dat bericht die ik deelde was gewoon 100%legit en gemeend.

Zelfs in dit filmpje word het gezegt: het is makkelijker om van heroine af te komen dan anti depressiva.

Jesse Pinkvrouw

Badass junkie
Zullen we het gewoon weer over speed en antidepressiva houden? En niet de afkick daarvan? Daar kan ook een apart topic over geopend worden

Azarius vaporizers and accessories
Bovenaan