1. Hey Bezoeker! Wil jij kans maken op €100 shoptegoed in de webwinkel van Azarius? Lees in dit topic hoe je met een foto mee kunt met de actie! Deze actie loopt tot en met 30 april, doe vandaag nog mee!
    Ontzet Notitie

Speed....Verslavend??

Discussie in 'Verslaving' gestart door marko, 7 feb 2009.

1. marko

marko Experimenterende gebruiker

Ik weet dat speed wel een harddrug is, maar of je daaraan verslaafd kan worden blijf voor mij altijd een vraag. Daarmee bedoel ik dat het mij meerdere keren is gelukt om daar vanaf te komen. Wel maak ik zo nu en dan die ene denkfout maar als ik een portie speed hebt gehad, laat ik het er wel even bij. Dan denk ik aan andere dingen die mijn fantasierijke gedachten doen omspringen. Verder kan ik vertellen dat wanneer ik gebruik veelal te maken heeft met verveling. Want verveling is nadenken in een dageijkse sleur van 24 uur. Een terugval is een duidelijk aanblik op mijn denkpatroon waarmee ik geconfronteerd wordt, en DAN is de keuze die ik maak op speed gericht. Ik richt mij dan totaal op het sociaal gebruik ¨vaak met anderen¨ maar of dat Echt verslavend is weet ik eigenlijk nog niet.....Hoe kan ik het dan noemen? :confused:

2. lysergine25

lysergine25 Badass junkie

je hebt te veel pep op he ....

3. marko

Ja misschien wel!!! Een goed begin is het halve werk toch? Maar even voor de duidelijkheid; dit is nog wel ff fun.Maar dat ik er een eind aant gebruik wil maken, sta ik wel garant voor. En dan ken die ene keer niet meer...dus even op mijn tanden bijten en aan andere belangrijke dingen denken, want het is me een paar keer gelukt, dus nu weet ik dat ik het kan......zowel letterlijk als figuurlijk...... :mrgreen: gr.M :rock:

4. marko

WAT? 30 dagen en dan ben ik er helemaal van af? bij mij na 3dg al, en toen had ik er geen zin meer in. Maar ja hoe harder de steen(terugval) des te moeilijker het wordt......ja ik zie wel..denk dat ik zo ga slapen of nog eentje dan!!! :sunglasses: :rockband:

5. lysergine25

je bent pas clean na 1 jaar ouwe ,

maar neem ver nog eentje ... wij doen wel mee.

oraal 120 mg ?

boem boem boem ....

strakkie strak ...

6. acidboy

acidboy Badass junkie

Wat denk je zelf?

7. Miss Kittin

Miss Kittin Badass junkie

We hebben er weer een spietFREAK bij jongens!

8. Wacky

Wacky Badass junkie

Wat kunnen mensen zichzelf toch onbelofelijk voor de gek houden, prachtig. :smile:

9. Immo

Immo Badass junkie

Ben ik de enige die zijn post niet helemaal kan volgen?

10. lysergine25

ik volg hem .....de ontkenningsfase ....

11. NOISESUPRESSOR

NOISESUPRESSOR Belezen gebruiker

Wij zijn niet vaag, de wereld om ons heen is vaag...je bent niet niet de enige :tearsofjoy:

12. Miss Kittin

Miss Kittin Badass junkie

Nee hoor! *steekt ook vinger op*

13. martin van nu

martin van nu Belezen gebruiker

Verschil tussen speed en bijvoorbeeld wiet is dat het je persoonlijkheid (minstens) tijdens het gebruik sterk beinvloeden.
    Je voelt je zelfverzekerder en je remmingen nemen af.
    Dit houd dus in dat je eerder denkt dat die drugs op jouw minder grip heeft als op anderen en daarbij komt ook nog eens dat het je minder kan schelen.
    Daardoor zie je, zolang je high bent, de noodzaak van stoppen niet in.

Wat ook niet helpt is het feit, dat je niet elke keer dat je snuift het gevoel wilt hebben dat je iets ongezonds of onverstandigs doet, want daar wordt je nou ook niet echt vrolijk van en das dus zonde van je stuff, dus dat wil je niet.
    Wat je dus doet is die gedachte, in ieder geval tijdelijk, ff blokkeren. Gewoon ff niet aan denken.
    Als je dat maar vaak genoeg doet, wordt die blokade steeds meer permanent.
    De volgende stap is dan logisch. Het is niet slecht, dus kan het eigenlijk ook geen kwaad.
    Sterker nog, mischien is het wel goed.
    Je presteerd immers beter, mensen vinden je leuker en je voelt je ook nog eens prettiger.

Na 3 dagen is dat effect er van de drugs niet meer, maar omdat je jarenlang een bepaald denkpatroon hebt gehad, zijn diezelfde gedachten onderdeel van je persoonlijkheid geworden.

Het is behoorlijk moeilijk om in te zien en te accepteren dat je jezelf jarenlang voor de gek hebt gehouden en dat je dom bezig bent geweest.
    Zo ziet niemand zichzelf graag.
    Dat maakt het bijvoorbeeld ook zo moeilijk om sekteleden uit hun groep te laten stappen.
    Ga er maar eens aan staan. ff toegeven dat je je larenlang hebt laten brainwassen door die langharige idioot in die jurk. Hoe kut moet dat wel niet voelen.

Maar om terug te komen op je vraag "is speed verslavend?" Ja, speed is verslavend.
    Iemand met zwaar overgewicht is verslaaft aan veel eten.
    Iemand die zich elke dag suf blowt is verslaaft aan elke dag suf zijn.
    Iemand die elke morgen een kop koffie nodig heeft om wakker te worden, is daar aan verslaaft.
    Nadeel daarvan van die laatste is dat het ook nog echt een positieve functie heeft.
    Als diegene een dag geen koffie drinkt zal hij er de hele ochent bij lopen als een zombie, omdat zijn lichaam die stof nu eenmaal nodig heeft om te presteren.
    Na 3 dagen of 3 weken is dat effect er wel zo'n beetje af en kun je weer net zo presteren, als voordat je voor het eerst ooit kofie probeerde.
    Het lastige is dat je nog beter als dat presteerde in de tijd dat je wel koffie dronk.
    Dat is met speed ook zo.

Dus ja, ten eerste is speed verslavend en ten tweede is het ook nog eens veel verslavender als andere dingen.

Uit je stukje lees ik dat je het gebruikt tegen de verveling en daarmee bedoel je eigenlijk nadenken. (schrijf je zelf)
    Dat je problemen hebt geloof ik graag. Door speed te gebruiken los je die problemen niet op.
    Ze worden waarschijnlijk alleen maar erger.
    Dus nog meer nadenken, dus nog liever speed gebruiken.
    Dat maakt speed voor jouw dus steeds belangerijker.

Ook doe je aan sociaal gebruik. Vinden mensen jouw leuker na speedgebruik en vind jij hun ook leuker? Waarschijnlijk wel.
    Dus als je geen speed gebruikt vinden ze je niet zo leuk? Of vind jij hun niet zo leuk?
    Praat ik onzin? Ga maar eens een avondje met die zelfde mensen op stap, als zij wel gebruikt hebben en jij helemaal niks.
    Moet je kijken of het dan nog steeds zo sociaal is.

Wat zegt dat woord nu eigenlijk, VERSLAVING?
    Zelf ben ik erg tegen het woord verslaafd.
    Het doet het lijken alsof je het over een soort ziekte hebt.
    Dat is het niet.
    Je hebt gewoon ergens een enorme behoefte aan.
    Je wilt je daar niet tegen verzetten, of je beseft je niet 100% dat je je ertegen zou moeten verzetten.

Vind ik dat je je er tegen zou moeten verzetten? Geen idee, ik ken je niet.
    Ik denk bijvoorbeeld, dat als ik ooit terminaal ziek wordt, dat ik dan bewust weer ga gebruiken.
    Ik ken je niet dus ik weet niet hoe "hopeloos" je bent.
    Het enige wat ik je kan zeggen is dat, na een paar jaar clean, de martin van nu zich stukken gelukkiger voelt als die van toen.

14. Carlitos

Carlitos Badass junkie

Mjah verslaving staat dacht ik wel als ziekte geregisteerd .. (dacht ik)
    Maar ik snap je punt wel.

15. martin van nu

tja, maar daar hebben ze mij dan ook nooit over geraadpleegt.

16. DonnieDark0

DonnieDark0 Bewuste gebruiker

@Martin

Wat een goed antwoord. Ik herken er zelf ook wel wat dingen uit, zeker over dat ontkennen van je ware gedachten, "je gedachten blokkeren".
    De keren dat ik niet geplanned gebruik, gaan altijd op die manier. Ik weet op dat moment dat het verstandiger is het niet te doen, maar dat negeer je gewoon even keihard.
    Tegenwoordig gebeurd me dat eigenlijk slechts heel zelden tot nooit, vroeger vaker.

17. Deranged

Deranged Badass junkie

Ik vind speed ook niet verslavend.

18. wobble

wobble Badass junkie

zeggen dat je niet verslaafd ben terwijl je strak staat ?:P

19. Deranged

Deranged Badass junkie

Kan ook.

20. martin van nu

Vind je dat dat voor iedereen geld?
    Oftewel je kent niemand die verslaaft is en als iemand zegt dat ie het wel is, of is geweest, dan kan dat volgens jouw niet kloppen?

Of vind je dat speed voor jouw niet verslavend is? (/kan zijn?)

21. paulXTC

paulXTC Bewuste gebruiker

Ik vind Speed persoonlijk niet verslavend, tenzij ik nog een grammetje heb dan zit er altijd in me achterhoofd een stemmetje die zegt, neem nog een lijntje. Maar als ik niks heb dan denk ik er ook helemaal niet aan.

22. acidboy

acidboy Badass junkie

Dat klopt.

23. tipsyflipsy

tipsyflipsy Belezen gebruiker

SPEED Verslavend?
    nee hoor hoe kom je daar bij

Tuurlijk is speed verslavend.

Ach ja maar wat niet tegen woordig

Geniet maar met mate.

overal waar "TE" voor komt is meestal niet goed. :smoke: :smoke: :smoke:

24. Deranged

Deranged Badass junkie

Het heeft geen echte verslavende capaciteiten. Het nestelt zich nooit echt in je geest, zoals bijvoorbeeld cocaine dat wel doet. Het is gewoon zaak van een beetje discipline. Speedmisbruik en speed ''verslaving'' is echt voor ultieme mietjes.

Eigenlijk een beetje hetzelfde verhaal als met wiet. Mensen die zich verslaafd achten aan dergelijke middelen hebben niet het recht om te leven.

25. paulXTC

paulXTC Bewuste gebruiker

Waarom niet, Dan is de helft van DF zo'n beetje dood :confused:

26. Holden

Holden Bewuste gebruiker

Mee eens, een drugsforum is niet de correcte plaats om verslaafden met de vinger te wijzen..

27. martin van nu

@Deranged

Dat mensen die Speed of wiet misbruiken zwak bezig zijn, zijn we het volledig over eens.
    Het gebeurt echter wel.
    Naar mijn mening bevorderen de eigenschappen van speed wel degelijk misbruik.
    Echter, al misbruik je speed, doe je dat jezelf aan, hoe lekker/gemakkelijk het ook is.

Of die mensen uit te schelden zin heeft, vraag ik me ook af.

28. Zenzie

Zenzie Experimenterende gebruiker

Speed is wel verslavend, Mijn mening tog.
    Als je regelmatig Speed gebruikt en je zit een avondje met vrienden thuis
    en iedereen zit zo moe , suf naar televesie te kijken ...
    Dan krijg je volgens mij tog zin in Speed :smilingimp:
    Heb soms ook van die dagen dat ik zeg : KUT! Ik moet Speed hebben
    en dan loop ik daar speciaal nog om :openmouth:
    En voor je het weet zit je elke dag aan de speed ...
    Want op de duur als je geen Speed pakt voel je je nutteloos ...
    Moe , Je kan niks meer . En val je terug op die Snelle snelle
    Peppe peppe lijne trekke :rock:

29. WatNu

WatNu Newbie

Ik begon ongeveer 2 jaar geleden spd te gebruiken door een vrouw die ik leerde kennen, zij gebruikte toen al circa drie jaar the dust. Ik had al eerder (1 of 2 keer) gebruikt maar kende verder niemand die het had dus ik dacht er niet eens aan. Ik ben altijd wel nieuwsgierig geweest naar experimenteren met "high" zijn. Heb ook wiet, xtc en coke al eerder gebruikt.Die waren meer periodes die op een gegeven moment van zelf afliepen. Daarna deed ik meestal weinig moeite om te herhallen, hoewel ik vrijwel nooit aanbiedingen van vrienden afwees. Met speed is een stuk anders gegaan, ik denk omdat ik het tegenwoordig dus te makkelijk kan krijgen (ik ben goed bevriend met die vrouw waar ik het over had en ze koopt regelmatig een paar gram) dit was met andere drugs minder het geval. We wonen oook dicht bij elkaar en hebben veel gemeen wat muziek smaak en manier van denken betreft, tot zekere maat. Ik ben heel erg geschrokken toen ik merkte dat er geen eind aan kwam en dat we steeds meer en vaker gingen gebruiken. Ik heb ook veel last gehad van zware depressies (onstabiele gevoelens) na het gebruiken van speed, waarschijnlijk hebben slapeloze nachten en weinig eten tijdens de "speed marathonnen" hieraan biijgedragen. Ik heb vaak tegen mezelf verteld dat ik het niet zo ver zou laten komen en dat ik het niet zo vaak of niet langer zou gebruiken maar daarna zag ik mezelf weer "verzwakken". Ik wou contact gaan vermijden met haar omdat ze weigert steeds te stoppen met kopen. "Het is mijn eigen verantwoordelijkheid om er van af te blijven"". Dat geloof ik zelf ook maar het is ook een feit dat ik hiervoor niet zo makkelijk aan bijv. speed kon komen, Ik heb tot nu toe niet eens willen weten waar ik het zou kunnen kopen, het interesseert me niet. Maar van haar kan ik het dus makkelijk verkrijgen en het is heel gezellig ook nog daarbij.
    Meer kracht op het werk (werkt niet altijd) even vluchtten van de realiteit of de realiteit simpelweg een beetje anders bekijken is al aantrekkelijk voor mij... Ik heb als ik goed tel de afgelopen jaar nog geen hele maand gezeten zonder speed te gebruiken en daar word ik wel heel erg bang van.
    Zij is een stuk ouder dan en ik snap ergens dat ze er iets makkelijker over doet omdat ze misschien wat de toekomst betreft minder te verliezen heeft (bedoel het niet negatief) maar ik moet nog veel ervaren en opbouwen in mijn leven. Ik ben erg bang voor de consecuenties van het overmatig gebruik op langere termijn. Wanneer moet ik het alarm af laten gaan? Ik had me al een tijde geleden ingeschreven op dit forum maar durfde tot nu toe nog niks te schrijven, het is in ieder geval een stap vooruit. Ik ben wel op internet informatiie gaan verzamellen over het gebruik etc. Ik vond de comentaren in dit forum heel boeiend.

30. Explorer

Explorer Newbie

Als je je eigen afspraken verbreekt door toch weer te nemen ben in je mijn ogen richting een verslaving aan het gaan.. en in mijn ogen is het altijd beter om niets in huis te hebben, je pakt altijd veel makkelijker als het voor hand ligt..

31. Robdebob

Robdebob Bewuste gebruiker

Ik vind mensen die verslaafd zijn aan cocaine mietjes :wave: En ik vind jou ook maar een halfslappe loser omdat je een bepaalde groep mensen op deze manier beoordeeld.

32. kaboutertje

kaboutertje Experimenterende gebruiker

Speed is lekker!! :hearteyes: hahahaha

Njaa verslavingen zitten echt tussen je hersenen denk ik!! :grin:
    Maar je moet er gewoon optijd mee stoppen eigenlijk dan!! :wave:

33. martin van nu

Zo te horen maak je behoorlijk zorgen over je eigen gebruik en ben je er wel van overtuigt dat je eigenlijk zou moeten stoppen.
    Dan is dit het moment om het alarm af te laten gaan.
    Los van de dingen die je zelf al opnoemt, is het ook zo dat als je nu doorgaat, terwijl je eigenlijk vind dat je dat niet zou moeten doen, je steeds meer schuldgevoel opbouwd.
    Het is op deze manier ook funest voor je zelfbeeld en aangezien je zelf al spreekt over depresies, is dat niet wenselijk.
    Praat er anders eens met je huisarts over.
    Depresie is een ernstig iets, waar je geen risico's mee zou moeten willen nemen.

Experimenteren is een ding, maar ik denk dat je nu wel genoeg hebt ge-experimenteert, om te kunnen zien wat de uiteindelijk uitkomst zal zijn.

34. cropp

cropp Badass junkie

ik heb van zaterdag avond een halve gram speed over, dat bewaar ik nu voor masters en daar heb ik totaal geen moeite mee, omdat een weekje in de kast te laten liggen

35. killingmen

killingmen Newbie

toevalig naar reng deng deng geweest? :rock:

36. Vrouwtje_Amsterdam

Vrouwtje_Amsterdam Bewuste gebruiker

Ik ook totaal geen moeite mee. Heb voorraadje van 7 gram liggen (m'n dealer is verhuisd naar andere kant van het land dus dit was laatste kans). Kan ik tenminste 2 jaar nog op teren...

37. martin van nu

Dat iets verslavend is, houd in iets eigenschappen heeft die verslaving bevorderen.
    Als je het af en toe gebruikt en jij bent er niet verslaafd aan, wil dat niet zeggen dat het niet verslavend is.
    Hou dus alsjeblieft op met die onzinnige opmerkingen, over dat je het ook gebruikt, maar er helemaal niet verslaafd aan bent, of er geen moeite mee hebt.
    So what?

Ik heb ook zat speed gebruikt en ben er ook nooit verslaaft aan geweest, maar ik was nog wel zo snugger om in te zien, dat het niet zo moeilijk zou zijn om er verslaafd aan te raken.
    Juist omdat ik wist dat het verslavend was, ben ik er voorzichtig mee omgegaan en er nooit verslaaft aan geraakt.

38. NOISESUPRESSOR

NOISESUPRESSOR Belezen gebruiker

Gewoon iedere dag gebruiken, hoe meer hoe beter

39. Vrouwtje_Amsterdam

Vrouwtje_Amsterdam Bewuste gebruiker

Ho, daar kan ik het niet mee eens zijn moet ik bekennen. Want wat verslavend is ligt aan de mens zelf en niet in het product zelf. In die zin zou namelijk alles verslavend kunnen zijn. Want hoeveel mensen zijn er wel niet verslaafd aan bv, gokken, handen wassen, eten, foute mannen enz. Zo heeft elk aspect in het leven iets verslavends. Naar mijn mening, is door de persoon zelf die ergens gevoelig is of niet. Kijk, je kan bij mij 10 kilo speed neerleggen en ik raak het gemakkelijk een half jaar niet aan. Leg jij bij mij 1 kilo pepernoten neer dan kan ik daar niet een half jaar vanaf blijven, dan is het een stuk moeilijker voor mij om die zak te laten liggen voor een half jaar of een paar pepernoten te eten. Ik eet eerder de hele zak op en zal het dan uitbraken op de wc. (eetstoornis). Ik hoop dat ik je hiermee duidelijk heb gemaakt dat een verslaving aan de persoon zelf ligt en niet aan een product. Dat is te makkelijk om het daar op af te schuiven. Dus vanuit mijn oogpunt is het geen onzinnige opmerking.

40. Robdebob

Robdebob Bewuste gebruiker

Speed werkt op het beloningscentrum in je hersenen, dus heeft het een bekrachtigende werking (als in: je hersenen associeren het speedgebruik met een goed gevoel). De term 'verslavend' is gewoon heel erg ambigu en relatief, daarom kan je beter zeggen dat speed de potentie heeft om de gebruiker in een patroon van herhaaldelijk gebruik te laten vallen.

Het antwoord op de vraag of speed verslavend is, is voor iedereen persoonlijk.

Deel Deze Pagina