speed vs rilatine

Azarius Smartshop headshop cannabis seeds
Azarius vaporizers and accessories

geflipt

Wijs gebruiker
Beste,

Ik heb een bipolaire stoornis en word binnenkort getest op ADD (wat mijn psych's al bevestigd hebben). Een maand geleden ongeveer probeerde ik voor het eerst speed. Het was een openbaring! Ik voelde precies niets, maar kon plots weer eens een lang artikel uitlezen, gesprekken volgen en een serie uitkijken. Concentratie, focus, kalmte,... Het was eindelijk daar! Nu heeft mijn zoon ADHD, dus ik ken wel wat van rilatine, dex en concerta. Vooral de bijwerkingen... Die heb ik niet van speed. Ik snuif nu zo'n 3-4 dagen per week een lijntje en dat volstaat voor mij. Maar elke dag zou perfect zijn, want de dagen dat ik niet snuif heb ik geen afkick of 'comedown', maar mis ik het gevoel wel.

Mijn vraag is de volgende: is het een goed idee om elke ochtend een lijntje te snuiven, of gaat er gewenning optreden en loopt alles vroeg of laat in het honderd? Ik herhaal dat het hier niet om recreatief gebruik gaat, maar louter om medicinaal gebruik!

Alvast bedankt voor jullie hulp!

geflipt

Wijs gebruiker
Ok, das kort. Maar niet duidelijk. Ik heb mijn zoon zelf vd légale amfe's gehaald vanwege de bijwerkingen! Of gaat het om het onderschatten van de speed??

geflipt

Wijs gebruiker
Zelfmedicatie word dus recreatief..
Elke chronisch zieke doet aan zelfmedicatie. En ja, zeer vaak leidt dat tot recreatief gebruik. Maar ik heb al zowat alle pillen cocktails gehad de laatste 15 jaar, maar niets haalt me beter uit bv een depressie, dan een sessie mdma. Dus volgens jou is dat ook recreatief??

inner_search

Badass junkie
Je haalt je zoon van de speed vanwegen de bijwerking , maar wilt nu zelf mediceren met racemaat van straat .
Dan heb je je eigen vraag al beantwoord en moet ik hier verder geen uitleg bij geven lijkt me ?

Zal het toch even doen , maar ik gebruik je eigen woorden.

is het een goed idee om elke ochtend een lijntje te snuiven
Neen , geen goed plan.
of gaat er gewenning optreden en loopt alles vroeg of laat in het honderd?
Ja en ja.

inner_search

Badass junkie
Elke chronisch zieke doet aan zelfmedicatie. En ja, zeer vaak leidt dat tot recreatief gebruik. Maar ik heb al zowat alle pillen cocktails gehad de laatste 15 jaar, maar niets haalt me beter uit bv een depressie, dan een sessie mdma. Dus volgens jou is dat ook recreatief??
Zelfde als ik hoor , van kindsaf van arts naar arts of psych naar psych.
Heeft geleid tot een jarenlange speed verslaving , waar ik nu eindelijk weer een keertje vanaf ben.
Je vraagt antwoorden die je niet gaat krijgen.
En hoe meer je jezelf goed probeert te typen hoe slechter je gaat overkomen hier.

En spreek aub voor je zelf wang niet iedere chronisch zieke of mentaal instabiel persoon doet aan zelfmedicatie , laat staan met illegale drugs.

geflipt

Wijs gebruiker
Ok, maar toch weiger ik het alternatief, zijnde rilatine/concerta...
Ik dacht gewoon eindelijk iets gevonden te hebben dat helpt.
Maar ik volg je, Inner Search, en bedankt voor je tijd.
(tijd om de yoga-mat van onder het stof te halen dan maar... :fearscream:)

inner_search

Badass junkie
Ok, maar toch weiger ik het alternatief, zijnde rilatine/concerta...
Ik dacht gewoon eindelijk iets gevonden te hebben dat helpt.
Maar ik volg je, Inner Search, en bedankt voor je tijd.
(tijd om de yoga-mat van onder het stof te halen dan maar... :fearscream:)
Sorry dat ik wat bot ben Mss.
Maar Je bent zeker niet de enige met dit probleem.
Toen ik jaren geleden dex ontdekte (van de straat) dacht ik ook , dit is het !
Arts en psych erbij in de kliniek , kreeg het eerst niet doordat ik een speedverslaving achter de rug had (uit de hand gelopen zelfmedicatie :wink: )
En dan kreeg ik het 2 weken op proef.
Na die 2 weken en goede resultaten kreeg ik de melding dat ik men rijbewijs moest gaan inleveren bij politie omdat ik medicinaal dex gebruikte (ik woon in België en mag met methylfenidaat dus wel gewoon auto rijden..).

Dus besloot ik zelf maar dex in te kopen en dat als "medicijn" te gebruiken.
Wat terug als resultaat gaf , verslaafd te zijn en als maar zelf hoger te gaan doseren.

Conclusie , ik weiger methyl en dex als medicijn.
Plus dat ik nu geen antidepresiva of chotica durf te nemen , omdat ik ze toch allemaal al gehad heb.
Met de nodige bijwerking wel te verstaan.

geflipt

Wijs gebruiker
Je was niet bot maar eerlijk! Ik zou hier niet zijn als ik simpelweg al mijn vragen naar mijn eigenbelang beantwoord wil zien worden!

Zonder te persoonlijk te willen zijn, maar ben je nu trouwens 'symptoomvrij' of heb je nog last van dingen? En hoe vang je dan je depressies op? Bij mij vinden ze al jaren niets, dus doe ik dan thuis af een toe een beetje kristallen. Doet wonderen, zeker als je niet overdrijft of last hebt van zware comedowns. Voorts the usual: regelmaat, gezond leven en rusten...

Ik wens je alleszins het beste en nogmaals bedankt voor de wijze raad... Van Belg tot Belg!

inner_search

Badass junkie
Tuurlijk mag je dat Vragen.
Ik antwoord nog eens met je eigen woorden :grin:
the usual: regelmaat, gezond leven en rusten...
Dat laatste is soms wat moeilijk als je zoals mij ook een slaapprobleem hebt en nog eens verslaafd bent aan benzo's en in een taper (afbouw) zit.

Maar ik hen regelmatig nog depri gevoelens , waar over praten en open zijn tegen men vrouw ouders en hier goed helpt.
En vanaf 7 juli mag ik terug op therapie (verslavings en gedrag therapie) , waar in ook zeer veel baat bij heb.

Ik gebruik nu al 2 maanden en 6 dagen geen stims meer.
Maar mdma word al lange tijd ,met goede resultaten op korte termijn en minder goede op lange termijn onderzocht.
Mocht dit wel therapeutisch geschikt geweest zijn , zou dit al jaren zoals dex en levo op de markt zijn.

geflipt

Wijs gebruiker
Das ook ni niks... En inderdaad, op lange termijn is mdma helemaal geen oplossing. Maar het doet wel deugd. Het haalt me er soms uit ook. Maar ik neem ook klokvast mijn meds en heb goeie psych's, die ook bv mijn mdma gebruik opvolgen. Die benzo's zijn een pest! Ik ben er zelf bijna vanaf.

Ik wens je veel sterkte in juli en hoop dat je er vanaf geraakt, voor jou én je gezin!

chipmunk

Belezen gebruiker
Na die 2 weken en goede resultaten kreeg ik de melding dat ik men rijbewijs moest gaan inleveren bij politie omdat ik medicinaal dex gebruikte (ik woon in België en mag met methylfenidaat dus wel gewoon auto rijden..).
Zeer interessant dit; is dit het gevolg van een politiecontrole? Was zelf aan het denken om dexamfetamine te proberen; had het voorschrift al gekregen van de arts maar vorig jaar was dex tijdelijk niet te verkrijgen in België; heb het dan maar zo gelaten.
Ik zou dit sowieso niet graag in mijn medisch dossier hebben, maar voor mij was de reden om dex te overwegen het feit dat je dan wel mag autorijden en dat je een zuiver product gebruikt dat je beter kan doseren. (had tegen de arts ook wel gezegd dat ik mijn rijbewijs nodig heb voor mijn job maar die had ook geen pasklaar antwoord of het wel mag)
Wel vreemd dat je met methylfenidaat wel mag autorijden. Is misschien omdat dexamfetamine en straatspeed dezelfde uitkomst geven bij een drugstest en men zo geen onderscheid kan maken?

Ik heb het in totaal nog geen 5 keer gebruikt op een jaar tijd, waarvan eigenlijk slechts 1 keer recreatief (op een feestje) en ik vind het functioneel veel meer waarde hebben dan recreatief.
Maar je kan volgens mij ook recreatief functioneel gebruiken. Dus heel sporadisch voor die extra moeilijke / lange taak. Maar je begeeft je dan wel op glad ijs.

inner_search

Badass junkie
had het voorschrift al gekregen van de arts maar vorig jaar was dex tijdelijk niet te verkrijgen in België
Er was idd een tekort aan een grondstof die China niet meer wou leveren , een paar apotheken haden nog bulk , maar dan moest je gaan uitzoeken welke het nog konden maken.

Zeer interessant dit; is dit het gevolg van een politiecontrole?
Neen dit werd me na de proefperiode van 2 weken meegedeeld door de psych en zou een papier moeten tekenen dat hij niet aansprakelijk was moest ik toch rijden of men rijbewijs niet in zou leveren.

Is misschien omdat dexamfetamine en straatspeed dezelfde uitkomst geven bij een drugstest en men zo geen onderscheid kan maken?
Neen , methylfenidaat geeft ok positief als uitslag op een speekseltest voor amfetamine.

8️⃣6️⃣

Badass junkie
Beste,

Ik heb een bipolaire stoornis en word binnenkort getest op ADD (wat mijn psych's al bevestigd hebben). Een maand geleden ongeveer probeerde ik voor het eerst speed. Het was een openbaring! Ik voelde precies niets, maar kon plots weer eens een lang artikel uitlezen, gesprekken volgen en een serie uitkijken. Concentratie, focus, kalmte,... Het was eindelijk daar! Nu heeft mijn zoon ADHD, dus ik ken wel wat van rilatine, dex en concerta. Vooral de bijwerkingen... Die heb ik niet van speed. Ik snuif nu zo'n 3-4 dagen per week een lijntje en dat volstaat voor mij. Maar elke dag zou perfect zijn, want de dagen dat ik niet snuif heb ik geen afkick of 'comedown', maar mis ik het gevoel wel.

Mijn vraag is de volgende: is het een goed idee om elke ochtend een lijntje te snuiven, of gaat er gewenning optreden en loopt alles vroeg of laat in het honderd? Ik herhaal dat het hier niet om recreatief gebruik gaat, maar louter om medicinaal gebruik!

Alvast bedankt voor jullie hulp!
Met amfetamine tegen ADD zou ik een paar dagen wel en een paar dagen niet doen en echt heel weinig pakken anders bouw je tolerantie op en heb je steeds meer nodig.

Ritalin werkte niet voor mij, ik heb dan wel focus maar dan wel de hyperfocus, dan kan ik niet meer stoppen met waarmee ik bezig ben.

Ik heb in Wellbutrin een medicijn gevonden die wel focus geeft maar die ik zalf kan richten. (allemaal heel kort gezegd)

geflipt

Wijs gebruiker
Met amfetamine tegen ADD zou ik een paar dagen wel en een paar dagen niet doen en echt heel weinig pakken anders bouw je tolerantie op en heb je steeds meer nodig.

Ritalin werkte niet voor mij, ik heb dan wel focus maar dan wel de hyperfocus, dan kan ik niet meer stoppen met waarmee ik bezig ben.

Ik heb in Wellbutrin een medicijn gevonden die wel focus geeft maar die ik zalf kan richten. (allemaal heel kort gezegd)
Zowaar nog korter samengevat : Ik onthoud het en neem het mee naar mijn psych's!

PS: mijn officiële diagnose laat op zich wachten door Vlaamse bureaucratische nonsens, maar ik hou je op de hoogte. (of liever op de 'vlakte' , het is en blijft Vlaanderen). Bedankt!

8️⃣6️⃣

Badass junkie
Zowaar nog korter samengevat : Ik onthoud het en neem het mee naar mijn psych's!

PS: mijn officiële diagnose laat op zich wachten door Vlaamse bureaucratische nonsens, maar ik hou je op de hoogte. (of liever op de 'vlakte' , het is en blijft Vlaanderen). Bedankt!
Iedereen is anders, wat voor mij werkt gaat wellicht voor jou niet op en omgekeerd. De eerste medicijnen die ze gaan proberen zijn vrijwel altijd ritaline en dex, maar als die het niet goed doen zijn er nog een paar minder bekende medicijnen tegen ADD.

Ik ben benieuwd! Ik kreeg de diagnose ook pas vrij laat, op mijn 33ste als ik me niet vergis.

geflipt

Wijs gebruiker

PPS: ik zou alvorens de medicatie er komt eerder gaan voor een lage dosis, eens per 2 weken ongeveer. Zo kan ik die film eindelijk eens uitkijken. Hoe heet die ook weer? Die met al die drugs...

Tevil19

Bewuste gebruiker
Ik vind het opmerkelijk dat je van speed geen bijwerkingen hebt en van dexamfetamine wel. Of begrijp ik het niet helemaal goed? Het kan ook zijn dat je weet wat de mogelijke bijwerkingen zijn.
In speed zit dexamfetamine, en ook levoamfetamine. De laatste zorgt over het algemeen voor meer bijwerkingen en is minder potent in de werking.

Als ik jou was zou ik overleggen met je psychiater of je eventueel medicatie mag. Dexamfetamine is veel beter te doseren en ik vind het minder verslavend en minder zo'n euforische high maar gewoon echt goede focus.

Ik zou zeker niet 4 dagen van de week een lijn nemen. Dan kun je denk nog beter een capsule of bommetje nemen.

Ik ben benieuwd wat je plan is.

Azarius vaporizers and accessories
Bovenaan