Speed ->Verslavingsinformatie.

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories

Nose Candy

Bewuste gebruiker
Licht het echt aan mij of is veel informatie die door officiële drugs instituten worden verkondigd een tintje overdreven en zelfs misinformatie?
Dit kom bijvoorbeeld gewoon van Jellinek.nl

Kun je lichamelijk en of geestelijk verslaafd raken aan speed?
Speed is geestelijk en lichamelijk verslavend.

We weten allemaal toch wel dat het alleen geestelijk verslavend is?

Nu we toch over verslavingen bezig zijn.
Ik heb 4 weken geleden het goedje nog eens besteld en ik was meteen weer verliefd natuurlijk.. Ik ben vroeger hier 3 jaar aan verslaafd geweest en heb nu toch al 4 jaar niets meer gebruikt. Tot 4 weken geleden dan natuurlijk. Dat begon met de bedoeling voor een keer maar dit werd al snel elke dag, dus ik heb van begin (4 weken terug) tot 2 weken terug dagelijks gebruikt. Toen een weekje pauze. Toen weer een week, en nu zitten we aan het einde. Mijn pep is op na zojuist en men nummers zijn verwijderd, vrienden op de hoogte gebracht om mij dat nummer niet meer te geven enzovoort. Het zou ook tijd worden na voor de eerste keer angstaanvallen/hyperventilatie meegemaakt te hebben. Ik dacht dat ik dood ging.

Waar het nu eigenlijk op neer komt, aangezien ik maar 10 gram heb gebruikt over een periode van 31 dagen, (ik gebruik een bommetje per dag ofzo.) en ik toch altijd goed heb doorgegeten enzovoort.. hoelang gaan de bekende afkickverschijnselen duren? In de week pauze was ik na dag 4 terug op en top op fysiek vlak. Ik dacht in mijn eigen, nu blijven we ervan af. Maar toen brak het weekend aan en mijn 70 uren werkweek helpt ook niet echt goed erbij, had ik weer bijgenomen. Gewoonweg om niet te slapen tijdens het weekend want hij is al zo kort. Mentaal heb ik weinig tot geen effect meer. Nog altijd gefocust enzovoort natuurlijk, ook spraakzamer enzovoort en dan dat obsessief gedrag.. Grrr.

Anyway, gaat sowieso weer een moeilijke worden, vind het toch gek dat je op 2 weken tijd verslaafd kan zijn. Ofja, verslaafd. Een bommetje van 150mg per dag en deed het sowieso niet voor het mentale gevoel, ik wou gewoonweg wakker blijven met een zware job.

Groetjes uit Duitsland!

EDIT; Zie juist dat mijn laatste post van 17 jun 2017 is, rond die periode was ik gestopt. Men eerste sinds die periode is 26 april, rond die dag ben ik dus begonnen.

Hoe is het met jullie trouwens? Lang geleden! Wie is er nog van 4 jaar terug? Ik herinner mij nog sommige van jullie zo vaagjes. :)

De Zandman

Badass junkie
Je b e n t verslaafd.
Je b l i j f t verslaafd.
Je kunt wél een clean leven leiden.
Maar, je hoeft maar één keer te nemen, en dan ga je zo de draaikolk weer in.
Zo gaat dit nou eenmaal.....

CuriousExplorer

Badass junkie
Ik vraag me soms af wanneer iemand stopt met het gebruiken van speed na een hele lange tijd, en deze persoon energieloos is, of deze persoon dan geestelijk geen energie meer heeft, of echt lichamelijk.

Flualhamdulillam

Wijs gebruiker
Ik vraag me soms af wanneer iemand stopt met het gebruiken van speed na een hele lange tijd, en deze persoon energieloos is, of deze persoon dan geestelijk geen energie meer heeft, of echt lichamelijk.
Geestelijk en lichamelijk? Het ligt er een beetje aan waar je die grens trekt tussen je geest en het lichaam. Je lichaam heeft namelijk bijna altijd wel genoeg energie ter beschikking. Zo niet uit voeding, dan wel uit de afbraak van je reserve (vetten) en eiwitten. Tijdens de ontwenning van langdurig speed gebruik moeten je hersenen wennen aan de plotseling lagere afgifte van dopamine en noradrenaline, wat voor lichamelijk ongemak zorgt zoals vermoeidheid. Waar je zonder tolerantie mét speed in een gestimuleerde fight/flight modus gaat, ga je mét tolerantie zónder speed, in een soort geestelijke en lichamelijke retour (tegenovergestelde van de effecten van speed als het ware).

Je lichaam kan vol energie zitten, maar als je hersenen gewend zijn aan een hogere concentratie neurotransmitters maar deze niet aanmaken (doordat je gestopt bent met drugs), dan is je lichaam gewoon niet ‘ingesteld’ om deze energie te gebruiken.

Speed doet op de langer termijn natuurlijk ook genoeg schade aan het lichaam, waaraan achteraf ook gewoon herstel nodig is. Dit kost ook energie!

CuriousExplorer

Badass junkie
Geestelijk en lichamelijk? Het ligt er een beetje aan waar je die grens trekt tussen je geest en het lichaam. Je lichaam heeft namelijk bijna altijd wel genoeg energie ter beschikking. Zo niet uit voeding, dan wel uit de afbraak van je reserve (vetten) en eiwitten. Tijdens de ontwenning van langdurig speed gebruik moeten je hersenen wennen aan de plotseling lagere afgifte van dopamine en noradrenaline, wat voor lichamelijk ongemak zorgt zoals vermoeidheid. Waar je zonder tolerantie mét speed in een gestimuleerde fight/flight modus gaat, ga je mét tolerantie zónder speed, in een soort geestelijke en lichamelijke retour (tegenovergestelde van de effecten van speed als het ware).

Je lichaam kan vol energie zitten, maar als je hersenen gewend zijn aan een hogere concentratie neurotransmitters maar deze niet aanmaken (doordat je gestopt bent met drugs), dan is je lichaam gewoon niet ‘ingesteld’ om deze energie te gebruiken.

Speed doet op de langer termijn natuurlijk ook genoeg schade aan het lichaam, waaraan achteraf ook gewoon herstel nodig is. Dit kost ook energie!

Dus ontkracht je deels uw eigen stelling?
De experts zullen wel nog reageren hoop ik ( of ervaringsdeskundigen )

Flualhamdulillam

Wijs gebruiker
Dat iets niet lichamelijk verslavend is betekent niet dat je geen lichamelijke ongemakken ervaart als je stopt na langdurig misbruik.

Ik wijd dit aan de gevolgen van een verstoorde homeostase, ik kan namelijk niets anders verzinnen (naast dat je lichaam eindelijk de tijd krijgt om te herstellen, zoals ik noemde).

Dus ontkracht je deels uw eigen stelling?
De experts zullen wel nog reageren hoop ik ( of ervaringsdeskundigen )
Dat dacht ik niet, maar kan goed...
Is het effect van speed puur geestelijk?

Ik wacht geduldig met je mee!

De Zandman

Badass junkie
Het lichaam moet getraind zijn, om laten we zeggen een dag lang goed te kunnen presteren. Deze fysieke training moet geleidelijk worden opgevoerd.
Zonder die training wordt het presteren op één dag, dus, geen kleinigheidje.
Je wordt zo flauw, en traag als een schildpad.
Na 2 dagen geen calorieën naar binnen gewerkt hebben, krijg je niet veel meer geregeld.. gesteld dat je wel over water kunt beschikken.
Is dit er ook niet, dan is het gauw gebeurd.
Ik kan uit ervaring spreken!
Na 6 jaar en nog wat Legionnair te zijn geweest, dat is wel voldoende...on topic,
Geestelijke verslaving is het moeilijkste, om te overwinnen.
Neem daar maar een jaartje voor.
Lichamelijke afhankelijkheid, dat gaat in een week of 2, 3 wel lukken, zeker als je afleiding hebt.
Daarom krijg je in de ontwenningskliniek heel veel te doen aan therapievormen. Tenminste in die kliniek waar ik geweest ben...
Of speed anders is qua ontwenning, tov smack, dat lijkt me van wel.
Met coca vergeleken, bij ons was de bijnaam van speed "poor mans coke.
Dat zegt al genoeg, denk ik.

Laatst bewerkt:

Nose Candy

Bewuste gebruiker
Ter info. Alles is weer op, tijd om te slapen 😅 wij gaan opnieus een poging wagen!

Kbegin allemaal vage shit te doen.. ikbwaq juist zo een statisch geluid na aant zoomen zo radio achtig. Ouders zeggen zo van wat heb gij... ik antwoorde dus met ik ben de nieuwe radio.

Flualhamdulillam

Wijs gebruiker
Ter info. Alles is weer op, tijd om te slapen 😅 wij gaan opnieus een poging wagen!

Kbegin allemaal vage shit te doen.. ikbwaq juist zo een statisch geluid na aant zoomen zo radio achtig. Ouders zeggen zo van wat heb gij... ik antwoorde dus met ik ben de nieuwe radio.
Oh shit dat klinkt vet vaag man... Hoe lang ben je wakker?

Flualhamdulillam

Wijs gebruiker
Ehh van.1 nacht terug 12 uur.
Das 38 uur op et mopment.
Vaker gedaan? En dat je dan wat oncontroleerbare dingetjes gaat doen?

Ik heb als in lang wakker ben ook wel vage dingen... Maar ik heb niet dat ik waar mijn moeder bij is gekke dingen ga doen. Merk wel als ik onder de douche sta mijn gedachte gang gewoon zo degenerate is 😂. Kan ook echt als een psycho in de verte staren voor een minuut lang ofzo

Nose Candy

Bewuste gebruiker
Hahaha. Zo vaag als nu ben ik toch nog nooit geweest op speed. Alles beweegt, derealisatie denk ik, constant vergeten waarover ik 11nt denkek wazn.

Extreme visuals 3n hoofdpzkjb

Flualhamdulillam

Wijs gebruiker
Hahaha. Zo vaag als nu ben ik toch nog nooit geweest op speed. Alles beweegt, derealisatie denk ik, constant vergeten waarover ik 11nt denkek wazn.

Heb je nu de mogelijkheid om te gaan tukken? Want je lichaam schreeuwt om rust als het zo in de war raakt man! Maar jezelf niet gekker, pak wat slaap. Het kan namelijk verkeerd afgelopen op een gegeven moment (met te veel slaaptekort en stims). Maar jij doet dit niet vaak toch? En bent niet vatbaar voor psychische kwaaltjes dat je weet? Dan zou ik me sowieso geen zorgen maken. Het is ‘pas’ nacht 1 😋

Wel gaan slapen! Maar dat was het plan al denk ik zo hahaha

Nose Candy

Bewuste gebruiker
Nu is het wel.niet meer leuk. Als ik.te veel prikkels binnenkrijgt crasht men brein gwn ff.. trillen maar zcht extreem trillen.. kaakschaatse geqpanne.. benauwd. bye people. Ogen dicht en liggen maar

Nose Candy

Bewuste gebruiker
Heb je nu de mogelijkheid om te gaan tukken? Want je lichaam schreeuwt om rust als het zo in de war raakt man! Maar jezelf niet gekker, pak wat slaap. Het kan namelijk verkeerd afgelopen op een gegeven moment (met te veel slaaptekort en stims). Maar jij doet dit niet vaak toch? En bent niet vatbaar voor psychische kwaaltjes dat je weet? Dan zou ik me sowieso geen zorgen maken. Het is ‘pas’ nacht 1 😋

Wel gaan slapen! Maar dat was het plan al denk ik zo hahaha
Niet vaak? Heb in de afgelopen 7 weken.nins anders gedaan.

Flualhamdulillam

Wijs gebruiker
Niet vaak? Heb in de afgelopen 7 weken.nins anders gedaan.
Jezus 🤦🏻‍♂️ Ik heb ook niet veel geslapen vannacht, neem me niet kwalijk dat ik niet weet in wat voor topic ik aan het typen ben 🤣🥲

Dan is slaap pakken echt belangrijk man, als je lichaam zich zo gaat gedragen. Misschien heeft het ermee te maken dat je na lang gebruik, een pauze, en weer hebt gebruikt? Geen idee, wilde gok. Ik weet tenminste wel dat je een stimulant psychose wilt voorkomen!

Kan je nu gaan slapen?

Sheaira

Bewuste gebruiker

Jeetje dat heb ik echt nog nooit gehad als ik 38 uur wakker was ofzo na pep en de nodige wiet ernaast. :tearsofjoy: Hoofdpijn wel soms maar dat komt bij mij gewoon omdat ik 10.000 keer moet plassen als ik pep op heb dus lichtelijk uitgedroogd denk ik dan maar is altijd dag later wel weer weg na een goede nacht slapen en veel drinken.

Laatst bewerkt:

Flualhamdulillam

Wijs gebruiker
Water drinkn ik altijd goed. Had toch een OD gepakt. Half uurtje kunnen slapen nu wakker
Te hard van stapel gelopen? Alles wel helemaal oké nog?
En goedzo, ik vergeet soms zooo lang water te drinken... op een gegeven moment voel je je uitgedroogd en dat gaat gevoel blijft, hoeveel liters je ook drinkt hahahaha

De Zandman

Badass junkie
Het lichaam moet getraind zijn, om laten we zeggen een dag lang goed te kunnen presteren. Deze fysieke training moet geleidelijk worden opgevoerd.
Na 2 dagen geen calorieën naar binnen gewerkt hebben, krijg je niet veel meer geregeld.. gesteld dat je wel over water kunt beschikken.
Lichamelijke afhankelijkheid, dat gaat in een week of 2, 3 wel lukken, zeker als je afleiding hebt.
Daarom krijg je in de ontwenningskliniek heel veel te doen aan therapievormen. Tenminste in die kliniek waar ik geweest ben...
Met coca vergeleken, bij ons was de bijnaam van speed "poor mans coke".
Dat zegt al meer dan genoeg.

Flualhamdulillam

Wijs gebruiker
Ik dacht dat ik een deja vu had... Maar dit heb je écht exact al eens getypt 🤣

De Zandman

Badass junkie
Echt waar??
Tsja ik word al wat ouder....
Dan zou het kunnen, maar exact hetzelfde?
Mss met gelijke strekking, dat zou kunnen.
Één ding kan ik nog toevoegen
In die periode was alles wat er gebeurde, beslist niet om te lachen.
Nee.

Flualhamdulillam

Wijs gebruiker
Is dit er ook niet, dan is het gauw gebeurd.
Na 6 jaar en nog wat Legionnair te zijn geweest, dat is wel voldoende...on topic,
Met coca vergeleken, bij ons was de bijnaam van speed "poor mans coke.
Dat zegt al genoeg, denk ik.
Bijna 1:1 hahaha

Flualhamdulillam

Wijs gebruiker
Precies.

1 jaar is aan de hoge kant. 2 weekjes is genoeg voor mij, had ik vorige keer na 2 jaar verslaafd te zijn ook.
Ahh beter! De een zal hier meer moeite mee hebben dan de ander, en wat je voor de rest doet in je leven speelt ook een belangrijke rol! Je moet er eigenlijk nog eens aan kunnen denken.

Nose Candy

Bewuste gebruiker
Ahh beter! De een zal hier meer moeite mee hebben dan de ander, en wat je voor de rest doet in je leven speelt ook een belangrijke rol! Je moet er eigenlijk nog eens aan kunnen denken.
Wat mij wel opvalt is dat als ik gewoon snuif zoals gister alles gewoon goed gaat. Vanaf het moment dat ik een bommetje neem (zoals gister op het laatste) begint het pas slecht te gaan, de hoeveelheid is maar 20mg meer. Ipv 150 gewoon 170mg.

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Ik heb het gehele topic nog niet gelezen. Maar wat bedoel je (TS) precies met het ‘mentale’ effect van speed? Je hebt het vervolgens over meer focus, meer spraakzaam, neiging tot obsessief gedrag, etc. Dat ís voor mij het mentale effect van speed. (Die laatste, dat obsessieve, kan inderdaad wel een vervelende zijn.)

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Dat iets niet lichamelijk verslavend is betekent niet dat je geen lichamelijke ongemakken ervaart als je stopt na langdurig misbruik.

Ik wijd dit aan de gevolgen van een verstoorde homeostase, ik kan namelijk niets anders verzinnen (naast dat je lichaam eindelijk de tijd krijgt om te herstellen, zoals ik noemde).

Dat dacht ik niet, maar kan goed...
Is het effect van speed puur geestelijk?

Ik wacht geduldig met je mee!

Precies dit.

Ik ben geen pep-expert. Maar speed is alleen geestelijk verslavend, in de zin van dat je er in één keer mee kunt stoppen zonder dat dit lichamelijke gevaren oplevert.

In de praktijk is het zo dat het stoppen met langdurig speedgebruik, dus de ‘afkick’, naast mentale en cognitieve klachten gewoon ook lichamelijke klachten geeft, ook al is er geen echte lichamelijke verslaving. Precies om wat jij in één van je vorige reacties uitlegt. Je lichaam is gewend aan hoge spiegels van de betrokken neurotransmittors (m.n. dopamine, noradrenaline) en als die plotseling zakken, zul je ten eerste weer moeten wennen (geestelijk en lichamelijk) aan de doodnormale/saaie ‘default’ zonder hoge dopaminepieken, met daarbij inderdaad nog de waarschijnlijkheid dat je een tijdelijke rebound krijgt, dus dat je zelfs nog onder die baseline terecht komt omdat je lichaam tijdelijk tegenovergesteld reageert aan de effecten waarvoor je de speed nam. Ik leg het heel slecht uit (jouw uitleg was sowieso duidelijker), en het is complexer dan dit, maar hier komt het globaal op neer.

Klinkt in eerste instantie wel wat misleidend, ‘speed is alleen geestelijk verslavend’ want ex-verslaafden worstelen flink met die fysieke klachten na het stoppen, met name uitputting. Je hoort ook vaak dat dat de klacht is die het langst blijft - extreme vermoeidheid. Je bent natuurlijk ook al die tijd gigantisch over je eigen grenzen gegaan, die klap krijg je alsnog te verwerken.

Syl

Badass junkie
Precies dit.

Ik ben geen pep-expert. Maar speed is alleen geestelijk verslavend, in de zin van dat je er in één keer mee kunt stoppen zonder dat dit lichamelijke gevaren oplevert.

In de praktijk is het zo dat het stoppen met langdurig speedgebruik, dus de ‘afkick’, naast mentale en cognitieve klachten gewoon ook lichamelijke klachten geeft, ook al is er geen echte lichamelijke verslaving. Precies om wat jij in één van je vorige reacties uitlegt. Je lichaam is gewend aan hoge spiegels van de betrokken neurotransmittors (m.n. dopamine, noradrenaline) en als die plotseling zakken, zul je ten eerste weer moeten wennen (geestelijk en lichamelijk) aan de doodnormale/saaie ‘default’ zonder hoge dopaminepieken, met daarbij inderdaad nog de waarschijnlijkheid dat je een tijdelijke rebound krijgt, dus dat je zelfs nog onder die baseline terecht komt omdat je lichaam tijdelijk tegenovergesteld reageert aan de effecten waarvoor je de speed nam. Ik leg het heel slecht uit (jouw uitleg was sowieso duidelijker), en het is complexer dan dit, maar hier komt het globaal op neer.

Klinkt in eerste instantie wel wat misleidend, ‘speed is alleen geestelijk verslavend’ want ex-verslaafden worstelen flink met die fysieke klachten na het stoppen, met name uitputting. Je hoort ook vaak dat dat de klacht is die het langst blijft - extreme vermoeidheid. Je bent natuurlijk ook al die tijd gigantisch over je eigen grenzen gegaan, die klap krijg je alsnog te verwerken.
Die extreme vermoeidheid is inderdaad erg zwaar.
Het weer leren wennen aan "normale" energie.
Toen ik net clean was ging ik eigenlijk al gelijk vervangers zoeken voor de speed.
Dit omdat ik niet kon handelen met die vermoeidheid.
Ik begon met redbull, daarna fatburmers omdat die energieboost gaven en daarna cafeine tabletten.
Ben nu dik 2 jaar clean en pas nu lukt het mij een beetje om mijn eigen energie te accepteren.
Heb alle cafeïne tabletten weg gegooid en wil het nu echt zelf doen.
Door depressie en ptss heb ik nog minder energie dan "normaal".
Probeer er elke dag iets van te maken en als de energie er niet is dan probeer ik volgende dag opnieuw.
Maar het blijft wel een trigger als je zo futloos bent..

Roze Olifant

DF Staff
Forumleiding
Moderator
Top Tripreporter
Die extreme vermoeidheid is inderdaad erg zwaar.
Het weer leren wennen aan "normale" energie.
Toen ik net clean was ging ik eigenlijk al gelijk vervangers zoeken voor de speed.
Dit omdat ik niet kon handelen met die vermoeidheid.
Ik begon met redbull, daarna fatburmers omdat die energieboost gaven en daarna cafeine tabletten.
Ben nu dik 2 jaar clean en pas nu lukt het mij een beetje om mijn eigen energie te accepteren.
Heb alle cafeïne tabletten weg gegooid en wil het nu echt zelf doen.
Door depressie en ptss heb ik nog minder energie dan "normaal".
Probeer er elke dag iets van te maken en als de energie er niet is dan probeer ik volgende dag opnieuw.
Maar het blijft wel een trigger als je zo futloos bent..

Lijkt me inderdaad heel zwaar! Kan me voorstellen dat het heel erg lastig is om het weer op je eigen energie te moeten doen, zeker als je last hebt van andere mentale klachten die alle energie uit je wegvreten. En dat het een trigger blijft. Vind het knap hoe je het doet hoor.

De Zandman

Badass junkie
Dat effect is heel herkenbaar. Absoluut.

Is het niet zo, dat alle research chemical zijn ontworpen, omdat zij "vervangers" van de illegale harddrugs zijn?

Flualhamdulillam

Wijs gebruiker
Dat effect is heel herkenbaar. Absoluut.

Is het niet zo, dat alle research chemical zijn ontworpen, omdat zij "vervangers" van de illegale harddrugs zijn?
Nee zeker niet alle research chemicals zijn ontworpen als vervanger voor harddrugs. Meeste zijn ontstaan als gevolg van onderzoek naar nieuwe geneesmiddelen. Natuurlijk wel met een knipoog naar recreatieve gebruikers.

Je hebt er welzeker RC’s tussen die als enige potentie het vervangen van harddrugs hebben. Zo kan ik me namelijk niet voorstellen dat a-PHP functioneel of therapeutisch nut heeft 🤣

De Zandman

Badass junkie
Daar heb je een punt.
Idd.
Niet a l l e rc's zijn ontstaan uit het principe om een illegale drug dmv een heel kleine wijziging tot een legale harddrug te maken.
Maar er bestaan enkele rc's, die een eind in die richting presteren...

Neo-Shulginist

Badass junkie
Licht het echt aan mij of is veel informatie die door officiële drugs instituten worden verkondigd een tintje overdreven en zelfs misinformatie?
Dit kom bijvoorbeeld gewoon van Jellinek.nl

Kun je lichamelijk en of geestelijk verslaafd raken aan speed?
Speed is geestelijk en lichamelijk verslavend.

Het harde onderscheid tussen geestlijk verslavende en lichamelijk verslavende middelen is een tikkeltje achterhaald. Je ziet dat van middelen waarvan eerst gedacht werd dat je er alleen geestelijk aan verslaafd kunt raken, er toch allerlei lichamelijke klachten kunnen ontstaan als je stopt met gebruiken. Die klachten kunnen bijvoorbeeld bestaan uit trillen, zweten, slecht slapen en verminderde weerstand. Daarnaast kun je je afvragen of geestelijke problemen die ontstaan bij het stoppen met gebruik van speed, zoals depressie, ook niet een lichamelijke component hebben. Aangezien de depressie toch wel in belangrijke mate is gecorreleerd aan de werking van ons zenuwstelsel.

Bij middelen zoals cannabis zie je toch ook wel dat er wat lichamelijke componenten zitten aan de ontwenning. Mensen gaan bijvoorbeeld zeer intensief dromen en veel zweten tijdens hun slaap als ze ineens stoppen met blowen.

Verder heb je wel gelijk inderdaad: over het algemeen wordt van speed gezegd dat het niet lichamelijk verslavend is. Dat klopt ook wel, want je kunt relatief probleemloos in één keer stoppen. Je hoeft niet af te bouwen zoals met benzodiazepinen of opioïden.

Jellinek laat zich alleen wat meer leiden door nieuwere genuanceerdere inzichten waarbij er toch ook wel wat lichamelijke klachten zijn op te merken denk ik :wink:

Azarius vaporizers and accessories
Bovenaan